روزنامه اعتماد / به دنبال اظهارات برخی شهروندان افرادی در تماس تلفنی، خود را نماینده بیمههای خصوصی یا دولتی درمان معرفی كرده و پیشنهاد صدور بیمه تكمیلی برای آنها دارند، كارشناسان بیمه و متولیان بیمههای خصوصی و دولتی در گفتوگو با «اعتماد»، هشدار دادند كه این افراد كلاهبردار هستند و مردم مراقب باشند كه فریب اصرار آنها را نخورده تا دچار زیان اقتصادی بر اثر واریز وجوه به شماره حسابهای پیشنهادی آنها نشوند.
اعتبار بیمهها را از نهادهای معتبر استعلام كنید
سید مهدی میرشاهولد؛ سخنگوی سازمان بیمه سلامت ضمن آنكه این افراد را كلاهبردار و فعالان شركتهای فاقد مجوز میداند، هشدار داد: «مردم بدانند كه اولا وظیفه سازمان بیمه سلامت صدور بیمه تكمیلی نیست. ثانیا ثبت نام برای بیمه سلامت به صورت اینترنتی انجام میشود و هزینه و حق بیمه بیمهشدگان هم از سوی دولت پرداخت میشود و بنابراین، بیمه سلامت، رایگان است. این افراد كه ما هم سوابق آنها را شناسایی كردهایم، شركتهای فاقد مجوز و كلاهبرداری هستند كه بدون هیچ مجوزی از سوی بیمه مركزی، بیمه سلامت یا وزارت بهداشت فعالیت میكنند. عموما هم فردی را اجیر میكنند كه خود را نماینده دولت معرفی كرده و بتوانند اطمینان مردم را جلب كنند و به این شیوه از مردم اخاذی میكنند.» فعالیت این افراد كه به شیوه جدیدی از كلاهبرداری متوسل شدهاند در حالی هنوز مورد پیگیرد نهادهای قضایی قرار نگرفته كه بیمه مركزی هم بنا بر گزارشاتی كه تاكنون دریافت كرده، در شش ماه گذشته اطلاعیههای هشداردهندهای در این باره منتشر كرده است. نخستین اطلاعیه در زمستان ٩٣ و با مضمون هشدار نسبت به فعالیت غیرمجاز برخی اشخاص و شركتها در امر بیمهگری و دخالت آنان در فرایند آموزش و تربیت نیروی متخصص بیمهای اعم از بازاریاب، كارمند و... منتشر شد. در اطلاعیه منتشره ١٦ اردیبهشت سال جاری بیمه مركزی هم، ضمن خطاب قرار دادن سوءاستفادهكنندگان از نام این سازمان برای فروش غیرمجاز و نامعتبر كارت تخفیف بیمهنامههای شخص ثالث و بدنه اتومبیل و وسایل اطفای حریق، در هشدار به شهروندان درباره فعالیت این افراد حقیقی و حقوقی آمده است كه «برخی افراد سود جو در تماس تلفنی با شهروندان، خود را نماینده بیمه مركزی جمهوری اسلامی ایران معرفی كرده و در قبال اخذ مبالغی، به ارایه كارت تخفیف برای صدور بیمهنامههای شخص ثالث و بدنه خودرو یا فروش لوازم اطفای حریق اقدام میكنند. افراد مذكور هیچگونه مجوزی از بیمه مركزی و شركتهای بیمه ندارند و فعالیت اینگونه افراد یا شركتها، غیرمجاز بوده و پیگرد قانونی به دنبال دارد.»
شماره تلفن كلاهبرداران یك طرفه است
«با شماره تلفن منزلمان تماس گرفت و در حالی كه تمام مشخصات فردی من را میدانست خود را نماینده سازمان بیمه سلامت معرفی كرد و پیشنهاد داد كه برای من و خانوادهام بیمه تكمیلی بگیرد. جواب قطعی من به صبح فردا موكول شد و صبح كه تماس گرفت، گفت كه كار ثبت نام من را انجام داده و شماره حسابی میدهد كه من پول حق بیمه را به آن شماره حساب واریز كنم. وقتی گفتم كه پیگیری كردهام و این كار غیرمجاز است به سرعت تلفن را قطع كرد.»
شهروندانی كه اینبار در معرض كلاهبرداری بیمهای قرار گرفتهاند یك وجه اشتراك دارند پیش شماره تماس با آنها ٧٧ است. شماره تلفنی در مركز و شرق پایتخت. شماره تلفنی كه در تمام ساعات روز اشغال است اما در صورت آزادبودن هم كسی پاسخگو نیست. شماره تلفنهایی كه احتمالا هرچند وقت یكبار برای آنكه گرفتار ظن مقامات قضایی نشود تغییر میكند و احتمالا ماموریت تماسگیرنده هم در همین تعریف شده كه به هیچ تماس تلفنی با این شماره پاسخ ندهد.
صدور تلفنی بیمهنامه «غیرممكن» است
یك كارشناس بیمه در گفتوگو با «اعتماد» با آنكه صدور تلفنی بیمهنامه را غیر ممكن میداند و تاكید میكند كه بیمهنامه حتما و حتما باید به صورت كتبی صادر شود و امضا و تایید بیمه گذار را داشته باشد به شهروندان هشدار میدهد: «بیمه تكمیلی، جز در موارد استثنایی، به صورت انفرادی قابل صدور نیست و شركتهای بیمه گر، بیمه تكمیلی را برای گروهی با جمعیت حدود ٥٠ نفر صادر میكنند تا نسبت سود افزایش پیدا كند. صدور تلفنی بیمهنامه هم غیرممكن است چون بیمه شده باید اسناد بیمهای خود را حضوری دریافت كند. توصیه این است كه مردم برای بیمههای مختلف، به شركتهای بیمه معتبر مراجعه كنند و به هیچوجه به این تماسهای تلفنی یا حضوری افرادی كه خود را نماینده شركتهای بیمه معرفی میكنند پاسخ ندهند.»
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :
شما هم نظر دهید
برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.