Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس24 :بازار کم‌رمق و سراسر منفی این روزها با اعلام رسمی عرضه ۷٪ پتروشیمی مبین توسط بورس اوراق بهادار تهران امروز شرایط بدتری به خود گرفت. این شرکت سرویس‌های جانبی (یوتیلیتی) واحدهای پتروشیمی عسلویه را (اغلب با قراردادهای ۲۵ ساله و نرخ‌هایی که توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعیین می‌شود) تأمین می‌کند. محصولات این مجتمع برای مجتمع‌های پتروشیمی عسلویه انحصاری و استراتژیك است. با توجه به اینکه سود شرکت برخلاف سایر پتروشیمی‌ها به قیمت‌های جهانی ارتباطی ندارد، بنابراین سود شرکت از پایداری نسبی برخوردار است لیکن بر اساس بندهای گزارش حسابرس مغایرت‌های عمده‌ای از دوره‌های گذشته با شرکت‌های طرف قرارداد (به‌ویژه پتروشیمی پردیس و زاگرس) وجود دارد و این شرکت‌ها به دلیل نپذیرفتن نرخ‌های اعلامی از سوی پتروشیمی مبین شال‌هاست که از امضا قرارداد امتناع می‌ورزند. ارزیابی‌های متفاوتی توسط فعالان بازار برای قیمت این سهم عموماً بین بازه ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ ریال انتشاریافته است با توجه به بزرگی نسبی شرکت، حجم نقدینگی موردنیاز در حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود. نماد پالایشگاه بندرعباس هم امروز به دیگر هم‌کیشان خود پیوست و دچار صف فروش شد. به نظر می‌رسد تعدادی از سفته‌بازان مجدداً در تلاش برای حرکت دادن نمادهای کوچک و یا سهام با شناور پایین هستند.

رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس با اشاره به جلسه‌ای که امروز با مدیرعامل و مدیران مجموعه گروه ایران‌خودرو برگزار شد، گفت: انعکاس اطلاعات در فواصل زمانی کوتاه‌تر باهدف ارتقای اطلاع‌رسانی و شفافیت در بازار مورد موافقت گروه ایران‌خودرو قرار گرفت. ایشان بابیان اعلام آمادگی گروه ایران‌خودرو مبنی‌ بر انتشار اطلاعات تولید و فروش تصریح کرد: ازاین‌پس اطلاعات تولید و فروش شرکت ایران‌خودرو و شرکت‌های گروه به‌صورت افشاء داوطلبانه به‌صورت ماهیانه منتشر می‌شود.

کنفرانس بازنگری در ان.پی.تی از روز دوشنبه در مقر سازمان ملل در نیویورک آغاز به کار کرد. دکتر ظریف وزیر خارجه کشورمان قرار است ضمن سخنرانی در این کنفرانس، با همتایان خود از کشورهای مختلف در چارچوب روابط دوجانبه و نیز نمایندگان و رؤسای مجامع مختلف بین‌المللی دیدار کند. علاوه بر این، ظریف در این سفر در چارچوب مذاکرات هسته‌ای نیز با همتایان خود درگروه 1+5 و نیز با فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار می‌کند. در این سفر اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز ظریف را همراهی می‌کنند. دوهفته‌ای است که هیئت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری از کشورهای مختلف وارد ایران می‌شوند و خواهان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران هستند. درخواست برای سرمایه‌گذاری در بورس و داروسازی از نخستین نشانه‌های حضور سرمایه‌گذاران خارجی بود. به گزارش ایران، هفته جاری نیز نوبت به دو هیئت بزرگ از سوئیس و آلمان رسید. هیئت آلمانی روز گذشته از بخش‌های مختلف بازدید و مذاکرات جدی خود را آغاز کرد. رئیس این هیئت در مورد لغو تحریم‌ها صحبت کرد و گفت در صورت ادامه یافتن تحریم‌ها نباید روابط کمرنگ شود. هیئت سوئیسی نیز قرار است امروز (دوشنبه) وارد ایران شوند و طی ملاقات تخصصی با حوزه‌های اقتصادی باب جدیدی از روابط را آغاز کنند. با حضور این هیئت قرار است بسته پیشنهادی ایران برای انتقال گاز به سوئیس با سرمایه‌گذاری این کشور مطرح شود.

