Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته مطابق با انتظار پر عرضه آغاز کرد و رفته رفته بهتر شد و به نوعی حرکت پائین به بالای نسبتا قابل قبولی را به نمایش گذاشت. هر چند که در نهایت شاخص افت حدود 10 هزار واحدی را ثبت کرد اما رشد نسبی حجم و ارزش معاملات اتفاق مثبتی بود که نشان داد با اصلاح قیمت‌ها، سمت خریدار سفت شده و ...

در انتظار یک بهار خوب

امیرحسین راسخی نژاد -  بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته مطابق با انتظار پر عرضه آغاز کرد و رفته رفته بهتر شد و به نوعی حرکت پائین به بالای نسبتا قابل قبولی را به نمایش گذاشت. هر چند که در نهایت شاخص افت حدود 10 هزار واحدی را ثبت کرد اما رشد نسبی حجم و ارزش معاملات اتفاق مثبتی بود که نشان داد با اصلاح قیمت‌ها، سمت خریدار سفت شده و این یعنی بازار استعداد زیادی برای افت قیمت نخواهد داشت. به نظر این سیاست رفتار محافظه‌کارانه معامله‌گران در این روزهای خاص از سال کاملا طبیعی است و احتمالا به زودی باید شاهد بسته شدن کف قیمت‌ها و عقب‌نشینی فروشنده‌ها باشیم.

درخصوص افت قیمت دلار و اثرات آن برخی اظهار نگرانی می‌کنند اما واقعیت این است که بازار حتی با دلار 40 هزار تومانی هم آپدیت نشد چه برسد به دلار 50 و 60 هزار تومانی. افت قیمت دلار به دلیل کاهش نسبی ریسک‌های سیاسی و البته جمع‌آوری بخشی از نقدینگی توسط دولت بوده و به نظر کف قیمت هم در جایی بین 45 تا 47 هزار تومان (با توجه به دورنمای نه‌چندان مناسبی اقتصادی) بسته خواهد شد و احتمالا از اینجا به بعد، بازار بتواند در گام نخست عقب افتادگی خود را جبران نموده و در گام بعدی رفتار منطقی‌تری در حرکت رو به جلوی دلار داشته باشد. از این رو معتقدیم که یک بهار دل‌انگیز می‌تواند در انتظار سهامداران باشد. به‌خصوص اینکه تقریبا برخی از ابهامات برطرف شده و به نوعی همه آنچه قرار بود از بازار قربانی بگیرد، اتفاق افتاده و ریسک جدیدی نیست که بخواهد سر بازار خراب شود. مگر اینکه دولت مجددا دست به انگولک کردن بازار بزند.

لذا توصیه می‌شود در مقطع فعلی و 7 – 8 روز باقی‌مانده، برنامه اصلاح پرتفوی را در دستور کار داشته باشید. به زودی دلار نیمای دوم به رسمیت شناخته خواهد شد. گام بعدی ثبات ارزی، اجازه رقابت به صادرکنندگان در سامانه نیماست که می‌تواند تقاضای کاذب اسکناس را در بازار کاهش دهد. از دید ما اتفاقات اخیر در بازار ارز یعنی کاهش نرخ اسکناس و باثبات ماندن نرخ حواله و نزدیک شدن دوباره نرخ بازار آزاد و نیما به هم اتفاقات مثبت و یک سیگنال قوی برای بازار است که با ثبات بودن درآمدهای ارزی شرکت‌ها را نشان می‌دهد. و با لحاظ شدن اعداد و ارقام فعلی، بازار حرکت پر قدرتی را به نمایش خواهد گذاشت و باری دیگر رشدهای آنچنانی و پرش شاخص به سمت سقف تاریخی 2.1 میلیونی را خواهیم دید.

