Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

دومین روز هفته کاری را در حالی پشت سر گذاشتیم که بازار تا حدودی از زیر رگبار عرضه‌ خارج شد اما بطور کل فضا چندان دلچسب و امیدوارکننده نبود. تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها، به ثبات رسیدن ارزش معاملات در سطوح کمتر از 10 همت و البته شرایط نموداری شاخص‌ها نشان می‌دهد که بازار به مدت زمان بیشتری برای تغییر مسیر نیاز دارد. البته احتمالا برای امروز یا فردا یک برگشت موقت را داشته باشیم اما بطور کل گارد شاخص بگونه‌ای است که تا ...

فرار از رگبار عرضه

الهه شعبانی -  بورس24 : دومین روز هفته کاری را در حالی پشت سر گذاشتیم که بازار تا حدودی از زیر رگبار عرضه‌ خارج شد اما بطور کل فضا چندان دلچسب و امیدوارکننده نبود. تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها، به ثبات رسیدن ارزش معاملات در سطوح کمتر از 10 همت و البته شرایط نموداری شاخص‌ها نشان می‌دهد که بازار به مدت زمان بیشتری برای تغییر مسیر نیاز دارد. البته احتمالا برای امروز یا فردا یک برگشت موقت را داشته باشیم اما بطور کل گارد شاخص بگونه‌ای است که تا اعداد و ارقام 2.100 - 2.050 هزار واحد را نبیند، تغییر روند نمی‌دهد. همچنین در شاخص هم‌وزن نیز یک افت 50 - 60 هزار واحدی دیگر را متصوریم. اما هر دو شاخص در سطوح یاد شده به حمایت‌های معتبری می‌رسند و لذا انتظار می‌رود با نزدیک شدن به زمان انتشار گزارش‌های 3 ماهه (احتمالا نیمه‌های تیرماه)، به مرور شاهد بهبود روند بازار باشیم.

به نظر می‌رسد بازار در این 10 روز باقی‌مانده از خرداد متمرکز روی 2 موضوع تحولات سیاسی و گزارش‌های 12 ماهه حسابرسی شده باشد. البته اخبار مجامع و تحولات داخلی نظیر آزاد شدن (از 24 خرداد) پول‌های بلوکه شده افرادی که خودرو ثبت‌نام کرده بودند هم بی‌تاثیر نیست اما در مقطع فعلی وزن اخبار سیاسی و توافق نیم‌بند و اثرات آن در بازارها، نه‌تنها ذهن سهامداران که ذهن کلیه فعالین اقتصادی را درگیر کرده است.

برخی معتقدند توافقی در کار نیست و اخبار روزهای اخیر عمدتا در راستای کنترل بازار ارز و نرخ دلار است. اما واقعیت ماجرا این است که این بازی خبری که برخی از آن صحبت می‌کنند، این بار نه‌ از سوی رسانه‌های داخلی وابسته به دولت که از طرف رسانه‌های خارجی منتشر شده و اتفاقا نه‌تنها بر بازار ارز که بر نوسانات نفت در بازارهای جهانی هم موثر بوده است. بنابراین اعتقادی به طرز فکر پروپاگاندایی و جوسازی رسانه‌های داخلی نداریم؛ ولو اینکه توافقی حاصل نشود. به نظر تائید و تکذیب‌ها و نوسانات بازار ارز نشان می‌دهد پشت ماجرای سیاست، تحولات خاص و یک توافق کوچک و موقت در جریان است که به مانند قضیه توافق عربستان، از آن بی‌خبر بودیم.

