Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس24 :ظاهراً دلگرمی ایجادشده به دلیل نامه مشترک ۴ وزیر اقتصادی کابینه به رییس‌جمهور کشور تنها یک روز دوام یافت و بازار سرمایه در روز جاری مجدداً به مدار نزولی خود بازگشت. شرایط از همان ابتدای وقت نامناسب می‌نمود و نماد بزرگ ایران‌خودرو کار خود را با صف فروش آغاز کرد و فضای عمومی بازار را تحت تأثیر خود قرارداد. البته امروز فعالان بازار سرمایه پیگیر استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی هم بودند. استیضاح عباس آخوندی که یکی از کم امضاترین طرح‌های استیضاح تاریخ مجلس شورای اسلامی به‌حساب می‌آمد، بارأی منفی نمایندگان مواجه شد و آخوندی در وزارت راه و شهرسازی ماندگار شد. در پایان جلسه امروز مجلس و پس از اظهارنظرهای مخالفان و موافقان استیضاح و دفاع آخوندی، تنها 72 نفر از مجموع 252 نماینده حاضر در جلسه خواهان برکناری وزیر راه و شهرسازی شدند و 175 نفر بار دیگر به او رأی اعتماد دادند. رأی 5 نماینده نیز به این استیضاح ممتنع بود.

با این نتیجه، عباس آخوندی موفق شد بارأیی بیشتر از رأی اعتماد اولیه خود در سال 92 به وزارت راه و شهرسازی بازگردد؛ آخوندی دو سال پیش تنها 159 رأی را در کیسه رأی اعتماد خود دیده بود و یکی از وزرای «لب‌مرزی» کابینه حسن روحانی به‌حساب می‌آمد. حواشی مرتبط با نامه ۴ وزیر به رییس‌جمهور امروز هم کمابیش ادامه یافت که در بخش‌های بعدی به‌طور کامل‌تر به آن پرداخته خواهد شد. ارزش معاملات نیز امروز ارقام بسیار پایینی را به رخ کشید با بررسی اقلام مهم تشکیل‌دهنده ارزش معاملات به نظر می‌رسد بعضی معاملات با ماهیت بلوک (نظیر صنعتی و معدنی چادرملو) به‌منظور بهبود تصنعی آمار در بازار خرد مورد معامله قرارگرفته‌اند. من‌حیث‌المجموع روند نزولی شاخص کل تا حدود ساعت ۱۱:۳۰ با شتاب نسبتاً زیادی ادامه یافت و در این زمان با افول ۱۰۹ واحدی به عدد ۶۱۱۲۵ واحد رسیده بود که البته تلاش‌هایی به‌منظور انجام پاره‌ای معاملات بر روی نمادهای به‌اصطلاح شاخص ساز از این زمان به بعد صورت پذیرفت و درنهایت شاخص کل با کاهش ۲۴ واحدی نسبت به‌روز گذشته به کار خود خاتمه داد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی که شب گذشته در ارتباط با همین نامه در گفتگوی تلویزیونی شرکت کرده بود با اشاره به این‌که این نامه هشدار نبوده، بلکه پیش‌بینی از وضعیت بازار سرمایه بوده است، این‌ موضوع را که سیاست‌های دولت تنها معطوف به تورم است رد کرد. وی گفت: آنچه برای دولت اولویت اصلی بوده مقابله با رکود است، اما این‌که ما به تورم پرداختیم به دلیل این است که کاهش تورم را شرط لازم برای مقابله با رکود می‌دانیم. ایشان گفت: جامعه ما در شرایط حساسی قرار دارد به‌طوری‌که از دو تکانه شدیدی که از خارج تحمیل‌شده بود با موفقیت عبور کرد. وی با اشاره به این‌که در آستانه رونق و رشد اقتصادی قرارگرفته‌ایم ادامه داد: در طول دو سال گذشته به توفیقاتی در عرصه سیاست و اقتصاد نائل شده‌ایم. طیب نیا درباره این‌که آیا با نوشتن این نامه مشکلات حل خواهد شد؟ گفت: ما مسائل مربوط به بخش واقعی و بازار سرمایه را طی دو سال گذشته به‌طور مستمر رصد و پیگیری می‌کردیم و این‌گونه نیست که توجه به بازار سرمایه با این نامه شروع‌شده باشد کما این‌که رسیدگی به مسائل بخش واقعی اقتصادی نیز با این نامه شروع نشده است و ما طی دو سال گذشته مرتب در حال رصد و تصمیم‌گیری بودیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: آخرین نوبتی که دراین‌باره اقدام شد اوایل تابستان بود که رئیس‌جمهور نامه‌ای را برای معاون اولشان نوشت و از وی خواست که مسائل مربوط به بازار سرمایه، سیستم بانکی و مسائل بودجه‌ای را که چالش‌های عمده اقتصاد ایران است بررسی کرده و بسته سیاستی مناسب برای مقابله با این شرایط فراهم کند. وی افزود: طی این مدت جلسات متعددی وجود داشت که و تصمیمات مختلفی گرفته‌شده و این‌که گفته می‌شود سیاست پولی ما یک سیاست انقباضی بوده است و سیاست‌های دولت تنها معطوف به تورم است را بنده قبول ندارم. وی با اعلام این خبر که مذاکراتی اخیراً با وزیر نفت داشته و دو هفته اخیر مذاکره خوبی با معاون وی و معاونین زنگنه صورت گرفته است، عنوان کرد: با همکاری وزیر نفت ما داریم به یک فرمول مناسبی برای نرخ خوراک می‌رسیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در پاسخ به این‌که آیا شکافی بین تیم اقتصادی دولت وجود دارد گفت: از دو سال پیش که دولت شروع به کار کرد این زمزمه در برخی رسانه‌ها شروع شد که از محل خاصی تغذیه می‌شوند که بین تیم اقتصادی دولت شکاف وجود دارد اما بنده در اینجا عنوان می‌کنم که بیشترین هماهنگی و انسجام در تمامی دولت‌ها، بین تیم اقتصادی دولت وقت است البته ممکن است در برخی مسائل کارشناسی باهم اختلاف‌نظر داشته باشیم اما در اصول باهم توافق داریم. وی همچنین خبر داد: طی سه ماه گذشته با دستوری که رئیس‌جمهور دادند و نامه‌ای که معاون اول ارائه کردند ما مجدداً یک بسته جدید مقابله با رکود را طراحی کردیم که هفته آینده عناصر این بسته جدید را رئیس‌جمهور اعلام خواهند کرد. طیب نیا اضافه کرد: در این بسته جدید ما تصمیمات متعددی در حوزه‌های مختلف سیاست اقتصادی گرفتیم و این تصمیمات با توافق تیم اقتصادی دولت بوده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره این‌که ما در چه جدول زمانی شاهد آزادسازی منابعمان خواهیم بود گفت: هم‌اکنون منتظر تصمیم مجلس درباره برجام هستیم اما می‌توان گفت حدود یک ماه بعد از تصمیم مجلس و درصورتی‌که مجلس برجام را تصویب کند، شاهد آزادسازی منابعمان خواهیم بود. طیب نیا همچنین اظهار کرد: قطعاً از اواخر سال شرایط کاملاً متفاوتی را در اقتصاد کشور خواهیم داشت و مردم آن را لمس خواهند کرد.

