Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بالاخره بهار 1402 هم برای بازار تمام شد! بورس تهران در این بازه 3 ماهه دو روی متفاوت را به خود دید! نماگر بازار کار خود را از محدوده 1.960 میلیون واحد در فصل بهار شروع کرد و در نیمه فروردین ماه از سقف تاریخی خود هم عبور کرد تا نوید سال خوبی را برای فعالان این بازار بدهد. با این حال این روزها دوام چندانی نداشت و تقریبا از نیمه اردیبهشت ماه با یک کندل بزرگ شاخص کل از محدوده 2.550 میلیون واحد تقریبا 110 هزار واحد عقب نشست و این شروعی شد برای روی دیگر سکه در فصل بهار که تا آخرین روز از فصل بهار هم ادامه داشت...

دو «چهره» متفاوت از بازار در «بهار 1402»

بورس24 - میثم بهرامی: بالاخره بهار 1402 هم برای بازار تمام شد! بورس تهران در این بازه 3 ماهه دو روی متفاوت را به خود دید! نماگر بازار کار خود را از محدوده 1.960 میلیون واحد در فصل بهار شروع کرد و در نیمه فروردین ماه از سقف تاریخی خود هم عبور کرد تا نوید سال خوبی را برای فعالان این بازار بدهد. با این حال این روزها دوام چندانی نداشت و تقریبا از نیمه اردیبهشت ماه با یک کندل بزرگ شاخص کل از محدوده 2.550 میلیون واحد تقریبا 110 هزار واحد عقب نشست و این شروعی شد برای روی دیگر سکه در فصل بهار که تا آخرین روز از فصل بهار هم ادامه داشت.

نیمه دوم فصل بهار اصلاحی بود و نماگر بازار در این بازه زمانی کف 2.150 میلیون واحد را برای خود ثبت کرد. همانطور که بارها در گزارشات قبلی عنوان کردیم ، اغلب تحلیل گران نموداری بر این باور هستند که شاخص در حال پولبک به سقف شکسته شده 2.100 میلیون واحد می باشد و با رسیدن به این محدوده بار دیگر شاهد پویایی و تحرک در بازار سهام خواهیم بود. با این حال آنچه که تا حدودی فعالان بازار را دچار تردید کرده است ، روند خنثی قیمت دلار در بازار آزاد است. معمولا در سالهای گذشته شاخص بازار بورس وابستگی بالایی به قیمت دلار داشته (از آنجایی که با بالا و پایین شدن دلار سود شرکت و حتی ارزش جایگزینی شان دست خوش تغییر می شود) معمولا رسم بر این بوده که با رشد قیمت دلار بازار بورس با یک فاز تاخیر شروع به رشد می کند و با کشیده شدن نرخ رشد ارز ، بازار سهام هم به کما می رود!

فارغ از همه این مباحث از بخواهیم در خصوص رفتار بازار در ماه های پیش روی تکنیکی نظر بدهیم ، با توجه به شرایط اسیلاتورها و قرار گیری اغلب آنها در ناحیه فروش های هیجانی ، بنظر می رسد شاخص با تلورانس 5 درصدی می تواند از همان حوالی 2.100 میلیون مذکور برگردد. اما با توجه به اصلاح 1.5 ماه اخیر بسیار بعید بنظر می رسد که به یکباره موفق به عبور از سقف 2.550 میلیون واحد شود. به نظر می رسد اصلاح فعلی اولین شاخه از یک ساختار اصلاحی پیچیده تر است. این اصلاح می تواند 3 یا 5 شاخه باشد. بنابراین انتظار داریم در گام رو به بالایی که می تواند به زودی آغاز شود شاخص می تواند به سمت 2.380 الی 2.450 میلیون واحد رشد کند. البته هر سناریویی که نوشته شود با تغییرات نرخ دلار و برخی پارامترهای سیاسی – اقتصادی می تواند دستخوش تغییر شود. به هر ترتیب امیدواریم هر چه زودتر از فضای فعلی فاصله بگیریم چرا که روند اصلاحی و معاملات کم حجم این روزها خیلی ها را کلافه کرده است!

