Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

به نظر می رسد جهان در حال ورود به دورانی جدید است که در آن نقش اقتصاد چین تغییر می کند و به دلیل بزرگی اقتصاد این کشور شاهد تحولات فراگیر در بازارها و اقتصاد جهان خواهیم بود. چین در حال ورود به دوران طولانی نرخ پایین رشد است و باید بر چالش های بلندمدت نظیر تنش با آمریکا، پیر شدن جمعیت و بدهی های عظیم داخلی غلبه کند. این تحولات تاثیراتی بر بازار مواد خام و وضعیت اقتصادهای آسیایی خواهد داشت. در مطلب حاضر توضیحاتی درباره وضعیت کنونی و آینده اقتصاد چین و ..

شروع دوران جدید همزمان با تحولات در اقتصاد چین

بورس24 : وضعیت بازار مواد خام این هفته چندان خوب نبوده و به نظر می رسد سرمایه گذاران دچار سردرگمی هستند. سال جدید میلادی در حالی آغاز شده که نگرانی های عمیق درباره افق اقتصاد چین وجود دارد و کاهش نرخ های بهره در آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ سال جاری خیلی زیاد نخواهد بود که بتواند رونق بوجود آورد. بدین ترتیب فعلا بر مبنای شرایط کنونی، جو بازار مواد خام مثبت نیست. در مطلب حاضر به سه پرسش درباره اقتصاد چین که باید به آنها توجه کنیم اشاره می کنیم.

سال گذشته میلادی وضعیت اقتصاد چین مطلوب نبود و با آنکه دولت برای کمک به اقتصاد وعده هایی داد و بودجه هایی برای این منظور در نظر گرفته شده وضعیت شاخص های اقتصاد خوب نبود. مشکلات بلندمدت و تنش با آمریکا بر اقتصاد فشار وارد کرده است. ابهام ها درباره آینده سال جاری ادامه می یابد و یک نکته مهم این است که پس از دو دهه نرخ بالای رشد حالا اقتصاد چین وارد دوران نرخ پایین رشد شده و این یک وضعیت ناشناخته است. سرمایه گذاران در بازار مواد خام باید برای دوران جدید آماده شوند.

نخستین سوال این است که آیا برنامه حمایتی بزرگ در چین اجرا خواهد شد؟ جذابیت چین به عنوان یک اقتصاد با رشد بالا کاهش می یابد زیرا اقتصاد به پختگی می رسد. پس از بازگشایی اقتصاد در پایان سال 2022 روند بهبود شرایط کند بوده است. بجز بخش گردشگری و بخش هایی نظیر خودروی برقی، دیگر بخش های اقتصاد با رشد کند یا کاهش فعالیت ها مواجه بوده اند. کاهش صادرات و ضعف بخش مسکن عامل اصلی این وضعیت است. تعدادی از بانک های بزرگ بین المللی پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد چین در سال جاری را بارها پایین آورده اند. سال پیش احتمالا نرخ رشد 5 درصد بوده و انتظار می رود سال جاری نرخ رشد زیر این رقم باشد.

تحلیلگران سیتی گروپ می گویند: "برای حمایت از روند بهبود شرایط باید برنامه های بزرگ اجرا شود. بانک مرکزی چین باید نرخ های بهره را پایین آورد و اعطاء تسهیلات آسان شود." پکن برخی برنامه ها برای کمک به اقتصاد معرفی کرده اما تاثیر آنها فوری و کافی نیست. دولت باید اصلاحاتی را در بسیاری از بخش ها انجام دهد و ترتیبی دهد تا اعتماد به مصرف کننندگان، سرمایه گذاران و شرکت ها بازگردد اما واقعیت این است که ظاهرا برنامه بزرگی برای حمایت از اقتصاد وجود ندارد.

اوایل ماه مارس دولت چین نرخ هدف رشد اقتصاد در سال جاری را تعیین خواهد کرد. این باور در سرمایه گذاران وجود دارد که برنامه های حمایتی اجرا می شود. آنها به شاخص های بنیادی شرکت ها توجه ندارند بلکه بر برنامه های حمایتی دولت تمرکز کرده اند اما مشخص نیست آیا پکن به روش گذشته میزان بالا نقدینگی به اقتصاد تزریق خواهد کرد یا نه. بعید است روش قدیمی استفاده شود.

دومین سوال این است که سرنوشت بخش مسکن چه می شود؟ بخش مسکن نمونه ای واضح از رشد وابسته به بدهی است. این بخش یک چهارم تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می دهد. بحران در این بخش از سال 2020 شروع شد. دولت تلاش کرد وابستگی این بخش به بدهی را متوقف کند. در حال حاضر نگرانی هایی درباره سرایت بحران از بخش مسکن به دیگر بخش های اقتصاد وجود دارد. تحلیلگران گلدمن ساکس می گویند: "ضعف بخش مسکن چین بزرگ ترین مانع رونق اقتصاد این کشور است. در سه سال اخیر ساخت و فروش مسکن در چین کاهش یافته البته سرعت کاهش کم شده و انتظار می رود سال جاری ثبات بیشتری مشاهده شود." یک نکته مهم این است که شاهد معکوس شدن روند کاهش نیستیم یعنی ضعف ادامه پیدا کرده است. سال جاری دولت به حمایت از این بخش ادامه خواهد داد. دولت مایل است اقتصاد به ثبات برسد و هر جا لازم باشد اقداماتی انجام می دهد.

سومین سوال این است که چه فرصت هایی وجود دارد؟ با آنکه واضح است دولت قصد دارد سهم بخش مسکن از تولید ناخالص داخلی را کم کند اما هنوز مشخص نیست چه بخش هایی جای خالی این بخش را پر خواهند کرد. سال 2020 بخش ساخت ماشین آلات، الکترونیک، حمل و نقل و باتری در مجموع 17 درصد اقتصاد چین را تشکیل می دادند. این یعنی این بخش های تولیدی می توانند تا اندازه ای جای بخش مسکن را بگیرند. اما گذار اقتصاد زمانبر است و سال ها طول خواهد کشید زیرا باید تحولات بزرگ در نیروی کار، بازارها، زنجیره های تولید، سطح مهارت ها و .. ایجاد شود. انتظار می رود بزودی نقشه مسیر پیش روی اقتصاد چین معرفی شود و در آن، بخش هایی نقش بزرگ تر دارند. این بخش ها فرصت های جدید برای سرمایه گذاری هستند.

چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است و تحولات حتی کوچک در آن اثرات بزرگ بر تمامی بازارها دارد چه رسد به تحولاتی که در بالا به آنها اشاره شد. یک ویژگی دیگر اقتصاد چین در سال های آینده نرخ پایین رشد آن در مقایسه با دو دهه گذشته است. تغییرات بزرگ در اقتصاد چین سبب تحولات بزرگ در بازارها و نقشه اقتصاد جهان خواهد شد. شاهد ظهور اقتصادهای بزرگ خواهیم بود و زنجیره های بین المللی تامین تغییر خواهند کرد.  از سوی دیگر تقاضا برای مجموعه ای از مواد خام کمتر و برای مجموعه ای دیگر بیشتر خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24