Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

استفاده از بعضی از نمادها به‌منظور ایجاد روند مصنوعی در شاخص کل موضوع تازه‌ای نیست. امروز بسیاری از سایت‌ها این عمل را رشد شاخص با اهرم خلیج‌فارس و سیلی معامله بلوکی خلیج‌فارس بر صورت شاخص نام‌گذاری کردند...

بورس24 :فضای منفی که دیروز بازار را از میانه وقت در برگرفت، در روز جاری از همان ابتدای معاملات به‌خوبی خود را در افول شاخص کل و حجم معاملات نشان داد. روند نزولی شکل‌گرفته هم در شاخص کل و هم در شاخص هم‌وزن به‌خوبی قابل‌رؤیت بود به‌نحوی‌که در حدود ساعت 11 شاخص کل له عدد 63030 واحد رسید و فاصله اندکی تا سقوط به کانال 62000 واحد داشت که با انجام معامله بر روی نماد شاخص ساز و بزرگ هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (که امروز به‌منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و فوق‌العاده با موضوع افزایش سرمایه متوقف شد) شاخص توانست از دامنه منفی رهایی یابد و با جهشی 121 واحدی ناشی از این نماد بزرگ خود را به دامنه مثبت بکشاند البته شرایط عمومی بازار پس از انجام این معامله همانند قبل و با افزایش عرضه‌ها و روند نزولی همراه شد که البته درنهایت با 55 واحد مثبت به کار خود خاتمه داد و در سطح 63127 واحد متوقف ماند.

استفاده از بعضی از نمادها به‌منظور ایجاد روند مصنوعی در شاخص کل موضوع تازه‌ای نیست. امروز بسیاری از سایت‌ها این عمل را "رشد شاخص با اهرم خلیج‌فارس" و "سیلی معامله بلوکی خلیج‌فارس بر صورت شاخص" نام‌گذاری کردند. حجم و ارزش معاملات امروز متأسفانه افول داشت و به کمتر از 80 میلیارد تومان در بازار معاملات خرد سهام بالغ شد. به نظر می‌رسد همچنان کمبود نقدینگی و نیاز بسیاری از سهامداران بزرگ موجبات افزایش شدید عرضه‌ها را فراهم می‌آورد و مانع از رشد قیمت سهام علیرغم اعتراف بسیاری از دست‌اندرکاران به ارزندگی آن‌ها می‌باشد. این روزها بسته خروج از رکود که روز شنبه توسط تیم اقتصادی دولت رونمایی شد همچنان توسط اصحاب رسانه، فعالان بازار و کارشناسان مورد تحلیل قرار می‌گیرد و عقاید مختلفی در خصوص آن ابراز می‌شود. عده‌ای به ابهامات، گروهی به منحصر بودن بسته به صنعت خودرو و بانکداری، تعدادی به ناکافی بودن این ارقام و ... اشاره دارند.

با توجه به اعلام رسمی پذیرش برجام و شروع فرایند لغو تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا، سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران که برای شرکت در نشست کمیسیون برنامه جامع اقدام مشترک به وین پایتخت اتریش سفرکرده، روز دوشنبه در پایان این نشست گفت عملیات جمع‌آوری سانتریفیوژهای مازاد ایران طی چند روز آینده آغاز می‌شود. خبرگزاری رویترز گزارش داد، عراقچی روز دوشنبه اعلام کرد که احتمالاً قبل از پایان سال جاری میلادی توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) اجرا خواهد شد. وی دراین‌باره گفت: خوشبختانه، قبل از پایان امسال، به‌طورقطع ما روز اجرا را خواهیم داشت

رئیس اتاق بازرگانی ایران با ابراز نگرانی فعالان اقتصادی نسبت به بسته جدید اقتصادی دولت برای بازگشت رونق اقتصادی در نیمه دوم سال، گفت: بیم آن راداریم که منابع این بسته صرف خصولتی‌ها شود. وی اظهار داشت: دوره مشخص‌شده برای اجرای بسته رونق اقتصادی که در روزهای گذشته از سوی دولت رونمایی شده است، پنج ماه است درحالی‌که ابهامات بسیاری در این بسته به چشم می‌خورد و شیوه اجرا در پنج‌ماهه نیز هیچ شفافیتی ندارد. جلال‌پور ادامه داد: نگرانی اصلی از این بسته این است که به چه طریقی منابع در نظر گرفته‌شده قرار است هزینه شود؛ هرچند حجم آن نیز قابل‌مقایسه با نیاز امروز اقتصاد ایران نیست. وی افزود: نگرانی بخش خصوصی از چگونگی صرف منابع بسته رونق اقتصادی به‌شدت بالاست و هنوز مشخص نیست که آیا قرار است این منابع به بنگاه‌های خصولتی و دولتی که مالیات هم نمی‌دهند و سربار اقتصاد ایران هستند، پرداخت شود یا اینکه بخش خصوصی واقعی ذینفع قرار گیرد.