وزیر صنعت با اشاره به ارسال نامه اقتصادی ۴ وزیر به رئیس‌جمهور گفت: وزیر اقتصاد خواست که پای این نامه را امضا کنم و دلیل امضای وزیر دفاع هم شرکت‌های بورسی زیرمجموعه وزارتخانه متبوعش بود. محمدرضا نعمت زاده گفت: این نامه در رابطه با بازار سرمایه و بورس به رئیس‌جمهور ارسال شد، چراکه رئیس‌جمهور از وزیر امور اقتصادی و دارایی خواسته بود تا گزارشی از وضعیت موجود اقتصاد ایران را ارائه دهد، ضمن اینکه آمار بورس هم محرمانه نیست و هر روز بر روی سایت‌ها و نشریات مختلف قرار می‌گیرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر افزود: بنده هم به‌عنوان یکی از متولیان صنعت کشور، پای این نامه را به درخواست وزیر امور اقتصادی و دارایی امضا کردم و البته برخی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز ذینفعان این وزارتخانه هم در بورس حضور دارند. وی تصریح کرد: وزیر امور اقتصادی و دارایی از وزرای صنعت، دفاع و تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست که این نامه را تائید کنند. در همین حال، برنامه‌هایی در دست اقدام است که بتوان اوضاع اقتصاد کشور را بهبود داد. نعمت زاده ادامه داد: رئیس‌جمهور نیز جلساتی را با وزرای اقتصادی کابینه برگزار کرده‌اند که امید می‌رود بتوانیم به نتایج مثبتی برسیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص امضای وزیر دفاع پای این نامه، گفت: بسیاری از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت دفاع در بورس حضور دارند و یا سازمان‌ها و شرکت‌های نیروهای مسلح نیز بورسی هستند، این در شرایطی است که بخشی از این شرکت‌ها بابت رد دیون از سوی دولت به وزارت دفاع ارائه‌شده بود.

دیدگاه‌های مطرح‌شده توسط اقتصاددانان مختلف در خصوص نامه ۴ وزیر در جدول زیر قابل‌مطالعه است:

جمشید پژویان

ارسال نامه چهار وزیر به رئیس‌جمهور ژستی سیاسی است. وزیر امور اقتصاد و دارایی خود سکان‌دار پیگیری مشکلات اقتصاد کشور است. وزیر صنعت هم باید با اتخاذ سیاست‌های مناسب وضعیت بنگاه‌های اقتصادی را بهبود بخشد، نه آنکه سروسامان دادن به وضعیت تولیدکنندگان را متوجه تصمیم‌گیری رئیس‌جمهور کند. درواقع این نامه را باید عده‌ای دیگر به وزرا می‌نوشتند نه آنکه خود وزیران اقدام به نگارش آن کند.

طهماسب مظاهری

نوشتن نامه سرگشاده توسط وزرا به رئیس‌جمهور، موضوع عادی و معمول نیست. نوشتن نامه چهار وزیر به رئیس‌جمهور کار زیبایی نبود، زیرا در نگاه نخست القاکننده این است که اماواگرهای اعضای دولت باهم زیاد شده است و با یکدیگر هماهنگ نیستند. چون اصولاً زمانی که وزیری نتواند استدلال خود را در دولت جا بیندازد، شاید یکی از حربه‌های او دادن نامه سرگشاده است.

موسی غنی‌نژاد

معمولاً در مواقعی که فردی خود را هماهنگ با دولت نمی‌داند استعفا می‌دهد تا فردی جایگزین او شود که بتواند در راستای سیاست‌های دولت بخش‌های مختلف اقتصادی را مدیریت کند. اینکه برخی از وزرا پای این نامه را امضا نکرده‌اند نشان‌ می‌دهد برخی وزرا تاب اصلاح ساختار اقتصادی کشور را ندارند و می‌خواهند با فشار افکار عمومی دولت را به سمتی ببرند تا سیاست‌های انبساطی در پیش گیرد. مگر وزرایی که این نامه را امضاء کرده‌اند سهامدارند که این‌چنین عملکرد اقتصادی دولت را نقد کرده‌اند؟ این حرکت وزرا نوعی فرار به جلو هست.