اما در بحث توافق، به ابعاد آن باید توجه داشت. بُعد اول اینکه طبق برخی شنیده‌ها و در واقع اخباری که در فضای مجازی دست به دست می‌شود، ایران در ازای برخی امتیازهایی که می‌دهد، می‌تواند اقدام به فروش نفت (با حجم محدود) کند و مقداری از دارایی‌های بلوک شده آزاد خواهد شد اما خبری از دلار نقد نخواهد بود و احتمالا در ازای آن می‌بایست واردات صورت پذیرد. حال این واردات ممکن است غذا، دارو و یا حتی خودرو و برخی کالاهای مورد نیاز کشور باشد. اما از آنجایی که اطلاع دقیقی از اتفاقات پشت پرده نداریم، نمی‌دانیم ابعاد توافق به شکلی است و لذا نمی‌توان اظهارنظر خاصی داشت اما در جمع‌بندی می‌توان گفت که احتمالا خبری از سرازیر شدن اسکناس دلار به کشور نخواهد بود و این یعنی قرار نیست بازار ارز پذیرای دلارهای چمدانی باشد و در واقع افت این روزهای دلار صرفا در راستای کاهش ریسک‌های سیاسی نیست  !

بُعد دوم ماجرا این است که با این توافق (در صورت حصول)، کمی فشار از روی دولت برداشته خواهد شد و احتمالا دست دولت هم از جیب برخی از شرکت‌ها خارج خواهد شد و لذا برآورد این است که کمی از شکاف میان دلار آزاد و نیما کاسته شود. بنابراین افت دلار بازار آزاد اگر همراه با کاهش ریسک‌های سیستماتیک باشد، فرصت طلایی برای بازار خواهد بود. البته خیلی‌ها معتقدند بازار همواره پشت دلار حرکت می‌کند و اگر قرار به رشد ارز نباشد، بورس هم جایی نخواهد رفت اما به نظر این بار شرایط متفاوت است، چراکه بر خلاف اتفاقات سالهای دور، تنها بازار سرمایه است که با دلار کمتر (حوالی 38 – 40 هزار تومان) معامله می‌شود و در اوج نیست و اتفاقا این فعالین بازار خودرو و مسکن هستند که باید نگران افت ارزش دارایی‌های حبابی‌گونه خود باشند.

و در نهایت مجددا روی این موضوع تاکید کنیم که بر اساس محاسبات اقتصادی (نقدینگی، پایه پولی و تورم) دلار در قیمت‌های کمتر از 50 هزار تومانی ثبات نخواهد داشت و احتمالا پس از این اصلاح، تا پایان سال باید شاهد حرکت آن به سمت کانال 60 هزار تومانی باشیم. ضمن اینکه شاید در کوتاه‌مدت دولت از افت قیمت دلار در راستای استفاده خوراک سیاسی و پس گرفتن آبروی از دست رفته خود استقبال کند اما کسری جدی بودجه خیلی زود دلار را به سمت جلو حرکت خواهد داد. مگر اینکه اتفاقات جدیدی رخ دهد.

بحث درخصوص توافق و وضعیت دولت و مقایسه با توافق سال‌های 92 تا 94 زیاد است که به روزهای بعد و پس از روشن شدن فضا موکول می‌کنیم. به سراغ بازار برویم. بازاری که منفی شروع کرد. کمی بهتر شد اما در نهایت نبود انگیزه، ترس از افت بیشتر دلار و روشن نبودن فضای سیاسی مانعی برای حرکت رو به جلو بود و در همین راستا میدان‌داری نسبی فروشنده‌ها را داشتیم. بنابراین برای امروز هم بازاری نوسانی و تا حدودی پُر عرضه مدنظر است اما شاید فضا در نیمه دوم معاملات کمی بهتر شود؛ چراکه بعید است افت بیشتری را در بازار ارز داشته باشیم.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* رهبر انقلاب: همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب مقررات پادمانی باید حفظ شود. از قانون اقدام راهبردی مجلس نباید تخطی کرد. این قانون به نفع کشور و صنعت هسته‌ای است. رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد.

* خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه عراق گزارش داد که بغداد می‌تواند با مجوز آمریکا بخشی از بدهی‌های خود به ایران برای خرید گاز و برق را پرداخت کند.