چندی پیش اعلام نرخ 13 سنتی از طرف وزارت نفت، اعتراض برخی از سهامداران و شرکت‌های پتروشیمی را برانگیخته بود که در نامه 4 وزیر به رئیس‌جمهور نیز این موضوع نیز موردبررسی قرارگرفته و خواهان اصلاح و کاهش آن شده بودند و از قرار معلوم این نرخ کمتر از دو هفته آینده بار دیگر اعلام و ابلاغ می‌شود. در ارتباط با نرخ گاز خوراک پیشنهادی ظاهراً یکی از ابهامات اساسی مطرح‌شده توسط سرمایه‌گذاران هندی و ژاپنی نیز همین مسئله است. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی در رابطه با نرخ موردنظر شرکت‌های پتروشیمی برای خوراک موردنیازشان اظهار داشت: ما بارها نرخ موردنظر خود را در جلسات و رسانه‌های مختلف اعلام کرده‌ایم اما باید منتظر اعلام نهایی آن از طرف وزارت نفت بود. من بازهم تأکید می‌کنم نرخ مناسب برای خوراک شرکت‌های پتروشیمی حدود 8 سنت می‌باشد و ارقام بالاتر از این منطقی نیست. احمد مهدوی در ادامه افزود: کشوری مثل ترکیه که منابع نفتی ندارد، در صنایع بالادستی وارد نشده و بیشترین فعالیت را در صنایع پایین‌دستی دارد، دیگر کشورهایی که نفت ندارند نیز از تکنولوژی فضای کسب‌وکار پول ارزان و مناسب استفاده می‌کنند و تنها مزیت ایران در مقایسه با آن‌ها خوراک و گازی است که در اختیار دارد چراکه ازلحاظ تکنولوژی و فضای کسب‌وکار، از آن‌ها عقب‌تر هستیم و باید از مزیت خوراکی که داریم نهایت استفاده را ببریم و بر اساس یک فرمول مناسب و منطقی، قانون در راستای جذب سرمایه‌گذار و افزایش رقابت‌پذیری اجرا شود. وی در رابطه با نرخ خوراک در کشورهای دیگر گفت: در حال حاضر نرخ خوراک در آمریکا حدود 10 سنت، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس 5 تا 6 سنت و در روسیه بین 10 تا 11 سنت می‌باشد و در آمریکا قیمت خوراک پتروشیمی‌ها اغلب بر اساس عرضه و تقاضا در بورس مشخص می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بابیان این‌که صنایع خودرو، لوازم‌خانگی و مصالح ساختمانی در بحث تحریک تقاضا دارای اولویت هستند، گفت: 200 میلیارد یارانه تولید با اولویت صنایع صادراتی، صنایع کوچک و متوسط هزینه خواهد شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره برنامه وزارت صنعت برای ارتقای کیفی خودروسازان داخلی نیز ادامه داد: خودروسازان و همه صنایع برای ارتقای کیفی برنامه مستمر دارند و با توجه به رقابتی که وجود دارد تلاش خود را برای ارتقای کیفیت انجام می‌دهند. نعمت‌زاده افزود: از سوی دیگر شاخص‌هایی که اندازه‌گیری می‌شود حاکی از آن است که وضعیت کیفی رو به بهبود است درنهایت آنچه مسلم است این است که خودرو بنا بر استاندارد‌های ملی ساخته می‌شود، هرچند که خودروسازان می‌توانند کیفیت خود را به بیش از استاندارد‌ها نیز افزایش دهند. وی ادامه داد: برای مثال در موردبحث آلاینده‌ها تا سال گذشته موتور خودروهای داخلی بر اساس بنزین یورو 2 تولید می‌شد، چراکه میزان بنزین یورو 4 در کشور به میزان کافی نبود، اما پس از تأمین بنزین یورو 4 تولید خودروها بر اساس این بنزین صورت گرفت. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت خودروسازان آمادگی دارند درصورتی‌که بنزین‌های یورو 5 و یورو 6 توسط پالایشگاه‌های داخلی تأمین شوند نسبت به تولید خودروها بر این اساس اقدام کنند وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تحریک تقاضا برای خرید خودرو و کالاهای بادوام داخلی با استفاده از تسهیلات بانکی تورم زا نخواهد بود. محمدرضا نعمت زاده افزود: این تسهیلات برای تحریک تقاضا در بازار با سود مناسب برای مردم در نظر گرفته‌شده و منتظریم که بانک مرکزی زوایای مختلف پرداخت این تسهیلات را برای مردم مشخص کند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور بابیان اینکه برخی از خودروهای وارداتی با ارز مبادله‌ای وارد می‌شوند، از ارائه طرح جامع احیا و اعتلای صنعت خودرو به مجلس خبر داد. آرش محبی‌نژاد اظهار کرد: کلیات طرح جامع احیا و اعتلای صنعت خودرو به مجلس شورای اسلامی ارائه و رونوشت آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شد. وی بابیان اینکه یکی از محورهای این طرح، مدیریت و ساماندهی واردات خودرو است، خاطرنشان کرد: در این زمینه درگذشته اقداماتی چون واردات خودرو با ارز دارو صورت گرفته که نشان‌دهنده ضرورت تقویت نظارت‌ها و ساماندهی این بخش است. دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور ادامه داد: گذشته از واردات خودرو با ارز دارو، هم‌اکنون برخی از خودروهای وارداتی و قطعات آن‌ها با استفاده از ارز مبادله‌ای وارد کشور می‌شود درحالی‌که خودرو کالای حیاتی و جزو مایحتاج ضروری مردم نیست که با استفاده از ارز دولتی و یارانه‌ای وارد شود. وی افزود: علاوه بر ساماندهی واردات خودرو، موضوع تقویت شرکت‌های لیزینگ خودرو نیز در طرح احیای صنعت خودرو پیش‌بینی‌شده است تا از این طریق قدرت خرید مصرف‌کنندگان افزایش یابد. محبی‌نژاد بابیان اینکه در این طرح مشکلات ناشی از قیمت‌گذاری دستوری خودرو نیز مطرح‌شده است، تصریح کرد: ایجاد امکان مشارکت قطعه‌سازان و خودروسازان داخلی با شرکت‌های معتبر جهانی پس از لغو تحریم‌ها نیز در این طرح مورد تأکید قرارگرفته تا شرایط برای افزایش کیفیت و تیراژ تولید محصولات فراهم شود. وی ادامه داد: طرح تحول فرهنگی و اجتماعی برای ترغیب مصرف‌کنندگان به حمایت از تولیدات داخلی از دیگر موارد مطرح در طرح جامع احیا و اعتلای صنعت خودرو است. دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور خاطرنشان کرد: این طرح هم‌اکنون در کمیسیون‌ صنایع و معادن و مرکز پژوهش‌های مجلس در دست بررسی است و امیدواریم ظرف یک ماه آینده به تصویب برسد