حسین عبده تبریزی

این وزیران احساس کرده‌اند باید اقدام فوری و فوق‌العاده و یا به‌عبارت‌دیگر اقدامی وسیع‌تر از شرایط عادی از سوی دولت در بازار سرمایه انجام شود. درست است که در شرایط عادی گفته می‌شود دولت نباید در بازار سرمایه دخالت کند و باید بازار مسیر طبیعی خود را طی کند اما در زمان شکست بازار و وضعیت خاص باید دولت در این زمینه ورود کند. از این نظر این وزیران تصور کردند باید دولت و سایر اعضای کابینه از این موضوع آگاه شوند و به کمک بازار سرمایه بیایند.

مهدی بهکیش

کسانی که خود باید مورد سؤال قرار گیرند با نوشتن این نامه چه هدفی را دنبال می‌کنند، خدا می‌داند. ای‌کاش در نامه ارزیابی مختصری هم از خود می‌کردند. امیدوارم هدف نگارندگان فشار آوردن به بانک مرکزی برای تزریق نقدینگی غیرمتعارف نباشد که در آن صورت به نقطه اولیه دو سال پیش برمی‌گردیم که رکود و تورم را باهم داشتیم.

پویا جبل‌عاملی و رضا بوستانی

تعجب‌آور است که وقتی وزیر اقتصاد که خود باید ارائه‌دهنده راه‌حل برای مشکلات اقتصادی باشد، با سربرگ وزارت متبوع خود، معضلات بورس و رکود اقتصادی را بدون ارائه راه‌حل، به دیگران گوشزد می‌کند. آیا به نظر ایشان، رفع موانع به‌گونه‌ای است که از اختیارات وزارت اقتصاد خارج است؟ آیا وزارت اقتصاد ابزار کافی برای حل مشکلات ندارد؟ و شاید وزیر اقتصاد به همراه دیگر وزرا در این اندیشه بوده‌اند که رویکرد آقای روحانی به اقتصاد به شکلی است که کمتر به رکود توجه می‌کند و با عمومی کردن این نامه بر آن بوده‌اند تا فشار را بر رئیس‌جمهوری برای پذیرش سخنان خود بیشتر کنند

اکبر ترکان روز سه‌شنبه با اشاره به نامه چهار وزیر به رییس‌جمهوری، اظهار داشت: وجه مشترک همکارانی که این نامه را نوشته‌اند، پتروشیمی است. وی بابیان اینکه در سال جاری، خوراک پتروشیمی‌ها با نرخ 13 سنت تحویل می‌شود، افزود: ما خوراک ارزان به پتروشیمی‌ها می‌دهیم به‌طوری‌که پتروشیمی‌ها خوراک را به یک‌سوم قیمت جهانی تحویل می‌گیرند. مشاور رییس‌جمهوری بابیان اینکه سود پتروشیمی‌ها خوب است، افزود: در برخی موارد شاهد هستیم که برخی پتروشیمی سالانه تا 80 درصد مبلغ سرمایه‌گذاری سود کرده‌اند. ترکان ادامه داد: اینکه ما انتظار داشته باشیم، با نرخ زیر 13 سنت خوراک به پتروشیمی‌ها داده شود به این معنا است که از بودجه وزارت نفت، برای اصلاح شاخص بورس یارانه بدهیم. وی بابیان اینکه ما باید طبق قانون با نرخ 65 درصد قیمت گاز صادراتی، به پتروشیمی‌ها گاز تحویل دهیم، خاطرنشان کرد: قانون می‌گوید پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها، قیمت‌ها در داخل باید به 65 درصد قیمت گاز صادراتی برسد.

در حالی روز یکشنبه چهار وزیر صنعت، معدن و تجارت، رفاه، دفاع و اقتصاد در نامه‌ای رسمی به رئیس‌جمهور به وی درباره اوضاع‌واحوال بحرانی بازار سهام اعلام‌خطر کردند، انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی هم در اطلاعیه‌ای خواستار رفع نگرانی از سهامداران شد. احمد مهدوی ابهر در این نامه، یکی از مهم‌ترین موانع توسعه و جذب سرمایه‌گذاری در صنعت پر مزیت پتروشیمی کشور در سال‌های گذشته را نبود یک چشم‌انداز روشن و شفاف از قیمت انواع خوراک این صنایع از طریق تعیین یک روش منطقی و کارآمد و درعین‌حال رقابت‌پذیر برای یک دوره بلندمدت و یا دستکم میان‌مدت دانسته است که به دنبال خصوصی‌سازی این صنعت در کشور و جدا شدن بخش تولید از بدنه وزارت نفت، این معضل متأسفانه نه‌تنها حل‌نشده بلکه بر ابهامات آن در سال‌های اخیر افزوده نیز گشته است. این مقام صنفی در این نامه اظهار داشته است: باوجودآنکه در برنامه‌های توسعه ملی و همچنین سند چشم‌انداز اهداف آرمانی قابل‌توجهی برای توسعه این بخش از اقتصاد کشور (پتروشیمی‌ها) ترسیم‌شده است، اما هنوز مهم‌ترین بستر لازم در این خصوص از سوی دولت که همان تعیین قیمت خوراک و تأمین در حد کفایت آن است، فراهم نگردیده است. وی چنین شرایط و چنین رویکردی را مانعی دانسته است که به‌موجب آن نمی‌توان انتظار قابل‌توجهی برای رشد و توسعه و جذب سرمایه‌گذاری در این صنعت متصور بود. مهدوی در ادامه نامه خود، همچنین با اشاره به مشکل شرکت‌های پتروشیمی گازی نیز عنوان کرده است: در شرایطی که حجم بسیار عظیم ذخایر گازی کشور و اشتراک آن با کشور رقیب قطر، استراتژی آنی توسعه این صنعت را به سمت تولید محصولات میانی و پلیمری بر مبنای گاز سوق داده است، اما هنوز هیچ قیمت مشخص و بلندمدتی از قیمت این نوع خوراک در کشور وجود ندارد. وی در ادامه با اشاره به اصرار وزارت نفت بر قیمت‌های تعیین‌شده در بودجه سال 93، تصریح کرده است که این قیمت‌ها بیش از چند برابر قیمت آن در کشورهای رقیب در حوزه خلیج‌فارس است. این فعال صنفی با اشاره به گزارشات مستند نشریات معتبر بین‌المللی CRU ، KBC و NEXANT عنوان کرده است که این گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت خوراک گاز تحویلی به صنایع پتروشیمی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس کمتر از 5 سنت در هر مترمکعب است، حال‌آنکه در کشور ما معادل 13 سنت تعیین‌شده است.

