Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

پس از یک هفته سخت و نفس‌گیر، بورس تهران معاملات آخرین هفته تیر را با تقاضای بهتر و در نتیجه رشد شاخص‌ها آغاز کرد و تقریبا تا نیمه‌های ساعت معاملات موفق به ثبت رشد 10 هزار واحدی شد اما با ورود به نیمه دوم بازار و به دلیل ضعف طرف تقاضا، رفته‌رفته فروشنده‌ها از گوشه و کنار بازار پدیدار شدند و همین راستا برگشت شاخص به نقطه ابتدایی را شاهد بودیم !! در واقع نه‌تنها کل رشد روزانه نماگر اصلی بازار از دست رفت که بسیاری از نمادها سرخ‌پوش شده و ...

اعتماد به نفس ضعیف خریداران

سایه اصغری - بورس24 : پس از یک هفته سخت و نفس‌گیر، بورس تهران معاملات آخرین هفته تیر را با تقاضای بهتر و در نتیجه رشد شاخص‌ها آغاز کرد و تقریبا تا نیمه‌های ساعت معاملات موفق به ثبت رشد 10 هزار واحدی شد اما با ورود به نیمه دوم بازار و به دلیل ضعف طرف تقاضا، رفته‌رفته فروشنده‌ها از گوشه و کنار بازار پدیدار شدند و همین راستا برگشت شاخص به نقطه ابتدایی را شاهد بودیم !! در واقع نه‌تنها کل رشد روزانه نماگر اصلی بازار از دست رفت که بسیاری از نمادها سرخ‌پوش شده و از لحاظ قیمتی در سطوحی پائین‌تر از قیمت‌های پایانی به کار خود خاتمه دادند. در گزارش هشت صبح روز گذشته 5 دلیل (تحرکات محدود بازار چهارشنبه، رسیدن شاخص به سطح حمایتی، جذابیت قیمت‌ها، جهش کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و انتظار برای تحولات مثبت در کدال و اخبار مجامع) برای انتظار از بهبود بازار عنوان شد اما متاسفانه شرایط مطابق با انتظار پیش نرفت و وضعیت بحرانی بازار حفظ شد. افت مجدد حجم و ارزش معاملات نشان از اعتماد به نفس ضعیف خریداران دارد.

بازار را در حالی دنبال می‌کنیم که رویدادهای اخیر از قطعی برق و گاز در گرما و سرما گرفته تا بستن عوارض و مالیات، قیمت‌گذاری دستوری و دست‌درازی دولت به جیب سهامداران (در روز روشن) حسابی امنیت سرمایه‌گذاری را خدشه‌دار کرده است. بازاری که می‌توانست محلی برای جذب نقدینگی، کنترل گردش پول، کسب درآمد دولت، تولید و تجهیز سرمایه برای شرکت‌ها باشد، تبدیل به محلی برای پاس شدن کسری بودجه و سوء استفاده دولت شده و جالب اینجاست که نهاد ناظر هم در زمین دولت بازی کرده و هیچ تلاشی برای حمایت از حقوق و منافع سهامدار نمی‌کند !

اما در مورد بازار نظرات و تحلیل‌های متفاوتی وجود دارد. از ادامه افت شاخص تا سطوح 1.9 میلیون گرفته تا برگشت به سقف 2.5 میلیون واحد و به هر جهت هر معامله‌گری با یک طرز تفکر و دید و بر اساس تحلیلی که از بازار دارد، اقدام به خرید و فروش سهام می‌کند. اما فراموش نکنیم که بازار معمولا از نقاطی تغییر مسیر می‌دهد که پنیک شده و سهامداران در اوج ناامیدی قرار دارند.

شاید بد نباشد نگاهی به تحولات گذشته داشته باشیم. ارزش بازار سرمایه زمانی که (مهر و آبان 1401) شاخص به کف یک میلیون و 250 هزار واحد رسید و در دلار در محدوده 27 – 28 هزار تومان قرار داشت در حدود 4 همت بود. امروز شاخص در محدوده کمتر از 2.1 میلیون قرار دارد. دلار در مرز کانال 50 هزار تومانی نوسان می‌کند و ارزش معاملات در محدوده 7 – 8 همتی قرار دارد. ارزش ریالی امروز بازار به حدود 9 میلیون میلیارد تومان رسیده و با برگزاری مجامع در هفته پیش رو و تقسیم سود نقدی، یک اصلاح دیگر در ارزش بازار خواهیم داشت. و لذا این آمار و ارقام نشان می‌دهد که بازار این روزها با بازار آبان سال گذشته از نظر ارزش ریالی و دلاری شرایط نسبتا مشابه و برابری دارد.