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توجه به شرایط ایجادشده در کشور پس از برجام شاهد موج سرمایه‌گذاری خارجی در بنادر کشور هستیم. محمد سعید نژاد افزود: خوشبختانه با توجه به شرایط ایجادشده در کشور پس از برجام شاهد موج سرمایه‌گذاری خارجی در بنادر کشور هستیم و مؤسسات مالی و سرمایه‌گذاران خارجی در یک رقابت تنگاتنگ وارد عرصه سرمایه‌گذاری در بنادر کشور شده‌اند. وی بیان داشت: درخواست‌های بسیاری در بخش سرمایه‌گذاری خارجی به سازمان بنادر کشور اعلام وصول‌شده و پیش‌بینی می‌کنیم این میزان سرمایه‌گذاری خارجی به دو میلیارد دلار برسد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران با اشاره به میزان و مجموع سرمایه‌گذاری توسعه و تجهیز گفت: تا پایان امسال قراردادهای توسعه‌ای و تجهیز بنادر به دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد و این میزان مربوط به یک سال اخیر است وی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال خصوصی‌سازی بندر نوشهر گفت: هنوز تصمیمی درباره خصوصی‌سازی بندر نوشهر گرفته نشده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طی 5 ماه نخست امسال و در شرایط رکود فعالیت‌های ساختمانی میزان صادرات فولاد به سه میلیون تن رسید. جعفر سرقینی افزود: میزان تولید فولاد خام در دوره پنج‌ماهه نخست امسال به رقم 6.8 میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت هشت‌درصدی نشان می‌دهد. مس کاتد تولیدی در این مدت به 77 هزار تن رسید که کاهش هشت‌درصدی را در مقایسه با مدت مشابه در سال 93 ثبت کرد. وی اضافه کرد: شمش آلومینیوم تولیدی نیز در دوره این گزارش به 125 هزار تن رسید که رشد 2.5 درصدی را نسبت به پنج‌ماهه نخست سال گذشته نشان می‌دهد. در این مدت 104 هزار تن پودر آلومینا تولید شد. مقایسه این میزان با عملکرد پنج‌ماهه اول پارسال افت دودرصدی را ثبت کرد. سرقینی عملکرد بخش خصوصی درزمینهٔ تولید سنگ‌آهن را در پنج‌ماهه ابتدایی امسال بالغ‌بر 12 میلیون تن ذکر کرد و افزود: مقایسه این رقم نسبت به عملکرد دوره مشابه سال گذشته کاهش 11 درصدی را به دنبال داشت. وی بابیان آنکه عملکرد بخش کاشی و سرامیک در پنج‌ماهه نخست امسال به میزان 146 میلیون مترمربع است، گفت: مقایسه این رقم با تولید دوره مشابه در سال 1393 کاهش 19 درصدی نشان می‌دهد. سرقینی آمار تولید شیشه جام را در این دوره 305 هزار تن ذکر کرد که رشد تولید 21 درصدی را نسبت به مدت پنج‌ماهه ابتدایی سال گذشته به همراه داشت. بر اساس برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری قرار است تولید فولاد خام به 18 میلیون تن، کاتد مس 200 هزار تن، شمش آلومینیوم 310 هزار تن، آلومینا 250 هزار تن، سیمان 72 میلیون تن، کاشی و سرامیک 440 میلیون مترمربع و شیشه جام به یک‌میلیون و 350 هزار تن برسد.

