Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس24 :فضای عمومی بازار سرمایه در روز جاری علیرغم کم‌رمق بودن و پایین بودن حجم معاملات همچنان مثبت ارزیابی می‌شد گرچه با مجموع اتفاقات افتاده می‌توان رفتار دیروز بازار راکمی هیجانی توصیف کرد که البته امروز چندان آثاری از آن به‌جای نمانده بود. شاخص رند ضعیف ولیکن مثبتی را طی می‌کرد تا اینکه بازگشایی نماد ملی صنایع مس ایران در حدود ساعت 10:30 دقیقه که به‌تنهایی اثر 95 واحدی منفی بر روی شاخص به همراه داشت شاخص کل را کاملاً منفی کرد گرچه در ادامه با انجام بعضی معاملات در نماد مخابرات ایران تلاش‌هایی برای تقلیل میزان منفی شاخص صورت گرفت که درنتیجه درنهایت شاخص با 87 واحد کاهش به کار خود خاتمه داد.

شرکت ملی صنایع مس ایران امروز با تعدیل منفی 40 درصدی در سود پیش‌بینی‌شده خود به چرخه معاملات بازگشت و با حجم معاملاتی در حدود 7 میلیون سهم بیش از 7 درصد کاهش قیمت داشت. ارزش معاملات نیز در ظاهر به مبلغی در حدود 134.6 میلیارد تومان در بازارهای بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران رسید لیکن بررسی صورت گرفته نشانگر انجام بعضی معاملات با ماهیت بلوک در بازار معاملات خرد بنا به مصلحت‌اندیشی صورت گرفته از سوی نهاد ناظر دارد. امروز صحبت‌های آقای نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و نیز سخنگوی دولت در خصوص تحقق رشد اقتصادی 1 درصدی در شش‌ماهه اول و ابراز امیدواری به تحقق رشد دودرصدی در یک‌ساله 1394 کمی تعجب دست‌اندرکاران را به همراه داشت. صحبت‌های ایشان در خصوص اختلاف‌نظر برای کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی مبنی بر این‌که عملاً در شرایط حاضر امکان تقلیل این نرخ وجود ندارد نیز شایان توجه بود. اطلاعات کامل‌تری از صحبت‌های ایشان در ادامه آورده شده است.

مدیر امور عملیات سهامداران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از صدور 14 کد سهامدار خارجی در ماه مهرماه 94 خبر داد. فریبا اخوان افزود: 8 سهامدار حقیقی از کشورهای ژاپن (سه نفر)، هلند، کویت، عراق، سوریه و یک ایرانی مقیم اتریش ماه گذشته با پشت سر گذاشتن مراحل قانونی، کد معاملاتی فعالیت خود را در بازار سرمایه ایران دریافت کردند. وی اظهار داشت: هشت سرمایه‌گذار حقوقی خارجی نیز ماه گذشته کد سهامداری خود را از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی کسب کرد تا تعداد سرمایه‌گذاران حقوقی خارجی فعال در بازار سرمایه ایران به عدد 38 برسد. اخوان بابیان اینکه روند ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران افزایش چشم‌گیری داشته است، گفت: سال گذشته 121 کد برای سرمایه‌گذاران خارجی صادر شد، اما در شش‌ماهه نخست امسال تعداد 117 کد برای سرمایه‌گذاران خارجی صادرشده است.