و نکته آخر اینکه، چشم‌انداز اقتصادی دلار کماکان صعودی است و شک نکنید که در نیمه دوم سال (اگر دولت بتواند این 2 ماه را هم با آرامش پشت سر بگذارد) حرکت دلار به سمت کانال 60 هزار تومان را خواهیم داشت. ضمن اینکه فضای کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی هم بواسطه تغییر نسبی در سیاست‌های فدرال رزرو رو به بهبود بوده و این وضعیت تاثیر مثبتی بر بازار خواهد داشت. البته تحولات اخیر آسیب جدی به اعتماد بازار زده و لذا طبیعی است که برای مدتی روند نوسانی را داشته باشیم اما شک نکنید شاخص کل در پایان سال در اعداد و ارقامی بالاتر از سقف 2.5 میلیون واحد خواهد ایستاد.

اما به سراغ بازار برویم. بازاری که آغاز بدی نداشت. اما در نیمه مربیان کار خراب شد و فروشنده‌ها با قدرت وارد میدان شدند تا سیگنال خوبی برای امروز صادر نگردد. به نظر هنوز بازار درگیر منگی ناشی از مشت‌های سنگین فروشنده‌ها در هفته گذشته است و هنوز جسارت برای حرکت رو به جلو پیدا نکرده است. لذا طبیعی است که برای چند روز شاهد بازاری نوسانی و ضعیف باشیم.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* آبرام پیلی در صفحه توییتری دفتر نمایندگی ویژه آمریکا در امور ایران که مدیریتش پیش از این با رابرت مالی بود، نوشت: دفتر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و تمامی اعضای گروه در وزارت امور خارجه همچنان درگیر اجرای سیاست ما در قبال ایران هستند. او همچنین در لفاظی‌‌هایی ادعایی علیه ایران نوشت: ما به کار با متحدان و شرکا ادامه می‌دهیم تا «رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران» را محدود کنیم، از حقوق بشر دفاع کنیم، تنش‌زدایی را تشویق کنیم و خاورمیانه‌ را باثبات، «مرفه و یکپارچه‌تر» کنیم.

* بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش اعلام کرد: نرخ سود بازار بین بانکی با رشد ۰.۰۲ درصدی نسبت به آخرین نرخ هفتگی به ۲۳.۴۶ درصد رسید.

* مدیر مالی شرکت ملی پالایش و پخش به فاصله یک روز بعد از انتشار نامه رییس سازمان بورس و شکایت از شرکت ملی پالایش و پخش به دادستان کشور درخصوص تعدیل منفی سود سهام پالایشی‌ها، عزل شد !!

* احمد اصانلو رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: مدیران عامل پنج شرکت بزرگ محصولات پلیمری و پتروشیمی که حدود 85 درصد نیاز کشور به این محصولات را تأمین می‌کنند به تعزیرات حکومتی احضار شدند. با انجام مذاکراتی، نرخ ارز برای محاسبه خوراک و محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی به قیمت قبلی بازگشت. هرگونه افزایش قیمت محصولات پتروشیمی، بدون توجیه و مغایر با سیاست‌های دولت است.

* علی‌اکبر ایرانشاهی، رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس گفت: مجوز پذیره‌نویسی دومین صندوق املاک و مستغلات با نام صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات نیک رای صادر شده و از ۲۴ تیرماه به مدت یک ماه، مدیر مهلت دارد پذیره‌نویسی را انجام دهد. پذیره‌نویسی صندوق املاک و مستغلات به دو روش امکان‌پذیر است. در روش اول، سرمایه‌گذار با آگاهی از املاک و مستغلات موضوع سرمایه‌گذاری، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند اما در روش دوم ابتدا پذیره‌نویسی نقدی صورت گرفته و پس از جمع‌آوری منابع، نسبت به خرید ملک متناسب با مبلغ پذیره‌نویسی با رعایت مفاد اساسنامه و امیدنامه، اقدامات لازم انجام می‌شود.

* شاخص هزینه مصرف‌کننده ایالات متحده در ماه ژوئن به عدد واقعی 0.2 درصد و همچنین شاخص Core CPI تغییرات ماهانه عدد واقعی 0.2 درصد را نشان داد. این آمار هرچند مانع افزایش نرخ بهره در نسبت بعدی فدرال رزرو نخواهد شد اما شانس افزایش‌های بعدی را از بین می‌برد. شاخص دلار در واکنش به این گزارش، به زیر 100 واحد سقوط کرد و در نتیجه کامودیتی‌ها رشد کردند.

