Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار شنبه تحت تاثیر تحرکات خوب در معاملات آخرین روز کاری هفته گذشته و همچنین رشد قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی شرایط خوبی داشت و موفق شد با رشد جالب توجه 74 هزار واحدی به کانال 1.2 میلیون واحد بازگشته و حتی تا میانه‌های این کانال پیشروی نماید. ثبات حجم و ارزش معاملات در کنار سرعت بالای ورود پول حقیقی‌ها (بیش از 2 همت در معاملات روز گذشته) از دیگر اتفاقات ...

فاصله کیلومتری بازارها

سایه اصغری -  بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار شنبه تحت تاثیر تحرکات خوب در معاملات آخرین روز کاری هفته گذشته و همچنین رشد قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی شرایط خوبی داشت و موفق شد با رشد جالب توجه 74 هزار واحدی به کانال 1.2 میلیون واحد بازگشته و حتی تا میانه‌های این کانال پیشروی نماید. ثبات حجم و ارزش معاملات در کنار سرعت بالای ورود پول حقیقی‌ها (بیش از 2 همت در معاملات روز گذشته) از دیگر اتفاقات مثبت بازار روز گذشته بود. اینکه بازار این روزها با وجود چالش‌ها، خبرها، اظهارنظرها و اتفاقات مختلف در مسیر خوبی (از نظر رشد، حجم و ارزش معاملات، دست به دست شدن سهام و چرخش نقدینگی) قرار دارد، نشان می‌دهد که بازار دیگر آن ترس و نگرانی سابق را نداشته و اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد و یا دولت اظهارنظر نسنجیده‌ای نداشته باشد، روند صعودی بازار برای فتح قله‌های جدید (البته با سرعتی آهسته و در نظر گرفتن اصلاح‌های مقطعی) ادامه خواهد داشت. فراموش نکنیم که بازار سرمایه در شرایطی به تازگی موفق به پس گرفتن سقف قبلی (نه در بخش بااهمیتی از سهام بلکه در شاخص کل) شده که دلار و سایر دارایی‌ها کیلومترها از سقف‌های سال 99 فاصله گرفته‌اند و این یعنی اگر جریان سودآوری شرکت‌ها و اثرات رشد نرخ ارز را ملاک قرار دهیم، بازار پتانسیل دیدن اعداد و ارقام بالاتر را هم خواهد داشت.

اما نکته‌ای که ذهن بسیاری از فعالین بازار را آزار می‌دهد این است که اگر به هر دلیلی روند صعودی (کوتاه‌مدتی) بازار خاتمه یافت، چه باید کرد و چه اتفاقی رخ خواهد داد ؟؟ در واقع بسیاری از سهامداران به دنبال روش بهینه برای حفظ ارزش دارایی خود و به عبارتی از دست ندادن سودهای بدست آمده هستند. در گام نخست باید پذیرفت که روند فرسایشی و کلافه‌کننده سالهای اخیر تکرارپذیر نیست؛ مگر اینکه شاخص در زمانی کوتاه اعداد و ارقام بیش از 3 میلیون واحدی را رویت کند. بنابراین هر اصلاحی هم که صورت بگیرد، سبب جذابیت بیشتر و حرکت مجدد بازار (با توجه به شرایط بنیادی و جریان سودآوری شرکت‌ها) خواهد شد. لذا می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که با توجه جریان نقدینگی فعلی، اصلاح طولانی‌مدتی را برای بازار متصور نیستیم و هر برگشتی، در راستای تشکیل کف جدید، به سود بازار خواهد بود.

و نکته آخر اینکه، این روزها تغییراتی در بدنه و تیم اقتصادی دولت در جریان است. برخی به این موضوع وزن چندانی نمی‌دهند و معتقدند که افراد جدید نقش چندانی در اتفاقات و رویدادها نخواهند داشت. اما طرز فکر ما کمی متفاوت است و معتقدیم که همین تغییرات ممکن است پاشنه آشیل بازار و یا حتی کاتالیزوری برای رشد سریع‌تر باشد. البته باید منتظر ماند و ابعاد تغییرات و سبقه افراد جدید را بررسی کرد. اگر این رفت و آمدها منجر به تغییر در سیاست‌های کلان اقتصادی (تصمیمات غیر منطقی و غیر اصولی) شود، ممکن است بازار با چالش‌های مواجه شود و آنوقت باید شرایط با بر اساس سیاست‌ها و تصمیمات جدید بررسی کرد. اما بیش از این پر حرفی نکنیم و به سراغ بازار برویم. بازاری که خوب آغاز کرد، قوی پیش رفت و خوب هم تمام کرد. بنابراین طبیعتا برای امروز نیز بازار کار خود را با افزایش تقاضا و حرکت رو به جلو آغاز خواهد کرد اما به نظر می‌رسد در نیمه دوم معاملات شاهد عرضه‌های بیشتر و کاهش سرعت رشد بازار باشیم.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* بازگشت شهروندان عربستانی به ایران پس از هفت سال ممنوعیت و بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور، قطعیت پیدا کرده است. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران از اراده عربستان برای برقراری پرواز مستقیم به ایران و ازسرگیری و تسهیل سفرها به‌زودی خبر داده است.

