Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس24 :امروز از شور و هیجان روز گذشته در بازار سرمایه خبر آن‌چنانی نبود. بازار فعالیت خود را کم‌حجم و متعادل با گزاریش مثبت آغاز کرد شاخص کل نیز روندی مثبت و ملایم را به رخ کشید لیکن روند شاخص هم‌وزن باگذشت نیم ساعت از معاملات و شاخص کل با عبور از ساعت ۱۰ صبح تغییر کرد و اندک رمق شاخص کل نیز از دست رفت و تدریجاً به دامنه منفی هم کشیده شد؛ اما در ساعت ۱۱:۳۰ با فعالیت‌هایی که بر روی نماد هلدینگ خلیج‌فارس صورت گرفت، شاخص جهش ظاهری خوبی از خود نشان داد و خود را تا سطح ۶۴۴۹۱ واحد هم بالا کشید که البته در نمودار شاخص هم‌وزن هیچ اتفاق خاصی رخ نداد و شرایط مثل قبل تداوم داشت.

شاخص کل پس از جهش مقطعی در ساعت ۱۱:۳۰ مجدداً روندی نزولی گرفت و درنهایت با رشد ضعیف ۱۶ واحدی بسته شد. ارزش معاملات خرد سهام به حدود ۱۱۸ میلیارد تومان بالغ شد که البته از این مبلغ حدود ۲۰.۹ میلیارد تومان مربوط به معاملات بانک مهر اقتصاد در بازار پایه فرابورس بود علاوه بر این به نظر انجام بعضی معاملات بلوکی در بازار خرد هم به‌منظور تقویت روانی صورت گرفت. معاملات بلوکی مناسبی نیز امروز مجموعاً به ارزش ۷۵ میلیارد تومان در نمادهای پتروشیمی مبین،‌بانک گردشگری و ملی صنایع مس ایران انجام شد. امروز نماد مخابرات ایران که مدت مدیدی است حواشی زیادی ایجاد کرده است پس از پایان معاملات متوقف شد. به‌موجب ماده 28 اساسنامه شرکت مخابرات ایران، جلسه مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام به‌منظور تکمیل اعضای هیئت‌مدیره این شرکت و سایر مواردی که در صلاحیت مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده است؛ صبح روز سه‌شنبه این هفته تشکیل می‌شود. امروز هم با پیام ناظر بازار نماد مخابرات ایران به‌منظور برگزاری مجمع متوقف شد. گزارش‌های دریافتی حاکی است با توجه به غیبت غیرموجه نمایندگان دولت و سهام عدالت در جلسات هیئت‌مدیره شرکت مخابرات، این مجمع فوق‌العاده به‌منظور تصمیم‌گیری برای تعیین نمایندگان حقیقی این دو عضو حقوقی برگزار می‌شود.

علی طیب نیا که شب گذشته در شبکه خبر حضور داشت و به سؤالات پاسخ داد، در یک دقیقه پایانی این برنامه در مورد بازار سرمایه و دلایل رکود آن و افت شاخص و قیمت‌ها گفت: برای بخش واقعی اقتصاد و بازار سرمایه آینده روشنی را پیش‌بینی می‌کنم. وی ادامه داد: عمده مشکلاتی که در بازار سرمایه به وجود می‌آید ناشی از بخش واقعی اقتصاد و رکودی که در بخش واقعی اقتصاد وجود دارد، بوده اما خوشبختانه در حال خروج از رکود هستیم. کاهش قیمت‌های جهانی نیز باعث شده بود صنایع بورسی مانند پتروشیمی، پالایشی، معدنی و فلزات دچار کاهش قیمت شوند. علاوه بر این کمبود نقدینگی و بالا بودن نرخ سود بانکی هم در این وضعیت بازار سرمایه نقش داشتند. طیب نیا افزود: ما برای همه این موارد برنامه‌هایی تنظیم کرده‌ایم تا بتوانیم نقدینگی را به سمت بازار سرمایه هدایت کنیم و امیدوارم با این روند رو رشدی که کشور در حال طی کردن است، شاهد شکل‌گیری چنین روندی در بازار سرمایه باشیم.