4) بررسی صنایع :

* از گروه پتروشیمی آغاز کنیم که روز نسبتا متعادلی را پشت سر گذاشت. به نظر دلیل اصلی این موضوع رشد قیمت برخی از کالاها در بازارهای جهانی است. هر چند که از گوشه و کنار زمزمه‌هایی درخصوص تغییر و کاهش نرخ خوراک به گوش می‌رسد اما به نظر به این اخبار بهای چندانی نمی‌توان داد. در بازارهای جهانی قیمت اوره با جهش بسیار خوبی به سطح 330 دلاری رسیده است. متانول نیز با رشد اندک به محدوده 340 دلار رسیده است. به نظر با رشد قیمت اوره مقداری فشار از روی شرکت‌های فعال در این حوزه (شپدیس، شیراز، کرماشا، خراسان، شلرد و پترول) برداشته شود. در هفته‌های درخصوص درخصوص جذابیت قیمت در 2 نماد شپدیس و شیراز بحث شد. P/E-ttm پس از مجمع شیراز به کمتر از 3 واحد و P/E-ttm شپدیس به 3.2 واحد رسیده است. هر دو سهم از نظر تکنیکی و از منظر ریسک به ریوارد در شرایط مناسبی قرار دارند و بعید است افت بیش از 5 درصد نسبت به قیمت‌های فعلی داشته باشند. بنابراین خرید هر دو سهم برای سرمایه‌های بزرگ و به دید میان‌مدت پیشنهاد می‌شود. و البته پترول هم گزینه جالبی است. سهمی که افت 40 درصدی را از اردیبهشت تا امروز تجربه کرده و به نظر محدوده 190 – 200 کف قیمت سهم باشد.

* در گروه فلزی و معدنی بواسطه رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی و همچنین جذابیت قیمت‌ سهام، روند معاملات سر و شکل بهتری گرفته اما عدم رشد حجم و ارزش معاملات نشان می‌دهد که هنوز هم انگیره برای حرکت رو به جلو نیست. لذا در بازار می‌بینیم که نمادهای کوچکتر گروه بواسطه عدم نیاز به نقدینگی سنگین، معاملات قوی‌تری دارند. در این گروه فملی سطح حمایتی 680 تومانی را حفظ کرده است. رشد قیمت مس در بازارهای جهانی عاملی برای تقویت سود شرکت خواهد بود. به نظر یک تقسیم سود مناسب در مجمع بتواند عاملی برای روشن شدن کف قیمت و آغاز روند صعودی در میان‌مدت باشد. اما در فباهنر معاملات قوی‌تری را شاهد هستیم. به نظر فباهنر یک رشد تا قیمت‌های 520 تومانی داشته باشد، اما گذر از این سطح منوط به رسیدن یک گزارش خوب 3 ماهه و بهبود روند بازار خواهد بود. در غیر اینصورت، روند نوسانی ادامه خواهد یافت. و در نهایت اشاره به فاسمین داشته باشیم که فعلا حمایت 615 – 620 تومانی را حفظ کرده است. جهش قیمت روی و فروش موجودی انبار می‌تواند عاملی برای رشد سود در سال 1402 باشد.

* در گروه قندی اکثر نمادها سبزپوش هستند. گفته می‌شود باری دیگر شکر کمیاب شده و بازار این کالا ملتهب شده است. در این گروه برخی به روی قثابت تاکید دارند. فارغ از وضعیت بنیادی، قثابت از نظر تکنیکی شرایط خوبی دارد. به نظر برای مدتی نوسانات سهم در محدوده 320 – 380 تومانی را داشته باشیم و در ادامه رالی دیگری در قثابت آغاز شود. در سوی دیگر قلرست را داریم که یک گام پیش از رسیدن به سطح حمایتی 740 – 750 تومانی برگشت زد و روز گذشته با افزایش تقاضا همراه بود. بسیاری از نمادهای این گروه شرایط تکنیکی مناسبی دارند. البته کمی اصلاح زمانی برای قندی‌ها محتمل خواهد بود اما بطور کل معتقدیم که قندی‌ها برای سال جاری بازدهی مناسبی را رقم خواهند زد.

