Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس24 :بازار امروز نیز ازلحاظ حجم و کیفیت معاملات دلچسب نبود. قطعی سیستم معاملات به مدت ۶۷ دقیقه نیز به این فضای کسالت‌بار افزود البته بنا به تصمیم نهاد ناظر ساعت معاملات به جبران این قطعی ۳۰ دقیقه تمدید شد. امروز بازار شاهد عرضه چند بلوک بزرگ بود. مهم‌ترین آن به عرضه حدود ۹.۶ درصدی سرمایه‌گذاری غدیر توسط بانک صادرات برمی‌گشت که بر اساس اطلاعات منتشره در بعضی سایت‌ها به مبلغ ۱۱۴۵ میلیارد تومان توسط کنسرسیومی به رهبری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها خریداری شد. ظاهراً این صندوق در ازای مطالبات خود از بانک صادرات مالک ۴.۴ درصد سرمایه‌گذاری غدیر خواهد شد مابقی بلوک نیز توسط شرکت سرمایه‌گذاری زرین پرشیا و سرمایه‌گذاری ملی ایران تصاحب شد. عرضه بلوک‌های ۲ و ۳ درصدی فولاد مبارکه توسط بانک‌های تجارت و رفاه کارگران نیز امروز انجام شد لیکن به دلیل عدم حضور خریدار مورد معامله قرار نگرفت.

غیر از انجام معاملات بلوک‌های مورداشاره، بازار سرمایه حرف خاصی برای گفتن نداشت. نمادهای پالایشگاهی که وعده زیادی برای بازگشایی آنان توسط ریاست جدید سازمان داده‌شده بود همچنان اطلاعات لازم را منتشر نکرده‌اند و با توجه به وجود تنها ۷ روز کاری باقیمانده تا پایان سال ۱۳۹۳ بسیار بعید می‌نماید که در این فاصله سهامداران این صنعت بتوانند شاهد بازگشت آن‌ها به تابلو معاملات باشند. واجدهای سرمایه‌گذاری صندوق سپاس نیز در روز جاری مورد استقبال واقع نشدند و تنها ۲۴۰ برگ مورد معامله قرار گرفت. از امروز پذیره‌نویسی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق صکوک منتشره توسط شرکت رایتل با نرخ سود ۲۲ درصد در فرابورس آغاز گردید. فرابورس فردا شاهد عرضه ۱۰٪ از سهام یک شرکت دارویی کوچک به نام تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک (جمعاً به تعداد ۱۱ میلیون برگ که ۶ میلیون برگ آن برای معامله گران آنلاین تخصیص داده‌شده است) خواهد بود.

در ارتباط با پرونده هسته‌ای، باراک اوباما در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی گفت: ما موفق به محدود کردن شکاف‌ها بین نظرات طرفین شده‌ایم اما این شکاف‌ها همچنان باقی است. اوباما با تکرار ادعاهای خود مبنی بر ابهام در برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، افزود: به نظرم در حدود یک ماه آینده می‌توانیم مشخص کنیم، ایران که می‌گوید تنها علاقه‌مند به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز است، می‌تواند توافقی که «بسیار معقول» خواهد بود را بپذیرد یا نه. اوباما در این مصاحبه همچنین گفت: اگر شفافیت لازم را از آنان مشاهده کنیم و بتوانیم این مسئله را راستی آزمایی کنیم که قصد ساخت سامانه‌های تسلیحاتی را ندارند، در آن صورت توافق قابل‌دستیابی است؛ اما این امر مستلزم آن است که آنان نوعی از محدودیت و راستی آزمایی را بر برنامه خود بپذیرند که تاکنون تمایلی برای پذیرش آن نداشته‌اند. اوباما درعین‌حال تصریح کرد: خبر خوب این است که ایران از شروط توافق موقت تبعیت کرده و در این مدت‌زمان، برنامه خود را به‌پیش نبرده است. در همین ارتباط اشاره محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به‌احتمال تبدیل توافق هسته‌ای ایران با 6 قدرت جهانی به یک موافقت‌نامه بین‌المللی و الزام‌آور برای همه دولت‌ها بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشته است تا جایی که برخی مانند بی‌بی‌سی این جمله وزیر خارجه ایران را به‌عنوان مهم‌ترین خبر اصلی شامگاه یکشنبه خود مخابره کردند.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به ۳۱۷.۶ میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده ۱۴۶.۱ میلیارد تومان و اوراق بدهی ۸۸.۱ میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۴۷ واحد، شاخص قیمت ۲۰ واحد و شاخص فرابورس ۱ واحد افزایش داشتند. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشد امروز خود به عدد ۶۳۸۵۴ واحد و شاخص قیمت به ۲۷۷۴۰ واحد رسید. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با ۴۳ واحد بیشترین اثر مثبت و شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) با ۱۸ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم ۷۱.۴ میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۴۶.۳ میلیارد تومان رسید که پذیره‌نویسی صندوق شاخصی کاردان با ۱۰ میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوکی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با ۱۱۹ میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