به نظر دولت هم تا حدودی متوجه شده افزایش نرخ ارز چه فشاری می‌تواند روی او و اثرات آن در جامعه ایجاد کند و شاید وقت آن رسیده باشد که با رفتار عاقلانه‌تر و در پیش گرفتن سیاست‌های جذابیت‌زدایی از بازارهای غیرمولد و جذابیت بازار سرمایه بخشی از نقدینگی را به این سمت هدایت نماید و این یک فرصت تاریخی برای بازار است. اما برای امروز هم احتمالا بازاری نوسانی داشته باشیم. اگرچه در بازار روز گذشته در بسیاری از نمادها حرکت پائین به بالا رخ داد اما برای امروز به دلیل آخر هفته بودن و قرار گرفتن پشت تعطیلات 3 روزه، احتمالا کمی گارد دفاعی را داشته باشیم اما نه‌آنقدری که قیمت‌ها افت کنند و نگرانی خاصی وجود داشته باشد چراکه خریدارها نشان دادند به سرعت منفی‌ها جمع‌آوری می‌کنند.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی :

* وزارت امور خارجه آمریکا از تلاش‌های رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تعامل با ایران در مورد اهمیت حل و فصل سؤالات دیرینه مرتبط با تعهدات پادمان‌های قانونی ایران استقبال کرد. یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا  گفت: «ما و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به صراحت گفته‌ایم که ایران باید به طور کامل و بدون تأخیر با آژانس همکاری کند و منتظر گزارش‌های تکمیلی آژانس در هفته‌های آینده درباره اقدامات ایران هستیم.»

* مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: من از تضمین‌های ایران مبنی بر اینکه مایل است فعالیت‌های راستی‌آزمایی بیشتری را انجام دهد، استقبال می‌کنم. ما هیچ وقت انتظار ایجاد خللی در ظرفیت بازرسی‌ها در ایران به روال سابقشان را نداشتیم، بنابراین درباره این که چطور باید انجامش دهیم، باید صحبت کنیم. یک تیم فنی آژانس به زودی به ایران سفر خواهد کرد تا به این موضوع رسیدگی کنند. فهرست اسامی و محل‌های مورد بازرسی‌ آژانس طبق توافق پادمانی نه فقط با ایران، بلکه میان هر کشوری با آژانس، ممکن است محرمانه باشد.

* فایننشال تایمز ادعا کرد: مقامات غربی می‌گویند، هشدار جدی غرب در مورد "هزینه سنگین" ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه باعث شده که مسکو این خرید را فعلا متوقف کند. کرملین نگران است که اوکراین موشک‌های دوربرد از هم‌پیمانان خود دریافت کند. به گزارش فایننشال تایمز یک مقام غربی گفته است، ارتش روسیه هم‌اکنون "نگران توانایی خود برای حفظ جنگ است، زیرا ظرفیت تسلیحات هدایت‌شونده و مهمات توپخانه‌ای این کشور در اواخر سال گذشته به نصف کاهش یافته است.

4) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه شیمیایی و در شاخه شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده، قرن پس از رشد نرم اخیر، روند اصلاحی را طی می‌کند و به نظر برای سال 1402 شرایط بهتری در سودسازی داشته باشد. قرن در دوره 9 ماهه سود 1.592 ریالی را محقق کرد. سود فصل بهار 102، تابستان 1.088 و پاییز 402 ریال بوده است. مجموع سود دوره 9 ماهه مشابه سال گذشته 613 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در فصل تابستان 29 درصد و در پاییز 35 درصد بوده است که نشان از مدیریت بهای تمام شده محصولات دارد. این شرکت در بهمن رکورد فروش 5.146 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم به ترتیب 20 و 52 درصد بیشتر از درآمد ماه گذشته و میانگین فروش 11 ماه اخیر است. کل درآمد سال گذشته 23.112 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین قرن در دوره 11 ماهه موفق شده 54 درصد بیشتر از بودجه سال گذشته محقق کند. محصولات بهداشت شخصی و البسه بیشترین وزن سبد فروش این شرکت را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش این محصولات در بهمن ماه با کاهش 3 و 6 درصدی نسبت به ماه گذشته 322 و 228 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. سیر افزایشی تولید و فروش قرن همچنان ادامه دارد لذا به نظر می‌رسد شرکت در انتهای کوارتر چهارم از سود نسبتا بهتری در مقایسه با دوره گذشته برخوردار باشد.