* امیرمهدی صبائی مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت‌: با استناد به مفاد آخرین مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار درخصوص عرضه خودرو، کمافی السابق پذیرای درخواست‌های عرضه خودرو توسط عرضه‌کنندگان در بورس کالا هستیم. وی تشریح کرد: سازمان بورس بر اساس مصوبه بالاترین رکن بازار سرمایه (شورای عالی بورس) که با هدف حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، گذرانده شده است؛ هیچ مانعی برای عرضه خودرو در بورس متصور نیست و اگر خودروسازان بزرگ عرضه در بورس را متوقف کردند صرفاً به دلیل تصمیم خود آن‌ها بوده و از جانب سازمان بورس مانع و مشکلی در این زمینه وجود نداشته و ندارد. مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس مطرح کرد: در همین راستا با توجه به مذاکرات صورت گرفته با یکی از خودروسازان، عرضه مجدد خودرو سواری در بورس کالا پس از وقفه چند ماهه مجدداً قابل اجرا است. صبائی تصریح کرد: به مدیران سایر ناشران خصوصا در صنعت خودروسازی به عنوان مدافع حقوق سهامدارانشان، توصیه می‌شود در زمینه مقابله با قیمت‌گذاری دستوری، تحرکات جدی‌تری داشته باشند و صرفاً مجری مصوباتی که مبانی کارشناسی ندارد و متضمن صرفه و صلاح سهامداران نیست، نباشند. پس از این مصاحبه و بر اساس اطلاعات عرضه، ۲۹ خرداد ماه ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ سفید رنگ از سوی بهمن موتور در تالار خودروی بورس کالا عرضه می‌شود که میزان پیش پرداخت ثبت سفارش خرید، ۱۰۰ درصد قیمت پایه اعلام شده است. بهمن موتور قیمت پایه دیگنیتی پرستیژ را یک میلیارد و ۲۹۶ میلیون تومان اعلام کرده است و موعد تحویل این خودرو نیز ۱۲ شهریورماه خواهد بود.

* مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، از واگذاری امور تعیین سقف ارزی چای و شکر به این دفتر خبر داد. میثم جاهدی افزود: شورای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و معاونت توسعه بازرگانی به دلیل تغییر نرخ جهانی و مسایل حادث شده در بازار شکر، اقدام به واگذاری تعیین سقف ارزی واردات شکر به دفتر خدمات بازرگانی (تجارت خارجی) به عنوان دفتر تخصصی این امر کرد.

* معاون حمل‌ونقل وزارت صمت گفت: ارز مورد نیاز خودروسازان بر اساس توافقات انجام شده میان وزرات صمت و بانک مرکزی این هفته تامین خواهد شد. در 2ماه نخست امسال رشد ۴۵ درصدی تولید خودرو در کشور داشته‌ایم. خودروسازان داخلی بیشتر از ۱.۵ میلیون دستگاه تعهد پیش فروش براساس ثبت نام متقاضیان در طرح یکپارچه خودرو داشته‌اند.

* موسسه سیتی معتقد است افت قیمت مس جای خود را به خرید بی‌سابقه می‌دهد. استخراج‌کنندگان مس در حال حاضر با قیمت‌های امروز حاشیه‌ سود زیادی به دست می‌آورند، اما هشدارهای گسترده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه این صنعت در تامین عرضه اضافی مورد نیاز با سرعت گرفتن حرکت به سمت انرژی پاک کوتاهی می‌کند.

* تبرک شفاف‌سازی زد و اعلام کرد: پیرو نامه شماره 02/3/209036 شرکت فرابورس ایران با درخواست پذیرش شرکت اخشان خراسان در فرابورس ایران موافقت گردید.

4) بررسی صنایع :

* در گروه بانکی هنوز فشار فروش بطور کامل برچیده نشده اما به نظر کم‌کم روند معاملات سر و شکل بهتری بگیرد. شرایط خوب سودسازی در وبملت، رسیدن به سود مناسب در وتجارت و بحث واگذاری دارایی‌ها و همچنین افزایش سرمایه در وبصادر می‌تواند باری دیگر بانکها را به نقطه اوج بازگرداند. طبق برخی اخبار واصله گویا قرار است کف قیمت وبملت در سطوح 480 – 500 تومانی بسته شود و این یعنی خرید در منفی‌ها ریسک چندانی نخواهد داشت. در ونوین فشار فروش مهار شده روز گذشته افزایش تقاضا در این نماد را داشتیم. فراموش نکنیم که ونوین هفته گذشته طی 2 روز معاملات پر حجمی را ثبت کرد. از این رو ونوین را هم باید زیر نظر داشت.

