Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

نمودار تغییرات شاخص دلار در ماه های اخیر واقعیت های بسیار مهم درباره سیاست های پولی بانک های مرکزی بزرگ نشان می دهد. تغییرات ارزش دلار یکی از مهمترین عوامل موثر بر بازارهاست و ضروری است تا حد امکان مسیر دلار را پیش بینی کنیم. سرمایه گذاران در بازار ارز و دیگر بازارها به درک محیط کنونی اقتصاد جهان و احتمال های پیش رو نیازمند هستند. آیا دلار مسیر نزولی را طی خواهد کرد یا برعکس شاهد رشد چشمگیر آن خواهیم بود؟

سیاه مثل سرنوشت علاقمندان به دلار!

بورس24 : هفته گذشته شاخص دلار عملکرد منفی داشت و این کاهش حاصل گزارش نرخ تورم آمریکا و پیش بینی توقف افزایش نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی این کشور بود. بر مبنای گزارش یاد شده، این باور وجود دارد که بانک مرکزی آمریکا یا به انتهای افزایش نرخ های بهره رسیده یا در آستانه توقف افزایش نرخ ها قرار دارد و با توجه به اینکه بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلستان چند بار دیگر نرخ های بهره را بالا خواهند برد افق شاخص دلار منفی است.

شاخص دلار مدتی است در وضعیت نامطلوب قرار گرفته و کسی نمی داند آیا روند کاهش آن ادامه پیدا خواهد کرد یا معکوس خواهد شد. هفته پیش گزارش نرخ تورم آمریکا مربوط به ماه قبل بیشترین فشار را بر دلار وارد کرد زیرا در این گزارش مشخص شد نرخ تورم در مقیاس سالانه به 3 درصد کاهش یافته است. شاخص دلار زیر 100 است و این پایین ترین میزان در پانزده ماه اخیر است.

یک نکته دیگر این است که دو گزارش دیگر از وضعیت تورم در اقتصاد آمریکا یعنی شاخص بهای تولیدکننده و شاخص بهای صادرات و واردات نیز از کاهش فشارهای تورمی حکایت دارند. اینها خبرهای مثبت برای بانک مرکزی و اقتصاد هستند.

در روزهای آینده و تا پایان ماه جاری میلادی، مهم ترین عامل موثر بر ارزش دلار، نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکاست که روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

در حال حاضر نزدیک 100 درصد سرمایه گذاران معتقدند در این نشست نرخ های بهره برای آخرین بار و به میزان 0.25 درصد بالا برده خواهد شد. وجود این باور یعنی از حالا اثر آن افزایش بر ارزش دلار گذاشته شده است بنابراین پس از برگزاری نشست یاد شده و افزایش نرخ ها، تغییرات بزرگ در ارزش دلار مشاهده نخواهد شد. البته محتوای سخنان رییس بانک مرکزی پس از نشست بسیار اثرگذار است. از سوی دیگر، اگر برخلاف پیش بینی ها، بانک مرکزی در نشست خود نرخ های بهره را بالا نبرد شاهد هیجان هایی در بازارها خواهیم بود و تغییرات ارزش دلار بر بازار مواد خام اثر خواهد گذاشت.

بدین ترتیب احتمال های گوناگون درباره افق شاخص دلار مطرح است. سرمایه گذاران پیوسته در حال جستجو برای یافتن سرنخ هایی از مسیر سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا هستند. با توجه به گزارش هایی که هفته پیش از وضعیت نرخ تورم آمریکا منتشر شد حالا این باور وجود دارد که نرخ های بهره حداکثر یک بار دیگر بالا برده می شود و از اوایل سال آینده بانک مرکزی پایین آوردن نرخ های بهره را شروع خواهد کرد در نتیجه فشار بر ارزش دلار افزایش خواهد یافت.

دو نیرو

در حال حاضر دو نیروی متضاد بر دلار اثر می گذارند. نیروی اول که از رشد شاخص دلار حمایت می کند پافشاری مقامات بانک مرکزی آمریکا بر لزوم تداوم سیاست های انقباضی برای تضمین مهار تورم است. آنها معتقدند وضعیت بازار کار خوب است و نمی توان گفت ماموریت مهار تورم پایان یافته است. نیروی دوم که بر ارزش دلار فشار وارد می کند داده ها از نرخ تورم است که نشان می دهد فشارهای تورمی کاهش یافته و کاهش خواهد یافت. یک عامل دیگر، تداوم افزایش نرخ های بهره در اروپاست که بر دلار فشار وارد می کند.

در هفته ها و ماه های آینده برآیند این نیروها جهت بازار ارزها را تعیین خواهد کرد. کاهش نرخ تورم و منفی بودن گزارش ها از دیگر شاخص های اقتصادی یعنی بانک مرکزی در مهار فشارهای تورمی موفق بوده و حالا با آنکه اقتصاد دچار بحران نیست تورم در حال کاهش است و می توان روی "فرود نرم" اقتصاد حساب کرد. فرود نرم یعنی تورم مهار می شود اما رکودی رخ نخواهد داد.

مهم ترین سوال این است که آیا ماموریت بانک مرکزی آمریکا انجام شده یا نه؟ به نظر می رسد هنوز برای اعلام پیروزی علیه تورم خیلی زود است. حتی اگر بانک مرکزی آمریکا تنها یک بار دیگر نرخ های بهره را بالا ببرد این نهاد تمایل ندارد مصرف کنندگان تصور کنند بانک مرکزی دیگر با تورم مبارزه نمی کند زیرا در این حالت، تورم بالا به یک امر عادی تبدیل می شود و تبعات این وضعیت برای اقتصاد بزرگ خواهد بود.

در ماه های آینده اثرات افزایش نرخ های بهره بطور کامل مشخص خواهد شد و بانک مرکزی آماده است اقدامات لازم را متناسب با وضعیت جدید انجام دهد.

یک نکته مهم این است که سرمایه گذاران باید بدانند هنوز هم هیچ چیز درباره آینده مشخص نیست. برای مثال با آنکه بسیاری از تحلیلگران معتقدند رکود رخ نمی دهد در نظرسنجی خبرگزاری سی ان بی سی مشخص شد اکثر مدیران شرکت های بزرگ آمریکا معتقدند رکود رخ می دهد البته آنها حالا نسبت به افق اقتصاد خوشبین تر هستند زیرا اقتصاد سرد شده و بانک مرکزی بارها نرخ های بهره را بالا نخواهد برد.

در یک نظرسنجی پیش بینی شده متوسط نسبت یورو به دلار در هفته جاری و چهار هفته آینده به ترتیب 1.117 و 1.1 است. همچنین متوسط نسبت پوند به دلار در هفته جاری و چهار هفته آینده به ترتیب 1.304 و 1.286 پیش بینی شده است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در دوازده ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24