* اما در تک سهم‌ها اشاره به والماس داشته باشیم. سهمی که طی روزهای اخیر به مجمع رفت و 42 تومان معادل 90 درصد از سود محقق شده سال 1401 را بین سهامداران خود توزیع کرد و اکنون با P/E-ttm کمتر از 5 واحدی معامله می‌شود. اما نکته مهم درخصوص والماس اینکه P/E-forward این شرکت در سطوح جذاب و فوق‌العاده 3 واحدی قرار دارد !! چراکه والماس در 3 ماه نخست سال 184 میلیارد تومان درآمد از محل فروش سهام و تقسیم سود نقدی سرمایه‌گذاری‌ها داشته است. در واقع سود محقق شده فصل بهار حدود 45 تومان بوده و بر اساس محاسبات به عمل آمده کف سود شرکت برای سال جاری 75 تومان خواهد بود. جالب است بدانید که والماس در بدو ورود به بازار در یک شفاف‌سازی اعلام کرد که قصد فروش ملکی در حسین‌آباد به ارزش 123 میلیارد تومان با بهای تمام شده 52 میلیارد تومانی را دارد. تحقق این امر سبب خواهد شد تا سود 75 تومانی پیش‌بینی شده تا سطوح 90 تومانی تقویت شود و آنوقت است که P/E شرکت به فرض ثبات قیمت به 2.5 واحد تعدیل خواهد شد ! لذا توصیه می‌شود در این شرایط نه‌چندان خوب بازار از فرصت‌های ناب ایجاد شده جهت سرمایه‌گذاری نهایت استفاده را ببرید.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه فولادی نگاهی به عملکرد فولاد سپید فراب کویر خواهیم داشت که طی مدت اخیر نقدینگی خوبی جذب کرده و به نظر در نیمه دوم سال حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشد. این شرکت توانسته است با اجرای طرح توسعه میلگرد فولادی شاخه، اقدام به راه‌اندازی خط تولید جدید کند و ظرفیت خود را از ۳۵۰ به ۹۰۰ هزار تن برساند. ابتدا نگاهی به وضعیت فروش شرکت خواهیم داشت. کویر در فروردین 823 میلیارد، اردیبهشت 1.365 میلیارد، خرداد 1.505 میلیارد و در مجموع فصل بهار 3.693 میلیارد تومان فروش ثبت کرده است. مجموع فروش بهار سال گذشته 2.369 میلیارد تومان و کل درآمد سال گذشته 12.138 میلیارد تومان گزارش شده است. بنابراین کویر علاوه بر رشد 56 درصدی درآمد نسبت به بهار پارسال موفق شده 30 درصد از کل درآمد سال 1401 را تکرار کند که آمار بسیار خوبی است. کویر در تولید انواع میلگرد و کلاف فعال است و تقریبا 96 درصد از درآمد خود را از این محل شناسایی می‌کند. بنابراین نرخ فروش میلگرد اهمیت بالایی در درآمد و سودسازی شرکت دارد. گفتنی است، میانگین نرخ میلگرد برای سال گذشته 18.300 تومان و برای 3 ماه نخست امسال 26.000 تومان به ازای هر کیلو بوده و این یعنی نرخ فروش رشد حدود 42 درصدی داشته است. به لحاظ مقداری شرکت سال گذشته 650 هزار تن فروش میلگرد را رقم زد و در حالت بدبینانه انتظار می‌رود این مقدار برای سال جاری هم تکرار شود و شرکت رشد مقداری نداشته باشد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود با در نظر گرفتن میانگین نرخ فروش (محتاطانه) 28.000 تومانی، درآمد شرکت برای سال جاری به 20 همت (رشد نزدیک به 65 درصدی نسبت به سال 1401) برسد. لذا اگر حاشیه سود ناخالص کویر برای سال 1402 را در محدوده 16 درصد لحاظ کنیم، با در نظر گرفتن سایر هزینه‌ها، سود خالص شرکت برای جاری (محتاطانه و سختگیرانه) در حدود 2 همت (به ازای هر سهم 55 تومان) برآورد می‌گردد. شرکت هنوز به مجمع نرفته و اگر فرض را بر این بگذاریم که در مجمع 23 تومان معادل معادل 50 درصد از سود 46 تومانی سال گذشته توزیع شود، P/E-forward سهم پس از مجمع به مرز 6 واحد خواهد رسید. نکته آخر اینکه به ازای هر یک درصد رشد در حاشیه سود ناخالص، 5 تومان به سود برآورد شده افزوده خواهد شد.

* در گروه خودرویی نگاهی به عملکرد ماهانه شرکت ایران‌خودرو دیزل خواهیم داشت. سهمی که تحت تاثیر تحولات مثبت بنیادی علاوه بر پوشش زیان سنگین انباشته، سودآور شده و حتی در مجمع امسال تقسیم سود نقدی را در دستور کار قرار داد. گزارش ماهانه خاور نشان می‌دهد که این شرکت در خرداد 1402 موفق به فروش 5,000 میلیارد تومان محصول شده که نسبت به ماه گذشته رشد 25 درصدی داشته است. همچنین گزارش ماهانه خاور از نظر مقداری نشان می‌دهد که در خرداد 1402 موفق به فروش 1,945 عدد محصول شده است که نسبت به ماه گذشته رشد 14 درصدی داشته است. لازم به توضیح است که میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه مبلغ 3,077 میلیارد تومان بوده که فروش این ماه نسبت به میانگین فروش ماهانه 63 درصد بیشتر بوده است.  مجموع فروش شرکت در دوره 3 ماهه 9,230 میلیارد تومان گزارش شده است. شرکت در دوره مشابه سال گذشته فروش 2.803 میلیارد تومانی را رقم زده بود. بنابراین رشد بیش از 200 درصدی درآمد، عاملی برای جهش سود نسبت به فصل بهار سال 1401 خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24