
اولین رییس اداره روابط عمومی و تبلیغات اولین بانک خصوصی کشور، ارتقای زبان گفتگو و ایجاد تعامل اطلاعاتی در جهت ارتقای متقابل سطح تفاهم بانکها و مشتریان آن ها را اولویت اول روابط عمومی بانکها دانست و برایجاد اتاق فکر ادارات روابط عمومی در در راستای همکاری سازنده با اصحاب رسانه منتقد به عنوان نماینده مشتریان بانک تاکید کرد.
نخستین همایش بررسی نقش روابط عمومی در هتل المپیک تهران برگزار شد در ابتدای برنامه بعد از سخنرانی دکتر علی اکبر جلالی از مدیران تاثیر گذار حوزه روابط عمومی بانکی کشور تقدیر به عمل آمد که یکی از تقدیر شوندگان سید جواد مهدوی عادلی بود که در گفت و گو با خبرنگار بورس24 با تاکید بر این که «نام تجاری/ برند یک تعهد متقابل بین مشتری و بنگاه اقتصادی است؛» گفت : روابط عمومی بانک ها هنوز تا ایجاد یک ارتباط مستمر و سازنده با ذینفعان اعم از کارکنان و مشتریان فاصله دارند. با وجود اینکه بانکها سالانه در کشور رقمی در حدود 1000 میلیارد تومان برای تبلیغات هزینه میکنند، اما آنچنان که باید افکارسنجی معنادار و موثری به منظور ارزیابی موفقیت بدست آمده در خصوص اثرگذاری و نتیجه بخشی این تبلیغات صورت نگرفته است.
وی با بیان این که فعالیتهای روابط عمومی تا قبل از ایجاد بانکهای خصوصی در کشور، ساختاری تشریفاتی و هزینه ساز در بانکها بود، گفت: با تعریف نوین روابط عمومی به عنوان اداره بازاریابی و ارتباط با مشتریان، از همان زمان تشکیل نخستین بانک خصوصی کشور رویکردی جدید ایجاد شد تا مفهوم عملی و جایگاه سازمانی آن به عنوان یک بازوی قدرتمند برای مدیر عامل، تفاوت معناداری را در عملکرد بانک رقم بزند.
مهدوی عادلی پتانسیل روابط عمومی بانکها را برای توسعه بستر اطلاع رسانی خدمات بانکی دارای جایگاه ویژه دانست و گفت: در دنیا بیش از 500 خدمت بانکی وجود دارد، در حالی در کشور ما حدود 100 خدمت بانکی شناسایی شده است که در این میان تنها 15 تا 20 خدمت بانکی امکان معرفی دارند.
مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت آتیه تابان نوین (تامین آتیه کارکنان بانک اقتصاد نوین) دلیل این امر را کارمزد محور بودن بانک ها در جهان عنوان کرد و افزود : تمرکز درآمد بانک ها بر دریافت کارمزد خدمات بانکی (خرده بانکداری) در حالی امکانپذیر خواهد بود که ادرات روابط عمومی و ارتباط با مشتریان بتوانند ارتباط کامل و سازندهتری را با مشتریان ایجاد نموده و با رها نکردن ایشان حتی در محیط خارج از بانک، به عنوان مشاوری امین در تلاش برای ایجاد تعاملی دوسویه و برنده-برنده با مشتریان در قالب یک شاهراه ارتباطی و بازوی نظارتی مدیریت عالی در انعکاس بی پیرایه و شفاف بازخورد فعالیتهای بانک با رویکرد بهبود مستمر و تدریجی عملکرد ایفای نقش کنند. با توجه به درک اهمیت و ارزش این مهم، حضور استراتژیک این حوزه در هیات مدیره بانکها نیز به اثبات رسیده است.
مهدوی در عین حال با بیان تسهیلات محور بودن اکثر فعالیتهای بانکداری در کشور، وجود متقاضیان فراوان تسهیلات و تمرکز بانکها بر کسب درآمد از این روش ، تصریح کرد: جایگاه روابط عمومی با پیش ذهنیت یک اداره هزینهساز ، هنوز نتوانسته درمیان هیات مدیره بانک ها، به شرایط ایده آل خود در تقویت ارکان بانک دست یابد.
