Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

سرب به فلزات شاخص کامودیتی بلومبرگ افزوده شد. بدین ترتیب این فلز در کنار سایر فلزات همچون مس، روی و آلومینیوم در محاسبات شاخص قرار داده شده است. در پی این خبر، قیمت سرب رشد ده درصدی در هفته گذشته داشت.

ورود سرب به شاخص کامودیتی ؛ فرصتی برای رشد قیمت‎‎

بورس24 :سرب به فلزات شاخص کامودیتی بلومبرگ افزوده شد. بدین ترتیب این فلز در کنار سایر فلزات همچون مس، روی و آلومینیوم در محاسبات شاخص قرار داده شده است. در پی این خبر، قیمت سرب رشد ده درصدی در هفته گذشته داشت. اگر چه سرب حدود یک درصد وزن در شاخص خواهد داشت، اما به دلیل متوازن­سازی صندوق­های سرمایه­گذاری، انتظار می­رود توسط مدیران سرمایه­گذاری مورد اقبال قرار گیرد. از سوی دیگر میزان موجودی سرب در انبارها به کمینه خود در سال های اخیر رسیده است.

بلومبرگ میانگین پنج ساله نقدشوندگی و داده­های مربوط به معاملات آن ها را بررسی می­کند تا مشخص کند کدام کامودیتی و با چه وزنی در شاخص لحاظ شوند. کامودیتی منتخب باید هم برای اقتصاد جهانی مهم باشند و هم برای بازارهای مالی دارای اهمیت باشند. بر اساس بیانیه بلومبرگ، تولید جهانی سرب در پنج سال گذشته به اندازه کافی رشد داشته است که شایستگی آن را داشته باشد تا در شاخص لحاظ گردد.

با توجه به عمر کوتاه باطری­های فعلی اسید سربی، همچنان تقاضای این فلز پایدار است. بر اساس پیش بینی انجمن بین‌المللی سرب و روی (ILZSG)، عرضه سرب همگام با تقاضا افزایش یافته است، تولید جهانی سرب تصفیه‌شده از کمتر از 10 میلیون تن در سال 2010 به 12.4 میلیون تن در سال گذشته افزایش یافته است.

عرضه سرب در اروپا به دلیل آسیب دیدن کارخانه استولبرگ آلمان به دلیل سیل، توقف واردات از روسیه به دلیل تحریم‌ها و بسته شدن کارخانه­های ذوب در ایتالیا به شدت کاهش یافته است. همچنین انجمن بین المللی سرب و روی به کاهش تولید در آمریکای شمالی، ترکیه، کره جنوبی و استرالیا اشاره کرده است. اورهال کارخانه ذوب نیراستار نیز تولید را برای دو ماه در سه ماهه چهارم میلادی متوقف کرده است. این انجمن کسری عرضه سال جاری 83 هزار تن و سال آتی را 42 هزار تن برآورد کرده است که خود عاملی برای افزایش قیمت است.

ض

از سوی دیگر، موجودی LME بسیار پایین است و 27 هزار تن است که کمتر از یک روز مصرف جهانی است. پریمیوم قراردادهای آتی سه ماهه نسبت به ماه گذشته به 48.50 دلار در هر تن افزایش یافته است که بیشترین رقم پریمیوم در سال جاری بوده است. با این حال، پیش بینی می شود که کسری اروپا و امریکا با صادرات چین جبران شود. در حالی که چین طی سال های 2017-2020 واردکننده فلز سرب بوده است، اما سال گذشته به جرگه صادرکنندگان پیوسته است. صادرات چین در 9 ماهه اول سال جاری بیش از 92 هزار تن بوده است. براساس پیش بینی انجمن جهانی سرب و روی، این فلز به دو دلیل خرید صندوق­های سرمایه­گذاری جهت متوازن­سازی پرتفوی خود که عملکردی مطابق شاخص فلزات داشته باشند و فصل سرما که دوره اوج تقاضا باطری و سرب در نیمکره شمالی است، قیمت سرب در ماه های پیش رو روند قیمتی صعودی خواهد داشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24