Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه با افزایش نسبی تقاضا آغاز کرد. با گذر از یک ساعت ابتدایی تحت تاثیر اخبار مرتبط با صنعت خودرو، مقدار عرضه‌ها افزایش یافت اما در نهایت با شدت گرفتن تقاضا در صنایع بزرگ، یک آخر هفته طلایی را پشت‌سر گذاشتیم و در همین راستا شاخص کل با ثبت رشد نزدیک به 32 هزار واحدی کانال 1.8 میلیون را پس گرفت. افزایش حجم و ارزش معاملات در کنار مثبت شدن تراز نقدینگی ...

برگشت پرقدرت به کانال 1.8 میلیون

الهه شعبانی -  بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه با افزایش نسبی تقاضا آغاز کرد. با گذر از یک ساعت ابتدایی تحت تاثیر اخبار مرتبط با صنعت خودرو، مقدار عرضه‌ها افزایش یافت اما در نهایت با شدت گرفتن تقاضا در صنایع بزرگ، یک آخر هفته طلایی را پشت‌سر گذاشتیم و در همین راستا شاخص کل با ثبت رشد نزدیک به 32 هزار واحدی کانال 1.8 میلیون را پس گرفت. افزایش حجم و ارزش معاملات در کنار مثبت شدن تراز نقدینگی از دیگر رویدادهای مثبت بازار چهارشنبه بود.

کاهش برخی از ریسک‌های سیاسی موجب روند کاهنده دلار شده اما در عوض خیال بازار کمی آسوده شده و معاملات نسبتا روانی را شاهد هستیم. به نظر دلیل این موضوع کاهش برخی از ریسک‌های داخلی و جذابیت بیش از اندازه قیمت‌ها باشد. رسیدن نرخ حواله به سطوح 40 هزار تومانی، زمزمه‌هایی درخصوص صورت گرفتن برخی از اصلاحات و تخفیفات در بودجه و امیدواری به اتفاقات مثبت در صنعت خودرو می‌تواند در جسارت بیشتر معامله‌گران و تغییر استراتژی آنها موثر باشد.

البته هنوز هم در وزارت صمت اتفاقاتی در جریان است و عده‌ای در حال توزیع رانت و استفاده از فضای موجود هستند. اما معتقدیم به زودی بساط رانت‌خواری جمع خواهد شد. این مهمترین اتفاق است و به نظر ریسک فعلی بازار این است که دولت نظام قیمت‌گذاری را نپذیرفته و کار خود را بکند. به محض اینکه این ریسک از سر بازار برداشته شود مسیر رشد بازار آغاز خواهد شد. در واقع هموار شدن مسیر رشد بازار از جاده به رسمیت شناخته شدن نرخ دلار حواله در بودجه دولت می‌گذرد و با این اتفاق کف قیمت‌ها یک Level بالاتر خواهد آمد و در سودسازی صنایعی نظیر پالایش، بانک، قند و شکر و ... اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد.

بعد از آن رشد خیره‌کننده و جهش 3 کانالی شاخص کل، روند بازار برای چند روز اصلاحی بود و به نظر باری دیگر خریداران مسلط بر میدان شده باشند. به عنوان مثال در گروه پالایشی، شبندر از سقف تاریخی خود گذر کرد. شپنا نیز موفق شد در سطوحی بالاتر از سقف اردیبهشت ما قرار گیرد. شتران عقب‌تر از دو سهم یاد شده است. لذا انتظار می‌رود این گروه به مرور در مسیر پیشخور کردن نرخ جدید دلار نیمایی قرار بگیرد. البته از گزارش 12 ماهه شرکت‌ها انتظار چندانی نیست اما افق سودآوری پالایشی‌ها با توجه به نرخ نیمای دوم، روشن و مثبت ترسیم می‌شود.

در گروه سیمان نیز، بسیاری از شرکت‌ها موفق به گذر از سقف تاریخی شده‌اند و حالا با نزدیک شدن به فصل بهار و شدت گرفتن تقاضا در بورس کالا می‌بینیم که تحرکات خوبی در اکثر نمادهای این گروه صورت گرفته است. سیمانی‌ها به‌خصوص شرکت‌های صادرکننده به دلیل رشد نرخ ارز و تسعیر با نرخ صرافی ملی، پتانسیل رشد خوبی دارند. در گروه قندی هم با توجه به بالا رفتن نرخ دلار و بهای تمام شده بالاتر برای واردات شکر، ناگزیر، شرکت‌ها افزایش نرخ خواهند گرفت و باید به دنبال نمادهای اهرمی این صنعت بود. در گروه فلزی و معدنی، رقابت بر سر محصولات شرکت‌ها در بورس کالا نشان می‌دهد دوره افول سودسازی خاتمه یافته و برای سال پیش رو باری دیگر جهش سود شرکت‌ها را خواهیم داشت.