مدیرعامل بورس انرژی از آغاز عرضه اولیه چهارمین بخش قراردادهای سلف موازی استاندارد کالای نفت کوره 380 سانتی استوک شرکت ملی نفت ایران «نماد سمانک 954» از چهارشنبه هفته جاری در بورس انرژی خبر داد. سیدعلی حسینی دراین‌باره اظهار داشت: قرار است از روز چهارشنبه مورخ 15 مهرماه 94 عرضه چهارمین بخش از این اوراق باهدف تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران و باارزش یک هزار میلیارد ریال در بورس انرژی آغاز شود. به گفته این مقام مسئول، اندازه هر قرار‌داد یک‌تن نفت کوره بوده و عرضه به‌صورت ریالی انجام خواهد شد. قیمت عرضه اولیه هر قرارداد 7،964،900 ریال بوده و مجموعاً 125،550 قرارداد عرضه خواهد شد. مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام این موضوع که دوره عرضه اولیه تا روز سه‌شنبه 21 مهرماه ادامه خواهد داشت و حداکثر 10 روز کاری پس از پایان عرضه اولیه، معاملات ثانویه این اوراق آغاز خواهد شد، افزود: مهلت تسویه در دوره عرضه اولیه و معاملات ثانویه یک روز کاری پس از انجام معامله و تسویه نقدی در سررسید حداکثر پنج روز کاری پس از آخرین روز معاملاتی خواهد بود. حسینی ادامه داد: این اوراق بانام و منضم به اختیار خریدوفروش تبعی و معاف از مالیات است. سود روزشمار این اوراق 23 درصد تعیین‌شده و در پایان دوره زمانی قرارداد یک‌ساله، 25 درصد سود تضمینی به دارندگان آن پرداخت می‌شود اما این سود می‌تواند تا سقف 28 درصد هم افزایش یابد. متعهد پذیره‌نویسی این اوراق شرکت تأمین سرمایه آرمان و کارگزار عرضه‌کننده آن کارگزاری بانک توسعه صادرات خواهد بود؛ بنابراین گزارش، تاکنون 3 بخش از قراردادهای سلف موازی استاندارد نفت کوره جمعاً به ارزش دو هزار میلیارد ریال در بازار مشتقه بورس انرژی ایران عرضه‌شده که با استقبال مناسب خریداران مواجه شده است.

به گزارش روز سه‌شنبه روابط عمومی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی (سمات)، شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه اعلام کرد: شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی برای ساخت ساختمان‌های صنعتی کارخانه کنسانتره و گندله خود هر یک به ظرفیت تولید 5.2 میلیون تن در سال، اوراق صکوک استصناعی به مبلغ 162 میلیارد تومان منتشر خواهد کرد. اوراق استصناع شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی بانام، با نرخ سود 23 درصدی (پرداخت در دوره‌های سه‌ماهه) و زمان سررسید آن سه سال است. همچنین شرکت دانا پتروریگ کیش قصد دارد برای خرید یک دستگاه دکل حفاری خشکی باقدرت 2000 اسب بخار مبلغ 65 میلیارد تومان اوراق اجاره منتشر کند. صکوک اجاره شرکت دانا پتروریگ کیش بانام، با نرخ سود 21 درصد (پرداخت در دوره‌های سه‌ماهه) و زمان سررسید آن چهار سال است.

درحالی‌که کارشناسان انتظار ندارند رژیم عربستان برای تقویت قیمت نفت تولید خود را کاهش دهد هرچند مجبور به استفاده از ذخایر ارزی‌اش شده است اما این کشور ممکن است تحت‌فشار متحدان خود مثل کویت و امارات مجبور به این کار شود. به نقل از پایگاه خبری انرژی فیوز، اعتقاد معمول این روزها بر این است که اوپک در نشست ماه دسامبر خود یا در نشست سال آینده خود تولیدش را کاهش نخواهد داد، زیرا سعودی‌ها همچنان قیمت نفت را فدای سهم بیشتر از بازار می‌کنند. هرچند اوپک ممکن است اوپک در سال 2016 همچنان فضای قیمت‌های پایین را حفظ کند، اما دلیل خوبی وجود دارد که احتمال دهیم برخی سناریوها ممکن است موجب کاهش تولید اوپک شوند. برای عربستان یا اوپک باید بیش از یکی از این فاکتورها رخ دهد تا تصمیم به کاهش تولید بگیرند.