به نقل از خبرگزاری صداوسیما، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران، بابیان اینکه فرهنگ استفاده از ابزارهای متنوع بازار سرمایه باید تقویت شود، تأکید کرد: بخشی از تحولات بازار سرمایه در دو سال اخیر تحت تأثیر سیاست‌های پولی دولت مبنی بر کاهش نرخ تورم و کنترل حجم نقدینگی قرارگرفته و افت قیمت کالاهای صادراتی در بازار جهانی هم این روند را پایدار کرده است. امیر هامونی افزود: با توجه به اینکه بانک‌های کشور نرخ‌های بالایی به سود سپرده‌ها می‌دهند این روند ادامه دارد. وی گفت: صندوق توسعه بازار سرمایه از اردیبهشت پارسال به این هدف شکل گرفت که بازاریابی کند و تأثیر عوامل غیر سیستماتیک بر شاخص‌های بورس را کاهش دهد که تا حد قابل‌توجهی موفق بود. وی افزود: شفافیت بازار سرمایه افزایش‌یافته است و اطلاعات شرکت‌ها و ناشران اوراق بهادار به‌صورت لحظه‌ای در دسترس فعالان بازار سرمایه قرار می‌گیرد. هامونی اظهار داشت: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز هنوز تعیین نشده است که متغیری برون‌زا محسوب می‌شود. وی افزود: افت قیمت نفت هم کاهش‌یافته است که تأثیر منفی دارد.

رکود بازار خودرو و پایین بودن تقاضا برای خرید خودرو در کشور باعث ایجاد مشکلاتی برای شرکت‌های خودروساز شده که قرار است برای حل آن در جلسه این هفته شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر صنعت چاره‌اندیشی شود. بر این اساس، در جلسه روز پنج‌شنبه شورای سیاست‌گذاری خودرو در مورد فروش خودرو، اعطای تسهیلات به خودروسازان و خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروساز بحث خواهد شد. در جلسه هفته پیش شورای سیاست‌گذاری خودرو نیز گزارشی از وضعیت صنعت خودرو ایران و نقاط ضعف و قوت آن ارائه‌شده بود. در همین حال خبر می‌رسد به دنبال رکود بازار و پایین بودن تقاضا برای خرید خودرو، ایران‌خودرو از روز گذشته نسبت به کاهش تولیدات خود اقدام کرده و تیراژ تولید این شرکت از روزانه 2400 دستگاه به 2 هزار دستگاه رسیده است. اجرای برنامه کاهش تولید بعد از پایان تعطیلات تابستانی 10 روزه ایران‌خودرو، از روز گذشته در این شرکت آغازشده است. هاشم یکه‌زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، با اشاره به اینکه قیمت خودرو به‌هیچ‌عنوان کاهش نمی‌یابد، اظهار داشت: هزینه‌های تولید هرروز در حال افزایش است و این موضوع باعث می‌شود تا قیمت‌ها روند کاهشی نداشته باشد.

وی بابیان "درخواست افزایش قیمت خود را به شورای رقابت ارسال کرده‌ایم" افزود: قرار است به‌محض برگزاری جلسات جدید شورای رقابت این موضوع موردبررسی قرار گیرد. یکه‌زارع در خصوص پرداخت تسهیلات 2 هزار میلیارد تومانی به هریک از شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا که در جلسه هفته گذشته کمیسیون صنایع مطرح‌شده بود، گفت: این موضوع در حد پیشنهاد بوده و هنوز قطعی نشده است. مدیرعامل ایران‌خودرو در رابطه با انباشت تولید در انبارهای این شرکت هم افزود: در سال 92 پروسه تحویل خودرو از خط تولید تا مشتری حدود سه ماه زمان می‌برد اما امسال مدت‌زمان تحویل خودرو 16 روز شده است، بر همین اساس روزانه 2 هزار و 400 دستگاه در کارخانه تولید و تحویل مشتریان می‌شود.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم از مطرح‌شدن پیشنهاد افزایش قیمت شمش آلومینیوم در ستاد تنظیم بازار خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت هر تن شمش آلومینیوم 150 دلار گران‌تر از هزینه بین‌المللی است و صنایع آلومینیوم با این افزایش قیمت مخالف هستند. هوشنگ گودرزی، با اشاره به اینکه قیمت آلومینیوم در بازار داخلی بیش از قیمت جهانی است، گفت: شمش آلومینیوم ایران در بازارهای بین‌المللی به دلیل مسائلی چون تحریم باقیمت ارزان‌تر فروخته می‌شود، لذا دولت برای حمایت از شمش آلومینیوم باعرضه گران‌تر آن در داخل موافق است.

