Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات نیمه دوم از یک هفته نیمه تعطیل می‌رویم که بازار شنبه انصافا بهتر از انتظار ظاهر شد و علیرغم فضای رکودی در حجم و ارزش معاملات اما موفق شد با رشد نرم 8.500 واحدی (کمتر از 0.5 درصد) تا سطح 2 میلیون و 279 هزار واحدی افزایش ارتفاع بدهد. برخی معتقدند در سفر بودن برخی از حقوقی‌ها و خلوت شدن سمت فروش، عامل اصلی رشد بازار شنبه است. برخی دیگر آغاز نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه پس از ...

در انتظار یک تابستان داغ

سایه اصغری - بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نیمه دوم از یک هفته نیمه تعطیل می‌رویم که بازار شنبه انصافا بهتر از انتظار ظاهر شد و علیرغم فضای رکودی در حجم و ارزش معاملات اما موفق شد با رشد نرم 8.500 واحدی (کمتر از 0.5 درصد) تا سطح 2 میلیون و 279 هزار واحدی افزایش ارتفاع بدهد. برخی معتقدند در سفر بودن برخی از حقوقی‌ها و خلوت شدن سمت فروش، عامل اصلی رشد بازار شنبه است. برخی دیگر آغاز نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه پس از وقفه 4 ساله و برخی حمایت‌های دستوری را دلیل رشد می‌دانند. اما به هر جهت همین که در این نقاط، فضای معاملات مقداری بهبود بافته، جای امیدواری دارد ... ! اما در گزارش امروز، نگاهی به اتفاقات حول 2 محور سیاسی و اقتصادی خواهیم داشت. کماکان بسیاری از فعالین بازار، اخبار سیاسی را رصد می‌کنند و عمدتا نقش تماشاچی را ایفا می‌کنند. برخی تصور می‌کنند اگر توافقی حاصل شود، دلار یکشبه 40 - 50 درصد افت می‌کند ! البته ممکن است به یکباره یک توافق نیم‌بند شبیه به خبر کاهش تنش با عربستان را داشته باشیم و لذا ترس همین موضوع شبیه به خوره‌ای به جان بازار افتاده.

درخصوص این موضوع بطور مفصل در گزارش‌های اخیر بحث شد و به این نکته اشاره شد که با شرایط اقتصادی فعلی و کسری بااهمیت بودجه، خبری از افت سنگین دلار نخواهد بود و حتی دولت هم تمایلی به این اتفاق ندارد. اما در بازار می‌بینیم که برخی با هر 1 درصد افت در قیمت ارز، پرتفوی خود را به آتش می‌کشند و نکته جالب اینکه دلار مدت‌ها است حوالی قیمت‌های 50 - 52 هزار تومان در نوسان بوده و کاهش خاصی نداشته است. در واقع اخبار سیاسی اخیر صرفا ترمز رشد دلار را گرفته و لذا بهتر است کمی منطقی‌تر به موضوع تحولات ارزی نگاه کنیم. به نظر بازارهای موازی به دلیل تشکیل حباب قیمتی بیشتر باید نگران تحولات سیاسی باشند. بازار سرمایه با کاهش ریسکهای سیستماتیک و ثبات اقتصادی، افزایش P/E را تجربه خواهد کرد و لذا رفتار فعلی بازار شبیه به همان اشتباه روزهای ابتدایی آبان و بهمن سال گذشته است که بطور قطع در ماه‌های آتی اصلاح خواهد شد.   

در حوزه اقتصادی هم به این موضوع باید توجه داشت که دولت برای سال جاری و در راستای جبران کسری 400 - 500 همتی بودجه چاره‌ای به غیر اصلاح برخی سیاست‌ها که مهمترین آن نرخ حامل‌های انرژی و دلار نیما است، ندارد. تصمیماتی که بلاشک، سبب حفظ شدن تورم در سطح بالا خواهد شد. بنابراین باز هم تاکید می‌کنیم که با مختصات فعلی اقتصاد، نمی‌توان انتظاری مبنی بر افت جدی دلار داشت. حال اینکه اگر اصلاحی هم رخ دهد، دلار نیما کاهشی نخواهد شد و اتفاقا این موضوع به سود بازار خواهد بود.