بانک ملی ایران بعد از ۴.۵ سال اقدام به عرضه ۵ درصد شرکت خاص و مهم بازار سرمایه یعنی سپرده‌گذاری مرکزی می‌کند. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی که به دلیل مسئولیت ثبت همه اسناد و اوراق بهادار قابل معامله، یکی از مهم‌ترین و خاص‌ترین شرکت‌ها و از ارکان اصلی بازار سرمایه ایران بشمار می‌رود، بعد از 4.5 سال باعرضه بلوکی سهام مواجه شده است. بر اساس این گزارش، بانک ملی ایران اردیبهشت 90 اقدام به واگذاری 4 درصد سهام این شرکت کرد و قرار بود 5 درصد دیگر را عرضه کند تا سقف مالکیت این بانک و حداکثر 5 درصدی رعایت شود اما از آن زمان تاکنون خبری از این واگذاری نشده بود. به‌این‌ترتیب قرار است 25 میلیون سهم این شرکت 50 میلیارد تومانی به قیمت پایه هر سهم 735 تومان واگذار شود. این عرضه چهارشنبه جاری 13 مهر به‌صورت یکجا و نقد در فرابورس انجام می‌شود و احتمالاً با استقبال کارگزاران مواجه خواهد شد. چراکه در عرضه اردیبهشت 90، چهار متقاضی در شش روز رقابت کردند و درنهایت کنسرسیومی متشکل از 19 شرکت کارگزاری موفق به خرید این بلوک به قیمت هر سهم 214 تومان شد. بااین‌حال همچنان یکی از نقدهای اساسی کارشناسان به ترکیب سهامداری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برطرف نشده است. چون هنوز 25 میلیون سهم آن به‌عنوان سهام ممتاز در اختیار سازمان بورس است که طبق آن از امکان تعیین سه عضو از پنج توسط سازمان وجود دارد. درحالی‌که در بازار سهام ایران هیچ شرکتی دارای سهام ممتاز نیست.

مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس گفت: طی مکاتبه‌ای که فرابورس با بانک مسکن در تاریخ سوم آبان ماه جاری داشته، به نحوه اجرای تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار استعلام شد که یک روز پس‌ازاین تاریخ بانک مسکن به‌صراحت اعلام کرد که هنوز تصمیم قطعی درزمینهٔ تغییر سقف تسهیلات مسکن در این بانک گرفته نشده و پس از ابلاغ جزییات تصمیم جدید شورای پول و اعتبار به بانک مسکن اقدام‌های لازم در این زمینه صورت می‌گیرد. توکلی بابیان اینکه شائبه افزایش سقف اوراق تسهیلات مسکن نباید به نوسانی شدن قیمت‌ها و متضرر شدن برخی دارندگان این اوراق بیانجامد، عنوان کرد: مردم باید در این زمینه هوشیار باشند. در این زمینه پیش‌تر نیز شایعه افزایش وام 40 میلیون تومانی به 80 میلیون تومانی از طریق صندوق‌های یکم سرمایه‌گذاری به نوسانی شدن موقت قیمت‌ها در این بازار انجامیده بود که پس از مدتی مشخص شد که این موضوع ارتباطی به‌حق تقدم دریافت تسهیلات مسکن نداشته و تنها به خانه اولی‌ها و درازای سپرده‌گذاری یک‌ساله در بانک تعلق می‌گیرد. این مقام مسئول از قید مدت‌زمان اعتبار بر روی برگه‌های اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن سخن گفت و افزود: خریدار این اوراق چنانچه از طریق کارگزاری‌ها خرید کنند، علاوه بر اعلامیه ذیل برگه اوراق تسهیلات مسکن از طریق سایت فرابورس نیز می‌تواند در اطلاعیه‌های روزانه و ماهانه به همراه تاریخ انقضای اوراق خود قرار بگیرد.

علی پناهی، معاون توسعه بازار و تحقیقات بورس کالا بابیان اینکه موضوع خروج محصولات پتروشیمی از تالار نقره‌ای برای همیشه منتفی است، عنوان کرد: نامه‌ای که طی امروز از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به دفتر رهبری در رسانه‌ها منتشرشده در تاریخ 30 مهرماه 94 و در پاسخ به رونوشت نامه مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تأمین نیاز صنایع پائین‌دستی پتروشیمی بوده است. وی افزود: این نامه یک هفته قبل از اعلام موضع رسمی دولت مبنی بر تداوم عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا از سوی نوبخت سخنگوی هیئت دولت توسط مهندس نعمت زاده نگارش شده و این شائبه را ایجاد می‌کند که شاید درازای بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های وزیر صنعت از بابت اخذ نظر مثبت دولت برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا از مراجع دیگری این اقدام پیگیری شده است.