افول روزمره حجم و ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان و همچنین ارزش سهام شرکت‌های این صنعت همچنان ادامه دارد. تعداد نمادهای معامله‌شده امروز به ۲۳ نماد (شامل ۱ نماد حق تقدم) رسید که از این میان ۶ نماد سیمان تهران، غرب، داراب، شمال، شاهرود و غرب آسیا اندکی مثبت و مابقی نمادها منفی بودند. ۱۰ نماد شامل سیمان اردبیل، ارومیه، بجنورد، خاش، دشتستان، اصفهان، صوفیان، ایلام، مازندران و نی‌ریز علیرغم باز بودن شاهد انجام معاملاتی بر روی نمادهای خود نبودند. حجم معاملات بسیار کمتر از روز گذشته و به ۳۲۶۹ هزار سهم و ارزش معاملات به عدد بسیار نازل ۵۸۰۶ میلیون ریال بالغ شد. از مجموع معاملات صورت گرفته حق تقدم سیمان کرمان با ۱۱۴۳ هزار سهم و مبلغ ۱۹۶۲ میلیون ریال حدود ۳۴% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیدکو با معامله تعداد ۶۹۵ هزار سهم به ارزش ۱۰۴۳ میلیون ریال (معادل ۱۸% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در سامانه کدال تنها اطلاعیه شایان‌ذکر مربوط به تغییرات هیئت‌مدیره شرکت سیمان هگمتان می‌باشد بر اساس این اطلاعیه آقای سید بهاءالدین علایی فرد به‌جای آقای محمدرضا بنی اسدی راد به نمایندگی از شرکت صنایع سیمان گیلان سبز معرفی‌شده‌اند.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

روند نزولی قیمت و معاملات نماد سیمان فارس و خوزستان امروز هم تداوم یافت. حجم معاملات معادل ۴۶۴ هزار سهم و ارزش آن ۸۳۷ میلیون ریال بود. نماد اغلب با حداقل قیمت مجاز امروز خود (۱۸۰۲ ریال) معامله شد لیکن معاملاتی هم تا قیمت ۱۸۲۸ ریال را هم تجربه کرد. قیمت پایانی معادل ۱۸۵۸ ریال تعیین شد که نسبت به قیمت روز گذشته ۱۹ ریال کاهش یافت. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل ۳.۵۶ و مجموع ارزش بازار این شرکت ۸۳۶۱ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۶۰ فرد حقیقی و فروشندگان متشکل از ۲۰ نفر حقیقی بودند که در نتیجه سهم اشخاص حقیقی چه در خرید و چه درفروش معادل ۱۰۰٪ بود. دیگر نماد مطرح این صنعت یعنی شرکت سیمان تهران شرایط مناسب‌تری ازلحاظ قیمت معاملات داشت و عموماً در دامنه مثبت قیمت سیر کرد. حجم معاملات بیشتر از روز گذشته و به ۲۶۰ هزار سهم و به ارزش ۶۶۶ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل ۲۵۴۶ ریال تعیین شد که نسبت به قیمت روز گذشته ۹ ریال افزایش نشان می‌داد. دامنه قیمت معاملات صورت گرفته بین ۲۵۳۰ تا ۲۵۷۸ ریال بود. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل ۳.۴۹ و مجموع ارزش بازار این شرکت ۴۴۵۶ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۱۶ فرد حقیقی و ۱ شخصیت حقوقی و فروشندگان متشکل از ۳۰ نفر حقیقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۹۵٪ و درفروش معادل ۱۰۰٪ بود. نماد سیدکو امروز هم همانند بسیاری از روزهای گذشته به نظر تحت حمایت سهامدار عمده در قیمت عرضه اولیه بود. حجم معاملات این نماد با کاهش نسبت به‌روز گذشته به ۶۹۵ هزار سهم و ارزش ۱۰۴۳ میلیون ریال رسید که از این تعداد ۵۳۵ هزار سهم (معادل ۷۷٪) توسط سهامداران حقوقی خریداری شد. دامنه قیمت بین ۱۵۰۰ تا ۱۵۰۲ ریال بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بورسیران خریدار سیمان بهبهان، شرکت آینده‌سازان صنعت سیمان خریدار سیمان خاش و ۲ شخص حقیقی خریدار سهام سیمان شمال و سیمان غرب بوده و در سمت عرضه هیچ‌یک از سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه فعالیت نداشته‌اند.

مقصود پورابولی


این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24