Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

ابتدای هفته گذشته این امیدواری وجود داشت که با برگزاری نشست سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا و مشخص شدن وضعیت بازار کار این کشور در ماه قبل سرمایه گذاران از سردرگمی خارج شوند و بازارها به ثبات برسند اما به نظر می رسد محیط اقتصاد جهان اساسا برای ثبات و شفافیت آماده نیست. سرمایه گذاران در بازارهای مختلف باید هر روز همزمان با انتشار اخبار جدید، تصمیم های نو بگیرند. در مطلب حاضر به تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو، علل وضعیت بد بازار نفت، احتمال های ..

داده های جدید، مسیر نو!

بورس24 : هفته گذشته یک هفته پرهیجان بود و شاهد تغییرات بزرگ در شاخص های مالی، قیمت مواد خام بویژه نفت و طلا و ارزش ارزهای معتبر بودیم. هفته قبل چهار عامل بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر گذاشتند: داده ها از اقتصادهای بزرگ، گزارش عملکرد شرکت های بورسی در آمریکا، گزارش وضعیت بازار کار آمریکا مربوط به ماه قبل و نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا. البته نشست سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا و نگرانی ها درباره آینده نیز بر بازارها اثر گذاشتند و سبب منفی شدن جو بازارها شدند. هفته پیش عملکرد بازار نفت و بورس آمریکا منفی بود.

هفته پیش رویدادهای مهم از روز چهارشنبه شروع شد یعنی با اعلام نتیجه نشست سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا. در این نشست نرخ های بهره همانطور که انتظار می رفت 0.25 درصد بالا برده شد. این دهمین افزایش نرخ های بهره بود که سبب شد نرخ ها به محدوده 5 درصد تا 5.25 درصد برسد. نکته مهم این است که در بیانیه پایانی نشست یک جمله که در بیانیه های قبلی وجود داشت حذف شد و بر همین مبنا سرمایه گذاران به این نتیجه رسیدند که به احتمال زیاد بانک مرکزی از این پس نرخ های بهره را بالا نخواهد برد. جمله ای که در بیانیه های قبلی وجود داشت و در بیانیه اخیر حذف شده بود به مناسب بودن افزایش مجدد نرخ های بهره برای کنترل تورم اشاره داشت.

واکنش بازارها به افزایش نرخ های بهره و بیانیه پایانی نشست بزرگ نبود و صرفاً قیمت طلا رشد کرد. سرمایه گذاران بسیار نگران رخ دادن رکود یا بحران در بخش بانکی هستند. اگر بانک مرکزی باز هم نرخ‌های بهره را بالا ببرد و برای مدتی طولانی نرخ‌ها را بالا نگه دارد لطمات به اقتصاد و بانک ها بزرگ تر خواهد شد. یک واقعیت مهم این است که برخی بخش‌های اقتصاد سرد شده اند اما وضعیت بازار کار خوب است.

روز جمعه گزارش وضعیت بازار کار آمریکا مربوط به ماه قبل منتشر شد و محتوای آن مثبت بود یعنی نه تنها نرخ بیکاری 0.1 درصد کاهش یافته و به 3.4 درصد رسیده بلکه تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده در اقتصاد بیش از پیش بینی ها بود و سطح دستمزدها رشد بیشتری کرده است. با انتشار این گزارش قیمت طلا ۴۵ دلار کاهش یافت زیرا وضعیت خوب بازار کار یعنی بانک مرکزی نمی‌تواند سیاست های انقباضی را متوقف کند و اجرای سیاست های انقباضی به زیان بازار طلاست. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران همچنان دچار سردرگمی هستند و بازارها بی ثبات باقی خواهد ماند.

هفته پیش رو

در هفته پیش رو داده های مهم از اقتصادهای بزرگ اروپایی، چین و آمریکا منتشر می‌شود و بازارها از محتوای این گزارش ها تاثیر خواهند پذیرفت. روز دوشنبه تغییرات تولید کارخانه ای در آلمان و تغییرات ذخیره عمده فروشی در آمریکا اعلام می شود.

روز سه شنبه وضعیت صادرات و واردات چین در ماه گذشته و تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته قبل اعلام می‌شود. هفته گذشته عملکرد بازار نفت باز هم منفی بود و قیمت هر بشکه نفت برنت و نفت آمریکا در پایان معاملات به ترتیب در سطح 75.3 دلار و 71.3 دلار قرار گرفت. سرمایه گذاران معتقدند نرخ های بالای بهره به ضعف یا رکود در اقتصاد جهان منجر می شود و تقاضا برای مواد خام رشد چشمگیر نخواهد داشت. همچنین در حوزه نفت، میزان عرضه کافی خواهد بود بنابراین شاهد عملکرد منفی بازار در هفته‌های اخیر هستیم. این در حالی است که اوپک پلاس از ابتدای ماه جاری عرضه روزانه خود را 1.16 میلیون بشکه پایین آورده است. کاهش قیمت نفت به نفع اقتصاد جهان است زیرا از فشارهای تورمی می کاهد اما اوپک پلاس از قیمت ها کنونی راضی نیست.

روز چهارشنبه نرخ تورم در آلمان، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در چین و نرخ تورم در آمریکا اعلام خواهد شد. گزارش نرخ تورم آمریکا بسیار مهم و اثرگذار است و می تواند تغییرات بزرگ در بازارهای مختلف به وجود آورد. بانک مرکزی باید تلاش برای مهار تورم را ادامه دهد اما این کار اثرات منفی بر اقتصاد و بانک ها دارد و سرمایه گذاران دقیقاً در باره همین موضوع نگران هستند. بعید است یک "فرود نرم" در اقتصاد رخ دهد یعنی مهار تورم بدون رخ دادن رکود. سرمایه گذاران ترجیح داده اند با احتیاط رفتار کنند.

روز پنجشنبه نرخ تورم و شاخص بهای تولیدکننده در چین، شاخص بهای تولیدکننده در آمریکا و وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل اعلام می شود. در این روز بانک مرکزی انگلستان نشست سیاست گذاری خواهد داشت و احتمالا نرخ های بهره در این نشست بالا برده می شود.

روز جمعه مجموعه‌ای بزرگ از داده ها از اقتصاد انگلستان منتشر می‌شود: رشد اقتصاد در سه ماهه نخست، وضعیت بخش تولید کارخانه‌ای، تراز تجاری، سرمایه گذاری و .. همچنین نرخ تورم در فرانسه و اسپانیا و شاخص بهای صادرات و واردات در آمریکا اعلام می شود.

هفته پیش رو نسبت به هفته  گذشته هیجان کمتری خواهد بود. سرمایه گذاران بر وضعیت تورم در آمریکا، گزارش عملکرد شرکت های بورسی و دیدگاه ها درباره افق اقتصاد جهان تمرکز خواهند داشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24