Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

آنچه که واقعیت بازار مسکن است، کمبود 5 ساله واحد مسکونی نوساز به میزان نصف بازار است. بنابراین این کمبود به محض آن که بازار خرید و فروش مسکن رونق بگیرد (در آینده)، در بازار بازتاب پیدا می کند...

پیش بینی کاهش فایل فروش آپارتمان نوساز

بورس24 : آمارهای مربوط به پروانه های ساختمانی (صادره توسط شهرداری های مناطق شهری ایران) بیانگر تداوم رکود تولید مسکن در سال جاری است.

این رکود از سال 97 به بعد همزمان با افزایش قیمت مسکن در تهران و سپس شهرهای بزرگ و بعد از آن شهرهای متوسط و کوچک شروع شد.

تا پیش از نیمه دوم دهه 90، آمارهای صدور پروانه ساختمانی از عرضه بالای 750 هزار واحد مسکونی جدید به صورت میانگین سالانه حکایت داشتند. اما از سال 97 تا پایان سال 1400، متوسط عرضه مسکن جدید حدود 300 تا 350 هزار واحد مسکونی در داده های مرکز آمار ایران بوده است.

این وضعیت برای نیمه اول امسال نیز تکرار شد.

اکنون کارشناسان اقتصادی درباره اثر بلندمدت این رکود 5 ساله هشدار می دهند و می گویند، این رکود بلندمدت در تولید مسکن، بازار تقاضا و خرید واحد مسکونی نوساز را مدت هاست با کمبود این نوع از خانه ها روبرو کرده است. متقاضیان این خانه ها احتمالاً طی دو سه سال گذشته به دلیل سلب قدرت خرید به دنبال افزایش شدید قیمت مسکن، آنچنان که باید وارد بازار خرید مسکن نوساز نشدند. بنابراین طی این سال ها، رکود تولید نیز آنچنان که باید تاثیر خودش را بر روی روند رشد قیمت نگذاشت.

اما آنچه واقعیت بازار مسکن است، کمبود 5 ساله واحد مسکونی نوساز به میزان نصف بازار است. بنابراین این کمبود به محض آن که بازار خرید و فروش مسکن رونق بگیرد (در آینده)، در بازار بازتاب پیدا می کند.

در صورتی که متقاضیان خرید خانه قدرت خرید پیدا کنند و مراجعات به بازار زیاد شود، کمبود فایل فروش واحد مسکونی تازه ساز جلوه می کند و این خود باعث تقابل جدید عرضه و تقاضای مسکن خواهد شد.

کارشناسان اقتصادی با این مدل تصویرسازی از اثر بلندمدت رکود مسکن، از دولت می خواهند موانع پیش روی سازندگان و تولیدکنندگان مسکن و ساختمان را هموار کند.

یکی از مهمترین موانع، سبقت تورم ساخت مسکن از تورم خرید مسکن است.

طی سالی که گذشت، قیمت فروش واحدمسکونی در تهران حدود 60 درصد افزایش پیدا کرد (در مقایسه با سال قبل از آن). آمارها درباره تورم مسکن شهرها در سال جاری هنوز توسط مرکز آمار اعلام نشده است اما براساس تجربه، میزان رشد قیمت در این مناطق احتمالاً کمتر از تهران بوده است.

در مقابل این نرخ رشد قیمت مسکن، طی سال جاری هزینه ساخت مسکن برای سازندگان نزدیک به 100 درصد افزایش یافت. این به معنای آن است که سازندگان در سال جاری نسبت به سال گذشته، هزینه بیشتری برای ساخت در مقایسه با قیمتی که آپارتمان فروخته اند، متحمل شدند.

افزایش تورم ساخت مسکن از سطح تورم مسکن، اثر خود را بر روی حاشیه سود سازندگان نشان خواهد داد.

کارشناسان اقتصادی در این باره تاکید می کنند، حاشیه سود سازندگان مسکن هنوز مثبت است اما در سال جاری حتما در مقایسه با سال گذشته، کمتر شده است.

سال گذشته سرمایه گذاری در بازار ساخت و ساز حدود 30 تا 35 درصد برای سازندگان سود داشت.

با کم شدن حاشیه سود ساخت مسکن در پی افزایش تند تورم ساخت، شرایط برای رکودی تر شدن تولید در این بازار به وجود می آید. ضمن آن که، تداوم این وضعیت، بار دیگر به زیان کل بخش مسکن و ساختمان خواهد بود.

سازندگان خواستار ثبات بخشی به قیمت مصالح ساختمانی به خصوص تجهیزات و آن دسته از نهاده های تولید وابسته به نرخ ارز هستند.

از آنجا که تولید در ابتدای سال آینده با افزایش نرخ دستمزد مواجه می شود، ثبات قیمت سایر نهادهای تولید کمک موثری به این بخش خواهد کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24