و موضوع آخر اینکه، گویا تلاش‌هایی در جریان است تا تغییراتی در قانون افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها صورت پذیرد. این موضوع را علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرده و عنوان کرده که می‌بایست الزام به تجدید ارزیابی از محل دارایی‌های استهلاک‌پذیر و استهلاک ناپذیر در دستور کار شرکت‌ها قرار بگیرد. گویا این تغییرات قرار است تا دو هفته دیگر نهایی شود. وی درخصوص موضوع قیمت‌گذاری خودروسازان هم گفت: در تلاشیم خودرو را از دایره قیمت‌گذاری شورای رقابت خارج کنیم. در مجموع باید گفت که احتمالا بازار برای 2 روز باقی مانده از هفته هم روند نوسانی را طی می‌کند اما هر چه به روزهای پایانی خرداد و زمان برگزاری مجامع نزدیک‌تر شویم، فضا به سود بازار تعدیل خواهد شد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات و شاخص‌ها

منحنی معاملات

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* فایننشال تایمز نوشت: راب مالی، فرستاده ویژه ایالات متحده در ‌امور ایران چندین مرتبه با امیر سعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد دیدار کرده است. این گفتگوها اولین تماس مستقیم بین مقامات آمریکایی و ایرانی از زمان خروج دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا از برجام است. گفتگوهای دو طرف عمدتاً بر روی امکان تبادل زندانیان متمرکز بود.

* روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی با اشاره به این که آمریکا و کشورهای اروپایی تلاش‌های دیپلماتیک برای حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران را از سر گرفته‌اند، با استناد به ادعای منابع مطلع مطرح کرد که نماینده‌ای از ایران در سازمان ملل و رابرت مالی در ماه‌های اخیر گفت‌وگوهای مستقیم داشته‌اند.

* مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام گفت: روند اجرای بیانیه مشترک با ایران در زمینه حل‌وفصل مسائل پادمانی آغاز شده و در این زمینه پیشرفت هایی حاصل شده است. گروسی گفت: ایران گام‌های مثبتی در راستای از سرگیری برخی از جنبه‌های نظارتی آژانس برداشته است. این امر بخشی از نیازهای بازرسی مورد توافق است و آنچه که اکنون باید اتفاق بیفتند روند مداوم و بدون وقفه‌ای است که منجر به تحقق همه تعهدات بیانیه مشترک (ایران و آژانس) شود. آژانس برای اولین بار دستگاه های نظارت بر غنی سازی را در تاسیسات ایران، بوردو و نطنز نصب کرد. ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در 3 ماه گذشته بیش از یک چهارم افزایش یافته است. ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۶۰ درصد از ۱۰۰ کیلوگرم گذشت.

* سفارت ایران در ریاض، امروز بازگشایی می‌شود. یک منبع دیپلماتیک سعودی به خبرگزاری فرانسه گفت: بازگشایی سفارت ایران (سه‌شنبه) با حضور سفیر ایران در عربستان سعودی انجام می‌شود.

* یک رسانه عربی نوشت: وزیر امور خارجه عربستان هفته آتی به ایران سفر خواهد کرد. وی حامل پیام ملک سلمان، پادشاه عربستان به رئیس‌جمهور ایران است. این پیام درخصوص گسترش روابط میان دو کشور است.

* بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش اعلام کرد: نرخ سود بازار بین بانکی با افت 0.1 درصدی نسبت به آخرین نرخ هفتگی به 23.65 درصد رسید.

* قرارداد احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی متمرکز کشور به ظرفیت ۶۰۰ مگاوات بین شرکت مپنا و شرکت فولاد مبارکه اصفهان به امضا رسید. بر اساس مفاد این قرارداد نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی فتوولتائیک آفتاب شرق در شهرستان کوهپایه اصفهان توسط مپنا به صورت EPC احداث می‌شود.