بانک آمریکایی مریل لینچ اعلام کرد ازآنجاکه به نظر می‌رسد ذخایر نفت جهانی در سه‌ماهه آخر امسال برای اولین بار در هشت فصل اخیر متعادل شود، قیمت جهانی نفت در آستانه افزایش قرار دارد. به نقل از پایگاه خبری ان بی سی، فرانسیسکو بلانش از بانک مریل لینچ گفت: بازار نفت در نیمه اول امسال روزانه با دو میلیون بشکه نفت اضافی مواجه بوده است. وی به شبکه ان بی سی گفت: این‌یک اتفاق بزرگ خواهد بود که فکر می‌کنم باعث افزایش قیمت‌های نفت تا پایان امسال می‌شود. بلانش قیمت نفت سبک آمریکا را تا پایان امسال تقریباً 50 دلار در هر بشکه و نفت برنت را 55 دلار در هر بشکه پیش‌بینی کرد. این در حالی است که قیمت نفت آمریکا در هفته‌های اخیر حدود 45 دلار و نفت برنت بین 47 تا 49 دلار دادوستد شده است. بانک گلدمن ساش ماه گذشته در گزارشی پیش‌بینی کرد که نفت خام آمریکا سال جاری را باقیمت حدود 40 دلار در هر بشکه به پایان خواهد رساند. این بانک همچنین اعلام کرد که اگر تولید نفت به‌طور تدریجی کاهش پیدا کند و مازاد عرضه از ظرفیت ذخایر فراتر رود بهای نفت تا 20 دلار در هر بشکه نیز پایین خواهد آمد؛ اما بلانش خاطرنشان کرد: بسیار بعید است که بهای نفت تا 20 دلار در هر بشکه پایین بیاید. رییس تحقیقات بازار بانک مریل لینچ افزود: ‌رشد تقاضای جهانی نفت با بالاترین سرعت 10 سال گذشته در حال افزایش است. درعین‌حال عرضه نفت به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان آمریکایی ناشی از روند طولانی کاهش قیمت نفت پایین آمده است. بلانش گفت:‌این روند نمی‌تواند برای مدت طولانی ادامه داشته باشد.

به نقل از رویترز، عبدالله البدری، دبیر کل اوپک روز سه‌شنبه گفت، این سازمان باید با تولیدکنندگان خارج از اوپک برای مقابله با فزونی عرضه در بازار جهانی همکاری کند. بدری در یک کنفرانس صنعتی در لندن گفت: «همه ما چه در داخل اوپک و چه در خارج از اوپک، برای خلاص شدن از شر این فزونی عرضه باید با یکدیگر همکاری کنیم... یک مشکل وجود دارد که ما با آن مواجهیم و آن عبارت است از فزونی عرضه 200 میلیون بشکه‌ای (در بازار)». بدری درعین‌حال تصریح کرد که رشد عرضه از سوی تولیدکنندگان غیر عضو اوپک ممکن است در سال 2016 به صفر یا رقمی منفی برسد. وی افزود، 650 میلیارد دلار کاهش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بالادستی اتفاق افتاده و این بدان معناست که عرضه باید به‌زودی شروع به کاهش کند. ما تأثیر این کاهش تولید را مشاهده خواهیم کرد. این به معنای عرضه کمتر در آینده نزدیک خواهد بود. در همین حال، الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت، مسکو و ریاض هفته گذشته در مورد وضعیت بازار نفت گفت‌وگو کرده و توافق نموده‌اند مشورت‌ها، تبادل‌نظرها درزمینهٔ تقاضا، تولید و نفت شیل را ادامه دهند. نوواک که هفته گذشته برای شرکت در نشست وزرای انرژی کشورهای گروه 20 به استانبول سفرکرده بود گفت، وی فکر نمی‌کند این ریسک وجود داشته باشد که روابط بین روسیه و عربستان (به دلیل اختلاف‌نظرها در مورد سوریه) بدتر شود و اینکه وی در مورد بازار جهانی نفت با علی النعیمی، وزیر نفت عربستان گفت‌وگو کرده است. وی افزود: «ما در استانبول در مورد وضعیت در بازار گفت‌وگو کردیم، مشورت‌هایی انجام شد، تبادل‌نظرهایی درزمینهٔ تقاضا، تولید و نفت شیل انجام شد (و) توافق شد که این مشورت‌ها ادامه پیدا کند.» نوواک درعین‌حال اضافه کرد که قرار است نشست کمیسیون بین دولتی روسیه و عربستان در اواخر ماه اکتبر یا اوایل ماه نوامبر برگزار شود.

احمد مهدوی دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در تشریح برنامه‌های جدید صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از لغو تحریم‌ها، گفت: در شرایط فعلی ایران هیچ‌گونه مشکلی برای صادرات محصولات پتروشیمی ندارد. وی ایران با اعلام اینکه همزمان با افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی، صادرات این محصولات به بازارهای جدید ازجمله اروپا در دستور کار قرارگرفته است، تصریح کرد: بر این اساس مذاکراتی با چند شرکت بزرگ توزیع‌کننده مواد پلیمری و پتروشیمی آغازشده است. این مقام مسئول با اشاره به انجام مذاکراتی با یک شرکت بزرگ توزیع‌کننده مواد پتروشیمی در بروکسل، اظهار داشت: بر اساس مذاکرات و توافق اولیه مقررشده این شرکت بازاریابی و فروش محصولات پتروشیمی ایران در بین کشورهای اروپایی را انجام دهد. ایشان با اشاره به بهره‌برداری از چند طرح و مجتمع جدید پتروشیمی در سال جاری، تأکید کرد: به‌زودی طرح‌های جدید پتروشیمی در کشور به بهره‌برداری می‌رسند که راه‌اندازی این طرح‌ها، افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمیایی کشور را به همراه دارد.