در گروه خودرویی نامه انجمن صنعت به وزارت صمت را داریم. آنها با توجه به مغایرت برنامه پیش فروش 500 هزار خودرو داخلی در سامانه یکپارچه با قانون سازمان حمایت، خواستار تجدیدنظر در تصمیم پیش‌فروش وزارت صمت شدند. اصلاح قیمت خودرو و رقابت بر سر نرخ محصولات می‌تواند آثار مثبتی بر سودسازی خودروسازان داشته باشد. همانطور که مشاهده می‌کنید برای اکثر صنایع پتانسیل‌های مثبتی وجود دارد. اگر به این پتانسیل‌ها، جذابیت قیمت‌ها و یا افت سنگین 32 ماه گذشته را اضافه کنیم، می‌بینیم که احتمالا یک بهار طوفانی و پررونق در انتظار بازار خواهد بود.

به نظر دولت هم تا حدودی متوجه شده افزایش نرخ ارز چه فشاری می‌تواند روی او و اثرات آن در جامعه ایجاد کند و شاید وقت آن رسیده باشد که با رفتار عاقلانه‌تر و در پیش گرفتن سیاست‌های جذابیت‌زدایی از بازارهای غیرمولد و جذابیت بازار سرمایه بخشی از نقدینگی را به این سمت هدایت نماید و این یک فرصت تاریخی برای بازار است. لذا به‌نظر با خاتمه یافتن فروش‌های اعتباری و پولبک قیمت‌ها به سطوح حمایتی، به مرور روند بازار سر و شکل بهتری بگیرد. بنابراین در چنین شرایطی، اصلاح پرتفوی و بهینه‌سازی آن مهمترین کاری است که می‌بایست در دستور کار معامله‌گران قرار بگیرد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی :

* مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: سفر هفته گذشته‌ام به تهران بسیار مهم بود و طی آن توانستیم درباره مسائل و قضایای عملی به تفاهم برسیم. از ایران تضمین‌هایی در سطوح بالا دریافت کردیم و این امر متفاوت‌تر از تمام دفعات قبل است.

* پس از انجام چند روز مذاکرات فشرده میان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با همتای سعودی خود در شهر پکن، توافق حاصل شده برای از سرگیری روابط میان دو کشور، طی مراسمی با امضاء بیانیه‌ مشترک میان ایران، عربستان و چین به صورت رسمی اعلام شد.‌ در نتیجه‌ گفتگوهای انجام شده، ایران و عربستان توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند. وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌‌کنند. سه کشور اراده قاطع خود را جهت به‌کارگیری تمامی تلاش‌ها برای تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام می‌نمایند.

* وزارت خزانه‌داری آمریکا اسامی ۱ فرد و ۴۵ شرکت را به بهانه ارتباط با بخش‌های پتروشیمی و هواپیماسازی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داد. شرکت‌هایی که تحریم شده‌اند در امارات، پاکستان، ترکیه، جزایر مارشال، چین، هنگ‌کنگ و ایران مستقر هستند. این شرکت‌ها به بهانه ارتباط با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، شرکت صنایع هواپیماسازی ایران و شرکت پتروشیمی تریلیانس در این فهرست قرار گرفته‌اند.

* سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: در بیانیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران متعهد شد گام‌های مهمی بردارد و آمادگی خود را برای همکاری‌ با آژانس در زمینه مسائل پادمانی باقیمانده اعلام کرده است. پرایس در عین حال مدعی شد که  در گذشته شاهده بوده‌ایم که ایران وعده داده اما به آنها عمل نکرده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: از تلاش‌های رافائل گروسی برای حل و فصل مسایل مرتبط با تعهدات پادمانی ایران و سایر مسایل استقبال و از او قدردانی می‌کنیم.

* خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داد که شورای حکام تصمیمی برای تصویب قطعنامه علیه برنامه هسته‌ای ایران ندارد.

* نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران را بسیار سازنده توصیف کرد. اولیانوف با بیان اینکه هنوز هیچ تحرکی در ادامه احیای توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد، گفت که تروئیکای اروپایی و آمریکا آماده اتخاذ تصمیم برای بازگشت به برجام نیستند.

* وزیر اقتصاد با بیان اینکه بیش از یک ‌میلیارد دلار ارز طی یک ماه گذشته در بازار مبادله‌ای و سامانه نیما برای واردات تخصیص پیدا کرده است، گفت: در اسفند ماه تقاضا در برخی حوزه‌ها بالا بوده و ممکن است برخی تخصیص‌ها زمان بیشتری ببرد.

