Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در این دوران پر ابهام بسیار ضروری است دیدگاه نهادهای تحلیلگر درباره وضعیت اقتصاد جهان و آینده را بدانیم. اگرچه پیش بینی آینده دشوار است اما تحلیلگران می توانند روندهای کلان را شناسایی کرده و تاثیر آن را بر بازارها مشخص کنند. البته همواره ممکن است رویدادهای غیرمنتظره سبب عوض شدن شرایط شود. در مطلب حاضر به دیدگاه های کارشناسان واحد اطلاعات اکونومیست درباره وضعیت اقتصادهای بزرگ، ریسک ها و .. اشاره شده است.

توصیف اداره اطلاعات اکونومیست از اقتصاد جهان و آینده

بورس24 : نهادهای تحلیلگر تلاش می‌کنند تصویری دقیق از وضعیت کنونی اقتصاد جهان و افق آن برای سرمایه‌گذاران ترسیم کنند. واحد اطلاعات اکونومیست در گزارش جدید خود به نکات مهم درباره وضعیت کنونی اقتصاد جهان و آینده اشاره کرده است. برای درک عملکرد بازارها در آینده ضروری است روندها را زیر نظر داشته باشیم و به دیدگاه نهادهای تحلیلگر توجه کنیم. در ادامه بخش‌هایی از این گزارش ارائه می‌شود.

به رغم موانع بزرگ که عموماً از جنگ اوکراین و نرخ بالای تورم نشات می‌گیرد، اقتصاد جهان در سال جاری میلادی تاکنون تاب‌آور بوده است. در اروپا طی زمستان رکود عمیق رخ نداد و علت اصلی آن هوای گرم تر از معمول و گذار سریع کشورهای این منطقه به سمت انرژی های تجدیدپذیر بود. مصرف شهروندان آمریکایی بالاتر از انتظار تحلیلگران واحد اطلاعات اکونومیست بوده و در نهایت بازگشایی اقتصاد چین تا اندازه ای به رونق اقتصاد جهان کمک کرده است. به همین دلیل پیش بینی می‌شود سال جاری نرخ رشد اقتصاد جهان در سطح 2.1 درصد باشد.

رشد تولید ناخالص داخلی جهان سال جاری کند می‌شود. رشد 2.1 درصدی اقتصاد جهان در سال جاری پایین‌تر از رشد سال گذشته است. جنگ اوکراین از طریق قیمت بالاتر مواد خام، اختلال در زنجیره‌های تامین و استفاده ابزاری روسیه از انرژی در حال اثرگذاری بر اقتصاد جهان است. این وضعیت احتمالاً سال آینده هم وجود خواهد داشت. به عقیده ما، جنگ روسیه علیه اوکراین برای مدتی طولانی ادامه پیدا خواهد کرد و راه حل روشنی وجود نخواهد داشت. اثرات اقتصادی این جنگ بویژه بر آلمان و اروپای مرکزی مشاهده می شود. در این منطقه صنایع انرژی بر برای رقابتی ماندن با چالش مواجه هستند.

در ایالات متحده نرخ رشد سال جاری به یک درصد کاهش خواهد یافت. رشد قیمت ها و افزایش نرخ های بهره مصرف را به تدریج کم خواهد کرد. در چین در ابتدای بازگشایی اقتصاد وضعیت خوب بود اما در ماه های اخیر شرایط تغییر کرده و داده ها منفی هستند. ما معتقدیم سال جاری اقتصاد چین 5.5 درصد رشد می کند اما این رقم پایین است. ضعف تقاضای داخلی و خارجی برای کالاهای تولیدی چین، بحران در بخش مسکن، رشد نرخ بیکاری جوانان و میزان بالای بدهی ها موانع بزرگ رونق اقتصاد هستند. در سال های آینده نرخ رشد اقتصاد چین پیوسته کمتر خواهد بود.

اثرات جنگ اوکراین سبب می شود قیمت مواد خام خیلی کاهش نیابد. ما معتقدیم قیمت مواد خام سال جاری پایین می رود اما قیمت ها بسیار بالاتر از ارقام قبل از سال 2021 خواهد ماند. ما انتظار داریم قیمت نفت تا سال 2025 بالاتر از 75 دلار باقی بماند. تصمیم اتحادیه اروپا به توقف واردات نفت از روسیه، بازگشایی اقتصاد چین و تصمیم اوپک پلاس برای کاستن از عرضه به رشد قیمت نفت کمک خواهد کرد. قیمت گاز در اروپا بالاتر از سطوح مربوط به سال 2019 باقی خواهد ماند و این یعنی فشارهای مالی بر خانوارها و شرکت ها وارد خواهد شد. شدت پیدا کردن احتمالی تحریم های غرب علیه بخش انرژی روسیه سبب بی ثباتی بازار خواهد شد.

تورم جهانی سال جاری بالا باقی می ماند. انتظار داریم نرخ تورم جهان از 9.2 درصد در سال گذشته به 7.1 درصد در سال جاری برسد. قیمت بالای مواد خام، تداوم اختلال ها در زنجیره های عرضه در اثر جنگ اوکراین و در برخی مناطق جهان قیمت بالای دلار سب بالا باقی ماندن تورم سالانه، بالاتر از سطح سال 2019 می شود. البته سال آینده همزمان با کاهش تقاضای جهانی و افت قیمت مواد خام نرخ تورم کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد. پیش بینی ما این است که بانک های مرکزی بزرگ سیاست های انقباضی خود را برای مدتی طولانی حفظ خواهند کرد. در اکثر اقتصادهای توسعه یافته افزایش نرخ های بهره بزودی متوقف می‌شود و تا اوایل سال آینده نرخ ها بالا باقی می مانند.

ریسک های زیادی اقتصاد جهان را تهدید می کنند. برخی سناریوها ممکن است از تحقق پیش بینی های ما جلوگیری کنند. برخی از موثرترین سناریوها بدین صورت هستند: شدت پیدا کردن جنگ اوکراین، ناآرامی های اجتماعی در اقتصادهای با نرخ تورم بالا، شدت پیدا کردن تنش ها بین چین و آمریکا بر سر موضوع تایوان، بحران در بخش بانکی آمریکا و اروپا و رویدادهای بزرگ آب و هوایی که به تورم جهانی دامن می زند. اگر یک یا چند مورد از این سناریوها تحقق یابد رخ دادن رکود در اقتصاد جهان در سال جاری یا سال آینده محتمل خواهد بود.

هراس درباره اختلال در عرضه جهانی مواد غذایی شدید است. ریسک اختلال در صادرات محصولات کشاورزی از روسیه و اوکراین یک عامل مهم نگرانی است. این دو کشور در مجموع یک سوم تجارت جهانی گندم را تشکیل می دهند. قیمت مواد غذایی بالا باقی مانده است و این وضعیت حاصل قیمت بالای سوخت و وضعیت بد آب و هوایی در مناطق مختلف جهان است. قیمت بالای مواد غذایی ریسک رخ دادن ناآرامی های اجتماعی و رشد فقر را در اقتصادهای در حال توسعه و نوظهور بالا می برد.

در ماه ها و فصول آینده بازارها بی ثبات خواهند بود و درباره سیاست های پولی بانک های مرکزی نمی توان نظر قاطع داد. سرمایه گذاران مجبور هستند این دوران پرابهام را پشت سر گذارند. فعلا این امید وجود دارد که سال آینده همزمان با کاهش نرخ های بهره در اقتصاد آمریکا و اروپا وضعیت بازارها بهتر خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • غلامرضا چگنی
    غلامرضا چگنی

    عالی

    9 ماه پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24