معاون امور مسکن و ساختمان بابیان این‌که پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در تدوین بسته خروج از رکود پرداخت وام حداکثری است، گفت: عملیاتی شدن افزایش وام جعاله هنوز مشخص نیست و باید در این بسته گنجانده شود. حامد مظاهریان بابیان این‌که سیاست‌های بخش مسکن درگرو بسته جدید خروج از رکود قرارگرفته است، اظهار کرد: چون قرار است در این بسته جامع‌نگری و بخش مسکن هم در آن لحاظ شود، باید تا پایان هفته منتظر بمانیم. وی بابیان این‌که در این بسته وام‌های مختلف بخش مسکن نیز دیده‌شده است، تصریح کرد: عملیاتی شدن افزایش وام جعاله از ۱۰ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان با توجه به زمان رونمایی از وضعیت مسکن در بسته خروج از رکود، هنوز مشخص نیست و باید در این بسته گنجانده شود. وی در خصوص پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به کارگروه تدوین بسته خروج از رکود اقتصادی اظهار کرد: پیشنهاد ما حداکثر مبلغ لازم برای خروج مسکن از رکود با استفاده از تسهیلات خرید است. قیمت نهایی این وام هنوز تأیید نشده و تا پایان این هفته مشخص خواهد شد.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری با اشاره در معرض ورشکستگی بودن فعالان بخش مسکن، از آمادگی انبوه‌سازان برای مشارکت در طرح‌هایی مانند لیزینگ مسکن، رهن ثانویه و فروش اقساطی خبر داد. در بخشی از نامه جمشید برزگر رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان به رئیس‌جمهوری آمده است: «...انتظار ما از دولت محترم این بوده و هست که تولیدکنندگان مسکن را نیز همانند سایر تولیدکنندگان و صنوف صنعتی کشور مورد پشتیبانی و اهتمام ویژه قرار دهد ولی متأسفانه در شرایط بحرانی حاکم بر اقتصاد کشور بسیاری از همین تولیدکنندگان و فعالان عرصه مسکن و ساختمان به خاطر بی‌توجهی‌ها و عدم‌حمایت‌ها تا مرز ورشکستگی و نابودی سرمایه پیش رفته‌اند و کمرشان زیر بار بهره‌‌های کلان بانکی و مقررات خلق‌الساعه مالیاتی و قوانین کارشناسی نشده بیمه‌ای خم‌شده است. تصور ما این بود که دولت محترم با ارائه بسته‌های تشویقی و حمایتی یاری‌رسان بخش خصوصی حوزه مسکن و ساختمان باشد، درحالی‌که متأسفانه نگاه اغلب مدیران میانی دولت به بخش خصوصی به رقیب انگاری بدل شده است.» در قسمت دیگری از این نامه آمده است؛ «از دولت محترم برای اصلاح قانون پیش‌فروش ساختمان و آیین‌نامه اجرایی مربوطه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و بازنگری در قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، واقعی کردن نرخ حق بیمه کارگران ساختمانی متناسب با نیروی کار و اصلاح قانون بیمه‌های اجتماعی این قشر زحمتکش و آسیب‌پذیر و تدوین و تصویب آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۹ قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان کشور منطبق با قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و قانون نظام صنفی کشور اقدامات عاجل را برنامه‌ریزی و اجرا نماید.»

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صنعت گردشگری را موتور محرکه خروج اقتصاد ایران از رکود دانست و گفت: «ما انتظار داریم پس از لغو تحریم‌ها شاهد سونامی ورود گردشگران خارجی به کشور باشیم.» مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس سخن می‌گفت افزود: سیاست‌های اعتدالی رئیس‌جمهور حسن روحانی و تسهیل مقررات صدور ویزا در حال گشودن درها برای بازگشت گردشگران خارجی به ایران است. بر اساس این گزارش ایران دارای ۱۹ اثر ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. حتی پیش از لغو تحریم‌ها، تعداد گردشگران خارجی عازم ایران در هر دو سال گذشته ۱۲ درصد افزایش‌یافته است. در سال ۲۰۱۴، ایران میزبان بیش از ۵ میلیون گردشگر خارجی بود که حدود ۷.۵ میلیارد دلار درآمد عاید این کشور کرد. حدود نیمی از این تعداد گردشگر، شیعیانی بودند که برای اهداف زیارتی وارد کشور شدند و نصف بقیه گردشگرانی از اروپا، آمریکای شمالی و شرق آسیا بودند. سلطانی فر افزود: «در دوره پساتحریم، گردشگری صنعتی است که بیش از هر بخش دیگری شاهد رشد خواهد بود... گردشگری مطمئناً موتور محرکه خروج ایران از رکود است. بخش گردشگری ایران یک بازار روبه‌پیشرفت برای سرمایه‌گذاران است. ما انتظار داریم پس از لغو تحریم‌ها شاهد سونامی ورود گردشگران خارجی به کشور باشیم.» سلطانی فر ادامه داد مسئولان ایرانی تلاش دارند موانع پیش روی گردشگران را مرتفع کنند و روادید فرودگاهی در تهران برای اتباع ۱۹۰ کشور صادر نمایند. این روادید برای ۳۰ روز اعتبار خواهد داشت و امکان تمدید آن تا ۱۵ روز دیگر وجود دارد. مسئولان گردشگری همچنین قصد دارند از سال آینده صدور روادید الکترونیکی را آغاز کنند. اتباع آمریکایی و انگلیسی‌ای که قصد سفر به ایران دارند، قبل از ورود به خاک ایران باید درخواست صدور ویزا کنند. به گفته سلطانی فر، در سال ۲۰۱۴، ۳ هزار و ۴۰۰ شهروند آمریکایی به ایران سفر کردند، درحالی‌که این رقم در سال ۲۰۱۳، ۱۸۰۰ نفر بود. معاون رئیس‌جمهوری ایران در ادامه این مصاحبه افزود: «ما باید در طی ۱۰ سال تعداد هتل‌های چهار و پنج ستاره‌مان را از ۱۳۰ به ۴۰۰ عدد افزایش دهیم. ما در حال ارائه تسهیلات کم‌بهره به بخش خصوصی برای ساخت هتل‌های مدرن هستیم.» ما باید ناوگان حمل‌ونقل هوایی‌مان را نوسازی کنیم و پس از لغو تحریم‌ها هواپیماهای جدید بخریم؛ اما این روند زمان‌بر خواهد بود. سلطانی فر ضمن استقبال از سفر گردشگران آمریکایی به ایران گفت: «گردشگران آمریکایی و سرمایه‌گذاران مورد استقبال ما هستند. مانع یا محدودیتی برای سفر آن‌ها به ایران یا سرمایه‌گذاری آن‌ها در کشور وجود ندارد.»