* طبق آمار بانک مرکزی، میانگین وزنی نرخ بهره بین بانکی در هفته‌ای که گذشت نسبت به هفته قبل‌تر از ۲۳.۴۶ درصد به ۲۳.۴۳ درصد در هفته منتهی به ۲۳ فروردین رسید.

* لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: استیضاح وزیر صمت به مهار تورم بازار خودرو کمک می‌کند. امیدواریم وزیر توانمند جایگزین فاطمی امین شود تا بتواند مسائل را حل و فصل کند. به نظر می‌رسد می‌رسد دولت می‌خواهد با کوچک کردن وزارت صمت و ایجاد سازمان بازرگانی صندلی وزارت را برای فاطمی امین حفظ کند این در حالیست که قبض و بسط وزارتخانه‌ها نباید با هدف نگه داشتن افراد تعریف شود. امسال سال مهار تورم نامگذاری شده و نباید به افزایش قیمت‌ها دامن بزنیم وظیفه اصلی دولت تنظیم‌گری، سیاست‌گذاری و نظارت است نه تصدی‌گری؛ کاری که هم‌اکنون به آن مشغول است.

* رئیس سازمان بورس گفت: وقتی صحبت از مهار تورم می‌کنیم همه ذهن‌ها به سمت قیمت‌گذاری دستوری و مهار قیمت‌ها می‌رود؛ ولی معتقدیم که با رشد تولید و هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد، قطعا می‌توانیم افزایش عرضه و صادارت شرکت‌ها را داشته باشیم که به مهار تورم کمک خواهد کرد. وقتی مهار تورم مطرح می‌شود نباید به سمت قیمت‌گذاری دستوری حرکت کنیم؛ قیمت‌گذاری دستوری به سرکوب تولید منجر خواهد شد و در بلند مدت توان تولیدی کشور را از بین خواهد برد.

* در حالی که از اعلام خبر کمتر از دو هفته می‌گذرد، وزیر اقتصاد این اظهارات شورای رقابت را تکذیب کرد. سید احسان خاندوزی درباره این موضوع و اعلام خبر منتفی شدن عرضه خودرو در بورس کالا از سوی شورای رقابت تاکید کرد: در اطلاعیه شورای رقابت چنین چیزی وجود ندارد.

* مسعود سمیعی‌نژاد؛ مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان گفت: کارگروه کارشناسی قیمت‌گذاری تشکیل شده و مذاکرات بین بانک پارسیان و فولاد مبارکه جهت انجام معامله جریان دارد. پیشنهاد ۸۰ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه به بانک پارسیان برای خرید شرکت سرمایه گذاری پارسیان.

4) بررسی صنایع :

* در گروه خودرویی معاملات با افزایش تقاضا در 3 نماد (سرمایه‌گذاری) وساپا، خگستر و ورنا آغاز شد. در قطعه‌سازان هم شرایط خوبی حاکم بود و لذا در خودروسازان سواری هم معاملات مثبت و رو به جلو دنبال شد و البته تشکیل صف خبهمن نیز تاثیر مثبتی در روند معاملات داشت. در این گروه وساپا دست به کار بزرگی زده و با گذر از مقاومت سرسخت 700 تومانی، سیگنال آغاز یک روند صعودی جدید را صادر کرده است. به لحاظ تکنیکی انتظار می‌رود وساپا در روند شکل گرفته بتواند به مرور تا تارگت 950 – 1.000 تومانی به رشد خود ادامه دهد. در سوی دیگر خگستر را داریم که این روزها حمایت سرمایه‌گذاری سمند را پشت‌سر خود می‌بیند. چارتیست‌ها معتقدند محدوده 660 – 680 تومان مقاومت مهمی برای خگستر خواهد بود و چنانچه این نماد بتواند از سد فوق گذر نماید، اهداف 850 تومانی در دسترس خواهد بود. اما سری هم به شرکت‌های تجاری‌ساز بزنیم که این روزها لیدری به نام خاور دارد. سهمی که از بازار پایه به بازار اول فرابورس آمده و با دامنه نوسان 7 درصدی معامله می‌شود. به نظر می‌رسد خاور در روند صعودی جدید آغاز شده با خروج از الگوی ادامه‌دهنده مثلث بتواند تا قیمت‌های 550 تومانی رشد کند. در بازار شایعاتی درخصوص مذاکره با مدیرعامل خاور جهت به دست گرفتن مدیریت مجموعه ایران‌خودرو به گوش می‌رسد که اگر صحت داشته باشد، باید در انتظار وقوع اتفاقات مثبت بنیادی در مجموعه ایران‌خودرو باشیم. در این گروه زامیاد با خبر افزایش نرخ محصولات خود به مدار رشد بازگشته و اهداف میان‌مدتی 800 تومانی برابر با سقف تاریخی را دنبال می‌کند.