دو فوریت طرح استفساریه درباره قانون پولی و بانکی به تصویب رسید. بر اساس این استفساریه و در صورت تصویب نهایی آن در صحن بهارستان، قوانین و مقررات ناظر بر فعالیت بانک‌ها و ماده 39 قانون پولی و بانکی کشور مشمول تمامی مؤسسات اعتباری غیر بانکی و نهادهایی که به تشخیص بانک مركزی به عملیات بانکی مبادرت می‌ورزند، می‌شود. با تصویب دو فوریت این طرح تا سه‌شنبه باید در صحن علنی مجلس بررسی شود. اگر تصویب شود (که خواهد شد) بانک مركزی همان نظارتی که بر بانک‌ها دارد را ازاین‌پس بر صندوق‌ها و مؤسسات مالی متفرقه خواهد داشت. این‌یکی از قدم‌های مهم دولت و بانک مركزی در مسیر کنترل کامل مؤسسات مالی متفرقه است. تخمین زده می‌شود بین ٩٠ تا ١٥٠ هزار میلیارد تومان نقدینگی در اختیار مؤسسات غیرمجاز باشد و با این مصوبه سروسامان آن‌ها به بانک مرکزی سپرده شود.

طرح تحول نظام بانکی یا بانک داری بدون ربا بالاخره بعد از سال‌ها کشمکش دولت و مجلس برای ارائه لایحه یا طرح با پیش‌قدمی اقتصاددانان مجلس حل شد. برای بررسی این طرح دو کمیته فقهی و اقتصادی میان اقتصاددانان مجلس تشکیل‌شده بود. به‌موجب این طرح سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تولیدی با استفاده از عقود مشارکتی توسط مؤسسات سرمایه‌گذاری انجام می‌شود بانک‌ها در این روند نقشی ندارند و می‌توانند در مؤسسات سرمایه‌گذاری سهام داشته باشند درنتیجه کار بنگاه‌داری از فعالیت‌های بانکی جدا می‌شود و تأمین سرمایه برای فعالیت‌های تولیدی توسط مؤسسات سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. به‌عبارت‌دیگر تولیدکنندگان به‌جای بانک‌ها در صورت تصویب نهایی این طرح به مؤسسات تأمین سرمایه مراجعه می‌کنند و با استفاده از عقود اسلامی این مؤسسات سرمایه موردنیاز واحدهای تولیدی به‌صورت وام یا تسهیلات داده می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه نرخ سود سپرده‌ بانکی باید در اولین فرصت نسبت به تورم کاهش یابد، گفت: کار گروهی در وزارت اقتصاد به‌منظور بررسی شاخص‌های بهبود کسب‌وکار تشکیل‌شده است. اکنون در شرایطی هستیم که آثار مخرب بیماری هلندی را در کشور احساس می‌کنیم، این بیماری در سال 93 در کشورهای نفت‌خیز اتفاق افتاد و آن دسته از کشورهایی که برنامه‌ریزی مطلوبی داشتند، برای جلوگیری از بحران اقتصادی، صندوق ذخیره ارزی تشکیل داده و بخشی از درآمدهای نفتی را برای روز مبادا که کاهش قیمت نفت رخ دهد، به آن حساب واریز کردند، متأسفانه دو کشور ایران و ونزوئلا به این مسئله بی‌توجه بودند. جهانگیری ادامه داد: در زمان انتقال دولت هشتم به نهم موجودی حساب ذخیره ارزی 10 میلیارد دلار بود که پس از استفاده بی‌رویه از این حساب و کاهش موجودی آن، مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایجاد صندوق توسعه ملی را با نظارت سه قوه تصویب کرد. وی نجات اقتصاد مشکل‌دار ایران درگرو رشد بیش از 8 درصدی اقتصاد دانست و افزود: سالیانه نیازمند ایجاد یک‌میلیون شغل هستیم که اگر این میزان دیرتر اتفاق بیفتد بیکاری گسترش می‌یابد، در حال حاضر بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهد که مطالبه اصلی آن‌ها از دولت، ایجاد زمینه مناسب برای شغل است.