* در گروه دستگاه‌های برقی معاملات در بترانس نشان می‌دهد که اگر فضا در کلیت بازار کمی بهبود یابد، این سهم پتانسیل خوبی برای رشد دارد. بترانسی که در سالهای 97 تا 99 بواسطه دعواهای مدیریتی رشد بااهمیتی (نسبت به کلیت بازار) نداشته و از قضا در اصلاح و ریزش هم پیشتاز بود اما این روزها معاملات متفاوتی دارد و به نظر اتفاقات مثبتی در شرکت در جریان باشد. به نظر خرید تعدادی سهم و حضور در مجمع سالانه در راستای اطلاع از اتفاقات درون شرکت استراتژی بدی نباشد. بترانس تا مادامی که سطح 280 تومانی را از دست ندهد، تارگت میان‌مدتی 550 تومانی را در طالع خود دارد.

* در گروه لاستیک و پلاستیک، باری دیگر اشاره به پلاسک داشته باشیم که مطابق با انتظار سقف 1.000 تومانی را شکست اما روز گذشته زیر فشار عرضه بود و به نظر در مسیر پولبک به سقف شکسته شده قرار دارد. با توجه به اتفاقات مثبت بنیادی نظیر گزارش خوب 12 ماهه، فروش خوب ماه‌های اخیر و همچنین دریافت مجوز افزایش نرخ فروش برخی از محصولات، به نظر اصلاح‌های فعلی فرصت خرید خواهد بود. برای این سهم تارگت 1.500 تومانی را در میان‌مدت متصوریم. در کنار پلاسک، دو نماد پکویر و پتایر را هم منفی‌ها باید زیر نظر داشت.

* در گروه ساختمانی و انبوه‌سازی برخی تاکید به روی ثنوسا داشته و در حال جمع‌آوری سهم از بازارند. گویا این شرکت برنامه واگذاری سهام بانک اقتصاد نوین را دارد و احتمالا تحرکات هفته اخیر در نماد ونوین هم در همین راستا باشد. ضمن اینکه گویا تحولاتی در پروژه کیش در جریان است. البته موارد اشاره شده صرفا در حد شنیده بوده و سالهاست که ثنوسا شایعه واگذاری ونوین را دارد اما به هر جهت سهم را باید زیر نظر داشت. با توجه به مارکت 1.800 میلیارد تومانی، بعید به نظر می‌رسد که اصلاح قیمت خاصی در ثنوسا داشته باشیم. روز گذشته ثنوسا با افزایش تقاضا به قیمت‌های درصد مثبت رسید.

* در گروه فرآورده‌های نفتی اشاره به تک سهم خاص ونفت داشته باشیم که اصلاح خوبی زده و به نظر به نقاط پایانی افت قیمت نزدیک شده باشیم. چراکه در زیرمجموعه‌ها اتفاقات مثبتی در جریان است که به شدت P/E سهم را تعدیل می‌کند. ونفت ریسک قیمت‌های جهانی، قطعی برق و گاز، حجم فعالیت و ... را ندارد. عمده درآمد شرکت دلاری و هزینه‌های آن ریالی است. روی قیمت دلار و حجم فعالیت اهرم شدیدی دارد. شرکت طرح توسعه‌های مختلفی دارد. سهامدار عمده آن صندوق بازنشستگی صنعت نفت می‌باشد و ذی‌نفع در سود شرکت است. سود شتران (پالایشگاه نزدیک فرودگاه امام) در سال 1400، 15.4 همت بود در حالی که سود ونفت و اوج به ترتیب 270 و 70 میلیارد تومان بود. به نظر خرید سهم در قیمت‌های فعلی با در نظر گرفتن حد ضرر 10 درصدی، بازدهی مناسبی در میان‌مدت داشته باشد.