* مهدی زمانی سبزی، معاون عملیات بازار بورس تهران گفت: سال‌های گذشته، در بورس تهران قراردادهای آتی روی سبد سهام راه‌اندازی شد و این قراردادها در صنایع بانک، فرآورده‌های نفتی، خودرویی و فلزی تعریف شده بودند ولی بنا بر پیچیدگی‌هایی از حیث نرم افزاری و مفهومی، این قراردادها مورد استقبال قرار نگرفتند. روز چهارشنبه از قرارداد آتی تک سهم روی ۳ نماد بورسی شستا، شتران و گام بانک صادرات رونمایی می‌شود و در ماه‌های آینده به فراخور نیاز بازار به تعداد این نمادها افزوده خواهد شد. با راه‌اندازی این ابزار لزوماً انتفاع فعالان در گرو بازار صعودی نیست و حرفه‌ای‌هایی که با تحلیل و با اتخاذ استراتژی‌های ترکیبی نقد، آتی و اختیار از این ابزار استفاده می‌کنند در روندهای نزولی هم می‌توانند بازدهی کسب کنند.

4) بررسی صنایع :

* در گروه بانکی اکثر نمادها با رشد قیمت همراه شدند و معاملات خوبی را به نمایش گذاشتند. برخی با افزایش کمتر و برخی با تحرکات قوی‌تر و اتفاق مهم اینکه گویا وتجارت موفق شده خود را در سطوحی بالاتر از مقاومت سرسخت 300 تومانی تثبیت کند و این اتفاق مهمی نه‌تنها برای این سهم بلکه برای کل گروه بانک خواهد بود. گزارش‌های خوب 12 ماهه، تراز مثبت بانکها در دوره اردیبهشت و زمزمه‌هایی درخصوص تقسیم سود قوی‌تر در مجامع (نسبت به سالهای گذشته) از مهمترین دلایل توجه بازار به بانکها است. در این گروه توصیه می‌شود نمادهایی نظیر وبملت، ونوین، وبصادر، وپست و وپارس را زیر نظر داشته باشید. به نظر بانکها برای سال 1402 هم تحولات مثبت در سودسازی داشته باشند.

* در گروه لوازم خانگی، بازار تاکید به روی 3 نماد مادیرا، انتخاب و گلدیرا دارد. انحصار شرکت‌ها در بازار داخلی و توقف واردات، مهمترین عاملی است که سبب بهبود حاشیه سود شرکت‌ها و رونق در درآمد آنها شده است. در این گروه مادیرا با قدرت در حال پس گرفتن سقف قیمت اردیبهشت است. محدوده 680 – 700 تومانی مقاومت مهمی برای مادیرا است اما در صورت گذر از این سد فضای همواری برای رسیدن به کانال 1.000 تومانی وجود دارد. در سوی دیگر گلدیرا را داریم که طی روزهای اخیر اصلاح سختی را تجربه کرده بود اما جذاب شدن قیمت موجب شد تا این سهم با افزایش تقاضا همراه شود. به نظر گلدیرا در میان‌مدت بازدهی خوبی را نصیب سهامدارانش نماید.

* در گروه پتروشیمی، درخصوص وضعیت اصلاحی 2 نماد بحث خواهیم کرد. ابتدا اشاره به شغدیر داشته باشیم که پس از یک اصلاح جدی 25 درصدی، روز شنبه با افزایش تقاضا همراه شد. شغدیر برای اینکه بتواند سیگنال برگشت به مدار رشد را صادر کند، نیاز به گذر پر قدرت از سد 9 هزار تومان دارد؛ در غیر اینصورت وضعیت کمی پیچیده خواهد شد. اما پترول دیگر نمادی است که در رشد اخیر نقدینگی خوبی جذب کرد و تحت تاثیر تحولات مثبت در زیرمجموعه‌ها می‌تواند یکی از نمادهای مورد توجه در روند صعودی بعدی بازار باشد. در نمودار این سهم واگرایی مثبت خفیفی دیده می‌شود اما پترول برای اینکه بازار را نسبت به تغییر مسیر قانع نماید، نیاز به برگشت به قیمت‌های بیش از 280 تومانی دارد.

* در گروه غذایی برخی به روی تبرک تاکید دارند. سهمی که از مرز قیمت‌های 2.000 تومانی اصلاح زد و در کانال 1.300 تومانی به روند کاهشی خود خاتمه داد و حالا در تلاش است تا بلکه سقف کوتاه‌مدتی خود را پس بگیرد اما از آنجایی که شتاب این اصلاح بالا بود، به نظر یک دوره اصلاح زمانی و درجا زدن را در تبرک داشته باشیم. از این رو توصیه می‌شود این سهم را در منفی‌های احتمالی زیر نظر داشته باشید. در کنار تبرک، 2 نماد غزر و بهپاک هم گزینه‌های جذابی برای بررسی و خرید به دید نگهداری میان‌مدتی هستند. با افزایش قیمت تضمینی گندم، انتظار می‌رود رشد قیمت ماکارونی کلید بخورد.

