Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

هفته گذشته و این هفته تحولات مهم در اقتصاد جهان رخ داده و ضروری است سرمایه گذاران درباره آن تحولات و اثرات آنها کاملا آگاه باشند. سرمایه گذاران در بازار ارزهای معتبر، مواد خام یا بورس ها از این تحولات تاثیر می پذیرند. شاهد تحولاتی در سیاست های پولی هستیم و احتمالا در سیاست های مالی نیز تغییراتی مشاهده خواهد شد. در مطلب حاضر توضیحاتی درباره وضعیت کنونی و سناریوهای پیش رو ارائه شده است.

تغییر مسیر بانک‌های مرکزی شروع شده است!

بورس24 : هفته گذشته دو رویداد مهم در حوزه نرخ‌های بهره رخ داد. رویداد نخست توقف افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا بود و رویداد دوم افزایش نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی اروپا. البته پیش بینی بانک مرکزی آمریکا این است که نرخ های بهره تا پایان سال دو بار دیگر بالا برده می شود. بانک مرکزی اروپا نیز معتقد است فشارهای تورمی قدرتمند هستند در نتیجه نرخ های بهره بالاتر برده خواهد شد.

بانک مرکزی چین اخیرا برخی اقدامات حمایتی را انجام داده است و در ژاپن بانک مرکزی قصد ندارد نرخ های بهره را بالا ببرد و این در حالی است که نرخ تورم این کشور بالاتر از نرخ هدف است. یکی از کارشناسان می‌گوید: "وقتی به رویکردهای گوناگون بانک‌های مرکزی بزرگ نگاه می کنیم شاهد واگرایی سیاست‌های پولی هستیم و چرخه های گوناگون سیاست های پولی در جهان وجود دارد. در ۱۵ ماه گذشته تا هفته پیش، بانک های مرکزی برای مهار تورم نرخ های بهره را ده ها بار بالا بردند اما حالا شرایط تغییر کرده است. واقعیت های اقتصادی سبب شده بانک های مرکزی مسیرهای متفاوت را طی کنند."

در اروپا نرخ های تورم پایین آمده اما هنوز بسیار بالاتر از نرخ هدف بانک مرکزی است. در انگلستان نیز وضعیت به همین شکل است. تورم در انگلستان بالاست و فشارهای تورمی هنوز مهار نشده اند در نتیجه انتظار می‌رود بانک مرکزی این کشور نرخ های بهره را باز هم بالا ببرد. این هفته بانک مرکزی انگلستان نرخ های بهره را 0.5 درصد بالا برد. بانک مرکزی آمریکا بالا بردن نرخ های بهره را زودتر از اروپا شروع کرد و حالا این نهاد اعلام کرده در ماه‌های آینده احتمالاً دو بار دیگر نرخ ها بالا برده خواهند شد و این یعنی دوران سیاست‌های انقباضی پایان نیافته است.

در آسیا وضعیت متفاوت است. روند بهبود شرایط اقتصادی در چین متوقف شده زیرا در داخل و خارج تقاضا کاهش یافته است. به این ترتیب سیاستگذاران باید اقداماتی برای کمک به رونق اقتصاد انجام دهند. از آنجا که بخش ساخت و ساز و دولت های محلی بسیار بدهکار هستند امکان دریافت وام های بزرگ کم است بنابراین دولت باید از طریق سیاست‌های مالی به اقتصاد کمک کند.

تفاوت وضعیت اقتصادها سبب شده بانک های مرکزی مسیرهای گوناگون را طی کنند و اثر این گوناگونی بر ارزش ارزهای معتبر مشاهده می‌شود و خواهد شد. روز جمعه ارزش یورو در برابر ین به بالاترین میزان در ۱۵ سال گذشته رسید. از سوی دیگر در هفته های اخیر شاخص دلار کاهش یافته و انتظار می رود این کاهش ادامه یابد. شاهد تحولاتی در نرخ بازدهی اوراق قرضه در اروپا، آسیا و آمریکا هستیم و بازارهای مالی بزرگ هم از تحولات اخیر اثر پذیرفته اند.

تغییر مسیر بانک‌های مرکزی شروع شده و هفته پیش توقف افزایش نرخ های بهره در آمریکا در واقع شروع این تغییر بود البته بانک‌های مرکزی دیگر برای مدتی در مسیر اجرای سیاست‌های انقباضی به حرکت خود ادامه خواهند داد. در نهایت بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلستان خود را در وضعیتی مشابه وضعیت بانک مرکزی آمریکا مشاهده خواهند کرد. شاید در سه ماهه پایانی سال جاری افزایش نرخ‌های بهره در اروپا متوقف شود. معنای این تحول در سیاست های پولی برای سرمایه گذاران در بازارهای پرریسک این است که به احتمال زیاد عملکرد بازارها مثبت خواهد شد.

پیش‌بینی کاهش نرخ بهره در آمریکا از اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده سبب رشد شاخص‌های بورس این کشور شده و شاخص دلار کاهش یافته است. البته یک دوران ضعف پیش روی اقتصاد جهان است زیرا چندین ماه نرخ‌های بهره بالا باقی خواهد ماند و اثرات این وضعیت بر اقتصاد منفی است.

اوایل سال آینده شرایط برای بازارهای مختلف از جمله بازار مواد خام بهتر خواهد بود زیرا اقتصاد آمریکا رشد بالاتری خواهد داشت و در چین دوران ضعف تقاضای داخلی و خارجی پایان می‌یابد. همچنین در اروپا نرخ های بهره پایین آورده خواهد شد.

یک نکته مهم این است که جهان باید به وابستگی خود به اقتصاد چین به عنوان موتور محرک اقتصاد پایان دهد. اقتصاد چین در سال جاری و سال آینده نرخ رشد پایین خواهد داشت و دولت باید مشکلات گوناگون اقتصاد را حل کند در نتیجه فرصتی برای اجرای برنامه‌های عظیم حمایتی مثل آنچه در یک دهه گذشته اجرا شده وجود ندارد.

بانک گلدمن ساکس پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد چین در سال جاری را پایین آورده و از ۶ درصد به 5.4 درصد رسانده است. بانک یو بی اس رقم پیش بینی خود را از 5.7 درصد به 5.2 درصد پایین آورده است. بانک مریل لینچ نیز رقم پیش بینی خود را از 5.9 درصد به 5.5 درصد کاهش داده است. با توجه به رویدادهای مختلفی که دائما در حال رخ دادن هستند پیش بینی آینده دشوار است و دیدگاه ها درباره افق اقتصادهای بزرگ تغییر خواهد کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24