شاپور محمدی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد بسته بازگشت رونق اقتصادی با محوریت خروج از رکود اقتصادی، گفت: این بسته بحث تحریک تقاضا از طریق اعطای وام را پیگیری می‌کند. بانک مرکزی در این راستا سازوکار تحریک تقاضای خرید کالاهای بادوام ایرانی را انجام خواهد داد و این موضوع را نهایی می‌کند. ایشان افزود: بر اساس بسته قبلی دولت، اعطای تسهیلات به بخش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی با اعطای ۶۰ درصدی تسهیلات پیش‌بینی‌شده بود اما در بسته فعلی، بخشی از تسهیلات برای کالاهای بادوام اختصاص می‌یابد، درنتیجه کالاهای دپو شده در انبارها فروش خواهد رفت. وی ادامه داد: بر این اساس منابعی که باید به بخش فروش اختصاص می‌یافت، تأمین می‌شود. درعین‌حال خریداران کالاها هم با تسهیلات دریافتی می‌توانند کالاها را راحت‌تر از قبل خریداری کنند. محمدی با اشاره به کاهش ۳ درصدی نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها از ۱۳ به ۱۰ درصد، گفت: بانک مرکزی، بانک‌هایی که قانونمندتر و منضبط‌تر رفتار کرده‌اند را در این زمینه لحاظ خواهد کرد و با صلاحدید این بانک، این تسهیلات برای بانک‌های مدنظر اعمال خواهد شد. وی به بحث حمایت از صادرات به‌عنوان نکته دیگر بسته تسریع رونق اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: تقاضای داخلی برای برخی کالاها محدود است، بنابراین باید به سمت صادرات آن‌ها حرکت کنیم که این موضوع نیز در بسته دیده‌شده است. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: یارانه تولید در بسته مدنظر قرارگرفته و بر این اساس بسته به تأمین مالی و افزایش توان تولید کمک خواهد کرد. معاون اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: گشایش اعتبار اسناد داخلی یا LC بر اساس بسته جدید اقتصادی در دستور کار است، این موضوع پیش‌ازاین در جلسات قبلی شورای گفتگو هم مطرح‌شده بود و در حال حاضر شورای پول و اعتبار این موضوع را بررسی می‌کند تا به‌سرعت نهایی شود.

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم‌خانگی از اجرای طرح کارت اعتباری کالای ایرانی ظرف حدود یک هفته آینده خبر داد. عباس هاشمی افزود: در این طرح خریداران می‌توانند با دریافت کارت اعتباری و مراجعه به فروشگاه‌های اعلام‌شده نسبت به خریداری کالاهای باکیفیت ایرانی اقدام نمایند. وی نرخ سود این نوع از تسهیلات را 12 درصد اعلام کرد و گفت: فاز اول این طرح که با همکاری بانک مرکزی انجام می‌شود شامل کلیه حقوق‌بگیران و بازنشستگان دولتی خواهد بود. هاشمی تصریح کرد: ازآنجاکه تأکید وزیر محترم صنعت،‌ معدن و تجارت بر اجرای سریع این طرح بوده است به‌گونه‌ای عمل شد تا مراحل اعتبار سنجی متقاضیان در بانک‌ها به حداقل برسد. وی ابراز کرد: در این طرح کالاها ازلحاظ کیفیت، قیمت و دوام و نیز خدمات پس از فروش گزینش‌شده هستند و بدین ترتیب با امکان انتخاب کالا توسط مشتریان فضای رقابتی عادلانه‌ای برای فروش ایجاد می‌گردد. هاشمی اعتبار این کارت‌ها را از زمان دریافت تا آغاز فرایند خرید دوماهه اعلام کرد و گفت: بازپرداخت اقساط کالاهای خریداری‌شده در این طرح طی 24 قسط تعیین‌شده است. این مقام مسئول افزود: شیوه‌نامه، فهرست کالاها، واحدهای تولیدی، چگونگی انجام کار و ... با بانک مرکزی هماهنگ شده است و احتمالاً ظرف یک هفته آینده اجرایی شود.

