Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

سرعت تحولات جهان به حدی زیاد است که ضروری است دائما روندها و رویدادها مورد توجه باشند. بازار مواد خام در هفته های اخیر بسیار متلاطم بوده و این وضعیت ادامه می یابد. به علل مختلف نوسان قیمت ها شدید بوده و سرمایه گذاران با آینده مبهم تر مواجه هستند. تصمیم گیری بر مبنای اخبار جدید چندان منطقی نیست و برای ورود به بازارها باید بسیار دقت کرد. مسیر بازارها ممکن است با یک خبر معکوس شود.

افزایش هیجان در بازار سه ماده خام!

بورس24 : تحولات در بازار مواد خام از نفت گرفته تا مس و سنگ آهن در دو هفته اخیر بزرگ بوده است. بازار مواد خام در چند ماه اخیر از اخبار رویدادهای ژئوپلیتیک و داده ها از اقتصادهای بزرگ تاثیر پذیرفته و نکته نگران کننده این است که بر ابهام ها افزوده شده است. سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا و بانک مرکزی اروپا، وضعیت اقتصاد چین، تحولات در خاورمیانه و اظهارنظر مقامات بانک مرکزی آمریکا بیشترین تاثیرات را بر بازار مواد خام دارند. در مطلب حاضر به چند نکته درباره وضعیت بازار نفت، بازار روی و بازار سنگ آهن اشاره شده است.

رشد بازار روی

قیمت روی ابتدای سال جاری میلادی در محدوده 2670 دلار در هر تن نوسان می کرد و در سه ماهه نخست امسال بازار رونق نداشت طوری که قیمت ها ماه فوریه به زیر 2300 دلار رسید. اما در دو هفته گذشته شاهد رشد سریع قیمت ها و رسیدن آن به 2800 دلار هستیم و علت این رشد، پیش بینی کاهش عرضه است. قیمت هر تن روی به بالاترین میزان در یک سال اخیر رسیده است. سود پایین کارخانه های تولیدکننده روی تصفیه شده آنها را مجبور کرده از تولید بکاهند. درباره تداوم رشد قیمت ها یا باقی ماندن آنها در سطوح کنونی اطمینان وجود ندارد زیرا برخلاف مس که در طیفی گسترده از بخش های اقتصاد جهان بویژه انرژی های تجدیدپذیر، تولید خودروهای برقی و زیرساخت ها استفاده می شود از روی عموما در بخش ساخت مسکن استفاده می شود و همه می دانیم که وضعیت بخش مسکن چین همچنان وخیم است. دولت چین وعده هایی برای حمایت از این بخش داده و کمک هایی به شرکت های فعال در این بخش شده است اما دولت قصد ندارد این بخش را احیا کند بنابراین مصرف روی رشد چشمگیر نخواهد داشت. در دو هفته اخیر قیمت دیگر فلزات پایه نیز رشد کرده اما وضعیت و سرنوشت هر یک از فلزات پایه با دیگری فرق دارد بنابراین درحالیکه نهادهای تحلیلگر معتقدند رشد قیمت مس ادامه پیدا خواهد کرد ممکن است شاهد افت قیمت روی باشیم. قیمت هر تن مس در محدوده 9500 دلار قرار دارد. بسیاری از تحلیلگران دیدگاه مثبت درباره افق بازار مس دارند اما نباید فراموش کرد که در محیط پرابهام کنونی نمی توان درباره هیچ چیز مطمئن بود.

افق بازار سنگ اهن روشن نیست!