پس از اظهار تمایل شرکت‌های آلمانی و ایتالیایی به‌منظور احداث نیروگاه برق در ایران، دور جدید مذاکرات با شرکت‌های بزرگ نیروگاه ساز کره جنوبی به‌منظور توسعه همکاری‌های دوجانبه در صنایع برق ایران در دوران پسا تحریم آغاز شد. بر این اساس مذاکرات مسئولان وزارت نیرو با نمایندگان شرکت‌های اگزیم ‌بانک، هیوندایی، توسان و LSLC کره جنوبی صبح امروز در تهران برگزار شد. مهم‌ترین محور پیشنهادی برقی ایران به شرکت‌های نیروگاه ساز کره جنوبی، صادرات بخشی از برق تولیدی در ایران به کشورهای همسایه اعلام‌شده به‌طوری‌که دولت مجوز صادرات برق تولیدی توسط شرکت‌های خارجی به کشورهای همسایه را صادر کرده است. علیرضا دائمی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو امروز در نشست مشترک با نمایندگان شرکت‌های کره‌ای بابیان اینکه دولت ایران شرایط و تسهیلات بسیار مناسبی ازجمله خرید تضمین برق و امکان صادرات بخشی از برق تولیدی به کشورهای همسایه ایران را برای سرمایه‌گذاران نیروگاه ساز پیش‌بینی کرده است، گفت: انجام پروژه‌های مشترک در کشور‌های ثالث بخشی از این توافق می‌تواند باشد، چراکه ایران هم‌اکنون امکان مناسبی برای اجرای طرح‌های مختلف در کشورهای همسایه همچون ترکمنستان و تاجیکستان دارد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در احکام جداگانه‌ای و به پیشنهاد معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزیران امور اقتصادی و دارایی، دادگستری و صنعت، معدن و تجارت، هشت عضو شورای رقابت را منصوب کرد. در همین حال رضا شیوا در رابطه با وضعیت معرفی اعضای جدید شورای رقابت، اظهار داشت: خوشبختانه امروز از طریق احکام‌های جداگانه هشت نفر از اعضای جدید شورای رقابت توسط رئیس‌جمهور مورد تائید قرار گرفتند. وی بابیان اینکه متأسفانه هنوز قوه قضاییه دو نفر نماینده خود را به شورای رقابت معرفی نکرده است، افزود: در کنار این اتاق تعاون و اتاق بازرگانی نیز هنوز نمایندگان خود را معرفی نکرده‌اند. رئیس شورای رقابت اضافه کرد: خوشبختانه در حال حاضر اکثریت اعضا انتخاب‌شده‌اند و جلسه شورای رقابت در هفته آینده برگزار خواهد شد.

به نقل از وال استریت ژورنال، مارتین سریزولا، معاون مدیر دپارتمان خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای که پس از سفر سپتامبر مقامات این سازمان برای ارزیابی اقتصاد ایران منتشر شد، اظهار کرد: توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهان و پیش‌بینی برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی فرصت منحصری را برای ایجاد و توسعه دستاوردهای دو سال گذشته به همراه آورده است؛ اما آقای کریزولا اظهار کرد: اقتصاد ایران ضعیف بوده و هشدار داد که مقامات این کشور اگر می‌خواهند به‌طور کامل از دستاوردهای توافق هسته‌ای بهره‌مند شوند باید تغییرات ساختاری صورت دهند. وی در ادامه افزود: اراده سیاسی برای انجام این تغییرات ازجمله حذف یارانه‌ها، کاهش بدهی بخش دولتی و دنبال کردن سیاست پولی محتاطانه ضروری بوده است. این مقام صندوق بین‌المللی پول خاطرنشان کرد: پیچیدگی و گستردگی مشکلات مستلزم رهبری سیاسی قوی و پشتیبانی برای اقدام قاطع و هماهنگ است. بر اساس آنچه در بیانیه ایشان آمده است اقتصاد احتمالاً در نیمه اول سال 1394 (2015.16) تضعیف‌شده و درنتیجه پیش‌بینی می‌شود رشد ناخالص داخلی (GDP) واقعی از سطــح 3 درصــد در ســال 1393 (2014.15) بــه دامنـــه 0.5+ تا 0.5- درصد در ســـال 1394 (2015.16) تقلیل یابد، بسته به اینکه رفع تحریم‌های اقتصادی ایران دقیقاً در چه زمانی عملیاتی شود. چشم‌انداز اقتصادی ایران برای سال 1395 (2016.17) روشن‌تر به نظر می‌رسد. انتظار می‌رود افزایش تولید نفت، هزینه‌های پایین‌تر مالی و تجاری و دسترسی به دارایی‌های خارجی کشور رشد GDP واقعی را تا سطح 4 تا 5.5 درصد افزایش دهد. بخش قابل‌توجهی از این رشد ناشی از افزایش تولید نفت خواهد بود (به میزان حداقل 0.6 میلیون بشکه در روز تا 1 میلیون بشکه در روز بر اساس برآورد مسئولین). علاوه بر آن، کاهش هزینه‌های مالی و تجاری نیز به میزان 0.75 تا 1 واحد درصد افزایش در رشد اقتصادی کشور را ایجاد خواهد کرد. همچنین سرریز درآمدهای حاصل از افزایش تولید نفت به بقیه اقتصاد، به تسریع رشد اقتصادی کشور منجر خواهد شد. افزایش درآمد نفت همراه با بهبود رابطه مبادله، بهبود دسترسی به دارائی‌ها و سرمایه خارجی، فشارهای تقویت پول ملی در مفهوم نرخ واقعی ارز را تشدید خواهد کرد. تداوم تدریجی استحکام بودجه‌ای (ازجمله تداوم تجهیز درآمد مالیاتی و کوشش برای اصلاح یارانه‌ها) و سیاست محتاطانه پولی به همراه لنگر قرار دادن اهداف سیاست‌گذاری در جهت دستیابی به تورم تک‌رقمی تا پایان سال 1395 (2016.17) می‌تواند این فشارها را کاهش دهد. هدف مسئولین برای تک‌نرخی نمودن بازار ارز در عین حفظ رقابت‌پذیری در نرخ ارز واقعی اقدام مناسبی خواهد بود.

