Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در ماه های اخیر روندها در اقتصاد جهان چندان شفاف نبوده اند و این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد. سرمایه گذاران همچنان باید بر تحولات تمرکز داشته باشند. درباره اقدامات آتی بانک مرکزی آمریکا، افق بازارها و وضعیت اقتصاد چین ابهام وجود دارد. ضروری است اطلاعات مان پیوسته بروزرسانی شود. در مطلب حاضر به نکاتی درباره نرخ رشد اقتصاد آمریکا، تحولات بازار نفت و مسیری که در چین برای کاهش اطلاع رسانی درباره اقتصاد طی می شود اشاره شده است.

نکاتی درباره اقتصاد آمریکا، نفت و پنهانکاری آماری در چین

بورس24 : روز گذشته نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به سمت پایین اصلاح شد. تخمین جدید دفتر تحلیل اقتصادی از نرخ رشد اقتصاد در سه ماهه دوم امسال رقم 2.1 درصد است. ماه پیش این رقم 2.4 درصد تخمین زده شده بود. در نظرسنجی خبرگزاری بلومبرگ اقتصاددان ها پیش بینی کرده بودند تغییری در رقم تخمین ایجاد نشده است. به رغم کاهش رقم جدید، این رقم نسبت به رقم مربوط به سه ماهه نخست سال جاری یعنی 2 درصد بالاتر است.

اقتصاددان بانک ولزفارگو می گوید: "محتوای گزارش جدید با گزارش قبلی که ماه پیش منتشر شد تفاوت های بزرگ ندارد و دیدگاه ماه را درباره وضعیت اقتصاد تغییر نداده است. نشانه هایی از سرد شدن اقتصاد مشاهده شده است."

بانک مرکزی پیوسته بر داده ها از اقتصاد نظارت دارد تا وضعیت آنها را ارزیابی کند و بر مبنای این ارزیابی درباره نرخ های بهره تصمیم بگیرد. روز جمعه آقای جروم پاول، رییس بانک مرکزی در سخنان خود در سمپوزیوم جکسون هاول گفت: "ما معتقدیم اقتصاد هنوز به اندازه کافی سرد نشده است. رونق در اقتصاد سبب بالا باقی ماندن نرخ تورم می شود و شاید مجبور باشیم باز هم نرخ های بهره را بالا ببریم."

نکته مهم این است که اقتصاد در حال سرد شدن است اما نه با سرعتی که بانک مرکزی مایل است. نرخ تورم از بالاتر از 9 درصد به کمی بالاتر از 3 درصد کاهش یافته اما تورم هسته بالاست و مقامات بانک مرکزی معتقدند باید به مبارزه با تورم ادامه داد. در هر حال در روزهای اخیر برخی داده های منفی از اقتصاد آمریکا به کاهش شاخص دلار و رشد قیمت طلا منجر شده است. از آنجایی که نقدینگی در اقتصاد بالاست تورم با سرعت کافی کاهش نمی یابد و این یک عامل مهم نگرانی بانک مرکزی است.

آرامش در بازار نفت

روز گذشته نوسان قیمت نفت بزرگ نبود و این در حالی است که شاخص دلار کاهش یافت و گزارش وضعیت ذخیره نفت آمریکا در هفته قبل نشان داد هفته پیش ذخیره نفت این کشور به میزان چشمگیر کاهش یافته است. تحلیلگران انتظار داشتند قیمت نفت رشد کند اما چنین نشد. بنا به اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا هفته پیش ذخیره نفت این کشور بیش از 10 میلیون بشکه کاهش یافت و به پایین ترین میزان از دسامبر سال پیش رسید.

یکی از تحلیلگران می گوید: "تابستان رو به پایان است و از مصرف شهروندان کاسته خواهد شد. از سوی دیگر هنوز تحول مثبتی در اقتصاد چین رخ نداده است. بازار مواد خام از وضعیت منفی اقتصاد این کشور تاثیر می پذیرد. نهادهای سرمایه گذاری اخیرا پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد چین در سال جاری را پایین آورده اند. امروز آخرین روز ماه جاری میلادی است و در این ماه قیمت نفت کمی رشد کرده است. ماه قبل عملکرد بازار بسیار مثبت بود و قیمت نفت آمریکا حدود یازده دلار رشد کرد. در هفته ها و ماه های آینده سرمایه گذاران بر تغییرات شاخص دلار، وضعیت اقتصاد چین، تصمیم های اوپک پلاس و وضعیت اقتصاد جهان تمرکز خواهند داشت."

برخی منابع اعلام کرده اند عربستان دوره کاهش داوطلبانه عرضه نفت خود را تمدید خواهد کرد. این یک عامل حمایت از بازار است اما در ماه های آینده ضعف در اقتصادهای اروپایی و اقتصاد آمریکا بیشتر می شود و در چین هنوز مشخص نیست دولت چه اقداماتی برای حمایت از اقتصاد انجام خواهد داد. برخی نهادهای سرمایه گذاری معتقدند سال جاری عملکرد بازار نفت مثبت است البته رشد قیمت ها شدید نخواهد بود.

سال آینده نرخ رشد اقتصادهای بزرگ پایین خواهد بود و نرخ رشد اقتصاد چین کمتر از سال جاری است. بسیار بعید است قیمت نفت رشد چشمگیر و پایدار داشته باشد زیرا نه تنها تقاضای جهانی برای نفت خیلی بالا نمی رود بلکه افزایش قیمت ها به کاهش تقاضا منجر می شود. جهان هنوز هم تحت تاثیر تحولات منفی دوران همه گیری کروناست و نیز نرخ های بهره در اقتصادهای بزرگ برای مدتی طولانی بالا باقی خواهد ماند.

پنهانکاری دولت چین

دولت چین مدت هاست در مسیر پنهاد کردن واقعیت های اقتصاد این کشور در حرکت است و این تحول یعنی در آینده بطور مستمر اطلاعات ما از واقعیت های اقتصادی این کشور کمتر می شود. همچنین باید در انتظار نرخ های پایین تر رشد اقتصادی در چین باشیم. از مدت ها پیش میزان داده هایی که از شاخص های اقتصادی منتشر می شود کمتر و کمتر شده اما ماه جاری دولت چین از انتشار نرخ تورم جوانان شهری اجتناب کرد. این اقدام توجه همگانی را جلب کرده است.

کسانی که سال های طولانی تحولات چین را دنبال می کنند شاهد بوده اند که داده ها در حال کمتر شدن است. برای مثال دولت مدت ها پیش انتشار میزان تولید سیمان را متوقف کرد. این یک داده مهم است که نشان می دهد وضعیت در بخش ساخت و ساز چگونه است. علت این روند پنهانکاری، سیاست های رییس جمهوری چین است. او ایدئولوژی را بر رشد اقتصاد اولویت داده است.

سال های متمادی حزب کمونیست رشد اقتصاد را در اولویت قرار داده بود و اخیرا تلاش می کرد مصرف داخلی را تشویق کند طوری که این عامل موتور رشد اقتصاد باشد اما این نوع تحول مستلزم اصلاحات بزرگ است و با این اصلاحات چین به کشوری تبدیل می شود که آقای شی جین پینگ دوست ندارد. بدین ترتیب این روند متوقف شده است. رییس جمهوری چین بر مسایل امنیتی تاکید بیشتری دارد و اقتصاد چین در حال بسته شدن است. در چنین محیطی رونق رخ نمی دهد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24