Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس24 :ورود دلار به کانال 3500 تومانی و ثبت نرخ 3420 تومان بر تابلوها از ساعات ابتدایی بازار دیروز موج تازه ای از انتظارات را متوجه بازدهی شرکت های بورسی کرده است. با این حال کارشناسان جهش نرخ دلار را هنوز برای شرکت های صادراتی چندان اثر گذار نمی دانند.

روز گذشته دلار بر تابلوها با نوسان تقریبا 30 تومانی تا 3420 تومان بالا رفت. نرخ آن البته تا سقف 3410 تومان برای فروش های عمده افزایش یافت و تا غروب تا 3377 تومان تعدیل شد.

در هر حال بازار سرمایه به شرطی می تواند از این افزایش در بخش های صادراتی منتفع شود که جهش دلار همچنان در بالای مرز 3400 تومان برای مدت زمان بیشتری پایداری داشته باشد.در این روز همچنان صرافی بانک پارسیان دلار در بازار می فروخت و بر اساس اطلاعات موجود این نرخ تقریبا 10تا 12 تومان زیر قیمت تابلوها بوده است. صرافی های بانک ها عمدتا بانک عامل شرکت های بزرگ صادراتی پتروشیمی و سایر صادر کننده ها در بخش های سنگ آهنی و مانند آن ها هستند. بسته به میزان توانایی فروش محصولات پتروشیمی و سنگ آهنی و با توجه به فریز قیمتی تولیدات در بازارهای جهانی،این شرکت ها نرخ فروش های عمده ارز های صادراتی خود در بازار صرافان داخلی از طریق مزایده های برنامه ریزی شده را می فروشند.جبران هزینه های ناشی از افت قیمت های جهانی و بالاماندن نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها و البته مشکلات سنگ آهنی ها در بهره مالکانه و سایر مناقشات با وزات صنعت و وزارت نفت و سایر دستگاه ها در تعیین نرخ ریالی دلارهای صادراتی و توقع پوشش حاشیه سود آن ها نقش محوری دارد. بر این موارد می توان نگاه درآمدی دولت به بالارفتن قیمت دلار درشرایط کسری بودجه را نیز افزود. شرکت های پتروشیمی سالانه تا 14 میلیارد دلار در بازار صرافان داخلی ارز می فروشند که کاری کاملا قانونی و متاثر از شرایط کلان شرکت ها است.در این میان رسیدن نرخ دلار رسمی بانک مرکزی تا مرز3000 تومان خود عاملی برای حفظ فاصله دلار بازار از ارز رسمی است که تلاش بانک مرکزی برای تک نرخی کردن ارز هنوز راه به جایی نبرده است.

مهندس نظر پور، مدیر عامل پتروشیمی فناوران افزایش قیمت دلار در بازار آزاد را بر سود آوری پتروشیمی ها بی اثر دانست.

وی گفت: افت بهای جهانی کالاهای صادراتی در بخش های پتروشیمی در پی افت بهای نفت به حدی بوده که افزایش قیمت دلار داخلی تاثیری بر زیان های ما ندارد.وی به افت نرخ متانول و اسید استیک اشاره کرد و افزود:از 2 ماه پیش تاکنون قیمت متانول از 300 دلار به 200 دلار افت کرده وطی ماه های قبل نیز منحنی قیمت آن کاهشی بوده است.هفته به هفته و ماه به ماه به تناسب قیمت محصولات پتروشیمی کاهش داشته است . مثلا از پارسال نرخ متانول از 450 دلار تا 200 دلار افت کرده درمقابل نرخ خوراک پتروشیمی ها همچنان 13 سنت است . هزینه یوتیلیتی، حقوق و دستمزد ، پیمانکاری و سایر هزینه افزایش داشته ،اما قیمت های جهانی رو به کاهش رفته اند.

حسین خزلی خرازی ، مدیر عامل کارگزاری بانک کشاورزی نیز از تحلیل این وضعیت فعلا منفعتی برای بازار سرمایه نمی بیند و افزایش نرخ دلار را نیز مشکل گشای بازار نمی داند.خزلی خرازی به بورس24 گفت:میانگین حاصلضرب میزان فروش محصولات صادراتی در تناژ و ضرب حاصل این دو در نرخ ریالی دلار در مدت یکسال می تواند در EPS شرکت ها لحاظ شود و تاثیر گذار باقی بماند. این که افزایش قیمت دلار در یکی دو روز را بخواهیم موثر در شرایط شرکت های صادراتی بورسی ارزیابی کنیم ،باید گفت هنوز تفاوت زیادی ایجاد نمی کند.

وی در تحلیل افزایش قیمت ارز گفت : بهای کالاهای جهانی به شدت افت کرده و در این میان کاهش قیمت جهانی نفت علاوه بر تاثیر گذاری بر شرکت ها برای دولت نیز چاره ای جز افزایش 2 تا 3 درصدی نرخ ارز نداشته است.دولت هم از این شرایط البته منتفع خواهد شد.

باید گفت: افزایش تقریبا 100 تومانی دلار طی روزهای اخیر با توجه به افت شدید بهای جهانی نفت و کالاهای صادراتی شرکت های بورسی تاثیر جدی بر آن ها ندارد چراکه شیب افزایش نرخ دلار از شتاب ریزش قیمت ها کمتر بوده است. اینکه دلار تا چه زمانی می تواند بالاتر از 3400 تومان باقی بماند،البته نقش مهم یدارد. برخی شرکت های صادراتی در 250 تا 300 روز سال ارز می فروشند بنابراین طول روزهای فروش سال با نرخ های بالا می تواند مهم باشد. بر فرض در صورتی که نرخ نفت و کالاها 40 درصد افت کرده باشد ،باید نرخ دلار نیز تا 40 درصد بالابرود تا جبران هزینه ها را بکند. اما آیا این اتفاق افتاده است؟یا هنوز امکان افزایش نر دلار وجود دارد؟

به گفته وی، افت نرخ های جهانی در بازارهای کالایی به ویژه در بخش کشاورزی در سال های اخیر بی سابقه است.در سایر بخش ها البته بهترین زمان برای واردات ماشین آلات و کالاهای واسطه ای است.

وی در ادامه تاثیر افزایش قیمت دلار بر کل بازار سهام را بی فایده دانست و افزود:شرایط بازار سهام بدتر از این حرف ها است . کاهش حجم فروش ، افزایش موجودی انبار شرکت ها ، رکود فضای اقتصادی و افزایش دوباره بازگشت مطالبات شرکت ها شرایط پش رو برای وخامت بیشتر گزارش های 6 ماهه را فراهم کرده است.

گشایش در اقتصاد کلان ، بازارهای بین المللی و تجارت خارجی شاید بتواند به کمک بورس بیاید در غیر این صورت دلار 3400 تومانی نیز برای بازار سهام کارگشا نیست.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24