محمدباقر نوبخت شب گذشته در برنامه تیتر امشب بابیان اینکه رشد اقتصادی کشور در شش ماه اول امسال بر اساس برآوردهای اولیه یک درصد بوده است، اظهار داشت: هرچند که این عدد مطلوب دولت نیست، اما نسبت به رشد منفی 6.8 درصدی سال 91 نرخ بهتری است. وی افزود: برای اینکه بتوانیم به رشد مطلوب اقتصادی برسیم باید تلاش بیشتری انجام شود و از همین رو بسته سیاستی جدید تدوین شد و بانک مرکزی با ابزار پولی و سازمان مدیریت با ابزار مالی برای افزایش رشد اقتصادی اقدام خواهند کرد. بر اساس بررسی‌ها در شش‌ماهه اول امسال رشد بخش کشاورزی 5.7 درصد، صنعت و معدن منفی 1.1 درصد و خدمات 0.9 درصد بوده است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به اقدامات این سازمان برای افزایش رشد اقتصادی گفت: قرار شد سازمان مدیریت از ابزار مخارج دولت (افزایش بودجه طرح‌های عمرانی) استفاده و در همین راستا 7500 میلیارد تومان در بخش عمرانی هزینه کنیم؛ از ابتدای امسال تاکنون 20 هزار و 445 میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداخت کردیم که 14 هزار و 318 میلیارد نقد، 2100 میلیارد تومان از محل بودجه مهار آب‌های مرزی، 1137 میلیارد تومان برای کارهای عمرانی از محل مواد 10 و 12 و 3 هزار میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه به پیمانکاران پرداخت کردیم. نوبخت بابیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 7 هزار و 65 میلیارد تومان بیشتر از سال گذشته تسهیلات بودجه عمرانی پرداخت کرده‌ایم، تصریح کرد: مدل‌های اقتصادسنجی نشان می‌دهد اگر 9 هزار و 700 میلیارد تومان کار عمرانی انجام شود، یک درصد رشد اقتصادی حاصل خواه شد و هدف ما امسال این است که بیش از 35 هزار میلیارد تومان اعتبار به بخش عمرانی تزریق کنیم که بیشتر از سال گذشته است. وی در خصوص حجم بدهی دولت به پیمانکاران، اظهار داشت: پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران موجب فعال شدن طرح‌های عمرانی می‌شود که اثر خود را در بخش‌های تولید سیمان، فولاد و صنایعی ازاین‌دست نشان می‌دهد. سخنگوی دولت تصریح کرد: با این اقدامات و برنامه‌های بانک مرکزی برای تسهیلات خرید کالا تقاضا تقویت خواهد شد، کالاها از انبار خارج و شرکت‌ها فعال می‌شوند، بنابراین قطعاً در شش ماه دوم امسال رشد اقتصادی بیش از شش ماه اول خواهد بود. به نظر می‌رسد رشد اقتصادی امسال به حدود 2 درصد برسد، البته آقای رئیس‌جمهور تأکید داشتند رشد اقتصادی امسال کمتر از پارسال نباشد، اما باید به این نکته هم توجه کنیم که ما هنوز در تحریم هستیم. نوبخت با اشاره به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی از رشد 5-6 درصدی اقتصادی ایران در سال آینده، گفت: امیدواریم بتوانیم از همه ظرفیت‌های بخش دولتی و غیردولتی برای افزایش رشد اقتصادی کشور استفاده کنیم. