Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

امروز گزارش نرخ تورم آمریکا در ماه قبل که مدت ها همه منتظر آن بودند منتشر شد و واکنش بازارها به آن منفی بود. این گزارش بر ابهام ها افزوده و حالا همه منتظر داده های جدید از اقتصاد و اظهارنظر مقامات بانک مرکزی هستند. همه تلاش می کنند خوشبین باشند اما واقعیت ها را نمی توان نادیده گرفت. برخی نهادهای تحلیلگر نسبت به افق اقتصاد جهان خوشبین تر شده اند اما به سرمایه گذاران توصیه شده ..

قدم های متزلزل در شبی تاریک!

بورس24 : سرمایه گذاران در بازار مواد خام در ماه های اخیر همزمان با تمرکز بر داده ها از اقتصادهای بزرگ بویژه چین، تلاش کرده‌اند برای سوالات خود پاسخ های دقیق پیدا کنند. تردیدی وجود ندارد که سرنوشت بازارها به تحولات در سه اقتصاد بزرگ جهان یعنی آمریکا، اروپا و چین وابسته است البته همواره عواملی نظیر تنش‌های ژئوپلتیک وجود دارند که بر بازارها اثر می گذارند.

نهادهای تحلیلگر و بین المللی در فواصل زمانی معین گزارش هایی از وضعیت اقتصاد جهان منتشر می‌کنند و در آنها، پیش بینی هایی درباره نرخ رشد اقتصادهای بزرگ، وضعیت تورم و .. مطرح می شود. اما به دلیل بی ثباتی در اقتصادها و تعدد عواملی که بر قیمت ها تاثیر می گذارند معمولاً ارقام پیش‌بینی شده در گزارش های جدید تغییر می کند.

صندوق بین‌المللی پول هفته پیش گزارش جدید خود را منتشر کرد. در این گزارش با اشاره به تاب‌آوری غیرمنتظره تقاضا در آمریکا و اروپا، کاهش هزینه های انرژی و بازگشایی اقتصاد چین، رقم پیش‌بینی برای اقتصاد جهان در سال جاری بالا برده شده است. در بخشی از گزارش یاد شده آمده است، در سال جدید میلادی نرخ رشد اقتصاد جهان 2.9 درصد خواهد بود. سال پیش این رقم 3.4 درصد بود. سال آینده نرخ رشد اقتصاد جهان 3.1 درصد پیش بینی می شود.

یک نکته مثبت این است که ریسک های رکود کاهش یافته اند و بانک های مرکزی در مسیر کنترل تورم پیشرفت کرده‌اند اما برای مهار قیمت‌ها باید اقدامات بسیار بیشتری انجام داد. و نیز اختلال‌هایی که حاصل جنگ اوکراین یا همه گیری کرونا در چین هستند می‌توانند به اقتصاد جهان لطمه وارد کنند.

تقاضای قوی یک عامل خوشبینی درباره آینده است البته مادام که تقاضا قوی است مهار تورم بسیار دشوار خواهد بود. صندوق بین‌المللی معتقد است اقتصاد آمریکا سال جاری 1.4 درصد رشد خواهد کرد. در گزارش قبلی این رقم یک درصد پیش‌بینی شده بود. سال قبل اقتصاد آمریکا ۲ درصد رشد کرده بود. مصرف و سرمایه گذاری بالاتر از انتظار در سه ماهه سوم سال پیش، وضعیت خوب بازار کار و قدرت بالای خرید مصرف کنندگان عواملی هستند که سبب خوشبینی صندوق بین المللی پول شده اند.

اقتصاد منطقه یورو سال جاری 0.7 درصد رشد خواهد کرد. سال پیش این رقم 3.5 درصد بود. اروپا با هزینه بالاتر انرژی سازگار شده و کاهش قیمت انرژی به رونق اقتصاد این قاره کمک می کند. بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلستان در مسیر بالا بردن نرخ های بهره به حرکت خود ادامه خواهند داد. ریسک رخ دادن رکود در اقتصاد اروپا بیش از این ریسک در اقتصاد آمریکاست.

از سوی دیگر اقتصاد چین سال جاری 5.2 درصد رشد خواهد کرد. ماه اکتبر این رقم 4.4 درصد پیش بینی شده بود. بازگشایی اقتصاد چین یک عامل مهم رونق اقتصاد در سال جاری است. موسسه رتبه سنجی فیچ در گزارش جدید خود پیش بینی کرده اقتصاد چین سال جاری پنج درصد رشد خواهد کرد. پیش بینی قبلی 4.1 درصد بود. بازگشایی اقتصاد چین سبب افزایش مصرف شده و فعالیت ها در بخش تولید کارخانه ای و خدمات افزایش یافته است. هنوز مشخص نیست مبارزه با کرونا در چین چه سرنوشتی خواهد داشت و آیا بخش ساخت و ساز وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد یا در بحران باقی خواهد ماند. بعید است دولت چین برنامه های حمایتی عظیم اجرا کند در نتیجه رقم ۵ درصد برای رشد اقتصاد این کشور خوشبینانه به نظر می رسد. از سوی دیگر بانک سوییسی یو بی اس منتقد است مصرف‌کنندگان چینی با احتیاط رفتار خواهند کرد زیرا ابهام های عمیق درباره افق اقتصاد این کشور و جهان وجود دارد. این ابهام ها سبب می شود سرمایه گذاری در بازارهای مختلف فعلاً محتاطانه رفتار کنند.

نرخ تورم آمریکا

امروز نرخ تورم آمریکا در ماه گذشته میلادی اعلام شد و رقم آن در مقیاس ماهانه و سالانه بالاتر از پیش بینی ها بود. پس از انتشار این گزارش نوسان هایی در شاخص های بورس آمریکا، شاخص دلار، قیمت طلا و .. بودیم البته نوسان ها شدید نبوده است. سرمایه گذاران منتظر واکنش مقامات بانک مرکزی به این گزارش هستند. واقعیت این است که وضعیت بازار کار آمریکا بسیار خوب است و این یعنی مصرف کنندگان قدرت خرید دارند در نتیجه مهار تورم آسان نیست. برخی تحلیلگران معتقدند استحکام اقتصاد سبب می شود بانک مرکزی مجبور شود نرخ های بهره را به 5.5 درصد برساند.

امروز سرمایه گذاران در بازارهای مختلف ریسک نپذیرفتند یعنی در بورس آمریکا شاخص ها کاهش یافته اند. قیمت نفت نیز پایین آمده و قیمت نفت برنت در سطح 85 دلار در نوسان است. در هفته ها و ماه های آینده سرمایه گذاران باید همچنان بر داده ها از اقتصاد و اقدامات بانک های مرکزی تمرکز داشته باشند. نباید بیش از حد خوشبین یا بدبین بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24