4) بررسی صنایع :

* در گروه فلزی و معدنی، معاملات مثبت و خوبی را شاهد هستیم. به نظر می‌رسد رفته‌رفته کف‌های قیمتی در حال بسته شدن بوده و به مرور روند صعودی خوبی را در فولادی‌ها خواهیم داشت. در این گروه ذوب صدرنشین است. ذوبی که برای سال جاری به دلیل رشد هزینه‌ها با زیان روبرو شده اما برای سال پیش رو شرایط بهتری خواهد داشت. ذوب در صورت گذر از مقاومت 370 تومانی تارگت 415 تومانی را تاچ خواهد کرد. در سوی دیگر فولاد کاوه را داریم که در یک قدمی حمایت 970 تومانی برگشت زد و به لطف خبر مخالفت رشد قیمت گاز در بودجه سال 1402 با افزایش تقاضا همراه شد. به نظر کاوه کمی حد فاصل سطوح 1.000 – 1.130 تومانی نوسان کند و پس از آن راهی قیمت‌های 1.300 تومانی گردد. اما سری هم به لیدر اصلی این گروه یعنی فولاد مبارکه بزنیم که روز چهارشنبه با یک افزایش تقاضا جدی همراه شد. به نظر فولاد 1.000 تومانی در دستری باشد و همین اتفاق تاثیر مثبت بسزایی بر جو کلی گروه خواهد گذاشت. اما در گروه معدنی، فسرب یکی از نمادها مورد توجه است. فسرب در سال جاری به دلیل افت قیمت سرب و روی شرایط جالبی نداشت اما رشد قیمت هر دو فلز در کنار اثرات مثبت رشد نرخ ارز، عاملی برای جهش سود شرکت در سال آتی خواهد بود. لذا انتظار داریم فسرب با حرکت آرام و رو به جلوی پیوسته تا قیمت‌های 275 تومانی به رشد خود ادامه دهد.   

* از دیگر صنایع مورد توجه بازار می‌توان به سیمانی‌ها اشاره داشت. تحرکات مثبت در بورس کالا و نزدیک شدن به فصل بهار (انتظار افزایش تقاضا) از مهمترین دلایل توجه بازار به سیمانی‌ها است. در این گروه سپاها با گذر از مقاومت بسیار مهم 1.250 تومانی وارد فضای جدیدی شده است. سیمان سپاهانی که از نظر بنیادی شرایط خوبی داشته و در این راستا انتظار رشد میان‌مدتی سهم تا سطوح 1.650 تومانی را خواهیم داشت. اما سری هم به پایتخت بزنیم. چایی که سیمان تهران پس از بوسه خداحافظی به مقاومت شکسته شده 3.800 تومانی، مجددا بر مدار رشد قرار گرفته است. بهبود وضعیت سودسازی در زیرمجموعه‌ها از یکسو رشد عملیات شرکت از سوی دیگر، می‌تواند عاملی برای رشد ستران تا سطوح 5 هزار تومانی باشد. و در نهایت اشاره به سخوز داشته باشیم که به دلیل صادرات خوب کلینکر و انتفاع از رشد قیمت دلار، با تقویت وضعیت سودسازی مواجه است. برای این سهم خوزستانی اهداف میان‌مدتی 5.500 تومانی در دسترس خواهد بود.

