Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

روایت مشاوران املاك از چند منطقه پرفروش بازار مسكن تهران است كه با خوش‌بینی نسبت به تغییر شرایط، احتمال می‌دهند شرایط در ماه‌های آتی به مراتب بهتر از نیمه اول امسال رقم بخورد...

نشانه های خروج از رکود در بازار ملک

بورس24 :اوضاع در بنگاه‌های مسكن متفاوت شده است؛ علاوه بر یك گروه نه چندان قدیمی حاضر در بازار تقاضا كه قصد دارد از سطح پایین آمده قیمت مسكن، زودتر و تا پیش از هر نوع نوسان احتمالی، سریعتر بهره‌برداری كند، گروه تازه‌ای نیز به این بازار قدم گذاشته‌اند كه عامل تحریك‌كننده هر دو آن ها، افزایش سقف وام اوراق مسكن، عنوان می‌شود.
از آن طرف، فروشنده‌ها كه عمدتاً از طیف سازنده‌ها هستند، مصمم‌تر از قبل، حاضر شده‌اند در قیمت‌های پیشنهادی كمی سازگاری به خرج دهند.
تحقیقات میدانی بیانگر آن است كه 80 درصد مراجعات متقاضیان خرید مسكن به بنگاه‌های املاك در مناطق 4 و 5 تهران طی چند روز گذشته منجر به عقد قرارداد و انجام معامله شده است كه در مقایسه با قبل كه حداكثر 40 تا 50 درصد جستجوها به سرانجام می‌رسید، نقطه قوت بازار كنونی ملك محسوب می‌شود.
شرح حال فوق، روایت مشاوران املاك از چند منطقه پرفروش بازار مسكن تهران است كه با خوش‌بینی نسبت به تغییر شرایط، احتمال می‌دهند شرایط در ماه‌های آتی به مراتب بهتر از نیمه اول امسال رقم بخورد.
قرار است بانك مسكن تا چند روز آینده دستورالعمل نحوه پرداخت 70 میلیون تومان وام بدون سپرده خرید مسكن را اعلام كند.این وام با خرید اوراق از فرابورس قابل دریافت است.
شورای پول و اعتبار دو هفته پیش، پرداخت این تسهیلات از جانب بانك مسكن تصویب نهایی كرد اما ظاهراً گفته می‌شود مسولان بانك مسكن با برخی بندهای قید شده در این تصویب‌نامه موافق نیستند و آن را باعث كسری احتمالی منابع و در واقع به زیان بانك توصیف می‌كنند. به همین خاطر، احتمال می‌رود زمان ابلاغ دستورالعمل وام 70 میلیون تومانی با تاخیر بیفتد و منوط به توافق بانك مسكن با بانك مركزی برسر برخی جزئیات تصویب نامه شود.
با این حال، آنچه در حال حاضر می‌تواند بازار مسكن را از ركود دو ساله نجات دهد و از تعمیق آن جلوگیری كند، تحریك آنی سمت تقاضای مصرفی است.
در سمت عرضه، قطعاً تا زمان توانمندشدن خریداران مسكن، امكان تحریك ساخت و ساز وجود ندارد چون حجم آپارتمان نوساز فروش نرفته به قدری است كه حتی اگر وام ساخت كم بهره نیز در اختیار سازنده‌ها قرار بگیرد، بخش اعظم هزینه ساخت كه باید از محل فروش واحدهای قبلی تامین شود، همچنان قابل تامین نخواهد بود مگر اینكه، چرخ معاملات مسكن تا شب عید شروع به چرخیدن كند.
برای این حركت، باید توان مالی خریداران از طرق مختلف از جمله وام خرید یا تسهیلات لیزینگ مسكن كارآمد شود.
این انتظار اگر تا پیش از شروع فصل زمستان تامین محقق نشود، فرصت نقل و انتقالات شب عید برای خروج از ركود مسكن و روشن شدن چراغ بازار معاملات، سوخت خواهد شد و شروع اولیه رونق عملاً به تابستان سال آینده موكول خواهد شد.
در این صورت تاخیر در خروج از ركود معاملاتی، بصورت تصاعدی باعث طولانی‌تر شدن ركود ساخت و ساز می‌شود.
آخرین آمارها از حجم ساخت و ساز مسكونی در شهر تهران، همچنان روند نزولی را نشان می‌دهد. تعداد ساختمان‌های نیمه كاره و ناتمام در شهر تهران نیز فوق العاده افزایش پیدا كرده است.همه این موارد نشانه‌هایی از انتظارات منطقی بازار مسكن برای در دسترس قرار گرفتن ابزارهای كارآمد خروج از ركود است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24