محمود بهشتیان- مشاور رئیس‌کل گمرک ایران در حاشیه دوره آموزشی قانون و مقررات گمرکی در مجمع واردات اظهار داشت: اصلاحیه قانون امور گمرکی در حال طی کردن آخرین مراحل بازبینی در دولت است و به‌محض نهایی شدن و تائید، از سوی هیئت دولت تقدیم مجلس خواهد شد. بهشتیان ضمن تشریح برخی مفاد این اصلاحیه تصریح کرد: یکی از موارد بسیار مهم که در اصلاحیه قانون امور گمرکی به‌صورت جدی به آن پرداخته‌شده است، مبحث شناسایی و حمایت از فعالان اقتصادی مجاز (AEO) است. بهشتیان ضمن استقبال از ایفای نقش تشکل‌های شناسنامه‌دار بخش خصوصی همچون مجمع واردات در شناسایی و معرفی فعالان اقتصادی خوش‌نام به گمرک اظهار داشت: سال‌هاست که دنیا به این نتیجه رسیده است که باید از پتانسیل تشکل‌های اقتصادی و صنفی بهره‌برداری کند و کشور ما نیز نباید خود را استثناء بداند.
بهشتیان اضافه کرد: حذف یا کاهش برخی جریمه‌های سخت‌گیرانه و همچنین رعایت کنوانسیون کیوتوی تجدیدنظر شده نیز از دیگر موارد طرح‌شده در اصلاحیه قانون امور گمرکی است. به گفته بهشتیان، به‌کارگیری نگرش‌ها، ابزارها و شیوه‌های مدرن و نوین همچون مدیریت خطر، پنجره واحد، حمایت از فعالان اقتصادی مجاز، دستگاه‌های بازرسی غیر مزاحم، دستگاه‌هایی که سرعت شمارش را افزایش دهد، اختصاص شماره‌های واحد 35 رقمی برای هر کانتینر کالا و... ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر هستند که برای تحقق توسعه کشور باید در گمرکات مدنظر قرار گیرد.

هنوز مجوز اعطای وام 100 میلیون تومانی مسکن داده نشده است، اما مشاور وزیر راه و شهرسازی می‌گوید در صورت توافق بانک مسکن ارزش وام به قیمت مسکن 10 برابر می‌شود. دکتر حسین عبده‌تبریزی گفته است که در صورت توافق بانک مسکن با انبوه‌سازان برای پرداخت وام‌های 100 میلیون تومانی، ارزش وام به قیمت مسکن که هم‌اکنون حدود پنج درصد است 10 برابر می‌شود و به حدود 50 درصد می‌رسد. به گفته وی، بانک مسکن در نظر دارد وام 20 میلیون تومانی تعمیرات را به 80 میلیون تومان خرید مسکن اضافه کند و یک وام 100 میلیونی به سازندگان بدهد. وی با اشاره به هزینه ساخت یک واحد 70 متری در شهر تهران افزود: به‌طور مثال ساخت یک واحد 70 متری در تهران با احتساب قیمت زمین، مصالح و دستمزد حدود 200 میلیون تومان است که اگر وام‌های 100 میلیون تومانی محقق شود نسبت ارزش وام به ارزش مسکن که طی سال‌های اخیر بسیار کم شده و حدود پنج درصد است تقریباً 10 برابر می‌شود و گشایشی در این بخش ایجاد خواهد کرد. مشاور وزیر راه و شهرسازی بابیان این‌که تأمین منابع مالی بخش مسکن دو وجه کلی دارد، گفت: یک وجه مربوط به خرید مسکن و وجه دیگر مربوط به ساخت مسکن است. ‌وزارت راه و شهرسازی معتقد است که بازار منابع مالی خرید مسکن که به آن بازار رهن گفته می‌شود بازار کوچکی است و باید بزرگ شود تا مردم بتوانند راحت‌تر، با نرخ‌های معقول‌تر و پیش‌پرداخت‌های کوچک‌تر اقدام به خرید واحد مسکونی کنند. عبده تبریزی تأکید کرد: وزارت راه و شهرسازی دارد تلاش می‌کند تا این مسئله از طریق منابع بانک مسکن و سایر بانک‌ها تحقق پیدا کند. وی درباره ساخت مسکن گفت: منابع بانک‌ها خیلی محدودشده، بازار هم ضعیف شده و پیش‌فروش صورت نمی‌گیرد. به همین دلیل ساخت مسکن نسبت به سه چهار سال گذشته کمتر شده است.

