Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

نگرانی ها درباره افق سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا سبب افول شاخص های بورس، عملکرد منفی بازار طلا و رشد شاخص دلار شده است. آنچه در هفته گذشته رخ داد با انتظارات سرمایه گذاران در تضاد بود و نوسان هایی در بازارها بوجود آورد. این وضعیت ادامه می یابد. در مطلب حاضر به تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو، وضعیت برخی بازارها از جمله دلار و نفت و برخی نکات درباره آینده اشاره شده است. لازم است ..

تداوم رویکرد انتظار؛ راه درست کدام است؟

بورس24 : هفته گذشته عملکرد بورس آمریکا کمی منفی بود و علت کاهش شاخص ها، هراس سرمایه گذاران درباره افق سیاست های پولی بانک مرکزی این کشور است. هفته پیش گزارش هایی از چند معیار تورم در آمریکا مربوط به ماه پیش منتشر شد و محتوای این گزارش ها نشان داد فشارهای تورمی باقی مانده اند در نتیجه بانک مرکزی نمی تواند بزودی پایین آوردن نرخ های بهره را شروع کند. به تعویق افتادن کاهش نرخ های بهره به اقتصاد و سوددهی شرکت ها لطمه وارد می کند و طبیعی است که احتمال کاهش سوددهی شرکت ها سبب کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران می شود.

بدین ترتیب هفته پیش دوره پنج هفته ای رشد شاخص های بورس متوقف شد و سه شاخص استاندارد اند پورز، متوسط صنعتی داوجونز و نزدک به ترتیب 0.4 درصد، 0.2 درصد و 1.4 درصد کاهش یافتند. داده های گوناگون از اقتصاد با محتواهای مختلف بر رفتار سرمایه گذاران اثر می گذارند و در هفته های و ماه های آینده نیز نوسان های بزرگ در شاخص های بورس ادامه پیدا خواهد کرد.

هفته پیش رو

در هفته پیش رو مجموعه از داده های مهم از اقتصاد آمریکا، اروپا و چین منتشر می شود و احتمالا هیجان بازارها بیشتر از هفته قبل خواهد بود. هفته پیش عملکرد شاخص دلار مثبت بود و پیش بینی شده در هفته جاری هم رشد این شاخص ادامه پیدا خواهد کرد.

تقویم اقتصادی

روز دوشنبه بازارهای آمریکا تعطیل هستند اما در انگلستان شاخص قیمت مسکن و در چین سرمایه گذاری مستقیم خارجی اعلام خواهد شد. هفته پیش به مناسبت شروع سال جدید قمری در چین بازارهای این کشور تعطیل بودند و این هفته فعالیت آنها از سر گرفته خواهد شد. برخی تحلیلگران درباره تداوم ضعف شاخص های اقتصاد چین و ناکافی بودن اقدامات دولت این کشور ابراز نگرانی کرده اند. عواملی که سال قبل سبب تورم منفی، ضعف تقاضای داخلی و خارجی، بحران در بخش مسکن و .. شدند باقی هستند و وعده های دولت برای غلبه بر این چالش ها اثرات کافی نداشته است. اولویت دولت چین بالا بردن نرخ رشد اقتصاد نیست و انتظار می رود سال جاری نرخ رشد اقتصاد این کشور پایین تر از سال قبل باشد. ضعف اقتصاد چین بر بازارها اثر منفی دارد. هفته پیش قیمت فلزات پایه رشد کرد و قیمت هر تن مس و روی به ترتیب در سطح 8480 دلار و 2390 دلار قرار گرفت اما عملکرد فلزات پایه بجز قلع در سال جاری میلادی تاکنون منفی است.

روز سه شنبه نشست سیاست گذاری بانک مرکزی چین برگزار می شود و مشخص نیست در این نشست چه تصمیمی درباره نرخ های بهره گرفته خواهد شد. در این روز همچنین نرخ تورم کانادا، بازده بخش ساخت و ساز منطقه یورو و تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته گذشته اعلام می شود. قیمت نفت هفته پیش رشد کرد و روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت هر بشکه نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب در سطح 83 دلار و 79 دلار قرار گرفت. تنش ها در خاورمیانه سبب رشد قیمت ها شده است. رشد قیمت نفت بر فشارهای تورمی می افزاید و سبب نگرانی سرمایه گذاران می شود. در هفته های آینده تصمیم اوپک پلاس درباره عرضه، وضعیت خاورمیانه، شاخص های اقتصادی چین و اقتصادهای بزرگ همگی بر بازار نفت تاثیر خواهند گذاشت. درباره افق قیمت ها دیدگاه های مختلف مطرح است. ممکن است رشد تقاضا به اندازه ای باشد که قیمت ها در سطوح کنونی باقی بماند اما فعلا دیدگاه اکثر تحلیلگران این است که قیمت ها پایین تر از اکنون خواهد بود.

روز چهارشنبه شاخص اعتماد مصرف کنندگان در منطقه یورو و گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و دو تن از مقامات بانک مرکزی آمریکا درباره وضعیت اقتصاد این کشور و سیاست های پولی سخن خواهند گفت. گزارش نشست بانک مرکزی سرنخ هایی از افق سیاست های پولی بانک مرکزی در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد داد و بر بازارها تاثیر خواهد گذاشت. هر چه زمان شروع کاهش نرخ های بهره بیشتر به تعویق افتد فشار بر بازارها بیشتر خواهد شد. بالا باقی ماندن نرخ های بهره به رشد ارزش دلار و کاهش قیمت طلا و شاخص های بورس منجر می شود و ریسک رکود را بالاتر می برد.

روز پنحشنبه وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای منطقه یورو، انگلستان و آمریکا در ماه جاری مشخص خواهد شد. همچنین وضعیت بازار کار آمریکا در هفته قبل و فروش مسکن اعلام می شود. سرمایه گذاران از این گزارش ها به دنبال زمان احتمالی کاهش نرخ های بهره هستند.

روز جمعه شاخص قیمت مسکن در چین و نرخ رشد اقتصاد آلمان در سه ماهه پایانی سال پیش مشخص می شود. همچنین یکی از مقامات بانک مرکزی اروپا درباره وضعیت اقتصاد منطقه یورو سخن خواهد گفت.

رویکرد سرمایه گذاران فعلا رویکرد انتظار است زیرا ابهام های جدید درباره افق بازارها پدید آمده و تنها با گذشت زمان این ابهام ها رفع خواهد شد. بازارها ممکن است به هر جهت حرکت کنند بنابراین باید احتمال های مختلف در نظر گرفته شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24