Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس تهران امروز کار خود را با عقب نشینی قیمت ها آغاز کرد. اتفاقی که با توجه به روند معاملات روز گذشته تاحدودی طبیعی بود. اما حقیقت امر این است که اغلب فعالان بازار گمان می کردند که با عبور از هیجان دقایق اولیه تا حدودی از فشر فروش کاسته می شود و بازار به تعادل می رسد. چرا که بازار صرفا یک روز به واسطه انتشار نامه رئیس مجلس در خصوص نرخ تسعیر ارز شرکت های پتروشیمی و پالایشی مثبت شده بود و این مثبت را روز کاری بعد پس گرفت. بنابراین فعالان بازار انتظار بازار متعادلی را داشتند. اما آنچه که در ادامه رخ داد تشدید فشار فروش و تشکیل صفوف فروش در اغلب نمادهای مهم و سرشناس بازار بود. حقیقت امر اینکه به جز...

نقطه بازگشت «شاخص» کجاست؟!

بورس24 - میثم بهرامی: بورس تهران امروز کار خود را با عقب نشینی قیمت ها آغاز کرد. اتفاقی که با توجه به روند معاملات روز گذشته تاحدودی طبیعی بود. اما حقیقت امر این است که اغلب فعالان بازار گمان می کردند که با عبور از هیجان دقایق اولیه تا حدودی از فشر فروش کاسته می شود و بازار به تعادل می رسد. چرا که بازار صرفا یک روز به واسطه انتشار نامه رئیس مجلس در خصوص نرخ تسعیر ارز شرکت های پتروشیمی و پالایشی مثبت شده بود و این مثبت را روز کاری بعد پس گرفت. بنابراین فعالان بازار انتظار بازار متعادلی را داشتند. اما آنچه که در ادامه رخ داد تشدید فشار فروش و تشکیل صفوف فروش در اغلب نمادهای مهم و سرشناس بازار بود. حقیقت امر اینکه به جز چند نماد خاص ، در باقی بازار وضعیت قرمز بود و فروشندگان حاکم بی چون و چرای تابلو معاملاتی بودند. البته در یک ساعت پایانی رگه هایی از امید برای معاملات روز آینده شکل گرفت. چرا که شاهد جمع آوری اغلب صفوف فروش بودیم و برخی تک سهم ها هم تا محدوده صفر تابلو یا قیمت های بالاتر پیش رفتند.

اما در خصوص بازار امروز ، برخی بر این باورند که وضعیت امروز به دلیل رخ دادن زد و خورد دیروز در مرز با افغانستان است. گروه دیگر عدم حصول نتیجه از سفر پادشاه عمان را دلیل چنین شرایطی عنوان می کنند. برخی هم به شایعاتی غیر موثق از جمله انتقال خودرو و خساپا به بازار پایه را دلیل این وضعیت می دانند. شایعه ای که هیچ منبع معتبری ندارد و مشخص نیست از کجا نشات می گیرد!

اما اگر بخواهیم تکنیکی به شرایط شاخص کل نگاه کنیم ، نماگر بازار یک رالی صعودی را از اوایل آبان ماه آغاز کرده که طی این مدت از محدوده 1.240.000 واحد شروع به رشد کرد و در اواسط اردیبهشت ماه قیمت های بالای 2.550.000 واحد را لمس کرد. در حال حاضر محدوده 2.200.000 واحد به عنوان کف اخیر شاخص حائز اهمیت است. با این حال پیش بینی می شود این محدوده دیر یا زود از دست خواهد رفت. چرا که به لحاظ نموداری یک روند 6 ماهه صرفا با چند کندل اصلاح نمی شود! به لحاظ قیمتی همانطور که در گزارشات قبلی هم گفتیم محدوده 2.100 – 2.150 میلیون واحد سطحی است که پتانسیل بالایی برای بازگشت شاخص دارد. اما به لحاظ زمانی بعید به نظر می رسد گام فعلی شتاب گام ریزشی قبلی را داشته باشد. در حالت خوشبینانه این ساختار اصلاحی می تواند حدود 10 روز الی 14 روز دیگر تکمیل شود و در حالی که بخواهد زمانبر شود ، این اتفاق می تواند به نیمه تیر ماه موکول شود. بدین ترتیب اصلاح قیمتی شاخص حدود 38 درصد موج قبل می شود و در بعد زمان هم اصلاح از 61 درصد عبور می کند.

اما با این تفاسیر ، در شرایط فعلی چه باید کرد؟

اگر نقد هستید که همه چیز به کام شماست! بهتر است کم کم چند نماد پرپتانسیل را شناسایی کنید و بصورت پله ای در منفی ها اقدام به چینش سبد جدید کنید. فراموش نکنید در شرایط فعلی حداقل 30 درصد از پرتفو خود را نقد یا به شکل اوراق نگهدارید.

اگر پول نقد ندارید و اصطلاحا فول سهم هستید ، در قیمت های فعلی توصیه به فروش نداریم. اغلب اسیلاتورهای شاخص کل نه تنها از محدوده اشباع خرید خارج شدند ، بلکه فاصله ای با ورود به محدوده فروش هیجانی ندارند. در بیشتر سهم ها هم چنین شرایطی داریم و بسیار از نمادها در منطقه فروش هیجانی قرار گرفتند.

حالت سوم هم این است که بخشی از پرتفوی نقد و بخشی دیگر سهم است. در این شرایط اول اینکه پیشنهاد می شود به سمت اصلاح پرتفو بروید. یعنی سهامی که احساس می کنید پتانسیل کمتری دارند از سبد خارج کنید و با سهام ک پتانسیل بیشتری دارند تعویض کنید. در وهله دوم در نمادهایی که قیمت خرید بالاتری دارید می توانید در 2 یا 3 گام اقدام به کاهش میانگین قیمت خرید کنید.

اما برای فردا با توجه به اتفاقات یک ساعت پایانی این انتظار می رود که بازار سر و شکل بهتری داشته باشد. بهترین سناریو این است که بازار از پایین شروع کند و فروشنده ها را از دور خارج کند و به مرور رو به بالا حرکت کند. اگر بازار بخواهد عجول باشد و از مثبت کار خود را شروع کند ، هیچ بعید نیست یکبار دیگر شاهد عرضه صفوف و سرکوب قیمت ها باشیم. چرا که با احتساب تعطیلات آخر هفته ، به واسطه تعطیلا ابتدای هفته قبل حدودا 4 – 5 روز تعطیلی را در پیش داریم که می تواند کمی طرف تقاضا را تقویت کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24