۲۶ خرداد ۱۴۰۴ معاون اول دولت آیین نامه واردات خودرو با تعرفه های جدید را ابلاغ کرد. سازمان توسعه تجارت نیز تعرفه های جدید را اصلاح کرده است. بنابراین باید دید که سود بازرگانی واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ چهقدر است؟ و واردکنندگان چه مقدار برای ورود خودروهای خارجی باید پرداخت کنند. البته برخلاف تصور با توجه به تغییر نرخ ارز تخصیصی این تعرفه ها منجر به کاهش قیمت نمی شود.

بورس24 : ۲۶ خرداد ۱۴۰۴ معاون اول دولت آیین نامه واردات خودرو با تعرفه های جدید را ابلاغ کرد. سازمان توسعه تجارت نیز تعرفه های جدید را اصلاح کرده است. بنابراین باید دید که سود بازرگانی واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ چهقدر است؟ و واردکنندگان چه مقدار برای ورود خودروهای خارجی باید پرداخت کنند. البته برخلاف تصور با توجه به تغییر نرخ ارز تخصیصی این تعرفه ها منجر به کاهش قیمت نمی شود.
پیرو این ابلاغیه سود بازرگانی مرتبط با آیین نامه واردات در سامانه توسعه تجارت نیز اصلاح شد. البته تعرفه کاهش نیافته است، بلکه درصدهای درج شده بدون لحاظ کردن ۴ درصد حقوق ورودی است. در عین حال باید دانست که این تعرفه ها برخلاف تصور منجر به کاهش قیمت تمام شده نخواهد شد، چراکه نرخ ارز تخصیصی از ۲۸ هزار تومان به ۶۸ هزار تومان افزایش یافته است.
براساس نامه سازمان توسعه تجارت ایران به مرکز نوآوری، هوشمند سازی و امنیت کشور، نشان می دهد که سود بازرگانی واردات خودرو در سامانه جامع تجارت اصلاح شده است.
در نامه سازمان توسعه تجارت ایران آمده است که طبق تصویبنامه هیئت وزیران، لازم است این مرکز برای کاهش سود بازرگانی انواع خودرو در سامانه جامع تجارت (و سایر سامانههای مرتبط) برای اعمال تا پایان سال ۱۴۰۴ دستور صادر کند.
در این نامه آمده است: «پیرو رونوشت نامه شماره ۵۴۸۰۷۴۸ مورخ ۱ تیر ماه ۱۴۰۴ موضوع ابلاغ تصویب نامه شماره ۵۰۷۰۳ مورخ ۲۱ تیرماه ۱۴۰۴ هیئت مدیره وزیران در خصوص آیین نامه اجرایی بند (ر) تبصره ۱ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور برای واردات انواع خودرو در سال ۱۴۰۴ ضمن ارسال تصویر نامههای شماره ۵۵۴۰۴۲۵ مورخ نوع تیرماه ۱۴۰۴ و شماره ۵۶۰۱۵۵۱ مورخ ۲۱ تیرماه ۱۴۰۴ دفتر صنایع خودرو خواهشمند است دستور فرمایید سود بازرگانی انواع خودروهای بنزینی وارداتی موضوع تبصره ۱ ماده ۵ و همچنین انواع خودروهای برقی و خودروهای هیبریدی موضوع ماده ۸ مصوبه یادشده در سامانه جامع تجارت صرفاً تا پایان سال ۱۴۰۴ به شرح جدول ذیل اصلاح میگردد.»
سود بازرگانی واردات خودرو
در سال ۱۴۰۴، تعرفه (حقوق ورودی + سود بازرگانی) واردات خودرو در ایران بسته به نوع و حجم موتور به شرح زیر تعیین شده است.
براساس برای خودروهای بنزینی وارداتی با حجم موتور ۱۰۰۰ سی سی ۱۶ درصد سود بازرگانی در نظر گرفته شده است. برای خودروهای ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی نیز همین میزان یعنی ۱۶ درصد سود بازرگانی تعیین شده است.
همچنین برای خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی، ۳۶ درصد، خودروهای با حجم ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی ۱۵۱ درصد، برای حجم موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی سی ۱۷۶ و برای خودروهای با حجم موتور بیش از ۳ هزار سی سی ۱۸۶ درصد سود بازرگانی در نظر گرفته شده است.
همچنین سود بازرگانی انواع خودروهای هیبرید با حجم موتورهای مختلف نیز ۱۱ درصد و سود بازرگانی خودروهای برقی صفر درصد تعیین شده است. با توجه به حقوق ورودی در نظر گرفته شد باید به این سود بازرگانی ۴ درصد اضافه کرد. به عنوان مثال، تعرفه واردات خودروهای هیبرید ۱۵ درصد و برقی ۴ درصد محاسبه خواهد شد.
میزان سود بازرگانی خودروهای وارداتی بنزینی براساس حجم موتور
ردیف | حجم موتور ( بنزینی) | سود بازرگانی |
۱ | خودرو با حجم موتور تا ۱۰۰۰ سی سی | ۱۶ درصد |
۲ | خودرو با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی | ۱۶ درصد |
۳ | خودرو با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی | ۳۶ درصد |
۴ | خودرو با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی | ۱۵۱ درصد |
۵ | خودرو با حجم موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی سی | ۱۷۶ درصد |
۶ | خودرو با حجم موتور بیش از ۳۰۰۰ سی سی | ۱۸۶ درصد |
میزان سود بازرگانی خودروهای هیبرید براساس حجم موتور
ردیف | حجم موتور | سود بازرگانی |
۱ | حجم موتور ۱۵۰۰ سی سی و کمتر (هیبرید-بنزین) | ۱۱ درصد |
۲ | حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی (هیبرید-بنزین) | ۱۱ درصد |
۳ | حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی (هیبرید-بنزین) | ۱۱ درصد |
۴ | حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی سی (هیبرید-بنزین) | ۱۱ درصد |
میزان سود بازرگانی خودروهای برقی
ردیف | نوع موتور | سود بازرگانی |
۱ | سواری با موتور تمام برقی ( EV) | صفر |
تغییر صورت مسئله در واردات خودرو
با توجه آیین نامه و تعرفه های جدید این تصور ایجاد شده است که با کاهش تعرفه ها، قیمت خودروهای وارداتی کاهش خواهد یافت، اما به نظر می رسد که بازار شاهد تغییر صورت مسئله واردات خودرو شده است.
به بیان دیگر در عمل نباید در انتظار اتفاق خاصی بود. به عنوان مثال پیشتر واردات خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ سی سی با ارز ۲۸ هزار تومانی و تعرفه ۷۵ درصدی انجام می شد. حالا این تعرفه به ۲۰ درصد کاهش یافته است، اما ارز تخصیصی به ۶۸ هزار تومان افزایش یافته است. بنابراین انتظار کاهش قیمت خودروهای وارداتی توقعی بیهوده است و همچنان در بر همان پاشنه قبلی می چرخد.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.