Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

باز هم افت قیمت نفت و پایین آمدن شاخص های مالی در بورس های بزرگ. چندی پیش شرایط خوب بود اما حالا چنین نیست. قیمت فلزات پایه هم پایین تر از قبل است و شاخص دلار کاهش یافته است. در بازار طلا قیمت ها پایین آمده اما قیمت ارزهای دیجیتالی رشد کرده است. چرا وضعیت چنین است؟ در مطلب حاضر علل وضیت کنونی و دیدگاه هایی که درباره آینده وجود دارد بیان شده است. دوران ..

دوران تلخ هراس و ابهام پایان ندارد!

بورس24 : روز گذشته جو بازارهای مالی و مواد خام منفی بود و شاهد افت شاخص ها در بورس های بزرگ و افت قیمت نفت و طلا بودیم. این درحالیستکه شاخص دلار کاهش یافته و انتظار می رفت عملکرد بازار مواد خام مثبت شود. البته قیمت فلزات پایه اندکی رشد کرده اما وضعیت این بازار نیز مطلوب نیست. از چند هفته پیش که سه بانک آمریکا دچار ورشکسگی شدند نگرانی هایی درباره تداوم این ورشکستگی ها و سرایت ضعف به دیگر اقتصادها پدید آمده است. در روزهای اخیر بر شدت این نگرانی ها افزوده شده و سرمایه گذاران ریسک نمی پذیرند.

موضوع بعدی افزایش نرخ های بهره است. برخی تحلیلگران معتقدند بانک مرکزی آمریکا همچنان بر مهار تورم تمرکز دارد و نرخ های بهره باز هم بالا برده خواهد شد. این یک عامل نگرانی است زیرا قطعا افزایش نرخ های بهره به ضعف اقتصاد منجر می شود و شرکت ها از این ضعف لطمه می بینند. مدت ها طول خواهد کشید تا این ضعف از میان برود و اقتصاد رونق پیدا کند. بنابراین طبیعی است که فعلا تابلوها در بورس آمریکا و برخی بورس های بزرگ دیگر قرمز هستند.

روز گذشته با آنکه اعلام شده بود ذخیره نفت آمریکا هفته پیش کاهش یافته شاهد سقوط 4 درصدی قیمت نفت بودیم و عامل اصلی این کاهش، نگرانی ها درباره ریسک رکود است. هفته پیش ذخیره نفت آمریکا 6.1 میلیون بشکه و ذخیره بنزین این کشور 1.9 میلیون بشکه کاهش یافت. از ماه آینده فصل مسافرت ها در آمریکا شروع می شود و پالایشگاه ها برای تامین افزایش تقاضا برای بنزین بر مصرف نفت خود افزوده اند در نتیجه در چند هفته اخیر شاهد افول ذخیره نفت آمریکا بوده ایم.

یک سوال مهم این است که دیدگاه ها درباره آینده چیست؟ در ادامه توضیحاتی در این زمینه ارائه شده است:

در یک سال اخیر یعنی دوران پس از غلبه بر همه گیری کرونا در آمریکا، اقتصاددان‌ها دورانی سخت را پشت سر گذاشته اند زیرا در بسیاری از مواقع، پیش‌بینی‌ها تحقق نیافته و هیچکس نمی داند چه رویدادهایی رخ خواهد داد. در گروه خوشبین ها کسانی نظیر خانم جانت یلن، وزیر دارایی آمریکا حضور دارند که معتقدند می توان از رکود عمیق در اقتصاد جلوگیری کرد. او چندی پیش گفت: "به عقیده من آنچه فرود نرم گفته می‌شود قابل تحقق است. می توان تورم را پایین آورد و در عین حال از رخ دادن رکود جلوگیری کرد یعنی وضعیت بازار کار و بخش‌های اقتصاد خوب باقی بماند."

پس از ماه‌ها نرخ بالای تورم، رشد قیمت‌ها کند شده است. چند معیار از فشارهای تورمی نشان می دهد شرایط در حال بهتر شدن است. برای مثال نرخ تورم از 9.1 درصد در تابستان گذشته به ۵ درصد رسیده است. این روند همزمان با حفظ شدن استحکام بازار کار ادامه پیدا کرده است. نرخ بیکاری 3.5 درصد است یعنی پایین‌ترین میزان در پنج دهه اخیر. بر مبنای بسیاری از معیارها در حال حاضر بازار کار قدرتمندتر از فوریه سال ۲۰۲۰ است یعنی زمانی که همه گیری کرونا شروع شد و اقتصاد جهان را دچار مشکلات بزرگ کرد.

وزیر دارایی آمریکا می‌گوید: "شاهد افت نرخ تورم و استحکام بازار کار هستیم. احتمال رخ دادن رکوع وجود دارد اما می توان از آن اجتناب کرد." اقتصاددان های بانک گلدمن ساکس معتقدند احتمال رخ دادن رکود حدود ۳۵ درصد است اما ریسک های متعدد باقی هستند. چندی قبل شاهد ورشکستگی چند بانک در آمریکا بودیم و بعید نیست میزان اعطای اعتبارات کاهش یابد.

یکی از تحلیلگران می‌گوید تاثیر افزایش نرخ‌های بهره با تاخیر نمایان می‌شود و باید منتظر لطمات بزرگ تر به اقتصاد و بانک ها باشیم. شاید به همین علت ریسک رکود بالا رفته است. در یک نظرسنجی خبرگزاری بلومبرگ، تحلیلگران احتمال رخ دادن رکود را ۶۵ درصد اعلام کرده اند. صندوق بین‌المللی پول معتقد است عدم قطعیت عمیق است و اصلاً نباید تصور کرد رکود رخ نخواهد داد. اکنون افق اقتصاد جهان مبهم تر شده است. حتی افراد خوش‌بین نظیر وزیر دارایی آمریکا قبول دارند که ریسک هایی وجود دارند البته از دید آنها تاب‌آوری اقتصاد از رخ دادن رکود جلوگیری خواهد کرد.

گزارش عملکرد برخی بانک های بزرگ آمریکا مربوط به سه ماهه نخست امسال مثبت است و وضعیت دیگر شرکت‌ها نیز بد نیست. قیمت نفت نسبت به ماه‌های گذشته پایین تر است و این یعنی نرخ‌های تورم کاهش می یابد. عملکرد بورس آمریکا در سال جاری تاکنون مثبت است. شاخص متوسط صنعتی داوجونز، استاندارد اند پورز و نزدک اکنون نسبت به ابتدای سال به ترتیب 2.5 درصد، 8 درصد و 15 درصد بالاتر هستند. سال پیش برای بازار سهام بدترین سال از بحران مالی سال ۲۰۰۸ بود. سال جاری وضعیت بازارها بهتر بوده اما تا پایان سال ۸ ماه باقی است و بدون شک در این هشت ماه رویدادهای بزرگ در اقتصاد جهان رخ خواهد داد.

اگر نگرانی ها درباره بحران بانکی و رکود کاهش یابد وضعیت بازارها بهتر خواهد شد و به تدریج اقتصاد جهان به سمت ثبات حرکت خواهد کرد. در این میان بانک های مرکزی بویژه بانک مرکزی آمریکا وظیفه ای بسیار مهم بر عهده دارند. از آنها انتظار می رود تصمیم درست اتخاذ کنند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24