Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس با اشاره به کمبود عرضه در بازار خودرو از نحوه عرضه خودروی داخلی انتقاد کرد و گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که بعضی افراد شرط نداشتن پلاک فعال برای خرید خودرو را دور می‌زنند و سوء استفاده می‌کنند.

نماینده مجلس: خودروی ثبت نامی شبیه لاتاری شده است

بورس24 : نماینده مردم سقز و بانه در مجلس با اشاره به کمبود عرضه در بازار خودرو از نحوه عرضه خودروی داخلی انتقاد کرد و گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که بعضی افراد شرط نداشتن پلاک فعال برای خرید خودرو را دور می‌زنند و سوء استفاده می‌کنند.

بهزاد رحیمی در مورد بازار خودروی داخلی اظهار کرد: متأسفانه بخشی از افزایش قیمت اخیر خودروی داخلی، به ضعف نظارت برمی‌گردد. هر چند که مجلس شورای اسلامی وظیفه نظارتی دارد، اما عمده وظیفه نظارتی به عهده بعضی نهادها مثل سازمان حمایت و شورای رقابت برمی‌گردد.

کمبود عرضه در بازار خودروی داخلی

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس یازدهم از کمبود عرضه در بازار خودرو خبر داد و گفت: کمبود عرضه خودرو در کشور ما، باعث بهره‌برداری سوءاستفاده‌کنندگان می‌شود. نیازی هم که وجود دارد، اغلب نیاز واقعی مصرف کننده نیست. خودرو در این وضعیت اقتصادی به کالایی برای پس انداز و سرمایه تبدیل شده است. بسیاری از مصرف کنندگان خودروی ثبت نامی بازار امن غیرمصرفی می‌بینند که راهکار خوبی برای سودآوری است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تا زمانی که سیاست‌های خودرو تغییر نکند، وضعیت به همین منوال خواهد بود. اولین قدم تغییر سیاست، افزایش عرضه و قدم بعدی اصلاح چگونگی عرضه است. مجلس انقلابی درگیری‌های بسیار زیادی دارد. به همین خاطر به نظرم می‌رسد که مجلس می‌خواهد موضوع بازار خودروی داخلی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار کند تا ببیند چه برنامه‌ای برای این بازار دارد.

خودروی ثبت نامی شبیه لاتاری شده است

رحیمی در انتقاد از روش عرضه خودروی داخلی گفت: ثبت نام خودرو در ایران بدل به لاتاری شده است. گویی یک بلیط بخت آزمایی وجود دارد که فرد برنده، قریب به ۱۰۰ درصد سود می‌کند. این روش اصلا درست نیست. نقدهای زیادی به این روش وارد است حتی کسی توجه نمی‌کند که از یک میلیون متقاضی یک خودرو، ۷ هزار نفر برنده می‌شوند.

وی با بیان اینکه در بهترین حالت می‌تواند گفت که به وضعیت ثبت نام خودرو انتقادات جدی وارد است، گفت: مثلا جامعه آماری کمی را شامل می‌شود. قوانین خوبی هم وجود دارد. مثل اینکه پلاک فعال به اسم کسی نباشد که البته باید بگویم که شنیده‌های ما حاکی از آن است که کسانی این ماجرای پلاک فعال را دور می‌زنند و سوء استفاده می‌کنند. به نظرم کسانی که پول کمی دارند می‌توانند با خرید یک خودروی مدل پایین‌تر یا قدیمی‌تر نیازشان را رفع کنند. اگر قیمت ۱۴۰ میلیون تومان خودروی پارس برای خودروساز صرفه اقتصادی داشت، عرضه خودرو بیشتر می‌شد.

راهکار افزایش ۲۰ درصدی قیمت خودرو، جمع شدن ثبت نام خودرو و حذف واسطه‌ها؟

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس در پایان تأکید کرد: تفاوت قیمت بین خودروی ثبت نامی و بازار آزاد به جیب واسه‌ها می‌رود. با این وجود به نظرم بهتر این است که قیمت خودروی مقداری بالا رود و از طرف دیگر عرضه خودرو زیاد شود تا پول به جیب خودروساز رود. در نتیجه هم خودروساز انگیزه بیشتری برای تولید و عرضه دارد و هم واسطه‌ها حذف می‌شوند. وقتی خودروی پارس ۱۴۰ میلیونی در بازار آزاد ۲۷۰ میلیون معامله می‌شود، پس مثلا ۱۷۰ میلیونی شدن خودروی پارس هم خودروساز سود می‌کند، هم واسطه حذف می‌شود و هم بازار متعادل می‌شود.

منبع: ایسنا

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24