* در گروه فلزی و معدنی، فباهنر اخیرا تحت تاثیر دو عامل افزایش درآمد ماهانه و برنامه افزایش سرمایه رشد خوبی داشته و به تارگت کوتاه‌مدتی 4.200 تومانی دست یافته است. فباهنر در دوره 9 ماهه سود 3.814 ریالی را محقق کرد. سود فصل بهار 1.243 ریال، تابستان 1.083 ریال و پائیز 1.488 ریال بوده است. مجموع سود دوره 9 ماهه مشابه سال گذشته 4.039 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در بهار 29 ، در تابستان 25 و در پائیز 24 درصد بوده است. که نشان از رشد خزنده بهای تمام شده محصولات تولید شده دارد. این شرکت در بهمن رکورد فروش 8.614 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم نسبت به ماه گذشته و میانگین فروش 11 ماه اخیر به ترتیب با افزایش 32 و 49 درصدی مواجه شده است. کل درآمد سال گذشته 55.718 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین فباهنر در دوره 11 ماهه موفق شده 14 درصد بیشتر از بودجه سال گذشته محقق کند. بیشترین وزن سبد فروش این مجموعه را تسمه ورق مسی و برنجی تشکیل می‌دهد. نرخ این محصولات در بهمن با افزایش 21 و 20 درصدی نسبت به نرخ فروش ماه گذشته 4 و 3.4 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. در جمع‌بندی موارد مطروحه و با توجه به روند صعودی درآمد و رشد جدی نرخ فروش محصولات، انتظار داریم فباهنر در 3 ماه پایانی سال به سود به مراتب بهتری دست یابد.

5) اخبار و شایعات : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) احمد حاتمی یزدی، مدیرعامل اسبق بانک صادرات گفت: بانک مرکزی نرخ تسعیر اقلام پولی و دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات، در پایان سالی مالی ۱۴۰۰ را برای هر یورو ۲۲ هزار تومان و برای هر دلار نیز۲۰ هزار تومان اعلام کرده است. پیش‌بینی می‌شود امسال نرخ تسعیر ارز بر مبنای نرخ نیما (۲۸۵۰۰ تومان) باشد. با توجه به روند افزایشی نرخ ارز نیما و صنایع، بانک مرکزی باید در راستای شفافیت صورت‌های مالی، تغییراتی را در نرخ تسعیر ارز بانک‌ها انجام دهد.

ب) شنیده‌های پترومتالز از منابع موثق حاکی از این است که شمش فولادی روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند با فرمول قیمت پایه جدید در بورس کالا عرضه می‌شود. یکی از فرمول‌های مورد بحث این است که قیمت آهن اسفنجی ۶۵ درصد قیمت شمش فولادی باشد. بر اساس معاملات آهن اسفنجی در هفته جاری اگر این فرمول به تصویب برسد، شمش با قیمت پایه ۱۷۹۷۶ تومان به ازای هر کیلو عرضه خواهد شد. یکی دیگر از فرمول‌های پیشنهادی نیز این است که قیمت پایه شمش بر اساس ۱۰۰ درصد قیمت شمش صادراتی CIS با احتساب ارز نیمایی باشد. طبق این فرمول، قیمت پایه شمش ۱۷۴۴۲ تومان به ازای هر کیلو خواهد بود. مباحث در مورد تعیین فرمول جدید قیمت پایه شمش هنوز در جریان است و این‌که نهایتاً شمش فردا با چه قیمت پایه‌ای عرضه می‌شود، و آیا دو فرمول فوق‌الذکر به تصویب نهادهای مربوطه می‌رسد، تا این لحظه مشخص نیست.

ج) شنیده‌ها حاکی از تمایل جدی چندین مجموعه از نیروهای مسلح به منظور ورود به حوزه معدنی و خرید سیت مدیریتی امید است. وامید نقش کلیدی در زنجیره تولید فولاد کشور دارد و با مالکیت ۳۸،۲۲ درصدی شرکت گلگهر، ۳۹،۵۲ درصد چادرملو و ۲۶،۲۵ درصد سنگ‌آهن گهرزمین، بزرگ‌ترین هلدینگ معدنی کشور محسوب می‌شود. با توجه به شرایط مطلوب واگذاری این شرکت، انتظار می‌رود تا رقابتی جدی در این خصوص صورت گیرد.

د) بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌های جداگانه از پذیرش چهار خودرو جدید متعلق به ۴ شرکت در این بورس خبر داد. به این ترتیب خودرو سواری تیارا متعلق به شرکت مکث موتور راهی بورس کالا می‌شود. همچنین شرکت رخش خودرو دیزل کامیون کشنده KAMAZ را در بورس کالا پذیرش کرده است. علاوه بر این شرکت ایران‌خودرو دیزل موفق به پذیرش کامیون کشنده فوتون و شرکت دیما دیزل موفق به پذیرش کامیون کشنده دیما در بازار اصلی بورس کالا شده‌اند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24