Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

  بورس24 - این روزها فعالان بازار سرمایه بین دو راهی سختی مردد مانده اند، ورود نقدینگی خود به بازار، یا خروج آن؟ انتظار برای توافق نهایی هسته ای به دغدغه هر روزه جامعه سهامداری ما بدل گشته و هر روزه خبرهای ضد و نقیضی به گوش می رسد. در نهایت تنها نیم نگاه امیدوارانه سهامداران به ماه تیر می ماند و سوال تکراری آنها از هم که آیا می شود، آیا نمی شود؟!    

به همین بهانه با دکترعلی دهدشتی نژاد مدرس و تحلیل گر بازار سرمایه به گفتگو نشستیم.   
 

 بورس ما این روزها با روندی غیر قابل پیش بینی جلو می رود، شما در این مقطع چه پیشنهادی برای  فعالان بازار دارید؟
من معتقدم اگر ریسک های سیستماتیک بازار را کنار بگذاریم، اکنون وقت مناسبی برای خرید محسوب می شود. به عبارتی دیگر باید گفت، اکنون سهامداران باید وقت شناسی کنند و با تحلیل هایی مناسب سبد سهام خوبی را برای خود تشکیل دهند. فعالان بازار بایستی سهم های ارزنده را در لیست خرید خود قرار دهند.
 

حتی اگر نرخ سود بانکی تغییری را به خود نبیند؟
در سال های گذشته هیچ بازاری نمی توانست با بازارسرمایه رقابت کند، اما طی این چند ساله رقابت میان بازار پول و سرمایه به اوج خود رسید، به گونه ای که در سال گذشته رتبه نخست این رقابت از آن بانک ها شد و آنها پیروز میدان شدند. اما با بررسی معاملات 30 سال گذشته بازار به این نتیجه می رسیم که ورود به موقع سهامداران در بازار باعث می شود تا هیچ بازاری قدرت رقابت با بازار بورس را نداشته باشد.
 

پس شما همچنان ورود به بازار را توصیه می کنید؟
ببینید، فعالان بورس رقابت منطقی و قابل رویتی نصیبشان خواهد شد. سهامدارانی که در بازه های زمانی کوتاه مدت معاملات خود را انجام می دهند، سودهای خوبی را نیز کسب می کنند. در این معاملات ریسک های سیستماتیک نیز تاثیر چندانی در سود و زیان آنها در بازار سهام نخواهد گذاشت. هر چند افرادی که برنامه های میان مدت را در بورس دنبال می کنند، بایستی افرادی کاملا حرفه ای و درگیر بازار سهام باشند.
 

بازار را پس از نتیجه مثبت و نهایی مذاکرات چگونه می بینید؟
اخبار مذاکرات هسته ای هم اکنون مهم ترین و تاثیرگذارترین خبر درهمه حوزه ها محسوب می شود. بازار سرمایه نیز تحت تاثیر همین اخبار رشدهای قابل ملاحظه ای را به خود اختصاص داد. به نظر می رسد، نتیجه نهایی و مثبت این توافقات صعود چشمگیری را نیز به همراه داشته باشد. با توجه به تحریم هایی که کشور با آن مواجه شده باید در نظر داشت که بسیاری از صنایع با مشکلات بسیاری همراه شده اند که اگر توافق در تیر ماه انجام شود، صنعت های مختلف رشد قابل توجهی خواهند داشت که نتیجه کلی آن رشد بورس خواهد بود.
 

و اگر مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسد، آن وقت چه؟
اگر این توافق تا 11 تیر ماه سال جاری نتیجه ای به همراه نداشته باشد، بازار ریزش های سنگینی را به خود خواهد دید.
 

