به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در جمع خبرنگاران با بیان اینکه میهمانان جلسه امروز آقایان جلیلی (دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و رئیس تیم مذاکره کننده قبلی)، عباسی(رئیس سابق سازمان انرژی اتمی) و باقری بودند، اظهار داشت: پیرو جلسه قبلی که تاریخچه مذاکرات از نگاه جلیلی و همکارانش بررسی شد، در جلسه امروز محتوای برجام و قطعنامه 2231 دنبال شد.
وی افزود: جلیلی در ابتدای اظهارات خود گفت که در روند مذاکرات شاخصه قضاوت و ارزیابی ما در برجام بر این اساس است که هر چه محدودیتها کمتر شود تحریمها بیشتر لغو شود. قطعنامه های شورای امنیت بیشتر لغو شود، محدودیتهای تحقیق و توسعه کمتر شود. از ذیل ماده 41 خارج شویم، بازرسیهایمان کمتر شود. نشاندهنده آن است که ما گامی به جلو برداشتهایم. آوردههای ما چه بود تعداد سانتریفیوژها، راهاندازی فردو، پیشرفت 76 درصدی آب سنگین اراک، تبدیل رآکتور تهران به تولید، 450 کیلو مواد با غنای 20 درصد، تکمیل و بهرهبرداری از نیروگاه بوشهر، 100 تن آب سنگین، تبدیل قرصهای سوخت به میلههای سوخت از جمله آوردهها و سرمایه های هسته ای ما بود و ما در چنین شرایطی پرونده را تحویل دادیم.
سخنگوی کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: جلیلی در ادامه عنوان کرد که از سوی دیگر داشتههای راهبردی داشتیم که عبارت بودند از بی اعتبار کردن به کارگیری گزینه های نا امیدسازی دشمن از تحریم ها، شکل گیری اقتصاد مقاومتی، ناامید سازی دشمن از فتنه 88، ثبات جایگاه منطقه ای ایران از جمله آورده های ما در این دوران بود و در چنین شرایطی پرونده را تحویل دادیم. آورده های سیاسی ما در زمان تحویل پرونده این بود که پذیرش حق هسته ای ایران مقابل NPT، وادار سازی طرف مقابل مبنی بر کنار گذاشتن چنین شرطهایی در مذاکرات، عدم استثنا شدن فعالیت هستهای ایران، پذیرش مؤلفههای توافق خوب از طرف مقابل، حمایت اتفاق کشورهای عدم تعهد، از حق هستهای ایران، وادار کردن طرف مقابل به ویژه آمریکاییها مبنی بر غنیسازی ایران صورت گرفته بود.
نقوی حسینی گفت: جلیلی معتقد است برای بررسی دقیق باید برجام، قطعنامه 2231، متن کامل برنامه بلندمدت، پیوست نقشه راه همکاری با آژانس باید مورد بررسی قرار گرفته شود. وی همچنین گفت که مطابق بررسی که ما داشتیم جمهوری اسلامی از حدود 100 حق مسلم خود در برجام و اسناد زمینه صرفنظر کرده است. مبنای نادرستی در برجام پذیرفته شده که قابل قبول نیست. از جمله استثنا شدن ایران، جایگزین شدن «اجازه» به جای «حق» ایران که در NPTتصریح شده است و پذیرش معیارهای غیرمتعارف و سرانجام اینکه در برجام حتی از حقوق تصریح شده در توافق ژنو هم عقبنشینی میشود.