بختیار علم‌بیگی دبیر انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی بابیان اینکه از شرکت‌های عضو انجمن محصولات شوینده خواسته‌ایم تا افزایش قیمتی بر روی محصولاتشان اعمال نکنند، اظهار داشت: در حال حاضر تولیدکنندگان محصولات شوینده درخواستی برای افزایش قیمت تولیداتشان ندارند و اگر شرکتی چنین درخواستی داشته، انجمن با آن موافقت نکرده است. وی با اشاره به حذف تدریجی تخفیف‌های اعمال‌شده بر روی برخی محصولات شوینده، اظهار داشت: در حال حاضر حدود 40 تا 50 درصد ظرفیت کارخانه‌های صنایع شوینده فعال است و این در حالی است که ظرفیت نصب‌شده برای تولید مواد شوینده در کشور بیش از 2 برابر نیاز داخل است. علم‌بیگی بابیان اینکه میزان صادرات محصولات شوینده طی 5 ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است، گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان با مشکل کمبود نقدینگی برای خرید مواد اولیه‌ موردنیازشان روبه‌رو هستند که در صورت رفع آن سعی می‌کنیم میزان صادرات در سال جاری نسبت به سال گذشته 25 تا 30 درصد افزایش یابد.

مهدی کرباسیان - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - اظهار کرد: با توجه به برنامه اقتصاد مقاومتی، ابلاغ سیاست‌ها در این راستا و فرمایشات مقام معظم رهبری، حوزه معدن در مسیری قرارگرفته که از غربت درمی‌آید. خوشبختانه رئیس‌جمهور نیز تأکید ویژه‌ای بر حوزه معدن دارد و طی جلساتی در ستاد اقتصادی دولت گزارش معدن داده‌شده و تحت حمایت قرارگرفته است. وی با اشاره به اینکه نتایج فرمایشات مقام معظم رهبری و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته را می‌توان در برنامه ششم توسعه دید، اظهار کرد: در لایحه حمایت از تولید به همه سازمان‌های توسعه‌ای ازجمله ایمیدرو و پتروشیمی توجه ویژه‌ای شده است. تا پایان سال جاری نیز دو پروژه از هفت طرح معروف فولاد که مربوط به آهن اسفنجی می‌شود به بهره‌برداری می‌رسد و می‌توان این نوید را به مردم داد که با همه مشکلات دولت نهایت تلاش خود را برای ایجاد اشتغال و توسعه انجام می‌دهد و امیدواریم باهمت سیاستمداران کشور از تحریم ظالمانه خارج شویم و بتوانیم رشد داشته باشیم. رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) از خروج حوزه معدن از غربت خبر داد و گفت: از سال گذشته 412 میلیون دلار پروژه به بهره‌برداری رسیده و تا پایان امسال نیز 10 پروژه افتتاح می‌شود که دو پروژه از هفت طرح معروف فولادی جزو آن است.

رضا گنجی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: واردات گسترده و بدون ضابطه انواع تایرهای بی‌کیفیت و غیراستاندارد وضعیت نگران‌کننده‌ای را بر این صنعت کشور حاکم کرده و با توجه به قیمت بسیار پایین این اقلام سازندگان داخلی با مشکل فروش مواجه شده‌اند. وی با اشاره به اینکه بانک‌ها عملاً از چرخه اقتصاد کشور حذف‌شده‌اند، تصریح کرد: طی یک سال گذشته واردات تایر با رشد ۱۵۰ درصدی مواجه بوده و همین مسئله زمینه دپوی دو میلیون حلقه تایر در انبارهای کارخانجات داخلی را فراهم کرده است. گنجی بابیان اینکه اعمال سیاست‌های جدید تعرفه‌ای در جهت حمایت از تولید داخلی تنها راهکار خروج از بحران در صنعت تایر است، افزود: بارها این وضعیت به مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش داده‌شده است، اما همچنان شاهد دامپینگ گسترده تایرهای چینی بی‌کیفیت در بازار ایران هستیم. رئیس انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به تأکید وزیر صنعت، معدن و تجارت و حمایت‌های وی از طرح کنترل بازار تایر، خاطرنشان کرد: طرح شناسنامه‌دار کردن واردات تایر توسط این تشکل تهیه‌شده و انتظار می‌رود وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز هر چه زودتر با تدوین آئین‌نامه‌های اجرایی آن در راستای حمایت از تولید داخلی و رقابت‌پذیری این صنعت در بازار داخلی گام بردارد.

به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، خلاصه نتایج به‌دست‌آمده از شاخص بهای تولیدکننده در ایران بر اساس سال پایه 100=1390 به این شرح است: شاخص بهای تولیدکننده در ‌ایران در مردادماه 1394 به عدد 216.1 رسید که نسبت به ماه قبل 0.8 درصد افزایش یافت. شاخص مذکور در مردادماه 1394 نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) معادل 5.6 درصد افزایش داشته است. شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به مردادماه 1394 نسبت به دوازده ماه منتهی به مردادماه 1393 (تورم میانگین) به میزان 10.2 درصد افزایش نشان می‌‌دهد. براین اساس، تورم نقطه‌به‌نقطه تولید‌کننده در مردادماه نسبت به ماه قبل یک‌دهم درصد و تورم میانگین آن 0.9 درصد کاهش داشته است.

حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی امروز در همایش لیزینگ و اقتصاد مقاومتی از فعالیت ۳۵ شرکت لیزینگ دارای مجوز و ۶ شرکت در شرف دریافت مجوز خبر داد و گفت: دارایی این شرکت‌ها ۶ هزار میلیارد تومان است. مقایسه دارایی شرکت‌های لیزینگ با ۸۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور نشان می‌دهد که سهم لیزینگ ها کمتر از یک درصد است که باید افزایش یابد. ایشان با تأکید بر اینکه شرکت‌های لیزینگ می‌توانند به بازوی قدرتمندی برای تأمین مالی در کشور تبدیل شوند، افزود: در شرایط کنونی دارایی ۶ هزار میلیارد تومانی ۴۱ شرکت لیزینگ در مقایسه با ۱۸۴ هزار میلیارد تومان دارایی بانک ملی به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک کشور خیلی اندک و در برابر ۱۴۰۰ میلیارد تومان دارایی کوچک‌ترین بانک کشور هم کمتر است. وی افزود:‌ دارایی شرکت‌های لیزینگ ۵۰ درصد رقم ۱۲ هزار میلیارد تومان حجم تولید دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا است که بیشترین همکاری را با لیزینگ ها دارند. معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به بند ۹ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که در آن تکلیف نظام مالی تشریح شده است، گفت: بانک‌ها در ایران بیشترین نقش را در تأمین مالی دارند؛ اما در سایر کشورها بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری خارجی نقش اساسی در تأمین مالی ایفا می‌کنند. معاون نظارتی بانک مرکزی همچنین از ارائه گزارش بانک مرکزی در شورای پول و اعتبار برای اصلاح مصوب این شورا در خصوص لیزینگ ها خبر داد و گفت: نرخ سود فعلی برای شرکت‌های لیزینگ شکننده است و با این شرایط لیزینگ ها تعطیل یا ورشکسته خواهند شد. بر اساس گزارشی که به‌زودی بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار ارائه می‌کند برخی محدودیت‌های لیزینگ ها برداشته و نرخ سود رقابتی می‌شود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا وابسته به وزارت انرژی این کشور، در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد، ایران در ماه‌ می همانند 4 ماه نخست 2015 و 3 ماه پایانی سال گذشته میلادی، 3.3 میلیون بشکه نفت تولید کرده است اما این میزان نسبت به می سال پیش از آن، 70 هزار بشکه بیشتر است. تولید نفت ایران در ماه می سال 2014 بالغ‌بر 3 میلیون و 230 هزار بشکه در روز برآورد شده است. بر اساس برآوردهای این گزارش، ایران در میان اعضای اوپک همچنان پس از عربستان و عراق در جایگاه سوم قرار دارد و در میان 20 کشور بزرگ تولیدکننده نفت جهان، هفتمین کشور بزرگ تولیدکننده نفت به شمار می‌رود. درحالی‌که بازارهای جهانی با فزونی عرضه مواجه هستند و قیمت نفت در اثر این فزونی و چشم‌انداز تیره تقاضا نسبت به سال گذشته بیش از 50 درصد کاهش‌یافته است، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا از افزایش چشمگیر تولید نفت عربستان و عبور معنی‌دار اوپک از سقف 30 میلیونی این سازمان خبر می‌دهد.