* اما رشد قیمت نفت در روزهای پایانی هفته گذشته و یک دوره اصلاح زمانی در نمادهای پالایشی موجب شد تا باری دیگر شاهد افزایش تقاضا در این نمادها باشیم. البته هنوز کرک اسپردها تقویت نشده و بازار انتظار خاصی از گزارش 12 ماهه پالایشی‌ها ندارد اما به هر جهت جو کلی بازار به گونه‌ای است که پول‌های بزرگ قدرت مانور بیشتری روی چنین سهم‌هایی دارند. در این گروه شتران با افزایش تقاضا به قیمت‌های درصد مثبت رسید و معاملات پر حجمی را به نمایش گذاشت. اختلاف بیشتر این سهم با سقف تاریخی (محدوده 800 تومانی) دلیل توجه بیشتر بازار به این سهم است. به نظر می‌رسد شتران در روند صعودی شکل‌گرفته دست‌کم بتواند قیمت‌های 700 تومانی را ببیند. در سوی دیگر شپنا را داریم که تقریبا در کانال 900 تومانی تثبیت شده و حالا خود را برای جدال با سقف تاریخی 980 تومانی آماده می‌کند. برای شپنا اهداف قیمتی 1.060 تومانی در دسترس خواهد بود. و البته کماکان تاکید ما به روی شبریز است که با پولبک به سقف تاریخی فضای هموارتری برای رسیدن به تارگت 2.300 تومانی را خواهد داشت. رسیدن یک گزارش خوب از شرکت زیرمجموعه (پتروشیمی تبریز) می‌تواند عاملی برای سرعت گرفتن حرکت رو به جلوی شبریز باشد.

* از دیگر صنایع مورد توجه بازار می‌توان به نمادهای گروه غذایی اشاره داشت. با رشد مواد اولیه به‌خصوص جهش قیمت شکر، بازار انتظار رشد قیمت محصولات غذایی و رشد سودسازی شرکت‌ها را دارد. در این گروه غبشهر روز گذشته دست به کار بزرگی زد و با افزایش تقاضا و تشکیل صف خرید از الگوی بلندمدتی استراحتی خود (پرچم) خارج شد. مجمع سالیانه شرکت روز چهارشنبه 30 فروردین برگزار می‌شود و هر خبری از این مجمع می‌تواند در روند حرکتی سهم موثر باشد. در سوی دیگر غپینو را داریم که پس از یک اصلاح 2 – 3 روزه مجددا به مدار رشد بازگشته است. غپینو در صورت گذر موفق از سد مهم 490 تومانی، هدف 600 تومانی را نشانه خواهد گرفت. در کنار غپینو، به نظر خودکفا را هم باید زیرنظر داشت. چراکه نقدینگی خوبی طی روزهای اخیر وارد خودکفا شده و به لحاظ تکنیکی هدف 1.200 تومانی در دسترس خواهد بود. و در نهایت اشاره به غشاذر از گروه لبنیات داشته باشیم. جالب است بدانید که طی مدت اخیر رشد خوبی در سهام زیرمجموعه شرکت‌ صنایع شیر ایران رخ داده اما کماکان غشاذر فاصله بالایی با سقف تاریخی خود دارد. به لحاظ تکنیکی غشاذر می‌تواند هدف نخست 1.200 تومانی را تاچ نماید. البته غپاک هم گزینه بدی نیست چراکه بازدهی این سهم کمتر سایر شرکت‌های تولیدکننده لبنیات بوده است.

