Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

هفته پیش قیمت طلا کمی پایین آمد با این حال تحلیلگران و سرمایه گذاران در نظرسنجی کیتکو درباره افق بازار خوشبین هستند اما آیا بازار توان صعود دارد؟ در مطلب حاضر به نتیجه دو نظرسنجی درباره افق قیمت ها، دیدگاه تحلیلگران درباره بازار، علل رشد قیمت ها در ماه گذشته و .. اشاره شده است. اگر علاقمند به طلا هستید باید به این نکات توجه کنید.

حرکت معکوس بازار طلا و آینده ای مبهم!

بورس24 : هفته گذشته عملکرد بازار طلا منفی بود و روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان قیمت هر اونس فلز زرد در سطح 1992 دلار قرار گرفت. قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم به ترتیب 23.2 دلار، 930 دلار و 1120 دلار بود. قبل از بررسی وضعیت بازار طلا به نتیجه دو نظرسنجی درباره افق قیمت ها در هفته جاری اشاره می کنیم.

در نظرسنجی این هفته کیتکو، 60 درصد تحلیلگران و 64 درصد سرمایه گذاران معتقد بودند این هفته قیمت ها افزایش خواهد یافت. در مقابل، 7 درصد تحلیلگران و 22 درصد سرمایه گذاران درباره افق بازار بدبین بودند. در یک نظرسنجی دیگر، تحلیلگران متوسط قیمت هر اونس طلا در هفته پیش رو و چهار هفته آینده را به ترتیب 2006 دلار و 2000 دلار پیش بینی کردند یعنی آنها درباره افق بازار در کوتاه مدت چندان خوشبین نیستند.

آنچه گذشت

هفته پیش شاخص دلار و نرخ بازده اوراق 10 ساله خزانه در آمریکا کاهش یافتند و قاعدتا باید بازار طلا عملکرد مثبت می داشت اما قیمت ها کاهش یافت. روز جمعه در پایان معاملات هفته رقم شاخص دلار 105.1 بود. نرخ بازده اوراق یاد شده نیز در سطح 4.52 درصد قرار گرفت. از سوی دیگر، گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا از وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته منفی بود و این یعنی بانک مرکزی مجبور نیست سیاست های انقباضی را ادامه دهد. افزایش نرخ های بهره به زیان بازار طلاست و وقتی احتمال توقف سیاست های انقباضی زیاد می شود بازار طلا وضعیت بهتری پیدا می کند. از دید تحلیلگران احتمال اینکه بانک مرکزی آمریکا بار دیگر نرخ های بهره را بالا ببرد تقریبا صفر است. حالا این سوال پیش می آید که چرا قیمت طلا رشد نکرد؟

یکی از تحلیلگران می گوید: "تاثیر تنش ها در خاورمیانه بر بازار طلا در حال کاهش است زیرا تنش ها گسترش پیدا نکرده است. ماه پیش قیمت طلا در واکنش به این تنش ها 7 درصد بالا رفت اما در هفته قبل شاهد افت قیمت فلز زرد بودیم. هم اثر این تنش ها کمتر شده و هم رشد شدید قیمت ها زمینه اصلاح بازار را فراهم می کند."

یک ماه است که جنگ در مناطق اشغالی شروع شده است. در دو هفته نخست قیمت طلا از 1845 دلار به مرز 2000 دلار رسید. هفته سوم تغییرات قیمت ها اندک بود و هفته پیش بازار افول کرد. با آنکه هنوز هم احتمال شدت پیدا کردن تنش ها در منطقه خاورمیانه وجود دارد اما احتمال آن کمتر شده در نتیجه از جذابیت طلا کاسته شده است.

تنش های ژئوپلیتیک همچنان یک عامل موثر بر بازار طلاست اما اگر اتفاق جدیدی رخ ندهد اثر این عامل کمتر خواهد شد و سرمایه گذاران بار دیگر بر عوامل بلندمدت و بنیادی نظیر سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا، میزان خرید طلا از سوی بانک های مرکزی، میزان عرضه جهانی طلا و تقاضای فیزیکی در چین و هند تمرکز خواهند کرد. در هفته ها و ماه های آینده این عوامل سنتی بیشترین تاثیر را بر بازار طلا خواهند داشت.

هفته پیش رو

در روزهای آینده مجموعه ای از داده ها از اقتصاد آمریکا، اروپا و چین منتشر خواهد شد و نیز اخبار جنگ در مناطق اشغالی بر بازار طلا تاثیر خواهد داشت. پیش بینی شده این هفته شاخص دلار رشد خواهد کرد و در این حالت قیمت طلا زیر فشار قرار خواهد گرفت.

یک تحول مهم که اثرات بزرگ بر بازارها از جمله بازار طلا خواهد داشت ثبات در نرخ های بهره است. بانک مرکزی آمریکا، اروپا و انگلستان در نشست های اخیر خود تغییری در نرخ های بهره ندادند البته قصد دارند نرخ های بهره را برای مدت طولانی بالا نگه دارند. فعلا این باور وجود دارد که نرخ های بهره دیگر بالا برده نمی شود و از اواسط سال جدید میلادی کاستن از نرخ های بهره شروع خواهد شد. شروع کاهش نرخ های بهره نیز یک تحول مهم است و سرمایه گذاران باید در محاسبات و تصمیم گیری های خود به این دو تحول توجه داشته باشند.

چهار عامل

در حال حاضر چهار عامل مهم بر بازار طلا تاثیر دارند: محدود ماندن جنگ در مناطق اشغالی و جذابیت دارایی های پرریسک مانند بورس، از جذابیت طلا می کاهند و در مقابل، افت شاخص دلار و نرخ بازده اوراق 10 ساله خزانه در آمریکا و پیش بینی توقف افزایش نرخ های بهره در آمریکا سبب جذابیت طلا می شوند. برآیند این عوامل به بازار جهت می دهد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24