* در گروه حمل و نقلی، حآفرین در منفی‌ها خریداران خوبی دارد. این شرکت برنامه افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم سهام را در دستور کار قرار داده و برای رسیدن به اهداف خود و حضور سهامداران در مجمع افزایش سرمایه نیاز به ایجاد جذابیت در روند معاملات سهم دارد. به لحاظ تکنیکی محدوده 360 – 380 تومان برابر است با کف کانال صعودی میان‌مدتی و از این رو اگر اهل ریسک هستید، توصیه می‌شود سهم را در این قیمت‌ها بیشتر زیر نظر داشته باشید.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه پتروشیمی، بوعلی پس از رشد سنگین اخیر، روند اصلاحی آرامی را طی می‌کند. بوعلی برای اینکه به روند صعودی خود بازگردد، نیاز به یک گزارش خوب فصلی دارد. این شرکت در انتهای سال 1401 به سود 5.447 ریالی رسید که 114 درصد بیشتر از سود سال 1401 است. رشد فروش و ثبات نسبی بهای تمام شده محصولات موجب رشد سود در این دوره شده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در پاییز 23 درصد و در زمستان 17 درصد بوده که نشان از رشد خزنده بهای تمام شده محصولات در آخرین فصل سال دارد. شرکت در اردیبهشت فروش 45.412 میلیارد ریالی را ثبت کرد. این رقم نسبت به درآمد ماه قبل و میانگین فروش 2 ماه اخیر به ترتیب افزایش 46 و 19 درصدی داشته است. کل درآمد سال گذشته 483.393 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین بوعلی در 2 ماه ابتدایی دوره موفق شد 16 درصد از بودجه سال گذشته را محقق کند. ریفریمیت و برش سنگین بیشترین وزن سبد فروش شرکت را تشکیل می‌دهد. نرخ این محصولات در اردیبهشت با کاهش 16 درصدی نسبت ماه قبل 229 و 212 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. عملکرد شرکت در اردیبهشت قابل دفاع بوده؛ هرچند که نرخ فروش محصولات مقداری کاهشی بوده است. بنابراین به نظر می‌رسد بوعلی در 3 ماهه نخست از سود نسبتا باثباتی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار باشد.

* اما سری هم به فاسمین بزنیم که طی مدت اخیر تحت تاثیر افت قیمت روی در بازارهای جهانی و همچنین روند کاهشی نرخ ارز، مسیر اصلاحی را طی کرده است. فاسمین هنوز گزارش 12 ماهه خود را ارائه نداده و گویا در آب نمک خوابانده است ! او در دوره 9 ماهه 1401 سود 725 ریالی را محقق کرد. حاشیه سود ناخالص شرکت در تابستان 44 درصد و در پاییز 35 درصد بوده که علت آن کاهش نسبی قیمت روی در عرصه جهانی بوده است. فاسمین در اردیبشهت 1402 فروش 2.331 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم 42 و 27 درصد کمتر از درآمد ماه قبل و میانگین فروش 2 ماه اخیر است. کل درآمد سال گذشته 53.136 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین فاسمین در دوره 2 ماهه موفق شده 12 درصد از بودجه سال گذشته محقق کند. شمش روی بیشترین وزن سبد فروش این شرکت را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش این محصول در اردیبهشت با رشد 15 درصدی در مقایسه با ماه گذشته 1.275 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. شرکت علی‌رغم عملکرد جالب فروردین، فروش باثباتی در اردیبهشت داشته است. با توجه به موجودی انبار مناسب، نمی‌توان قضاوت خوبی از گزارش 3 ماهه داشت و لذا فعلا باید منتظر ماند تا وضعیت تولید و فروش خرداد ماه شرکت روشن شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 2 نظر دارد.

  • جلال الدین درویش نوری
    جلال الدین درویش نوری

    خوب بود .تشکر

    10 ماه پیش
  • محمد کره ای
    محمد کره ای

    خوب بود ممنون

    10 ماه پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24