به تازه واردها پیشنهاد نوسان گیری در بازار نمی دهید؟
تجربه ثابت کرده، سرمایه گذاری های بلند مدت تاثیرهای مثبت و خوبی را برای سهامداران به ارمغان آورده، این در حالی است که بسیاری از فعالان بورسی بر روی معاملات کوتاه مدت در بازار تاکید دارند. با این حال من توصیه می کنم، که با تحلیل های بجا از سهام های مختلف سهامداری را تجربه کنند. همچنین سهامدارانی که تجربه کمتری در بازار دارند، سپرده گذاری کوتاه مدت را در پیش نگیرند. این  سرمایه گذاران تحت تاثیر جو روانی بازار نوسان های زیادی را به  سمت خود گسیل می کنند، که هیچ تضمینی برای مثبت یا منفی بودن این نوسان ها نیست.
 

یک دلیل بیاورید که چرا خرید سهام این روزها جذاب است؟
یک دلیل همین که در حال حاضر قیمت سهام پایین تر از ارزش ذاتی خود است. فعالان بازار با بررسی این شرایط می توانند، شرایط ایده آلی را برای خود در بورس رقم بزنند. چرا که اگر این سهم ها سود چندان جالبی به همراه نداشته باشند، در نهایت به ارزش ذاتی خود که خواهند رسید. این موضوع به دنبال کسب درصدی از سود برای سهامداران است.
 

بازار سهام دوره طلایی 92 و افت 93 را تجربه کرده، چرا این اوج و فرود را در این دو ساله شاهد بودیم؟
رقابت بانک ها با بازار سرمایه سال گذشته خود نکته مهمی بود. به نوعی می توان آن را بازی سیاسی دولت هم عنوان کرد. سال 92 هم که رشدهای بدون پشتوانه ای در تالار حافظ صورت گرفت. نتیجه آن هم ریزش های سنگین سال 93 بود. پس از آن نیز تبلیغات گسترده حمایتی جهت مراجعه و سپرده گذاری در بانک ها آغاز شد که فعالان بازار با خروج از بورس، بانک ها را پیروز میدان کردند. تبلیغات یکسویه ای نیز که برای بازارهای مالی صورت گرفت، موجب شد تا تورم ایجاد شده هم فزونی یابد.
 

رشد بازار سرمایه که منجر به تورم نمی شود، می شود؟!
بازار سرمایه در هیچ مقطعی تورم زا نبوده است. ریزش شاخص سال گذشته به نوعی سیاست های دولتی عنوان می شد. چرا که این موضوع موجب سرمایه گذاری و قفل شدن بخش کلانی از سرمایه ها مردم در بانک ها نیز شد.
 

خوب چرا مردم هنوز بانک ها را جای امن تری برای پول های خود می دانند؟
اگر معاملات بورس برای مردم تشریح شود، قطعا بازدهی بالاتر از نرخ بهره های بانکی نصیب مردم می شود، اما بنا به سیاست های اقتصادی کشور این امر هنوز جایگاهی کسب نکرده است. در بازارهای موازی سود و زیان به معنای انتقال وجه نقد از فردی به فرد دیگری بود. اما در بازار سرمایه به معنای حذف بخشی از سرمایه یا دو چندان شدن آن؛ این امر هم توجیهی برای مسولان ما در سال گذشته نداشت.
 

پیشنهاد شما به بورس بازانی که می خواهند در بازار بمانند، حالا نتیجه مذاکرات هر چه شد، چیست؟
در میان سهام های مختلف بورسی، برخی سهام نسبت به اخبارهای ضد و نقیض واکنش چندانی نشان نمی دهند. این سهام برای افرادی که قصد دارند سرمایه گذاری بلندمدت داشته باشند توصیه می شود. البته مطالعات بازار برای ورود و خروج سهامداران نشان می دهد که نقطه خروج اهمیت بیشتری نسبت به نقطه ورود این افراد دارد. خیلی ها اطلاع دقیقی از زمان خروج مقطعی از بازار ندارند. در صورتی که برای خروج باید تمرکز بسیار بیشتری از زمان خرید داشت.
 

پس همچنان بورس پیشتاز خواهد بود؟
از سال 70 تا به حال هر فردی که وارد بورس شده ضرری متحمل نشده  است. چرا که نوسان هایی که طی این سال ها بازار به خود دیده نه تنها ضرری برای سهامداران نداشته بلکه سودهای خوبی را برای آنها نیز در برداشته است. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24