Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

با تغییرات در حجم مبنای شرکت ها توازن بین شرکت های بزرگ و کوچک برقرار شد تا حدی که نقدینگی بازار روی سهام بزرگ حتی روی شاخص نیز تاثیر مثبت داشت. اما دلیل اصلی رشد شاخص تغییر حجم مبنا نبوده بلکه تغییر ذائقه سهامداران از سهم های کوچک به سمت سهام بزرگ است.

محمود رضا خواجه نصیری ، مدیر اداره نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص چرایی تغییرات حجم مبنا و هدف از آن بر اساس تعداد سهام شرکت ها به خبرنگار بورس24 گفت: حجم مبنا در گذشته بر این اساس طراحی شد که شرکت ها حجم معقولی داشتند و در یک رنج بودند.

به گفته وی، به مرور زمان شرکت های بزرگ و با حجم های بالا وارد بورس شدند که تفاوت حجم و سرمایه بین شرکت های بزرگ و کوچک فاحش بود و بر همین اساس سعی شد حجم مبنای شرکت ها اصلاح شود.اگر شرکتی در حد معقول و سقف یک میلیارد تومان معامله شود نقدینگی کافی وارد سهم شده است.همچنین کف تعیین شده حجم مبنا تا میزان 50 میلیون تومان اعلام شده است که باعث می شود یک حداقل معقولی از ارزش معاملاتی برای شرکت های کوچک در نظر گرفته شود.

تغییرات حجم مبنا به شاخص چه...؟

این مقام مسئول در سازمان بورس درخصوص شایعه تغییرات حجم مبنا با رویکرد مثبت شدن شاخص افزود: ممکن است یک روز سهم های بزرگ مثبت بشود و روزی سهام بزرگ منفی شوند یعنی به نوعی این موضوع مانند شمشیر دولبه عمل می کند و در اثرآن حتی نوسانات شاخص بیشتر نیز خواهد شد.

وی ادامه داد: این تغییرات قیمت روی شاخص اصلا ملاک نیست و هدف نبوده بلکه می تواند نتیجه عملکرد معاملات در بازار باشد. تغییرات حجم مبنا مطلقا به شاخص ربطی ندارد و این موضوع اکیدا مردود است.

خواجه نصیری دلیل اصلی تغییرات حجم مبنا را جلوگیری از عدم اقبال (خواب نقدینگی) برخی از سهام های بزرگ عنوان کرد و گفت: حجم مبنا درگذشته آربیتراژ مقرراتی ایجاد می کرد و سبب می شد که سرمایه گذاران از سهم های بزرگ علی رغم ارزندگی بالایشان به سمت سهام کوچک با ارزندگی پایین بروند. این تغییرات حجم مبنا توازن را به نوعی بین سهام بزرگ و کوچک برقرار کرده است.

نقدینگی ، گردش پیدا می کند...!

وی افزود: حجم مبنای جدید سبب می شود بسیاری از سهم هایی که مورد اقبال بازار قرار نمی گیرند و حرکتی متناسب با فرایند روند بازار تجربه نمی کنند امکان قیمت گذاری داشته باشند.

مدیر اداره نظارت بر بازارهای سازمان بورس با اشاره به ایجاد نقدینگی مناسب در بازار با وجود حجم مبنای جدید اذعان داشت: سهامدارانی که با دید کوتاه مدت و میان مدت وارد سهام شرکت های کوچک می شدند، می توانند در سهم های بنیادی و بزرگ هم وارد شده و گردش نقدینگی در این سهام اتفاق بیفتد،به عنوان مثال امروز برخی از سهم های بزرگ مانند سهام مخابرات مورد اقبال سهامداران قرار گرفته است.

گفتنی است،در بازار امروز برقراری تعادل و تشکیل صف های خرید در نمادهای بزرگی مثل مخابرات ایران و بانک صادرات مشهود بود و برخی این شرایط را به تغییر حجم مبنا شرکت های بزرگ نسبت می دادند و از این تغییر به عنوان عاملی در جهت حفظ شاخص یاد می کردند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24