مهدی کرباسیان در مراسم امضای تفاهم‌نامه میان ایمیدرو و شرکت دانمارکی گفت: در سال‌های گذشته فناوری ساخت سیمان در کشور ما وجود نداشت اما با همکاری مطلوب شرکت «اف ال اسمیت» دانمارک درزمینهٔ انتقال تکنولوژی و دانش فنی، اکنون می‌توانیم ادعا کنیم که ایران در این صنعت صاحب دانش فنی بومی‌شده است. رئیس هیئت عامل ایمیدرو بابیان اینکه کشورهای همسایه برای انجام فعالیت‌های عمرانی به سیمان نیاز دارند، تصریح کرد: ایران می‌تواند با همکاری شرکت اف ال اسمیت، درزمینهٔ تأمین سیمان کشورهای منطقه اقدام کند. وی افزود: مصرف سیمان در ایران و کشورهای منطقه طی ۵ تا ۱۰ سال آینده به دلیل ارتقای کیفیت در ساخت‌وسازها (منازل مسکونی و زیرساخت‌ها)، افزایش خواهد یافت و همکاری میان اف ال اسمیت و ایمیدرو می‌تواند به همکاری‌های گسترده بینجامد. وی ادامه داد: شرکت دانمارکی به توانمندی در صنعت سیمان در ایران شناخته می‌شود درحالی‌که در جهان به‌عنوان یک شرکت معتبر در حوزه صنایع معدنی همچون مس، آلومینیوم و غیره مطرح است، بنابراین ایمیدرو آمادگی همکاری با این شرکت در بخش معدن ازجمله حوزه‌های استخراج و فرآوری زغال‌سنگ، مس، آلومینیوم و سایر اقلام غیرفلزی نظیر نیکل، کرومیت و عناصر نادر خاکی است. افزون بر این، مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران وابسته به ایمیدرو آماده همکاری با شرکت اف ال اسمیت است. رئیس هیئت عامل ایمیدرو بیان داشت: سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) متشکل از ۱۰ کشور منطقه است و در صورت همکاری شرکت اف ال اسمیت، امکان همکاری با کشورهای مزبور فراهم خواهد شد. در این جلسه، توماس شولز (Thomas Schulz)، رئیس هیئت عامل شرکت «اف ال اسمیت» دانمارک نیز بابیان اینکه دوره جدیدی در روابط ایران و شرکت اف ال اسمیت آغازشده است، گفت: فعالیت‌های تجاری با ایران و کشورهای همسایه درراه است و با همکاری یکدیگر، می‌توان ایران را به‌عنوان مرکز تولید و توزیع سیمان به کشورهای منطقه در نظر گرفت. وی ادامه داد: برای پیشبرد امور، دفتر رسمی اف ال اسمیت در ایران بازگشایی خواهد شد و ما برای یک دوره طولانی همکاری با دانشگاه‌ها آماده خواهیم شد.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به مبلغ ۱۲۷.۳ میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی ۳۱.۹ میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک) ۱.۳ میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ ۸۶.۱ میلیارد تومان و در فرابورس به ۴۱.۲ میلیارد تومان رسید که صنعتی و معدنی چادرملو با ۱۵.۹ میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوکی اوراق صکوک اجاره پتروشیمی قائد بصیر با ۱۰ میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه صنایع کانی فلزی با ۱۶.۱ میلیارد تومان و گروه مواد دارویی با ۹.۸ میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس تهران نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۲۴ واحد و شاخص قیمت ۹ واحد کاهش ولیکن شاخص فرابورس ۵ واحد افزایش یافت. شاخص کل بورس تهران با افت امروز خود به عدد ۶۱۲۱۰ واحد و شاخص قیمت به ۲۳۹۷۷ واحد رسید. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با ۲۴ واحد بیشترین اثر مثبت و ایران‌خودرو با ۲۳ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.


وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان بسیار پایین اما بهتر از روز گذشته بود. در روز جاری از میان ۳۳ نماد باز صنعت سیمان، ۱۹ نماد صنعت (و ۱ نماد حق تقدم) با حجم معاملاتی معادل ۲۲۰۰ هزار سهم و حق تقدم و ارزش معاملاتی برابر با ۳۰۳۸ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. از میان نمادهای معاملاتی و بر پایه قیمت پایانی، تنها ۸ نماد اندکی مثبت، ۴ نماد بدون تغییر و مابقی نمادها یکپارچه منفی بودند. سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) با ۵۳۳ هزار سهم به ارزش ۵۹۴ میلیون ریال حدود ۲۰ درصد معاملات و سیمان تهران با ۲۵۵ هزار سهم به ارزش ۴۳۷ میلیون ریال معادل ۱۴٪ کل معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. نماد حق تقدم استفاده‌نشده سیمان کردستان نیز به‌منظور عرضه ۱۱.۴ میلیون برگ حق تقدم بازگشایی شد. امروز نماد سیمان شرق که روز گذشته پس از تعدیل سود پیش‌بینی‌شده و انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی بازگشایی‌شده ولیکن مورد معامله قرار نگرفته بود مورد حراج قیمتی واقع ولیکن بازهم شاهد انجام معاملاتی بر روی نماد خود نبود. از میان نمادهای باز ۱۴ نماد سیمان اردبیل، ارومیه، بجنورد، خاش، خزر، دشتستان، شرق، اصفهان، صوفیان، فارس، قاین، هرمزگان، مازندران، ‌ نی‌ریز و ایلام امروز شاهد انجام معامله‌ای بر روی نمادهای خود نبودند. در سامانه کدال اطلاعیه شفاف‌سازی سیمان هرمزگان در خصوص تحقق سود پیش‌بینی‌شده ونیز اظهارنظر باز‌رس قانونی در خصوص افزایش سرمایه شرکت سیمان دورود درج گردیده است.

ارزش معاملات نمادهای لیدر سیمان امروز کمی بهتر از روزهای اخیر بود و مجموعاً به ۱۴۰ میلیون تومان بالغ شد که البته مبلغ بسیار بسیار پایینی است. روند قیمتی سهام سیمان تهران تماماً مثبت، سیمان فارس و خوزستان بدون جهت‌گیری خاص و سیدکو عمدتاً مثبت بود. البته ازآنجاکه حجم و ارزش معاملات بسیار پایین است به روندهای مورداشاره اتکای چندانی نمی‌توان داشت.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه هیچ‌یک از سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه فعالیتی نداشته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24