بیزینس مانیتور طی گزارشی نوشت: توافقی که در ماه جولای بین ایران و گروه 1+5 به دست آمد، موجب لغو تمام تحریم‌ها علیه این کشور در سال 2016 خواهد شد. این‌یک خبر بسیار مثبت برای بخش حمل‌ونقل بار ایران و به‌خصوص بخش کشتیرانی و خطوط لوله کشور است، زیرا موجب ازسرگیری صادرات نفت ایران با تمام توان خواهد شد. در مابقی بخش حمل‌ونقل، رشد در ابتدا کند خواهد بود، زیرا مدتی طول خواهد کشید تا اقتصاد ایران‌ترمیم شود. بااین‌حال، رشد اقتصاد ایران در طول دوره پیش‌بینی میان‌مدت ما تا سال 2016 در تمام بخش‌های حمل‌ونقل شتاب خواهد گرفت. بر اساس این گزارش تجارت در ایران در طی سال‌های آینده هم‌راستا با بهبود وضعیت اقتصاد و لغو تحریم‌ها رشدی کند را خواهد داشت. این بدان معناست که‌ترمیم فوری نخواهد بود و مجموع تجارت واقعی ایران در سال 2015، یک سال کاهشی دیگر را پشت سر خواهد گذاشت و تنها در سال 2016 به دوران مثبت خود بازخواهد گشت. پیش‌بینی می‌شود اقتصاد ایران پس از لغو تحریم‌ها از رکود خارج شود، اما موانع قابل‌توجهی برای رشد پابرجا هستند و توافق وین نویددهنده رشد سریع اقتصادی نیست. قبلاً در پیش‌بینی‌هایمان تأثیر کاهش تحریم‌ها را لحاظ کرده‌ایم اما رشد اقتصاد ایران را در سال جاری به‌صورت واقعی 0.6 درصد می‌بینیم. این رشد در سال آینده میلادی به 2.9 درصد خواهد رسید. اعتماد مصرف‌کننده و بنگاه‌های اقتصادی در طی ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت و انتظار داریم شاهد افزایش موقتی ارزش ریال ایران و رشد مداوم در بورس تهران باشیم. کاهش تحریم‌های مالی موجب تسهیل تأمین مالی پروژه‌ها و جذب بیشتر سرمایه‌گذاری خارجی به‌خصوص در بخش‌های مصرفی (نظیر خودرو، مواد غذایی و نوشیدنی و مخابرات) و زیرساخت‌ها خواهد شد. جمعیت زیاد و تحصیل‌کرده ایران، درآمد سرانه بالا و کمبود قابل‌توجه زیرساخت‌ها جذابیت‌های زیادی را پیش روی سرمایه‌گذاران خارجی قرار می‌دهد. شرکت‌هایی که قبل از تحریم‌ها در ایران حضور داشتند و به‌صورت موفقیت‌آمیزی روابط خود با این کشور را حفظ کرده‌اند، برندگان اصلی لغو تحریم‌ها خواهند بود. رشد حجم کالاهای ترانزیتی از طریق شبکه جاده‌ای پس از دو سال رشد منفی، در سال 2015 مثبت خواهد بود، هرچند که این رشد قابل‌توجه نخواهد بود. رشد این بخش در سال 2016 تقویت خواهد شد و هم‌زمان با تقویت اقتصاد ایران به دلیل لغو تحریم‌ها این رشد افزایش خواهد یافت، اما ما یک رشد انفجاری را پیش‌بینی نمی‌کنیم.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور روز یکشنبه در جلسه هیئت نمایندگان اتاق ایران با تأکید بر اینکه شرایط فعلی بهترین مقطعی است که بخش خصوصی می‌تواند مطالبات خود را به‌صورت صریح طرح کند و بیان اینکه امکانات جدیدی پس از تحریم فراروی اقتصاد ایران قرار خواهد گرفت، گفت: در این دوران بخش خصوصی محور سرمایه‌گذاری در صادرات خواهد بود. وی با اشاره به امکاناتی که پس از لغو تحریم‌ها در اختیار اقتصاد ایران قرار می‌گیرد، گفت: باید بین امکانات جدید و موانع جدی که بر سر راه رشد اقتصادی وجود دارد، ارتباط منطقی برقرار سازیم. ایشان سپس با تشریح امکانات جدید در دوران پس از تحریم، اظهار داشت: افزایش منابع ارزی، در دسترس قرار گرفتن بازارهای جهانی، برقراری بین بانک‌های داخلی و بین‌المللی و کاهش ریسک سیاسی کشور ازجمله امکانات جدید پیش روی اقتصاد ایران در دوران پس از تحریم است. به گفته وی امکان تأمین منابع خارجی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، انتقال تکنولوژی و صادرات غیرنفتی از چهار امکان دیگری است که در دوران پس از تحریم در اختیار ما قرار خواهد گرفت. نیلی با تأکید بر اینکه کشور در چهار امکان اول تجربه زیادی دارد، گفت: اما در چهار امکان دوم کشور درگذشته خیلی موفق عمل‌نکرده بنابراین اگر بخواهیم در دوران پس از تحریم به‌درستی عمل کنیم باید به این نکته توجه کرد که چگونه از این هشت امکان جدید استفاده بهینه ببریم. وی با اشاره به خطوط قرمز اقتصاد کشور در دوران پس از تحریم، اضافه کرد: اولین خط قرمزی که باید به‌طورجدی به آن توجه کرد آن است که نباید به بازار وارداتی کالاهای خارجی تبدیل شویم اگرچه واردات اشکالی ندارد اما این موضوع باید متناسب با صادرات غیرنفتی کشور صورت گیرد.

محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی ایران پیش از ظهر امروز در سومین جلسه هیئت نمایندگان اتاق، به شرایط کشور در ابتدای دوره دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: شرایط نابسامان بین‌المللی در عرصه اقتصاد بدهی انباشته دولت، طرح‌های نیمه‌تمام فراوان و تورم لجام‌گسیخته ازجمله مسائلی بود که دولت در ابتدای کار خود با آن روبه‌رو بود که با برنامه‌ریزی 2 موضوع مهم عرصه بین‌الملل و تورم طی این 2 سال تا حد غیرقابل‌انتظاری بهبود یافت. وی با اشاره به اینکه سیاست انقباضی دولت برای مهار تورم اثر جدی بر تعمیق رکود داشته، خاطرنشان کرد: اعتقاد ما بر این است که سیاست کنترل تورم نباید باسیاست‌های انقباضی به رکود تبدیل شود؛ چراکه تداوم کسادی موجود در بازار می‌تواند سبب تعطیلی تعداد زیادی از واحدها و بنگاه‌ها درنتیجه بیکاری بیش‌تر شود. ایشان تصریح کرد: معتقدیم امروز نوعی از رویکرد انبساطی و تحریک تقاضا به‌ویژه تشویق صادرات برای وضعیت امروز ضروری است و اگر نتوانیم تورم را در سال آینده یک‌رقمی کنیم، حفظ بنگاه‌ها، واحدها و فرصت‌های اشتغال که از دارایی‌های مهم کشور هستند، درخطر قرار می‌گیرد. به اعتقاد جلال پور در این فضا نگاه جدی و پررنگ به صادرات و مشوق‌های صادراتی باید در برنامه ششم و برنامه بودجه مشهود باشد. رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین با اشاره به ابلاغ قانون اصلاح نظام مالیاتی در هفته گذشته، گفت: تشدید فشارهای مالیاتی در بنگاه‌ها و واحدها جای نگرانی جدی دارد؛ چراکه فعالان اقتصادی پرداخت حقه مالیات را یک اصل می‌دانند، اما در فضای شفاف که دولت باید به سمت شفافیت مالیاتی حرکت کند.

حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت در امور شرکت گاز، در خصوص افزایش قیمت گاز گفت: افزایش قیمت گاز جزو وظایف دولت است و بدون مصوبه هیئت دولت شرکت ملی گاز ایران انجام نمی‌دهد. وی تصریح کرد: در برج 3 سال جاری دولت تنهای 15 درصد قیمت گاز را افزایش داد و بعید به نظر می‌رسد که امسال افزایش قیمت گاز در دستور کار باشد.

بانک جهانی در گزارشی از وضعیت هدر رفت گاز طبیعی در میادین نفت و گاز جهان اعلام کرد تلاش‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در میادین نفت و گاز نتایج مثبتی داشته است. بر اساس برآوردهای این نهاد بین‌المللی پرت گاز در میادین با کاهش 20 درصدی طی سال‌های 2005 تا 2012 مواجه شده است. میزان پرت گاز در میادین نفت و گاز جهان طی سال 2005 بالغ‌بر 172 میلیارد مترمکعب بوده که این رقم در سال 2012 به 140 میلیارد مترمکعب رسیده است. کاهش 20 درصدی پرت گاز در جهان طی این مدت که درنتیجه گازهای گلخانه‌ای کمتری روانه جو کرده است معادل خاموش شدن 52 میلیون خودرو بوده است. بر اساس این گزارش ایران سومین مقام در جهان ازنظر پرت گاز را دارد و در سال 2012 بالغ‌بر 10.5 میلیارد مترمکعب گاز در میادین این کشور سوخته و به هدررفته است. درعین‌حال میزان پرت گاز در ایران طی این سال نسبت به سال قبل اندکی کاهش داشته است. در میان کشورهای جهان، روسیه بیش از بقیه پرت گاز دارد به‌طوری‌که در سال 2012 بالغ‌بر 35 میلیارد مترمکعب گاز در میادین این کشور به هدررفته است.

گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد، حجم نقدینگی در خردادماه امسال با بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان افزایش در سه ماه به ۸۱۶ هزار و ۶۶۷ میلیارد تومان رسید؛ بنابراین گزارش، نرخ رشد نقدینگی در سه‌ماهه امسال به ۴.۴ درصد و در یک‌ساله منتهی به خرداد امسال به ۲۲.۷ درصد رسید. این گزارش نشان می‌دهد، حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در خرداد امسال به ۲۹۷۵۸ میلیارد تومان رسید که ۱۵.۴ درصد در مدت سه‌ماهه و ۱۳.۲ درصد در یک سال منتهی به خرداد کاهش داشته است. از مجموع نقدینگی ۸۱۶ هزار میلیارد تومانی کشور، ۱۱۲ هزار میلیارد تومان پول و ۷۰۴ هزار میلیارد تومان شبه پول است. طبق آخرین آمار و ارقام منتشرشده از سوی بانک مرکزی حجم کل بدهی ایران در پایان خردادماه به 5 میلیارد و 484 میلیارد دلار رسیده که نسبت به اسفند سال گذشته 377 میلیون دلار افزایش نشان می‌دهد. بدهی کوتاه‌مدت کشور 454 میلیون دلار و بدهی میان‌مدت و بلندمدت 5 میلیارد و 31 میلیون دلار است. بدهی ایران در خردادماه سال گذشته 6 میلیارد و 358 میلیون دلار بود که از این میزان 775 میلیون دلار و بدهی میان‌مدت و بلندمدت 5 میلیارد و 583 میلیون دلار بوده است.