* اما در گروه بانکی هم مطابق انتظار پس از اصلاح جزئی و پولبک به مقاومت‌های شکسته شده، باری دیگر تقاضا تحت تاثیر شفاف‌سازی و شناسایی سود تسعیر نرخ ارز بااهمیت در بانک ملت تقویت شده است. در گزارش مورخ 22 فروردین به سطوح حمایتی در 5 نماد وبصادر، وتجارت، ونوین، وپارس و وبملت اشاره شد. لذا مروری به نقاط مناسب ورود خواهیم داشت:

الف) محدوده تبدیل سطوح در وبصادر = 228 – 232 تومان

ب) محدوده تبدیل سطوح در وتجارت = 223 – 228 تومان

ج) محدوده تبدیل سطوح در ونوین = 420 – 430 تومان

د) محدوده تبدیل سطوح در وپارس = 220 – 230 تومان

ه) محدوده تبدیل سطوح در وبملت = 325 – 330 تومان

هر 5 نماد یاد شده ضمن واکنش به سطوح حمایتی، برگشت خوبی را تجربه کردند. اما بانکها برای تداوم روند صعودی نیاز به گذر از مقاومت‌های کوتاه‌مدتی که عموما 5 درصد بالاتر از قیمت فعلی است، دارند. به نظر طی چند روز پیش رو باید شاهد شکست مقاومت‌های مهمی در نمادهای بانکی باشیم. مشروط بر اینکه حقوقی‌ها کمی در رفتار معاملاتی و عرضه‌های سنگین تجدیدنظر نمایند ... !!

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه فلزی و معدنی، فاسمین یکی از نمادهایی است که اخیرا بواسطه رشد دلار نیمایی و افزایش سرمایه بازدهی جدی 120 – 130 درصدی را رقم زده و پس از کمی اصلاح در حال برگشت به مدار رشد است. فاسمین در دوره 9 ماهه سود 2.900 ریالی را محقق کرد. سود بهار 1,164 ریال،  تابستان 767 و پاییز 969 بوده است. مجموع سود دوره 9 ماهه مشابه سال گذشته 2.034 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در فصل تابستان 44 درصد و در پاییز 35 درصد بوده که علت آن کاهش نسبی قیمت روی در عرصه جهانی بوده است. فاسمین در اسفند فروش 6.499 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم به ترتیب 37 و 49 درصد بیشتر از فروش ماه گذشته و میانگین فروش 12 ماه اخیر است. کل درآمد سال گذشته 31,915 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین فاسمین در دوره 12 ماهه موفق شده 64 درصد بیشتر از بودجه سال گذشته محقق کند. شمش روی بیشترین وزن سبد فروش این شرکت را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش این محصول در اسفند با رشد 8 درصدی در مقایسه با ماه گذشته 1.172 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. شرکت در مجموع زمستان تنها 80 درصد از فروش کوارتر سوم را محقق کرده که منجر به کاهش نسبی سود در مقایسه با دوره مذکور خواهد شد. با این حال امیدواریم رشد جدی نرخ محصولات و همچنین موجودی انبار خوب عاملی برای تحقق سود بالاتر در کوارتر‌های آتی گردد.

* در گروه پتروشیمی، نوری پس از رشد قدرتمند اخیر، چند روزی است که روند اصلاحی عمدتا در بُعد زمان و دست به دست شدن بین سهامداران را تجربه می‌کند. نوری در دوره 9 ماهه سود 8.931 تومانی را محقق کرد. سود بهار 3.815 ریال، تابستان 4.535 و پاییز 885 ریال بوده است. مجموع سود دوره 9 ماهه مشابه سال گذشته 11.094 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در تابستان 13 درصد و در پاییز 4 بوده که افت جدی نرخ محصولات علت اصلی آن است. شرکت در اسفند فروش 92.130 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. گرچه این رقم 16 درصد کمتر از درآمد ماه گذشته است اما همچنان با میانگین فروش 12 ماه اخیر فاصله 4 درصدی دارد. کل درآمد سال گذشته 752.376 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین نوری در دوره 12 ماهه موفق شده 42 درصد بیشتر از بودجه سال گذشته محقق کند. بیشترین وزن سبد فروش شرکت را برش سنگین و پارازایلین تشکیل می‌دهد. نرخ فروش پارازایلین در اسفند با کاهش 3 درصدی 246 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است و این در حالی  است قیمت فروش برش سنگین رشد 9 درصدی داشته است. شرکت در مجموع 3 ماه زمستان تحت تاثیر بهبود نرخ فروش محصولات عملکرد خوبی داشته است. بنابراین انتظار می‌رود در کوارتر چهارم شاهد تحقق سود بهتری در مقایسه با دوره گذشته باشیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24