Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

هفته پیش برای پنجمین هفته پی در پی قیمت نفت رشد کرد و این درحالیستکه ریسک رخ دادن رکود در اقتصادهای بزرگ باقی است و وضعیت اقتصاد چین خوب نیست. چرا بازار نفت رونق پیدا کرده و این وضعیت تا چه وقت ادامه پیدا خواهد کرد؟ آیا همه از رشد قیمت ها سود می برند یا رشد قیمت ها صرفا برای گروهی از اقتصادها امری مثبت است؟ در مطلب حاضر ..

بخت سپید سرمایه گذاران در بازار نفت!

بورس24 : عملکرد بازار نفت در سال جاری میلادی تاکنون و ماه جاری که امروز پایان می یابد مثبت است. در ماه جاری قیمت نفت حدود 16 درصد رشد کرده و هفته قبل برای پنجمین هفته پی در پی شاهد رشد قیمت ها بودیم. این طولانی ترین دوره رشد پیوسته قیمت ها از قبل از حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه سال پیش است.

هفته پیش به رغم رشد شاخص دلار، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا هر یک حدود 4 درصد رشد کرد و یک تاثیر این افزایش، رشد قیمت بنزین در آمریکاست. قیمت هر گالن بنزین در این کشور به 3.73 دلار رسیده که بالاترین میزان از 9 ماه پیش است. هراس درباره رخ دادن رکود در اقتصادهای بزرگ همچنان وجود دارد و روند بهبود شرایط اقتصادی در چین معکوس شده است پس دلیل رشد پیوسته قیمت نفت چیست؟ در ادامه به سه عامل مهم که زمینه رشد قیمت نفت را فراهم کرده اشاره می کنیم.

عامل نخست کاهش عرضه است. آژانس بین المللی انرژی تخمین زده که در سال جاری میلادی مصرف روزانه نفت در جهان رشد 2.2 میلیون بشکه ای خواهد داشت و به 102 میلیون بشکه خواهد رسید درحالیکه عرضه 1.5 میلیون بشکه بالا خواهد رفت و این یعنی شاهد کسری عرضه خواهیم بود. کاهش عرضه از سوی عربستان و روسیه بر کسری یاد شده می افزاید. اوپک پلاس که از اعضاء اوپک، روسیه و چند تولیدکننده دیگر نفت تشکیل شده ماه آوریل در واکنش به کاهش شدید قیمت ها عرضه را 1.6 میلیون بشکه کم کرد و این کاهش تا پایان سال ادامه پیدا خواهد کرد.

یکی از تحلیلگران بانک یو بی اس می گوید: "رشد اخیر قیمت ها حاصل اقدام اوپک پلاس در کاستن از عرضه است. اوایل ماه جاری نیز عربستان از بازار حمایت کرد. این کشور اعلام کرد دوره کاهش یک میلیون بشکه ای عرضه حداقل تا پایان ماه آینده میلادی ادامه خواهد داشت."

دومین عامل، اخبار مثبت از اقتصاد جهان است. برخی از بزرگ ترین اقتصادهای جهان وضعیت بدی ندارند و این درحالیستکه نرخ های بهره بالا برده شده و نرخ تورم همچنان بالاست. معامله گران نفت معتقدند تاب آوری اقتصاد جهان در برابر افزایش نرخ های بهره به افزایش تقاضا برای انرژی منجر می شود. از سوی دیگر انتظار می رود در آینده نه چندان دور نرخ های بهره به تدریج پایین آورده شود. احتمالا از اوایل سال آینده در آمریکا و منطقه یورو چنین می شود و این عامل سبب رشد تقاضا برای انرژی می شود. البته از حالا اثر این عامل بر بازار مشاهده می شود.

در آمریکا با آنکه نرخ های بهره در 16 ماه اخیر یازده بار بالا برده شده نرخ رشد اقتصاد در سه ماهه دوم امسال بالاتر از سه ماهه اول بود. در اروپا اقتصاد اوایل سال دچار رکود شد اما داده های جدید از اقتصاد آلمان، فرانسه و اسپانیا نشان می دهد رکود از پیش پایان یافته است.

هفته پیش بانک مرکزی آمریکا و بانک مرکزی اروپا نرخ های بهره را بالا بردند و بانک مرکزی اروپا به احتمال توقف افزایش نرخ ها در ماه سپتامبر اشاره کرد. در هفته پیش رو نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه دوم امسال اعلام می شود. بعید است اقتصاد این منطقه در ماه های آینده دچار رکود عمیق شود. تحلیلگر موسسه کپیتال اکانامیکس می گوید: "کاهش عرضه اوپک پلاس در رشد قیمت ها موثر بوده اما نباید بهبود شرایط اقتصادی در اقتصادهای توسعه یافته را نادیده گرفت. پیش بینی می شود بازار نفت از مازاد 800 هزار بشکه ای در نیمه نخست سال به کسری 1.2 میلیون بشکه ای در نیمه دوم سال تغییر وضعیت دهد."

سومین عامل رونق بازار نفت وعده هایی است که مقامات ارشد پکن درباره حمایت از اقتصاد داده اند. چین بزرگ ترین واردکننده نفت در جهان است. پایان سال قبل هنگامیکه تدابیر سختگیرانه مقابله با کرونا در چین پایان یافت همه تصور می کردند مصرف مواد خام در این کشور به شدت رشد خواهد کرد اما واقعیت این است که روند بهبود شرایط اقتصادی اخیرا معکوس شده است. هفته پیش نهاد عالی تصمیم گیری چین اعلام کرد اصلاحاتی در برنامه ها ایجاد می شود تا مصرف داخلی تشویق شود و اقتصاد رونق پیدا کند. هنوز جزییات این برنامه مشخص نیست اما در هر حال وعده های یاد شده به رشد قیمت نفت کمک کرده است. هفته پیش قیمت فلزات پایه نیز رشد کرد.

یک نکته مهم این است که افزایش قیمت نفت به اقتصاد جهان لطمه وارد می کند و ممکن است بانک های مرکزی مجبور شوند برای مدتی دیگر نرخ های بهره را بالا ببرند. این یک عامل منفی برای بازار مواد خام است. اقتصاد جهان در شرایط کنونی نمی تواند قیمت بالای نفت را تحمل کند. از سوی دیگر احتمالا در ماه های آینده نرخ رشد اقتصاد آمریکا کمتر خواهد بود. و در چین سال آینده نرخ رشد پایین تر از امسال خواهد بود. این عوامل سبب می شوند بازار نفت نتواند رونق پیدا کند. اوپک پلاس مایل است قیمت نفت بسیار بالاتر از ارقام کنونی باشد اما این ائتلاف باید به این واقعیت توجه کند که قیمت بالای نفت در نهایت به زیان این بازار و قیمت ها خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24