آمار گمرک چین نشان می دهد واردات سنگ آهن این کشور ماه گذشته نسبت به مارس سال پیش 0.5 درصد رشد کرد و یک عامل این رشد پیش بینی افزایش مصرف در ماه های آینده است. ماه قبل چین 100.7 میلیون تن سنگ آهن وارد کرد درحالیکه ماه فوریه میزان واردات 97.6 میلیون تن بود. ماه پیش مصرف پایین سنگ اهن و رشد واردات به افزایش ذخیره این ماده خام در بنادر چین منجر شد و قیمت ها کاهش یافت. پایان ماه قبل میزان ذخیره سنگ آهن در بنادر چین با 5.3 درصد رشد به 142 میلیون تن رسید و این بالاترین میزان در 13 ماه اخیر است. ماه قبل قیمت سنگ آهن با عیار 62 درصد 13 درصد کاهش یافت. در سه ماهه نخست سال جاری چین 310 میلیون تن سنگ آهن وارد کرد و این 5.5 درصد بالاتر از سه ماهه نخست سال قبل است. احتمالا در ماه جاری میزان واردات سنگ آهن چین هم در مقیاس سالانه و هم ماهانه رشد می کند. با توجه به ضعف تقاضای داخلی، صادرات محصولات فولادی چین ماه پیش در مقیاس سالانه با 25.35 درصد رشد به 9.9 میلیون تن رسید. در سه ماهه نخست امسال صادرات فولاد چین 26 میلیون تن بود که رشد 30.7 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال پیش نشان می دهد و بالاترین میزان از سال 2016 است. واردات محصولات فولادی چین ماه پیش با 10 درصد کاهش به 617 هزار تن رسید. در سه ماهه نخست امسال واردات این محصولات به چین با 8.6 درصد کاهش در سطح 1.75 میلیون تن قرار گرفت. سال جاری نرخ هدف رشد اقتصاد چین حدود 5 درصد تعیین شده است. دولت قصد ندارد برنامه های بزرگ برای رونق اقتصاد اجرا کند بنابراین ممکن است شاهد تداوم ضعف بخش فولاد باشیم و قیمت سنگ آهن رشدی نداشته باشد. قیمت سنگ آهن کمی بالاتر از 100 دلار قرار دارد.

افول نفت ادامه می یابد؟

در شش ماه اخیر که جنگ در غزه ادامه داشته تنش های ژئوپلیتیک یک عامل مهم رشد قیمت نفت بوده زیرا این تنش ها می تواند گسترش یابد و در تولید و صادرات نفت از منطقه اختلال های جدی و بلندمدت ایجاد کند. در دو هفته اخیر تنش ها شدت پیدا کرده و بازار نفت از این تحول تاثیر پذیرفته است. شاهد رشد قیمت ها بوده ایم و شاید برای مدتی این وضعیت ادامه یابد. در بلندمدت بازار نفت از عواملی نظیر وضعیت اقتصاد چین، سیاست های اوپک پلاس، سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا، تغییرات ذخیره نفت آمریکا و تنش های ژئوپلیتیک تاثیر می پذیرد. دیدگاه ها درباره افق تقاضای جهانی برای نفت در سال جاری و سال آینده متفات است. آژانس بین المللی انرژی و اوپک دو نهاد بزرگی هستند که درباره میزان رشد تقاضای جهانی برای نفت اظهارنظر می کنند. آژانس بین المللی انرژی در گزارش جدید خود آورده است سال جاری میلادی رشد تقاضای جهانی برای نفت 1.2 میلیون بشکه و سال آینده 1.1 میلیون بشکه خواهد بود. رشد مصرف خودروهای برقی و ضعف اقتصاد جهان در سال جاری به دلیل بالا باقی ماندن نرخ های بهره سبب شده دیدگاه آژانس درباره افق تقاضای جهانی برای نفت کمی منفی شود. گروه ویتول که بزرگ ترین معامله گر مستقل نفت در جهان است معتقد است رشد تقاضای جهانی برای نفت سال جاری 1.9 میلیون بشکه است. این درحالیستکه اوپک معتقد است رشد تقاضا 2.2 میلیون بشکه خواهد بود. از دید آژانس بین المللی انرژی اگر اوپک پلاس سال جاری کاهش عرضه را ادامه دهد در نیمه دوم امسال بازار با کسری مواجه می شود و این به رشد قیمت ها کمک خواهد کرد. سال آینده تقاضای جهانی برای نفت به 105 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24