وی خاطرنشان کرد: جلیلی در ادامه وارد متن برجام شد و اولین موضوعی که به آن اشاره داشت استثنا شدن ایران بود.«استثنا شدن» ایران برخلاف خط قرمز جمهوری اسلامی هم در برجام و هم در قطعنامه آمده است و صراحت دارد یعنی پذیرفتیم که حقوق کمتری در حوزه هستهای داشته باشیم. ضابطههای بازرسی غیرمتعارف را به صورت استثنا پذیرفتهایم. ضابطه استنثایی راستیآزمایی را پذیرفتهایم. برخورد استثنایی با فعالیت هستهای را پذیرفتهایم. پروتکل الحاقی را هم به طور استثنایی پذیرفتهایم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه مطلب تاکید کرد: جلیلی یکی از موارد قابل توجه را محدودیت های زمانی دانست که محدودیت 8 ساله به عنوان 8 سال اول ذکر شده و مراحل بعدی هم برای آن در نظر گرفته شده که مشمول محدودیت های سنگینی شده که با فرمهای غیر متعارفی همراه است و در طول مدت مذکور، آژانس در مورد ماهیت، دامنه، میزان غنی سازی و فعالیت های مربوط به تحقیق و توسعه غنیسازی نظر بدهد و موارد مذکور باید در کمیسیون مشترک (8 کشور) هم ارائه گردد و بعد از 8 سال محدودیت هایی جدی و مهمی پذیرفته شده که بسیاری از امکانات را از ما می گیرد. از جمله اینکه بعد از 8 سال و ده ساله، ایران اجازه دارد؟ (نه می تواند) دویست سانتریفیوژ IR6 و IR8 داشته باشد و در بقیه انواع سانتریفیوژها ممنوعیت دارد. مطابق محاسبه، برای رسیدن به 190 هزار سو حدود 40 سال طول می کشد تا با این دو نوع سانتریفیوژ به آن برسیم. علاوه بر این پذیرفتیم که بعد از 8 سال همه سوخت مصرفی مورد نیاز باید به خارج ارسال شود، ایران از آب سنگین برای همیشه محروم می شود. از غنی سازی 20 درصد محروم میشود (تامین نیاز رآکتور تهران هم با محمولههای 5 کیلوی با در اختیار ایران قرار داده می شود، اگر هم از ندهند ما حق ساخت آن را نداریم 5 کیلوی بعدی هم زمانی داده میشود که 5 کیلوی قبلی مصرف شده باشد)
نقوی حسینی در خصوص نظارت و بازرسیهای غیرمتعارف، تصریح کرد: جلیلی در زمینه دسترسی، نظارت و بازرسیها بیان کرد که یکی از خط قرمزهای ما عدم ورود بیگانه به حریم امنیتی و دفاعی کشور بود. لازم میدانم به این نکته اشاره کنم تمامی خطوط قرمز تعریف شده از سوی مقام معظم رهبری متضمن عزت، پیشرفت و امنیت جمهوری اسلامی است. نظارت و بازرسی پذیرفته شده در برجام دارای 3 پایه است: توافقنامه پادمان (NPT)، پروتکل الحاقی و نظارتهای فرا پروتکل برای مثال در برجام پذیرفتیم که فعالیتهای برخلاف اجرای برجام را انجام ندهیم. چنین نظارتی فرا پروتکل الحاقی است که برای مدتهای 10 ، 15 ، 20 و 25 ساله پذیرفتهایم. همه این موارد مصادیق روشن در برجام دارد و تعداد آنها نیز زیاد است.
سخنگوی کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی یادآور شد: جلیلی همچنین گفت ما در برجام دسترسی، نظارت و بازرسیهای غیرمتعارف را پذیرفتیم که برخلاف خطوط قرمز تعیین شده است. از جمله اجرای کامل درخواستهای فرا پروتکل آژانس که مطالبه غیر متعارفی است. چرا که امکان دسترسی به بسیاری از اطلاعات کشور را فراهم میکند.
وی ادامه داد: جلیلی کمیسیون مشترک را یکی از موضوعات قابل توجه برجام دانست چرا که شرایط محدودکننده و سختی را برای ما ایجاد میکند و مهمترین اثر آن، اثر نظارتی و بازرسی است از جمله اینکه اثر یک کشور عضو کمیسیون، معتقد باشد که ایران به تعهدات خود عمل نکرده است؛ کلیه تحریمها قابل بازگشت خواهد بود.
«در این قسمت و قبل از ورود به بحث تحریمها بنا بر این شد که اعضای کمیسیون سؤالهای خود را مطرح کنند.»
نماینده مردم ورامین در مجلس عنوان کرد: جلیلی گفت مطابق قطعنامه ایران برای مدت 10 سال ذیل سند 41 باقی خواهد ماند. پرونده هستهای تا 10 سال دیگر در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود. بازگشت پذیری تحریمها علیرغم حفظ محدودیت های درازمدت هسته ای، استثنا شدن ایران در قطعنامه، حفظ محدودیتها و بازگشت پذیری به قطعنامه های قبلی از جمله موارد قطعنامه 2231 است.
نقوی حسینی در پایان اظهار داشت: جلیلی تصریح کرد که بهره برداری از انرژی هسته ای با صنعت مستقل بومی عزم نظام جمهوری است و بحث این دولت و آن دولت نیست. ما نیروهای هسته ای در استراتژی انرژیک را طراحی کرده ایم و باید به 20 هزار مگاوات برق از انرژی هسته ای برسیم. بنابر این موضوع بحث هسته ای نیست. هر اهرم فشاری که باعث عقب نگه داشتن ما از حق هسته ای مان شود ما را در تمامی حوزه های صنعتی و علمی عقب می اندازد.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.