* در گروه سرمایه‌گذاری، وکبهمن پس از یک اصلاح خوب و همزمان با تشکیل واگرایی مثبت از سطح حمایتی (تبدیل سطوح) 380 – 390 تومانی برگشت قدرتمندی زد و به قیمت‌های درصد مثبت رسید. تحولات مثبت در زیرمجموعه‌ها و بحث فروش دارایی از مهمترین دلایل توجه بازار به وکبهمن است. به نظر طی روزهای پیش رو یک دوره عرضه را در وکبهمن داشته باشیم اما پس از آن رشد اصلی آغاز خواهد شد. در کنار وکبهمن توصیه می‌شود نمادهایی نظیر ومدیر، وخارزم، ونفت، شستا و وآتی را بیشتر زیر نظر داشته باشید. البته ومدیر گزینه کم‌ریسک‌تر و چابکی است اما وخارزم، ونفت و وآتی ممکن است بواسطه برخی اتفاقات در شرکت‌های زیرمجموعه سرعت بیشتری در رشد داشته باشند.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه پتروشیمی و در شاخه شرکت‌های فعال در تولید اوره و متانول، پتروشیمی شیراز را داریم که به واسطه افت قیمت اوره در بازارهای جهانی نتواسنته آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار بگیرد. شیراز در سال 1401 به سود 7.620 ریالی رسید که نسبت به سال گذشته آن رشد 109 درصدی داشته است. در دوره مالی مذکور‌ علاوه بر رشد درآمدهای شرکت رشد نسبی حاشیه سود بودیم. بهترین عملکرد شرکت در سال 1401 مربوط به فصل پاییز است که حاشیه سود ناخالص آن به 66.7 درصد رسیده است این درحالی است که حاشیه سود زمستان شرکت 46.7 درصد بوده است. شرکت در اردیبهشت فروش 19.049 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم 4 و 2 درصد کمتر درآمد ماه قبل و میانگین فروش دو ماه اخیر است. کل درآمد سال گذشته 228.212 میلیارد ریال بوده است. بنابراین شیراز در دوره 2 ماهه موفق شده 16 درصد از بودجه سال گذشته محقق کند. اوره کشاورزی، فله و کیسه بیشترین وزن سبد فروش را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش اوره کشاورزی و اوره کیسه در این ماه با رشد 9 درصدی 76 و 140 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. نرخ فروش اوره  فله نیز 104 میلیون ریال بوده است. عملکرد شیراز در مجموع فروردین و اردیبشهت کم فروغ بوده است. بنابراین نمی‌توان قضاوت خاصی در مورد شرکت داشت و باید امیدوار بود در ماه‌های اتی بتواند عقب‌افتادگی خود را جبران نماید.

* در گروه فولادی، هرمز نیز همچون سایر اعضای گروه روندی نوسانی و اصلاحی را طی می‌کند. این شرکت هنوز گزارش 12 ماهه خود را روانه کدال نکرده است. او در دوره 9 ماهه به سود  635 ریالی رسیده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در فصل تابستان 27 درصد و در پاییز 13 درصد بوده که دلیل آن افت نرخ محصولات بوده است. این شرکت در اردیبهشت 1402 فروش 30.612 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم به ترتیب 31 و 14 درصد بیشتر از درآمد ماه قبل و میانگین فروش دو ماه اخیر است. کل فروش سال گذشته 227.050 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین هرمز در دوره 2 ماهه ماهه موفق شده 24 درصد از درآمد سال گذشته را تکرار کند. اسلب بیشترین وزن سبد فروش مجموعه را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش این محصول در اردیبهشت ماه با کاهش 7 درصدی دیگر در مقایسه با ماه گذشته 189 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. شرکت در مجموع زمستان سال گذشته موفق شد 66 درصد بیشتر از فروش پائیز را تکرار کند. از طرف دیگر شاهد تقویت نرخ محصولات تحت تاثیر جهش نرخ ارز هستیم. لذا انتظار می‌رود هرمز در کوارتر چهارم با رشد سود و برای سال 1402 با جهش بیش از دو برابری سود روبرو شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24