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: در جلسه کمیسیون اقتصادی که با حضور مسئولان بانک مرکزی برگزار شد، با درخواست اعضا مقرر شد انحلال سرمایه‌گذار قبلی پدیده شاندیز انجام‌شده تا با مصوبه شورای پول و اعتبار پدیده شاندیز واگذار شود. مصطفی افضلی‌فرد اظهار کرد:‌ در جلسه کمیسیون اقتصادی که با حضور مسئولان بانک مرکزی برگزار شد، با درخواست اعضا مقرر شد تا انحلال سرمایه‌گذار قبلی پدیده شاندیز انجام‌شده و سه نفر خریدار جدید که آمادگی خرید این مجموعه رادارند، پیشنهاداتشان بررسی‌شده تا با مصوبه شورای پول و اعتبار پدیده شاندیز واگذار شود. وی تصریح کرد: به‌رغم پیگیری مسئولان تاکنون این اقدام انجام‌نشده و باید در کمترین فرصت زمینه این امر فراهم آید.

ایران به‌زودی برای توسعه 15 طرح معدن مناقصه بین‌المللی برگزار خواهد کرد. مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام این خبر افزود تولید روی، طلا و آهن با لغو تحریم‌ها افزایش می‌یابد. به گزارش بلومبرگ، آقای حسن روحانی رئیس‌جمهور آبان ماه به فرانسه و ایتالیا سفر می‌کند و برخی از این طرح‌ها در این سفر به امضا خواهد رسید. کرباسیان خاطرنشان کرد شرایط مناقصه ۱۵ طرح یادشده ظرف ۴ ماه آینده اعلام خواهد شد. نخستین طرح شامل توسعه معدن طلای نیکویه در غرب تهران است. کرباسیان گفت ما مانعی برای مشارکت شرکت‌های بین‌المللی در صنعت معدن ایران ایجاد نخواهیم کرد. وی افزود طرف‌های علاقه‌مند می‌توانند برای مالکیت ۱۰۰ درصدی یا مشارکت با ما یا با هر شرکت داخلی یا بین‌المللی که بخواهند، اقدام کنند. کرباسیان پیش‌تر گفته بود که تولید فولاد کشور از ۲۲ میلیون تن در سال جاری به ۵۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید. به گفته وی، طرح‌های آلومینیم و فولاد موردعلاقه شرکت‌های ایتالیایی است و شرکت‌های فرانسوی در پی همکاری فنی و مشارکت در طرح‌های آلومینیم هستند.

ابراهیم بهادرانی، نماینده رییس اتاق ایران در كمیسیون اصلی تدوین برنامه ششم توسعه گفت: تا امروز چند شاخص اصلی اقتصاد در دستور كار بوده است و درباره آن‌ها به‌طور كامل بحث و تبادل‌نظر شده است. به‌طور مثال یكی از شاخص‌های اصلی «رشد اقتصاد ملی» است. واقعیت این است كه این شاخص در دهه‌های اخیر و باوجود برنامه‌های پنج‌ساله پنج‌گانه قبلی دارای نوسان قابل‌ملاحظه بوده و میانگین رشد نیز در این چند دهه برای عبور از اقتصاد ایران از چم‌وخم توسعه‌نایافتگی كافی نبوده است. در برنامه ششم توسعه با لحاظ كردن امكانات و محدودیت‌ها رشد ۸ درصد متوسط در طول سال‌های اجرای برنامه در كانون توجه قرار گرفت. البته این رشد باید همراه با رشد اشتغال باشد. به گفته ایشان برخی از شاخص‌های اصلی اقتصاد برای ۵ سال اجرای برنامه ششم توسعه در كمیسیون اصلی تدوین برنامه ششم تعیین‌شده است. نرخ تورم تك‌رقمی، رشد ۸ درصدی تولید ناخالص داخلی به‌طور متوسط در هرسال، نرخ رشد ۴.۱ درصدی نرخ رشد اشتغال و كاهش ضریب جینی از ۳۸ درصد فعلی به ۳۴ درصد در كمیسیون اصلی تدوین برنامه ششم تصویب‌شده است.

