Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

طی هفته پیش رو درباره نرخ های بهره در اقتصادهایی که در مجموع 60 درصد اقتصاد جهان را تشکیل می دهند تصمیم گیری می شود و طبیعی است که در روزهای آینده شاهد تغییرات بزرگ در ارزش ارزهای معتبر و بازارهای دیگر باشیم. بانک مرکزی آمریکا، بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی انگلستان و تعداد دیگری از بانک های مرکزی این هفته درباره سیاست های پولی تصمیم می گیرند و این آخرین تصمیم گیری آنها در سال جاری است. محتوای سخنان روسای بانک های مرکزی پس از نشست ها بسیار مهم است. در مطلب حاضر وضعیت بازار ارزها و چند پیش بینی درباره آینده مطرح شده است.

نقش آفرینی بانک های مرکزی در هفته جاری

بورس24 : این هفته یک هفته بسیار مهم است و ممکن است مسیر بازارها تغییر کند. در روزهای آینده تعدادی از بانک های مرکزی بزرگ از جمله بانک مرکزی آمریکا، بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلستان نشست سیاستگذاری خواهند داشت و نیز وضعیت نرخ تورم آمریکا در ماه پیش و وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای آمریکا و اروپا در ماه جاری مشخص می شود. همچنین داده های مهم از اقتصاد چین منتشر خواهد شد. بدین ترتیب سرمایه گذاران باید برای تحولات بزرگ در بازارها آماده باشند.

این هفته غیر از سه بانک مرکزی یاد شده چند بانک مرکزی دیگر نشست سیاستگذاری دارند و این آخرین نشست آنها در سال جاری میلادی است. طی هفته پیش رو درباره نرخ های بهره در 60 درصد اقتصاد جهان تصمیم گیری می شود. کاهش نرخ های تورم در بسیاری از اقتصادها سبب شده سرمایه گذاران به این نتیجه برسند که کاهش نرخ های بهره بزودی شروع خواهد شد. در آمریکای لایتن برخی بانک های مرکزی از پیش پایین آوردن نرخ های بهره را شروع کرده اند و انتظار می رود هفته جاری در نشست بانک مرکزی برزیل و پرو این اقدام انجام شود. البته در آمریکا و اروپا بانک های مرکزی فعلا رویکرد انتظار دارند.

از دو ماه پیش تاکنون پیش بینی شروع کاهش نرخ های بهره در آمریکا در آینده نزدیک به کاهش شاخص دلار و رشد شاخص های بورس آمریکا منجر شده یعنی ریسک پذیری سرمایه گذاران افزایش یافته است. طی این دو ماه ارزش شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا 4 هزار میلیارد دلار رشد کرده است. خوشبینی درباره معکوس شدن سیاست های پولی انقباضی بانک مرکزی آمریکا سبب رونق بازار شده و این خوشبینی تااندازه ای منطقی است. نرخ تورم کاهش یافته و دلیلی وجود ندارد بانک مرکزی باز هم نرخ های بهره را بالا ببرد.

اما در محیط پرابهام کنونی نمی توان درباره چیزی مطمئن بود. فردا نرخ تورم آمریکا در ماه قبل اعلام می شود و روز چهارشنبه نتیجه نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی مشخص خواهد شد. محتوای گزارش نرخ تورم بسیار مهم است. پیش بینی شده نرخ تورم 3.1 درصد بوده و اگر چنین باشد شاهد افت شاخص دلار و رشد قیمت طلا خواهیم بود. همچنین شاخص های بورس رشد می کنند زیرا کاهش نرخ تورم به بانک مرکزی اجازه می دهد بزودی کاستن از نرخ های بهره را شروع کند. اما اگر نرخ تورم بالا رفته باشد بی ثباتی در بازارها افزایش می یابد زیرا درباره شروع کاهش نرخ های بهره در آینده نزدیک تردید بوجود می آید.

هفته پیش با انتشار گزارش وضعیت بازار کار آمریکا در ماه قبل، دقیقا همین اتفاق رخ داد یعنی محتوای گزارش مثبت بود و شاهد رشد شاخص دلار و افول شدید قیمت طلا بودیم و نیز از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته شد.

انتظار نمی رود در نشست سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا تغییری در نرخ های بهره ایجاد شود اما سخنان رییس بانک مرکزی پس از نشست می تواند ذهن سرمایه گذاران را تغییر دهد. اگر آقای پاول بر آمادگی برای بالا بردن مجدد نرخ های بهره تاکید کند یا بگوید نرخ های بهره در آینده نزدیک پایین آورده نخواهد شد شاخص دلار رشد خواهد کرد و شاخص های بورس کاهش می یابد.

در یک نظرسنجی، تحلیلگران متوسط نسبت یورو و دلار در هفته جاری و چهار هفته آینده را به ترتیب 1.0728 و 1.0715 پیش بینی کرده اند. این دو عدد برای نسبت پوند به دلار به ترتیب 1.2527 و 1.2390 پیش بینی شده است. هفته پیش شاخص دلار رشد کرد و پیش بینی شده این هفته نیز این شاخص رشد خواهد کرد.

در نشست بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلستان که روز پنجشنبه برگزار می شود بعید است نرخ های بهره بالا برده شود اما دیدگاه های رییس این دو نهاد بسیار مهم است. نرخ تورم در منطقه یورو و انگلستان پایین آمده و لزومی ندارد نرخ های بهره باز هم بالا برده شود اما مدت بالا باقی ماندن نرخ های بهره مشخص نیست.

سرمایه گذاری در بازار ارزهای معتبر دشوار است زیرا احتمال های مختلف درباره آینده مطرح است. تا پایان سال جاری مدت زیادی باقی نمانده و سال جدید سال تغییرات بزرگ در بازارهای مختلف است. این یعنی در سال جدید بازارها پرهیجان خواهند بود. سال 2024 مجموعه ای از عوامل سیاسی و اقتصادی بر بازارها تاثیر خواهند گذاشت. عوامل سیاسی شامل تنش ها در خاورمیانه، جنگ اوکراین، انتخابات های ریاست جمهوری و تقابل چین و آمریکاست. مهم ترین عامل اقتصادی که سال جدید بر بازارها تاثیر دارد تغییر سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکاست.

این هفته در نروژ، سوییس، روسیه، برزیل، مکزیک و پرو نیز نشست سیاستگذاری بانک مرکزی برگزار می شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24