صبح امروز 10 نفر از یک کنسرسیوم ایرانی - هندی - کره‌ای با استاندار خوزستان دیدار کردند. در این دیدار، سرگروه هندی این کنسرسیوم (شرکت اینترپرایز) از آمادگی این شرکت برای احداث نیروگاه خورشیدی در خوزستان خبر داد. وی افزود: احداث یک نیروگاه خورشیدی در این استان می‌تواند در حجم نسبتاً بزرگی صورت گیرد و برای حوزه محدودی باشد، در این صورت وجود چنین نیروگاهی برای اشتغال‌زایی برنامه‌ریزی‌شده در خوزستان یک مزیت خواهد بود. به گفته وی، این کار با سرمایه‌گذاری 70 درصدی این شرکت و 30 درصدی کارفرمای ایرانی قابل‌اجرا است. در بخشی از این جلسه، یکی از اعضای کره‌ای این شرکت از پیشنهاد ساخت یک شهر انرژی در استان خوزستان خبر داد و گفت: برای ساخت شهر انرژی در خوزستان به تأمین یک هزار و 600 مگاوات برق در قالب ساخت نیروگاه‌های گازی، خورشیدی و ترکیبی نیاز است و در بخش راه‌سازی نیز آمادگی اجرای پروژه‌های موردنیاز در این شرکت وجود دارد. وی افزود: ساخت این شهر انرژی به 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که امکان تأمین کامل این هزینه از سوی کنسرسیوم وجود دارد. به گفته وی، مساحت زمین موردنیاز برای ساخت این شهر انرژی، 10 هزار هکتار است.

به نقل از رویترز، بزرگ‌ترین شرکت مهندسی نفت و گاز انگلیس درصدد بازگشت به ایران پس از لغو تحریم‌ها علیه این کشور است. مدیر اجرایی شرکت آمک فوستر ویلر دراین‌باره گفت: درباره مشارکت این شرکت در بازار ایران با فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس گفت‌وگو کرده است. سمیر بریخو افزود: مطمئناً ایران یکی از کشورهایی است که ما به آن نظر داریم اما تا وقتی‌که تحریم‌ها پابرجا هستند نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. به گفته بریخو یک مقام مسئول این شرکت در امور خاورمیانه در سفر اخیر وزیر خارجه انگلیس به تهران که باهدف بازگشایی سفارت این کشور در تهران انجام شد وی را همراهی کرده بود.