شورای پول و اعتبار در جلسه فردا سه‌شنبه در ساختمان مرکزی بانک مرکزی، ۹ دستور کار را دارد که دو موضوع بررسی و تصویب کاهش نرخ سود بانکی و بررسی جزئیات نحوه اجرای بسته اقتصادی دولت برای نیمه دوم سال به‌عنوان اولویت‌ها خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. درعین‌حال، شورا ۷ محور دیگر را نیز موردبررسی قرار خواهد داد که شامل ضوابط ناظر بر حداقل استاندارد شفافیت و انتشار عمومی اطلاعات توسط مؤسسات اعتباری، ساختار سهامداری بانک‌ها، آئین‌نامه تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط و اعطای تسهیلات اشتغال به مددجویان می‌شود. همچنین شورای پول و اعتبار بررسی دستورالعمل نحوه محاسبه ذخیره مطالبات مؤسسات اعتباری، زمان لازم‌الاجرا شدن فرم‌های یکنواخت عقود اسلامی (مضاربه) و اعطای تسهیلات ساخت و احداث انفرادی مسکن از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم را در دستور کار خواهد داشت.

سیدکمال سیدعلی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران از موافقت برای اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار به صندوق ضمانت صادرات ایران بابت افزایش سرمایه خبر داد و گفت: در آستانه روز ملی صادرات، روز یکشنبه هفته جاری بانک مرکزی افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران را پرداخت کرد و به‌این‌ترتیب، صادرکنندگان بیشتری می‌توانند زیر چتر حمایتی برای ضمانت صادراتشان قرار گیرند. ایشان افزود: ضرورت آینده کشور این است که دستگاه‌های حامی صادرات و بنیه صادراتی کشور تقویت شود، چراکه صادرات موتور محرک اقتصاد کشور است و با تأمین مالی از سوی سیستم بانکی و بانک توسعه صادرات، در کنار پوشش‌های بیمه‌ای می‌توان حرکت خوبی را اجرایی کرد. وی تصریح کرد: در دنیا همین راه را مؤسسات بیمه‌ای معتبر طی کرده‌ و توانسته‌اند پوشش‌های خوبی را برای صادرکنندگان در نظرگیرند که منجر به افزایش و رونق صادرات شده، این در حالی است که صادرکنندگان با تکیه‌بر این پوشش‌های بیمه‌ای می‌توانند کالاهای صادراتی خود را نسیه بفروشند و بدون دغدغه، پول خود را از بانک به‌محض فروش کالا دریافت کنند. سیدعلی اظهار داشت: کشورهایی که هم‌اکنون بازار هدف صادراتی ایران هستند، پر ریسک هستند و بنابراین باید صادرکنندگان برای پوشش این ریسک، از بیمه‌های صندوق ضمانت صادرات استفاده کنند، این در حالی است که در دوره‌ای، عراق ۱۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت و به‌راحتی خریدهای خود را از ایران انجام داده و پروژه‌های فنی و مهندسی را با کمک شرکت‌های ایرانی انجام می‌داد اما هم‌اکنون با سقوط قیمت نفت به ۵۰ دلار، بسیاری از مطالبات معوق پیمانکاران ایرانی در عراق، معوق شده است که بر این اساس، اگر صادرکنندگان کار خود را تحت پوشش صندوق ضمانت صادرات ایران قرار می‌دادند، اکنون مشکلشان بابت عدم دریافت مطالبات از دولت عراق، به‌اندازه کنونی حاد نبود.

ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی خواستار بررسی مجدد برخی مواد دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها ازجمله ایجاد فرصت‌های فراقانونی برای سهامداران بانک‌ها و ایجاد انحصار به‌واسطه اعطای امتیازات به مؤسسات اعتباری و محدود کردن اختیارات شرکت‌های تضامنی شد.

مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای توتال فرانسه با اعلام اینکه در صورت لغو تحریم‌ها، آماده بازگشت صنعت نفت ایران و همکاری با شرکت ملی نفت ایران هستیم، تصریح کرد: توتال آماده ارائه خدمات به صنایع نفت و گاز ایران است. وی از تأمین فاینانس، فناوری‌های روز و دانش فنی به‌عنوان سه برنامه جدید کاری توتال در ایران پس از تحریم‌ها یادکرد و ادامه داد: توتال فرانسه دارای تجربیات گسترده بین‌المللی در منطقه خاورمیانه، آفریقا، برزیل و حتی روسیه است. میشل، بار دیگر با اشاره به آمادگی دوباره توتال فرانسه برای همکاری با ایران از کاهش ۵۰ درصدی قیمت نفت به‌عنوان یک چالش اساسی یادکرد و گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پیش روی توتال برای اجرای پروژه‌های نفت و گاز در ایران و سایر نقاط جهان کاهش و پایین آوردن هزینه‌های تولید نفت و گاز است. مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای توتال فرانسه از ضرورت به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین و فناوری‌های به‌روز جهان برای کاهش هزینه‌های تولید نفت و گاز سخن گفت و تأکید کرد: توتال از آخرین تکنولوژی‌های روز جهان برای توسعه صنعت نفت و گاز برخوردار است و سعی می‌کنیم در کنار کاهش هزینه‌های تولید، افزایش ضریب بازیافت و افزایش بهره‌وری را هم در دستور کار قرار دهیم.

رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه تحریم‌ها علیه ایران تا دو ماه دیگر لغو می‌شود، گفت: مقدمات افزایش تولید را آماده کرده‌ایم و یک هفته بعد از لغو تحریم‌ها تولید نفت کشور 500 هزار بشکه در روز افزایش خواهد داشت؛ البته قبلاً اعلام‌شده بود که طی یک ماه به این افزایش دست خواهیم یافت که با اقدامات صورت گرفته این مدت‌زمانی کاهش‌یافته است. وی با تأکید بر اینکه برای بازاریابی 500 هزار بشکه‌ موردنظر مشکلی نداریم گفت: این بازاریابی بیشتر در میان مشتریان سنتی غربی و آسیایی انجام‌شده است. ایشان با تأکید بر اینکه با برداشته شدن تحریم‌ها و حضور خارجی‌ها در کشور قرار نیست عنان صنعت نفت به شرکت‌های خارجی واگذار شود، گفت: متعدد اعلام کرده‌ایم که از خارجی‌ها سه انتظار داریم؛ با توجه به محدودیت منابع داخلی شرکت‌های خارجی باید سرمایه موردنیاز صنعت نفت را با خود بیاورند. در حال حاضر ظرفیت پذیرش این سرمایه‌گذاری تا 100 میلیارد دلار است. جوادی ادامه داد: علاوه بر اینکه شرکت‌های خارجی باید تکنولوژی روز را به کشور منتقل کنند انتظار داریم که نظام نوین اداری و ساختاری پروژه‌ها که حاصل تجربه بین‌المللی است به ایران منتقل کنند؛ آن‌ها با این سه شرط به‌علاوه همکاری 50 درصدی با شرکای داخلی می‌توانند در طرح‌های صنعت نفت حضورداشته باشند. وی در مورد پیش‌بینی قیمت نفت در آینده گفت: برای پیش‌بینی قیمت باید به بحث مسائل اقتصادی، سیاسی و امنیت عرضه را در نظر گرفت؛ در یک‌روال اقتصادی معمول پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2016 میلادی قیمت نفت به 70 تا 80 دلار افزایش یابد؛ قطعاً ایران از این رقم در مقایسه باقیمت فعلی راضی خواهد بود. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مورد اولویت طرح‌های نفتی در پساتحریم گفت: تکمیل فازهای جدید میدان‌های مشترک غرب کارون، توسعه لایه نفتی میدان پارس جنوبی، توسعه فاز 11 پارس جنوبی و افزایش نگهداشت تولید از اولویت‌ها خواهد بود. جوادی در مورد حضور وزیر انرژی روسیه به همراه 8 شرکت از این کشور گفت: روس‌ها علاقه‌مند به حضور در طرح‌های نفتی ایران هستند و ما نیز از آن‌ها استقبال می‌کنیم. وی در مورد توسعه میدان آذر توسط روس‌ها نیز گفت: در حال حاضر برای توسعه فاز اول این میدان نیاز به کسی نداریم اما در فازهای دیگر می‌شود در این مورد مذاکره کرد.

پایگاه خبری بیزینس اینسایدر انگلستان اعلام کرد: تحلیلگران بانک بین‌المللی بارکلیز این کشور به سرمایه‌گذاران توصیه کردند، به ارزانی نفت عادت نکنید، عمر این ارزانی، ازآنچه بازار تصور می‌کند، کوتاه‌تر است. بسیاری از تحلیلگران در مورد افت بیشتر قیمت‌ها و طولانی‌تر شدن دوره ارزانی نفت سخن گفتند. افزایش چشمگیر تولید نفت در آمریکا و تصمیمات اوپک سبب شد، عرضه نفت در جهان رکورد بزند و بازارها به‌طور بی‌سابقه‌ای با مازاد عرضه روبرو شوند. عربستان سعودی و دیگر تولیدکنندگان خلیج‌فارسی اوپک تصمیم گرفتند برخلاف گذشته، تولید را افزایش داده و با سقوط قیمت، رقبای پرهزینه را از میدان بیرون کنند. شمار دکل‌های حفاری فعال در آمریکا که از سال 2009 تا 2014 با 700 درصد افزایش، به یک هزار و 609 دکل رسیده بود، هفته گذشته به فقط 595 دکل رسید. بازارها گمانه‌زنی می‌کنند که قیمت نفت برنت در سال 2020 فقط 65 دلار در هر بشکه باشد، درحالی‌که بانک بارکلیز انگلستان آن را 85 دلار در هر بشکه پیش‌بینی می‌کند و حتی بدبینانه‌ترین پیش‌بینی این بانک هم ازآنچه بازار تصور می‌کند، بالاتر است. شروع تولید نفت در بیش از دوسوم پروژه‌های امروز غیر اوپک، به‌پیش از سال 2010 و قبل از افزایش چشمگیر تولید نفت شیل در آمریکا بازمی‌گردد. بنا به پیش‌بینی بارکلیز، این پروژه‌ها از سال 2010 تا 2015، سالانه حدود سه درصد از تولیدشان کاسته می‌شود اما این نرخ، زمانی که قیمت‌ها کاهش و سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های نفتی کاهش پیدا کرد، افزایش خواهد یافت. بنا به این پیش‌بینی، سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های نفتی در جهان در سال جاری میلادی 20 درصد کاهش می‌یابد و در سال 2016 نیز به این میزان، پنج الی 10 درصد دیگر اضافه می‌شود. چنین کاهش در مخارج سرمایه‌گذاری، سبب کاهش شدید عرضه می‌شود. به‌طور ساده، تحلیلگران بارکلیز می‌گویند، بدون سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفتی، عرضه نفت در بازارهای توسعه‌یافته کاهش خواهد یافت و به بازارهای جهانی منتقل خواهد شد.