در نتیجه معاملات روز چهارشنبه نماگر بازار با رشد 7.000 واحدی در سطح 2.173 میلیون واحد به کار خود پایان داد. کگل ، بوعلی و شستا سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر مثبت را به روی شاخص کل گذاشتند و در طرف مقابل فملی ، فارس و فولاد از بار مثبت شاخص کاستند. در شاخص هم وزن شرایط بهتر هم بود و این نماگر نزدیک 1 درصد رشد کرد و از 746.000 واحد نیز عبور کرد. اما در بازار فرابورس آیفکس با رشد 180 واحدی معادل 0.65 درصد به سطح 28.000 واحد نزدیک شد. ارزش کل معاملات بازار  16.825  میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 6774 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام  و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است.

در خبرهای مرتبط با بازار سهام ، کمیته روابط خارجی نمایندگان آمریکا طرحی را برای دائمی کردن تحریم‌های این کشور علیه ایران ارائه کرده است که به زودی برای رای‌گیری راهی صحن علنی مجلس آمریکا خواهد شد. سوزی لی، نماینده دموکرات از نوادا، میشل استیل، نماینده جمهوری‌خواه از کالیفرنیا در کنار رئیس کمیته روابط خارجی مجلس، مایکل مک‌کال و 22 نفر دیگر از اعضای این کمیته طرحی را  معرفی کرده‌اند که قانون فعلی تحریم‌های ایران را، که در سال 2026 میلادی منقضی می‌شود، دائمی خواهد کرد.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و اروپا گفت: ما به صورت مداوم با همتایان و شرکای خود از جمله سه کشور اروپایی در مورد ایران در ارتباط هستیم.

چهارمین عرضه اولیه فرابورس در سال جدید با ورود ۱۲ درصد از سهام شرکت نیان الکتریک در بازار دوم فرابورس ایران رقم خورد و نخستین شرکت دانش‌بنیان تولیدی نوع یک به بازار سرمایه آمد. در مرحله اول، کشف قیمت به روش حراج در نرخ ۷۹هزار و ۶۲۵ ریال توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط به‌عنوان سرمایه‌گذاران واجد شرایط، انجام شد. طی مرحله دوم عموم سرمایه‌گذاران امکان خرید سهم را در نرخ کشف‌شده داشتند. بر همین اساس یک میلیون و ۸۴۴ هزار و ۴۹ کد حقیقی و یک هزار و ۹۴۴ کد حقوقی اقدام به خرید سهام نیان در قیمت ۷۹هزار و ۶۲۵ ریال کردند.

در گروه خودرویی شاهد توقف نماد خپارس به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت بودیم. شرکت اعلام کرده که با عنایت به مصوبه هیات مدیره این شرکت در راستای توسعه محصولات شرکت و به منظور افزایش سهم بازار و ایجاد منافع برای سهامداران ، قرارداد انتقال و واگذاری محصول سدان خودروی سهند از شرکت سایپا به شرکت پارس خودرو نهایی و تولید و فروش این محصول با برند شرکت پارس خودرو صورت خواهد پذیرفت. مبلغ معامله مطابق این اطلاعیه 1,360,713 میلیون ریال بوده است.

گروه مالی شهر با نماد معاملاتی شهر امروز برای هشتمین روز پیاپی با صف خرید همراه بود. این نماد که در قیمت های 184 تومان عرضه شده بود حالا 270 تومان هم فراتر رفته است. تقریبا 3 روزی است که حجم معاملات سهم بالا رفته است. در این 3 روز بیش از 800 میلیون سهم در بازار عرضه شده است که عمدتا از جانب بازارگردان بوده است. سهم به زودی جهت برگزاری کنفرانس به دلیل رشد 50 درصدی متوقف خواهد شد.

در صنعتی دود فام با نماد معاملاتی شصدف هیئت مدیره مصوب نمود که تجدید ارزیابی دارایی ها طبقه زمین، با هدف به روزرسانی ارزش دارایی ها و اصلاح ساختار مالی شرکت، توسط کارشناسان رسمی دادگستری براساس مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان امورمالیاتی انجام شود و سپس به منظور بهبود ساختارمالی و سرمایه شرکت، افزایش سرمایه ازمحل تجدید ارزیابی دارایی ها پس از رعایت مقررات سازمان بورس و اوراق بهادارو قانون تجارت صورت گیرد.

در بازار پایه کصدف که در ماه های اخیر پس از افزایش سرمایه 100 درصدی رشد خوبی را تجربه کرده و از حوالی 2100 تومان تا یک قدمی 4000 تومان رشد داشته است ، اکنون قرار است بار دیگر سرمایه خود را 50 درصد افزایش دهد. این افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24