به نقل از بیزینس استاندارد، درحالی‌که هند قصد دارد برنامه‌های خود برای ساخت یک کارخانه 1.3 میلیون تنی تولید اوره در ایران را پیش ببرد هیئتی هندی ماه آینده به این کشور سفر خواهد کرد. این سفر باهدف نهایی کردن یک یا دو شریک محلی برای پروژه مزبور انجام می‌شود. بر اساس این گزارش دولت هند 5 شرکت هندی را برای احداث کارخانه اوره در ایران انتخاب کرده است که قرار است در قالب یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک این کارخانه را احداث کنند. قرار است کارخانه مزبور با سرمایه‌گذاری 903 میلیون دلاری در بندر چابهار ایران احداث شود. خوراک گاز آن نیز از منابع عظیم ایران تأمین خواهد شد. یک مقام هندی گفت: 5 یا 6 شرکت ایرانی برای مشارکت در این کنسرسیوم موردبررسی قرارگرفته‌اند و به‌زودی گروهی از این کنسرسیوم به ایران سفر می‌کند تا 1 یا 2 شریک نهایی را انتخاب کند. به گفته وی سرمایه‌گذاران هندی خواستار اطمینان از عرضه گاز برای این کارخانه و ارسال 100 درصد تولیدات آن به هند هستند. نیاز سالانه هند به اوره 30 میلیون تن در سال است درحالی‌که تولید داخلی این کشور 22 میلیون تن است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اعلام اینکه مسکن اجتماعی توسط سازمان‌های حمایتی اجرا می‌شود، گفت: بانک‌های عامل مسکن اجتماعی مشخص شدند. فریبرز واحدی در مراسم افتتاح فاز سوم مسکن ویژه تهرانسر اظهار کرد: سازمان‌های حمایتی مانند بهزیستی، کمیته امداد و ... بر اساس طرح مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید بر اساس برنامه سالانه 125 هزار واحد را بسازند. وی با تأکید بر اینکه دولت در طرح مسکن اجتماعی هیچ اعتباری ندارد، افزود: در این طرح با استفاده از منابع بانک‌های عامل که تعریف‌شده و همچنین کمک‌های دولت درزمینهٔ پرداخت مابه‌التفاوت سود 9 و 14 درصدی تسهیلات واحدها ساخته می‌شود. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران همچنین اعلام کرد: بر اساس طرح جامع مسکن سالانه 950 هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود که سهم بخش خصوصی از این میزان حدود 475 هزار واحد می‌شود.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به مبلغ ۲۲۸.۲ میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی ۲۳.۴ میلیارد تومان و سهم معاملات عمده‌ (شامل بازار بلوک) ۷۴.۶ تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ ۱۴۶.۴ میلیارد تومان و در فرابورس به ۸۱.۸ میلیارد تومان رسید که پتروشیمی مبین با ۳۶.۸ میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوکی اوراق صکوک اجاره مسکن با ۱۲.۹ میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه بانک با ۲۶.۳ میلیارد تومان و گروه تأمین آب، برق و گاز با ۲۰.۹ میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس تهران نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۱۶ واحد و شاخص قیمت ۶ واحد رشد ولیکن شاخص فرابورس ۴ واحد کاهش یافت. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد ۶۴۴۶۷ واحد و شاخص قیمت به ۲۵۴۸۵ واحد رسید. هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با ۲۷ واحد بیشترین اثر مثبت و مخابرات ایران با ۱۵ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

تعداد نمادهای معامله‌شده صنعت سیمان امروز با کاهش نسبت به‌روز گذشته به ۱۷ نماد (شامل 2 نماد حق تقدم)‌، حجم معاملات به مدد معامله پرحجم حق تقدم سیمان کرمان به ۱۹۷۲۷ هزار سهم و ارزش معاملات به ۳۰۱۵۳ میلیون ریال بالغ شد. حجم و ارزش معاملات نمادهای سیمانی در قیاس با روز گذشته مجموعاً بهتر بود. از میان نمادهای معاملاتی و بر پایه قیمت پایانی، ۵ نماد مثبت، ۱ نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها منفی بودند. حق تقدم سیمان کرمان با ۱۵۹۴۲ هزار برگ به ارزش ۲۵۵۱۲ میلیون ریال حدود ۸۵ درصد معاملات و سیمان شرق با ۸۸۵ هزار سهم به ارزش ۹۰۷ میلیون ریال معادل ۳٪ کل معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود تخصیص دادند. از میان نمادهای باز ۱۴ نماد سیمان اردبیل، ارومیه، بجنورد، بهبهان، خاش، خزر، دورود، اصفهان، صوفیان، فارس، قاین، مازندران، هرمزگان و نی‌ریز امروز شاهد انجام معامله‌ای بر روی نمادهای خود نبودند. امروز هیچ از نمادهای صنعت سیمان متوقف، بازگشایی و یا حراج مجدد نشدند. در سامانه کدال اطلاعیه دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت سیمان فارس و خوزستان برای روز ۱۸ شهریورماه درج‌شده است. تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت سیمان دشتستان مبنی بر تصویب افزایش سرمایه از ۷۹۸ میلیارد ریال فعلی به ۱۰۰۰ میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران (معادل ۲۵٪) و نیز تعدیل سود پیش‌بینی‌شده همین شرکت با توجه به افزایش سرمایه تصویب‌شده از ۲۸۲ ریال (برمبنای سرمایه قدیم)‌به ۲۲۵ ریال (برمبنای سرمایه جدید) درج‌شده است.

نمادهای سیمان تهران و سیدکو امروز عموماً در دامنه مثبت ولیکن سیمان فارس و خوزستان عمدتاً در دامنه منفی قیمت سیرکردند. حجم و ارزش معاملات کمتر از روز گذشته بود. سیمان تهران معاملاتی باحداکثرقیمت ودرمقابل سیمان فارس و خوزستان معاملاتی با حداقل قیمت ممکن داشتند. سیدکو متعادل و مثبت و با حمایت مختصر همراه بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران خریدار سهام سیمان شرق،‌شرکت آتی پژوهان سرمایه خریدار سیمان کارون و شرکت آینده‌سازان صنعت سیمان خریدار سیمان خاش بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24