Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

هفته پیش عملکرد برخی بورس های بزرگ از جمله بورس آمریکا منفی بود و جو بازارها به دلایل مختلف منفی شده است. این تحول احتمالا برای مدتی بر رفتار سرمایه گذاران اثر خواهد گذاشت و ضروری است ترکیب سبدهای دارایی تغییر کند. در مطلب حاضر به تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو، وضعیت برخی بازارها، چند پیش بینی درباره آینده و .. اشاره شده است. بسیار لازم است درکی درست از ..

نگرانی و ناامیدی درباره آینده

بورس24 : هفته گذشته عملکرد بورس آمریکا و تعداد دیگری از بورس های بزرگ منفی بود زیرا نگرانی درباره رخ دادن رکود در اقتصادهای بزرگ بار دیگر افزایش یافته است. هر سه شاخص اصلی بورس آمریکا یعنی متوسط صنعتی داوجونز، استاندارد اند پورز و نزدک برای دومین هفته پی در پی کاهش یافتند و میزان کاهش هر یک حدود دو درصد بود. هفته پیش داده ها از اقتصادهای بزرگ، گزارش نرخ تورم آمریکا در ماه گذشته و نشست کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی این کشور و چند بانک مرکزی بزرگ دیگر بیشترین اثر را بر رفتار سرمایه گذاران داشت.

روز سه‌شنبه مشخص شده تورم در آمریکا ماه قبل 7.1 درصد بوده که پایین تر از پیش بینی ها و رقم مربوط به دو ماه پیش است. این گزارش سبب امیدواری سرمایه گذاران شد زیرا کاهش نرخ تورم سبب می‌شود بانک مرکزی مجبور نباشد نرخ های بهره را با سرعت بالا ببرد و این یک خبر مثبت برای اقتصاد و بورس است. روز چهارشنبه پس از نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا که در آن نرخ های بهره 0.5 درصد بالا برده شد آقای پاول رئیس بانک مرکزی در سخنان خود بر خلاف انتظارها بر تداوم افزایش نرخ‌های بهره حتی اگر رکود در اقتصاد رخ دهد تاکید کرد.

سخنان او سبب وحشت سرمایه‌گذاران شد و در سه روز پایانی هفته شاهد افت شدید شاخص‌های مالی بودیم. از سوی دیگر روز پنجشنبه بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی انگلستان و بانک مرکزی سوئیس نرخ‌های بهره را 0.5 درصد بالا بردند و به نظر می رسد استراتژی آنها مانند استراتژی بانک مرکزی آمریکاست.

یکی از تحلیلگران می گوید: "ابتدای هفته امیدوار بودیم بانک مرکزی بالا بردن نرخ های بهره را کند و سپس متوقف کند زیرا تورم در حال کاهش است اما سخنان رئیس بانک مرکزی پس از نشست هفته پیش این امید را متزلزل کرد. طبیعی بود که شاخص های مالی به شدت کاهش یافتند و سرمایه گذاران دچار سردرگمی هستند. در واقع خود بانک مرکزی نیز سردرگم است زیرا مشخص نیست وضعیت اقتصاد و نرخ تورم به چه شکل خواهد بود."

هفته پیش رو

در هفته پیش رو داده های مهم از اقتصاد آمریکا و اروپا در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت البته اهمیت این داده ها به اندازه هفته گذشته نیست. پیش بینی می شود در هفته پیش رو نوسان شاخص های مالی، قیمت مواد خام و ارزش ارزهای معتبر کمتر از هفته پیش باشد.

فردا وضعیت بخش ساخت و ساز در منطقه یورو و سه گزارش مهم از اقتصاد آلمان منتشر خواهد شد. یک نکته این است که پیش‌بینی شده این هفته شاخص دلار رشد خواهد کرد و بازارها عموما تحت تاثیر رویدادهای هفته قبل خواهند بود. این یعنی نگرانی درباره آینده که در اثر سخنان رئیس بانک مرکزی شدت پیدا کرده ادامه می یابد. همچنین هنگام تصمیم گیری درباره ترکیب سبد دارایی ها باید به احتمال ریسک گریزی فعالان بازار توجه داشت.

روز سه‌شنبه نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی چین برگزار می‌شود و در آمریکا وضعیت بازار مسکن و تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل اعلام خواهد شد. هفته پیش قیمت نفت رشد محدود داشت اما نگرانی ها درباره رخ دادن رکود در اقتصاد جهان بر بازار فشار وارد کرده است. عملکرد بازار فلزات پایه هفته پیش منفی بود. درباره آینده دیدگاه های مختلف مطرح شده است اما اکثر تحلیلگران معتقدند بعید است عملکرد بازار مواد خام سال جدید میلادی چشمگیر باشد. سال جدید در بهترین حالت نرخ رشد اقتصاد چین 5 درصد خواهد بود اما اقتصادهای توسعه یافته دورانی طولانی ضعف را در پیش دارند.

روز چهارشنبه وضعیت فروش مسکن در آمریکا در ماه گذشته و شاخص اعتماد مصرف کنندگان در ماه جاری اعلام خواهد شد. این دو گزارش اهمیت بالایی دارند زیرا وضعیت کلی اقتصاد را نشان می دهند و بانک مرکزی بر مبنای روندهایی که وجود دارد درباره بالا بردن نرخ‌های بهره تصمیم گیری خواهد کرد. از این پس افزایش نرخ ها آهسته خواهد بود اما برای مدتی طولانی نرخ ها بالا برده خواهد شد.

روز پنجشنبه نرخ رشد اقتصاد انگلستان و آمریکا در سه ماهه سوم امسال، وضعیت بازار کار آمریکا در هفته گذشته و شاخص فعالیت تولیدی فدرال رزرو کانزاس در ماه جاری اعلام خواهد شد. این داده ها نیز اهمیت بالایی دارند زیرا وضعیت بازار کار و رشد اقتصاد برای تمامی فعالان اقتصادی مهم است.

در نهایت روز جمعه روزی پرترافیک در تقویم اقتصاد آمریکا خواهد بود. در این روز درآمد شخصی و هزینه شخصی، سفارش کالاهای بادوام، فروش خانه های جدید و شاخص اعتماد مصرف کنندگان میشیگان اعلام خواهد شد.

این هفته نسبت به هفته گذشته داده های کمتری از اقتصادهای بزرگ منتشر می‌شود اما در هر حال محتوای این گزارش ها مهم است و بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر می گذارد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در دوازده ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24