سید عباس موسویان عضو شورای فقهی بانک مرکزی گفت: شورای فقهی بانک مرکزی، روش محاسبه نرخ سود بانکی را به بانک مرکزی پیشنهاد کرده و در این روش رقمی اعلام‌نشده و تنها شامل روش کار است. در تمام دنیا بر اساس محاسبات انجام‌شده متوسط نرخ ارزش‌افزوده بنگاه‌ها بین ۳ تا ۶ درصد بالای نرخ تورم است. حداکثر نرخی که از یک گیرنده تسهیلات در یک اقتصاد واقعی می‌توان انتظار داشت و به‌عنوان سود واقعی مطرح است، نرخ تورم به‌علاوه ۳ الی ۶ درصد در تسهیلات است. همچنین ۲ الی ۲.۵ درصد هم به‌عنوان حاشیه سود و هزینه جاری و عملیاتی در نظر گرفته می‌شود؛ در این حالت بانک در حد تورم به‌علاوه ۲ الی ۳ درصد می‌تواند به سپرده‌گذار سود بپردازد که این قابل دفاع است.

با توجه به اینکه فردا قرار است شورای پول و اعتبار در خصوص نرخ سود سپرده‌های بانکی تصمیم‌گیری نماید توجه بسیاری از فعالان به اطلاعات این صنعت جلب شده است. امروز بانک گردشگری با انتشار عملکرد سه‌ماهه خود شرایط نامناسب این صنعت را بار دیگر به تصویر کشید. این بانک که در سه‌ماهه پایانی سال ۱۳۹۲ سودی معادل ۲۶۳ میلیارد ریال کسب کرده بود در سه‌ماهه پایانی سال ۱۳۹۳ زیانی معادل ۸۷۹ میلیارد ریال را محقق کرد. بر اساس گزارشات مختلف منتشرشده، بدهی 90 هزار میلیارد تومانی دولت به بانک‌ها و معوقات بیش از 90 هزار میلیارد تومانی درمجموع حدود 180 هزار میلیارد تومان از قدرت تسهیلات دهی بانک‌ها را می‌کاهد که البته اگر به آن حدود 80 هزار میلیارد تومان سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی اضافه شود آمار بالاتر رفته و نشان می‌دهد که بانک‌ها حداقل باید روی 260 هزار میلیارد تومان از منابع خود خط قرمز کشیده و نسبت به دریافت آن امید چندانی حداقل در آینده نزدیک نداشته باشند.260 هزار میلیارد تومانی که با احتساب سایر منابع راکد مانده آن‌ها می‌تواند بیش از این ارقام باشد معادل 76 درصد مجموع 340 هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که بانک‌ها در طول سال گذشته پرداخته‌اند را تشکیل می‌دهد.

اسماعیل جلیلی کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: وزیر نفت با حضور در جلسه کمیسیون ویژه تولید ملی از نبود اختیارات کافی برای مدیریت شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی واگذارشده و نحوه واگذاری این شرکت‌ها ابراز نارضایتی کرد.

بلومبرگ با اشاره به زیان شرکت‌های غربی در پی توقف فعالیت‌های خود در ایران به معرفی تعدادی شرکت غربی پرداخت که در انتظار لغو تحریم‌ها و بازگشت به این کشور هستند. بوئینگ، بریتیش آمریکن توباکو، بی پی، انی، رویال داچ شل، استات اویل، اکسون موبیل، دایملر، شلمبرگر، شرکت‌های پژو، رنو و توتال فرانسه در زمره شرکت‌های اشاره‌شده توسط بلومبرگ هستند.