* اما سری هم به گروه پتروشیمی بزنیم که چند روزی اصلاح زد و در بازار چهارشنبه شاهد افزایش تقاضا در اکثر نمادهای این گروه بودیم. در صورت مخالفت با افزایش نرخ خوراک و سوخت، غول‌های پتروشیمی شرایط بهتری در سال 1402 خواهند داشت. در این گروه شخارک با تقاضایی فوق‌العاده همراه بوده و گام‌های قدرتمند رو به جلو را طی می‌کند. شخارک با گذر از سقف 5.900 تومانی می‌تواند هدف 7.100 تومانی را ببیند. در سوی دیگر پترول را داریم که نه یک گام بلکه چندین گام از سایر اعضای گروه عقب‌تر بوده و هنوز موفق به شکست مقاومت 2450 – 250 تومانی برابر با خط روند نزولی 3 ساله نشده اما فاصله چندانی با آن ندارد. لذا توصیه می‌شود پترول را بیشتر زیر نظر داشته باشید چرا که با گذر از این سطح روند عرضه و تقاضا در این نماد سر و شکل بهتری خواهد گرفت. اما در شگویا هم تقاضای خوبی را شاهد هستیم. افزایش انتظارات نسبت به روند سودسازی شرکت برای سال 1402 می‌تواند عاملی برای رسیدن سهم به تارگت 1.500 تومانی باشد. و در نهایت اشاره به پتروشیمی پارس داشته باشیم که با حفظ حمایت 280 تومانی به کانال 300 تومانی بازگشته است. برای پارس رشد تا سطوح 360 تومانی را تا شب مجمع انتظار داریم. البته در گروه شیمیایی، شیران هم با توجه به برنامه افزایش سرمایه و رشد نرخ محصولات گزینه بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز خواهد بود.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه فلزی و معدنی، فجر یکی از نمادهای کم‌حاشیه است که از قضا بواسطه رشد نرخ محصولات و بهبود عملکرد بنیادی، رشد مناسبی را تجربه کرده و فعلا راهی مجمع افزایش سرمایه شده است. فجر در دوره 9 ماهه سود 663 ریالی را محقق کرد. سود بهار 230 ریال و تابستان 196 ریال و پاییز 237 ریال بوده است. مجموع سود دوره 9 ماهه مشابه سال گذشته 2.632 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در فصل تابستان 6 درصد و در پاییز 9 درصد بوده که علت اصلی آن رشد نرخ محصولات است. این شرکت در بهمن رکورد فروش 7.111 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم به ترتیب 56 و 69 درصد بیشتر از فروش ماه گذشته و میانگین فروش 11 ماه اخیر است. کل درآمد سال گذشته 52.556 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین فجر در دوره 11 ماهه موفق شده تنها 88 درصد از بودجه سال گذشته محقق کند. گالوانیزه محصول اصلی این شرکت است. قیمت این محصول در بهمن ماه با رشد 8 درصدی نسبت به ماه گذشته 327 میلیون ریال برآورد شده است. رشد جدی نرخ محصولات عاملی برای تقویت تولید و فروش شرکت در دو ماه ابتدایی فصل زمستان شده است. بنابراین انتظار داریم فجر در انتهای 3 ماهه آخر سال از سود به مراتب بهتری در مقایسه با دوره گذشته برخوردار باشد. 

* در گروه پتروشیمی، نگاهی به نوری داشته باشیم که طی مدت اخیر با رشد خوب به سقف تاریخی خود بازگشته و بازار را به رسیدن به قله‌های بالاتر در سال 1402 امیدوار کرده است. نوری در دوره 9 ماهه سود 8.931 تومانی را محقق کرد. سود بهار 3.815 ریال، تابستان 4.535 و پاییز 885 ریال بوده است. مجموع سود دوره 9 ماهه مشابه سال گذشته 11.094 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در تابستان 13 درصد و در پاییز 4 بوده که افت جدی نرخ محصولات علت اصلی آن است. شرکت در بهمن فروش 109.738 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. گرچه این رقم 3 درصد کمتر از درآمد ماه گذشته است اما همچنان با میانگین فروش 11 ماه اخیر فاصله 23 درصدی دارد. کل درآمد سال گذشته 752.376 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین نوری در دوره 11 ماهه موفق شده 30 درصد بیشتر از بودجه سال گذشته محقق کند. بیشترین وزن سبد فروش شرکت را برش سنگین و پارازایلین تشکیل می‌دهد. نرخ فروش پارازایلین در بهمن با افزایش 6 درصدی 267 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است و این در حالی  است قیمت فروش برش سنگین تغییر خاصی نداشته است. شرکت در دی و بهمن ماه تحت تاثیر بهبود نرخ فروش محصولات عملکرد خوبی داشته است. بنابراین انتظار می‌رود با تداوم رویه فوق شاهد تحقق سود بهتری در کوارتر چهارم در مقایسه با دوره گذشته باشیم.

6) اخبار و شایعات : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حذف بندی از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با افزایش نرخ خوراک معادن و صنایع بالادستی نفت و گاز مخالفت کردند. بند الحاقی یک که حذف شد به این شرح است: متوسط قیمت نفت گاز تحویلی به معادن، صنایع معدنی و صنایع بالادستی نفت و گاز، بابت سوخت معادل 50 درصد متوسط بهای نفت گاز صادراتی تعیین می‌گردد.

ب) مازیار بیگلو، عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: با فرمول جدید شورای رقابت، قیمت قطعات خودرو در سال ۱۴۰۲ بین ۳۰ الی ۸۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. این میزان افزایش قیمت بستگی به نوع قطعه خودرو دارد.

ج) حسینی، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس گفت: اینکه خودرو چگونه و در کجا و به چه قیمتی عرضه شود و سازوکار اجرایی شورای رقابت چیست خودش قانون دارد. براساس بررسی‌های کارشناسی در کمیسیون تلفیق به این نتیجه رسیدیم که نیازی نیست این موضوع در بودجه دیده شود. از آنجا که درآمدی هم از این محل وجود ندارد پس نمی‌توان هزینه‌کردی برای آن پیش‌بینی کرد. در نهایت نمایندگان با حذف این بند موافقت کردند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24