Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سرمایه گذاران همچنان درباره افق بازارها دچار ابهام هستند. شاهد رشد قیمت نفت و مس در روزهای اخیر هستیم و عملکرد شاخص های مالی در بورس های بزرگ مثبت نیست. اخبار از تنش های ژئوپلیتیک همچنان بر بازارها تاثیر دارند و این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد. تمامی سرمایه گذاران از تحولاتی که در حال وقوع است تاثیر می پذیرند و باید بر روندها تمرکز کنند. پرسش های گوناگون مطرح است برای مثال علت رشد شدید قیمت مس و نفت جیست؟

بروزرسانی وضعیت دو بازار مهم

بورس24 : بازارهای مالی و مواد خام در هفته های اخیر از عوامل مختلف از جمله سخنان رییس بانک مرکزی آمریکا، برنامه های دولت چین برای حمایت از اقتصاد، داده ها از اقتصادهای بزرگ و البته تنش های ژئوپلیتیک تاثیر پذیرفته اند. سرمایه گذاران تلاش می کنند آینده را پیش بینی کنند اما آینده همچنان مبهم است و هراس درباره رخ دادن بدترین سناریوها ادامه دارد. در مطلب حاضر به وضعیت بازار فلزات پایه و نفت اشاره می کنیم. در ادامه وضعیت این دو بازار برزورسانی می شود.

رشد قیمت فلزات

عملکرد بازار فلزات پایه هفته پیش مثبت بود و این هفته هم قیمت ها بالا رفته البته رشد قیمت مس بسیار بیشتر بوده است. قیمت مس به مرز 9000 دلار در هر تن رسیده بود که بالاترین میزان در هفت ماه اخیر است. بازار فلزات پایه بیشترین تاثیر را از وضعیت اقتصاد چین می پذیرد. بنا به اعلام منابع رسمی چین، سال پیش اقتصاد این کشور رشد 5.2 درصدی داشت اما بحران در بخش مسکن، ضعف تقاضای داخلی و خارجی، میزان بالای بدهی دولت های محلی، ضعف بخش تولید کارخانه ای و .. باقی هستند. احتمالا در سال جاری هم این چالش ها ادامه پیدا خواهند کرد.

به همین دلیل قیمت فلزات پایه سال پیش کاهش یافت. هفته پیش نشست معرفی برنامه های اقتصادی کشور در سال جاری برگزار شد. در این نشست نرخ هدف رشد اقتصاد در سال جاری میلادی حدود 5 درصد تعیین شد. همچنین دولت وعده هایی برای حمایت از اقتصاد داده است. تحلیلگران معتقدند برنامه هایی که دولت برای کمک به اقتصاد معرفی کرده کافی نیستند و چالش های بزرگ اقتصاد رفع نخواهند شد. بنابراین نمی تواند انتظار داشت بازار مواد خام رشد چشمگیر داشته باشد. در هفته های گذشته شاهد کاهش سریع قیمت سنگ آهن بوده ایم.

مس. علت رشد قیمت مس، توافق تولیدکنندگان بزرگ این فلز در چین بر سر کاستن از تولید است. روز گذشته مدیران بزرگ ترین شرکت های تولیدکننده مس در چین توافق کردند از ظرفیت بدون صرفه تولید این فلز بکاهند البته نه میزان کاهش ظرفیت مشخص شد و نه زمان کاهش اما این توافق به رشد شدید قیمت مس کمک کرد. امروز قیمت مس کمی پایین آمده و در محدوده 8900 دلار قرار دارد.

اما سرمایه گذاران باید بدانند که در سال های آینده هر سال ظرفیت تولید مس در جهان رشد بیش از 1.5 میلیون تنی خواهد داشت. این یعنی اگر مصرف رشد قابل ملاحظه نداشته باشد قیمت ها نمی تواند به سطوح بالا افزایش یابد. نهادهای تحلیلگر درباره افق قیمت فلز سرخ دیدگاه های مختلف مطرح کرده اند.

رشد قیمت نفت موقت است؟

قیمت نفت امروز هم رشد کرده و قیمت هر بشکه نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب بالاتر از 85 دلار و 81 دلار قرار گرفته است. دو عامل جدید که سبب رشد قیمت ها شده یکی کاهش ذخیره نفت آمریکا در هفته قبل است و دیگری، حمله پهبادی اوکراین به دو پالایشگاه بزرگ روسیه. گزارش ها نشان می دهد میزان کاهش ذخیره نفت آمریکا هفته پیش بیشتر از انتظارات بوده و ظاهرا بر مصرف افزوده شده است. از سوی دیگر، روز گذشته اوکراین به دو پالایشگاه در عمق خاک روسیه حمله کرد و فعالیت آنها دچار اختلال شده است. حمله پهبادی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سه روز آینده انجام شده است.

در سه ماه گذشته اوکراین پیوسته حملاتی را به پالایشگاه های روسیه انجام داده و حملات اخیر بار دیگر ریسک اختلال در عملیات های پالایشگاهی را در مرکز توجه سرمایه گذاران قرار داده است. ریسک ها بطور طبیعی سبب رشد قیمت می شوند.

ظرفیت پالایشگاه های روسیه روزانه 6.5 میلیون بشکه نفت است و طی سال جاری 25 درصد این ظرفیت مورد حملات اوکراین قرار گرفته است. 50 درصد ظرفیت پالایشگاهی روسیه در دسترس حملات پهبادی روسیه قرار دارد.

عوامل بلندمدت همچنان بر بازار نفت تاثیر دارند. تحولات اقتصاد چین یکی از مهم ترین عوامل است زیرا چین دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است. سال جاری اقتصاد چین در بهترین حالت رشد 5 درصدی خواهد داشت. این رقم مانند سال قبل است و تضمین نمی کند که مصرف مواد خام در این کشور رشد چشمگیر داشته باشد.

دولت چین در ماه های اخیر تلاش کرده اعتماد به آینده را در بین سرمایه گذاران، مصرف کنندگان و شرکت ها احیا کند اما هنوز در این زمینه موفق نبوده است.

سیاست های اوپک پلاس عامل دیگری است که بر قیمت نفت تاثیر می گذارد. این ائتلاف اخیرا کاهش عرضه را برای سه ماه آینده تمدید کرد. برخی نهادهای تحلیلگر معتقدند بازار نفت به سمت کمبود عرضه پیش می رود و در ماه های آینده قیمت ها رشد خواهد کرد. این یک سناریوی منفی برای اقتصاد جهان خواهد بود زیرا سبب رشد فشارهای تورمی می شود و ریسک رکود را بالا می برد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24