فایننشال تایمز طی گزارشی نوشت: شرکت توباکو اینترنشنال ژاپن یک شرکت تولید سیگار در ایران را خریداری کرده تا بتواند جایگاه خود به‌عنوان محوریت بازار را در کشوری که امید می‌رود پس از لغو تحریم‌ها به روی شرکت‌های غربی باز شود تقویت کند. این شرکت ژاپنی اعلام کرد، جی تی آی پارس، شعبه ایرانی‌اش، اخیراً به قیمتی که رقم آن اعلام‌نشده، شرکت خصوصی آریان توتون صنعت (آی تی آی) را خریداری کرده است. شرکت جی تی ای در بیانیه خود آورده است: «تعداد رو به رشدی از شرکت‌های بزرگ از کشورهای مختلف در حال سرمایه‌گذاری یا سرمایه‌گذاری مجدد در ایران هستند... شعبه ما در ایران این خرید را نهایی کرده، بنابراین مشخصاً این شرکت فعالیت خود را به‌تازگی شروع کرده، اما ما اطمینان داریم که فعالیت‌های شرکت مزبور جایگاه تجاری ما را از سال آینده در بازار ایران ارتقا خواهد داد.» یک منبع آگاه در بازار تنباکوی ایران گفت، این خرید احتمالاً واکنشی به‌پیش بینی‌ها در این زمینه بوده که فیلیپ موریس، تولیدکننده سیگارهای مارلبرو، قرار است وارد بازار دخانیات ایران شود. این منبع مطلع افزود: «این خرید سهم شرکت جی تی ای از بازار ایران را دو برابر می‌کند و به آن کمک می‌کند تا مزیت رقابتی خود را به لطف حضور جی تی آی پارس در ایران از سال 2002 تاکنون یعنی قبل از زمان ورود مارلبرو به ایران حفظ کند.» از دیگر شرکت‌های خارجی فعال در بازار دخانیات ایران می‌توان به شرکت بریتیش آمریکن توباکو و کی تی اند جی کره اشاره کرد.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به مبلغ 195.2 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 75.8 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک) 33.9 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 161.1 میلیارد تومان و در فرابورس به 34.1 میلیارد تومان رسید که معامله بلوکی اوراق مشارکت شهرداری سبزوار با 60.2 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک رایتل با 4.8 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 12.3 میلیارد تومان و گروه بانک با 12.2 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس تهران نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 55 واحد و شاخص قیمت 22 واحد افزایش ولیکن شاخص فرابورس 14 واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 63127 واحد و شاخص قیمت به 24726 واحد رسید. هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 121 واحد بیشترین اثر مثبت و پالایشگاه بندرعباس با 26 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

حجم و ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان امروز افت قابل‌ملاحظه‌ای نسبت به یکی دو روز گذشته داشت و از جو مثبت این چندروزه هم خبری نبود. در روز جاری از میان 34 نماد باز صنعت سیمان، 24 نماد با حجم معاملاتی معادل 9192 هزار سهم و ارزش معاملاتی برابر با 12492 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند در بازار بلوک هم 4.5 میلیون سهم سیمان صوفیان معامله شد. از میان نمادهای معامله‌شده و بر پایه قیمت‌های پایانی تنها 6 نماد اندکی مثبت، ۱4 نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها منفی بودند. سیمان سپاهان با 2359 هزار سهم به ارزش 2524 میلیون ریال حدود 20 درصد ارزش معاملات و سیمان شرق با 2063 هزار سهم به ارزش 2137 میلیون ریال معادل 17% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. امروز هیچ‌یک از نمادهای صنعت سیمان مشمول بازگشایی، توقف و یا حراج مجدد قیمتی نبودند. از میان نمادهای باز 10 نماد سیمان ارومیه، بجنورد، بهبهان، خزر، دشتستان، اصفهان، صوفیان، فارس، مازندران و نی‌ریز امروز شاهد انجام معاملاتی نبودند.

در قیاس با روز گذشته امروز ارزش معاملات نمادهای لیدر صنعت افت زیادی داشت. هر سه نماد معاملات متعادلی داشتند و از تشکیل صف خرید و یا فروش خبری نبود.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه در نماد سیمان غرب ۱ شخصیت حقیقی، در نماد سیمان هرمزگان شرکت سرمایه‌گذاری امید، در نماد سیمان تهران بیمه البرز، در نماد سیمان دورود شرکت سیمان فارس و خوزستان و در نماد سیمان خاش شرکت آینده‌سازان صنعت سیمان خریدار سهام و متقابلاً در نماد سیمان کرمان شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو)، در نماد سیمان شاهرود صندوق سرمایه‌گذاری مشترک آگاه و در نماد سیمان سپاهان گروه توسعه مالی مهر آیندگان فروشنده سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24