پدرام زادنو عزیزی، مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با اشاره به برنامه‌های این حوزه در سال 94 تصریح کرد: برنامه‌های متعددی برای پذیرش دارایی‌های پایه جدید در حوزه قراردادهای آتی داریم و در همین راستا در سال گذشته قرارداد آتی کنجاله سویا را پذیرش و نسبت به ارائه آموزش‌های لازم در مورد آن اقدام کردیم. وی افزود: با اقدامات صورت گرفته در سال 94 آماده راه‌اندازی این قرارداد هستیم و امیدواریم بتوانیم این قرارداد را در بهار 94 عملیاتی کنیم. عزیزی خاطرنشان کرد: در کنار این اقدامات کارشناسی بر روی قراردادهای جدید محصولاتی مانند ذرت، زعفران و سایر کالاها ازاین‌دست و همچنین مطالعات اولیه در مورد راه‌اندازی قرارداد آتی بر روی برخی محصولات فلزی و صنعتی و پتروشیمی نیز در حال انجام است. وی با اشاره به اجرایی شدن قرارداد آتی بر روی محصول زیره سبز در سال گذشته تصریح کرد: ازآنجایی‌که در گام‌های ابتدایی این مسیر هستیم تلاش می‌شود با پذیرش دارایی‌های پایه و ایجاد زیرساخت‌های لازم مقرراتی در این زمینه، بازار ازنظر کیفی و کمی ارتقا یابد.

تحرک معاملات خرد فولاد در بورس کالای ایران نشان می‌دهد که طرح فروش محصولات فولادی به خریداران خرد، علاوه برافزایش شمار متقاضیان، به‌محض بروز روزنه‌های رونق به بازار فولاد با استقبال خریداران روبه‌رو خواهد شد. درگذشته و قبل از اجرای این طرح حجم تقاضا برای خریداران بیش از 110 تن بوده، اما در حال حاضر محصولات فولادی با تناژ زیر 110 تن عرضه می‌شوند بر این اساس معامله گران خردی که با پروانه کسب و تائید صنف آهن‌فروش‌ها وارد این بازار شدند بدون واسطه محصولات نهایی موردنیاز خود را از بورس کالا تهیه‌کرده و هزینه‌های مصرفی خود را کاهش می‌دهند.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به رقم ۱۸۵.۲ میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی ۳۳.۴ میلیارد تومان و سهم معاملات عمده‌ (شامل بازار بلوک) ۳۷.۸ میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم ۱۰۱.۳ میلیارد تومان و در فرابورس به ۸۳.۹ میلیارد تومان رسید که معامله بلوک سایپادیزل با ۱۳.۶ میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوک اوراق صکوک اجاره گروه مپنا با ۱۵.۵ میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه بانک با ۱۵.۸ میلیارد تومان و گروه خودرو با ۱۵.۷ میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس اوراق بهادار تهران نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۶۳۲ واحد و شاخص قیمت ۲۷۰ واحد و شاخص فرابورس ۷ واحد کاهش یافتند. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت امروز خود به عدد ۶۵۵۷۷ واحد و شاخص قیمت به ۲۸۰۵۵ واحد رسیدند. هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با ۴۰ واحد بیشترین اثر مثبت و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با ۶۹ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