وی افزود: شرایط روابط عمومی ها در تعامل با اصحاب رسانه و خبرنگاران همواره از یک مدل ایده آل برای استفاده از توان خبرنگاران متخصص در حوزه بانکداری ، فاصله جدی داشته است. به طوری که نبود یک اتاق فکر در این زمینه در ادارات روابط عمومی کاملا مشهود است. امکان استفاده از خبرنگاران منتقد در کنار روابط عمومی می تواند نقش یک ناظر ثالث و بیطرف را ایفا کند.امکانی که کمک می کند افراد درون سازمان انعکاس دقیقتری از عملکرد خود داشته باشند.
او تناقضهای موجود را، در خصوص عدم اطمینان نسبت به عملکرد روابط عمومی ها در بین مدیران ارشد، زمینة تلاش برای استفاده از راهکارهایی نو در روابط عمومی بانک ها دانست که نیاز به حضور اصحاب رسانه منتقد یکی از این رهیافت ها و به جرات مهمترین آن هاست.
وی در پاسخ به این سوال که نقش روابط عمومی ها در جذب منابع مالی به ویژه در شرایط فعلی که بانکها تحت هجمه انتقادات ریز و درشت هستند، چیست؟ گفت: اتفاقاتی که در سطح بانکها در قالب اختلاسهای کوچک و بزرگ درسال های اخیر شکل گرفته اند، تا حدود زیادی به اعتبار و جایگاه ویژة آن ها در بین اقشار مردم آسیب وارد کرده است. بازیابی این اعتبار میتواند زمینه جذب دوباره منابع از دست رفته را فراهم کند. وی با اشاره به این که در گذشته اعتماد به بانک ها اتفاقی ناگزیر و مرسوم بود، گفت: متاسفانه میزان پرداخت سود بیشتر را در شرایط فعلی جامعه ملاک اعتماد و وفاداری شده که در این میان با ثبات نشان دادن ساختار مالی و اقتصادی بانکها و اصلاح انتظاراتی که بواسطه فعالیتهای رقابتی غیرعالمانه و متکی بر دیدگاه صرفا مالی و نه روابط وفادارانه با مشتریان به وجود آمده است مطمئنا میتواند در اصلاح وضع موجود نقش ویژه و معناداری ایفا نماید.
وی همچنین با اشاره به ورود قریب الوقوع بانک های خارجی به کشور، تقاضاهای مطرح شده از سوی بانک های غربی و شرقی را انگیزهای برای تقویت زبان گفتگو با مشتریان داخلی و خارجی عنوان کرد که به روز کردن ابزارهای مدرن را دراین میان اقدامی مهم و ضروری برای استفاده از نیروی انسانی با استعداد داخلی دانست.
جواد مهدوی عادلی در انتها با اشاره به اقدام ارزشمندی که در ایجاد ارتباط سازنده توسط تیم مذاکره هسته ای کشور و در راس آن ها آقای دکتر ظریف صورت پذیرفت و همچنین با ابراز خشنودی از اقدام شایسته و در خور تحسین آقایان دکتر ربیعی ، نوربخش و قاضی زاده هاشمی در تقویت ارتباطات انسانی و دوستانه با کشورهای همسایه فارسی زبان در تحت پوشش بیمه سلامت قراردادن کلیه اتباع افغانی. این اقدامات را رویکردی سازنده به روابط عمومی در سطح بین الملل دانست و ابراز امیدواری نمود تا طعم خوش این اقدامات مشوقی برای اصلاح بینشهای محدود و انفعالی به نقش پر اهمیت و سازنده روابط عمومی در معدود نهادهای باقی ماندة کشور باشد.
لازم به ذکر است در نخستین همایش بررسی نقش روابط عمومی از دیگر پیشکوستان حوزه روابط عمومی بانکی کشور سیدغلامرضا کاظمی دینان، محمدرضا غفوری، علی جهانی، سعید معادی و ابوالقاسم حکیمیان توسط قائم مقام بانک مرکزی تقدیر به عمل آمد.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.