با تشدید جو منفی عمومی بازار در روز جاری، فضای معاملاتی نمادهای صنعت سیمان هم بیش‌ازپیش به افول گرایید. تعداد نمادهای سیمانی مورد معامله امروز به ۲۷ نماد (شامل دو نماد حق تقدم) رسید حجم معاملات با کاهش نسبت به‌روز گذشته به ۵۶۵۸ هزار سهم و ارزش معاملات به ۱۱۳۷۵ میلیون ریال رسید از این میان 3 نماد کمی مثبت و مابقی نمادها یکپارچه قرمزپوش و منفی بودند. از میان نمادهای باز ۸ نماد سیمان اردبیل، بجنورد، دشتستان، دورود، صوفیان، فارس، ایلام و نی‌ریز مورد معامله واقع نشدند. سیمان خوزستان با ۸۴۶ هزار سهم به ارزش ۳۶۱۶ میلیون ریال حدود ۳۲ درصد معاملات و سیدکو با ۱۱۵۸ هزار سهم به ارزش ۱۶۲۴ میلیون ریال معادل ۱۴٪ کل معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود تخصیص دادند. در سامانه کدال تغییرات پرتفوی یک‌ماهه شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) صورت‌های مالی سال مالی ۱۳۹۳ و برنامه پرداخت سود سهام شرکت سیمان غرب منتشرشده است. بر اساس اطلاعات منتشره توسط سیمان غرب، سود هر سهم به میزان ۱۰۶۰ ریال محقق شده است که نسبت به سال ۱۳۹۲ به میزان ۱۴۶۳ ریال کاهشی به میزان ۲۸ درصد را نشان می‌دهد توضیح اینکه آخرین سود پیش‌بینی‌شده اعلامی هر سهم برای سال ۱۳۹۳ معادل ۱۲۰۲ ریال بوده است.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

نماد سیمان فارس و خوزستان امروز معاملاتی کم‌حجم و در دامنه منفی قیمت به خود دید. حجم معاملات به ۳۷۹ هزار سهم و به ارزش ۷۱۷ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل ۱۹۳۷ ریال تعیین شد که نسبت به قیمت روز قبل ۱۲ ریال کاهش نشان می‌داد. نماد در بازه قیمتی ۱۸۸۲ ریال تا ۱۹۰۰ ریال معامله شد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل ۴.۳۹ و مجموع ارزش بازار این شرکت ۸۷۱۷ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۳۶ فرد حقیقی و فروشندگان شامل ۴۲ شخص حقیقی و ۲ فرد حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۱۰۰٪ و درفروش معادل ۹۹٪ بود. سیمان تهران دیگر نماد مطرح این صنعت از حیث قیمت شرایط مشابه ولیکن حجم و ارزش معاملات آن در قیاس با روز گذشته بهتر بود. حجم معاملات به ۳۹۷ هزار سهم و به ارزش ۱۰۸۰ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل ۲۷۵۰ ریال تعیین شد که نسبت به قیمت روز گذشته ۳۷ ریال کاهش نشان می‌داد. نماد در بازه قیمتی ۲۷۰۲ ریال تا ۲۷۵۰ ریال معامله شد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل ۳.۷۷ و مجموع ارزش بازار این شرکت ۴۸۱۳ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۱۵ فرد حقیقی و ۱ فرد حقوقی و فروشندگان شامل ۱۲ شخص حقیقی و 1 شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۴۱٪ و درفروش معادل ۲۰٪ بود. نماد سیدکو هم شرایط تقریباً مشابهی را تجربه کرد. حجم معاملات این نماد با کاهش نسبت به‌روز گذشته به ۱۱۵۸ هزار سهم و ارزش آن به ۱۶۲۴ میلیون ریال رسید. بازه قیمتی شکل‌گرفته برای نماد ۱۳۹۷ تا ۱۴۳۰ ریال بود. خریداران متشکل از ۳۲ نفر شخص حقیقی و 3 نفر حقوقی و فروشندگان مشتمل بر ۹۶ شخصیت حقیقی و 1 شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۴۱٪ و درفروش معادل ۹۹٪ بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته تنها در نماد سیمان خوزستان شرکت سیمان سپاهان و در نماد سیمان فارس و خوزستان شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تأمین خریدار سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24