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پاسخ به این سؤال که بالاخره چه تصمیمی برای نرخ سود اتخاذ می‌شود و اختلاف‌نظر بانک مرکزی، سازمان مدیریت و وزارت اقتصاد به کجا می‌انجامد، گفت: واقعیت این است تا زمانی که نرخ تورم حدود 40 درصد بود تحلیل می‌شد وقتی تورم در این سطح است نرخ سود بانکی هم بالاست اما وقتی نرخ تورم به زیر 15 درصد طبق گزارش بانک مرکزی رسیده است، منطق حکم می‌کند نرخ سود بانکی هم کاهش یابد. وی ادامه داد: شورای پول و اعتبار در مصوبه قبلی خود (مصوبه 8 اردیبهشت) نرخ سود بانکی را کاهش داد و مقرر کرد هر سه ماه یک‌بار بازنگری شود، اما در عمل بانک‌ها نرخ‌های سود را رعایت نکردند شبکه بانکی از آن منطق تعیین‌شده تبعیت نکرد. نوبخت با اشاره به طرح مجدد نرخ سود بانکی در جلسه شورای پول و اعتبار، افزود: استدلال بانک مرکزی در جلسه این بود که به‌جای کاهش دستوری نرخ سود، باید شرایط را برای کاهش نرخ‌ها فراهم کنیم. ورود بانک مرکزی به بازار بین‌بانکی و کاهش نرخ سود در این بازار یکی از برنامه‌های بانک مرکزی برای فراهم کردن کاهش نرخ سود در بانک‌هاست. وی اضافه کرد: در قالب بسته سیاستی دولت، نرخ سود تسهیلات خرید کالا و خودرو به سطح 16 و 12 درصد کاهش‌یافته (مابه‌التفاوت نرخ سود در قالب یارانه به بانک‌ها پرداخت می‌شود) که بخش قابل‌توجهی از تسهیلات را شامل می‌شود و این باید فراگیر شود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی بابیان اینکه نرخ سود تسهیلات در آن بخش‌هایی که مدنظر دولت بوده به‌صورت هدفمند کاهش‌یافته است، گفت: نظر دولت کاهش نرخ سود است و بانک مرکزی هم قبول دارد که نرخ تورم فعلی باید نرخ سود بانکی هم کاهش یابد اما فقط نسبت به درصد تقلیل نرخ سود اختلاف‌نظر وجود دارد. نرخ مدنظر بانک مرکزی بالاتر از وزارت اقتصاد و نرخ پیشنهادی سازمان مدیریت کمتر از وزارت اقتصاد است و درواقع نرخ سود مدنظر سازمان مدیریت کمترین نرخ است. وی افزود: بانک مرکزی مسئله را قبول دارد اما معتقد است به‌جای اینکه صرفاً نرخی اعلام شود و سیستم بانکی آن را رعایت نکند، نرخ سود در بازار بین‌بانکی با روش‌هایی کاهش یابد؛ قطعاً اراده دولت و بانک مرکزی کاهش نرخ سود است.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، نشست شورای اقتصاد امروز به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد. در این جلسه نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری 1270.5 تومان و نرخ خرید تضمینی کلزا 2530 تومان تصویب و ابلاغ شد. احداث نیروگاه سیکل ترکیبی در ساختگاههای میانه، ارس، تبریز و زاهدان جمعاً به ظرفیت 3520 مگاوات که مورد درخواست وزارت نیرو بود، پس از توضیحات وزیر و ارائه گزارشی از جزئیات فنی و میزان سرمایه‌گذاری به تصویب رسید. قرار است این طرح برای نخستین بار و با سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور اجرا شود. دوره قرارداد این طرح 5 ساله است و میزان سوخت صرفه‌جویی شده در سال 17.5 میلیون مترمکعب و میزان برق تولیدی در هرسال نیز 17429 میلیون کیلووات ساعت خواهد بود. در این نشست همچنین طرح خط لوله‌ی انتقال گاز دامغان، کیاسر، ساری، نکا که از سوی وزیر نفت مطرح شد، پس از ارائه گزارش و توضیحات لازم در مورد توجیهات فنی و جزئیات مربوط به سرمایه‌گذاری و مدت اجرا، به تصویب شورا رسید. مجموع سرمایه‌گذاری برای این طرح حدود 153 میلیون دلار، مدت اجرا دو سال و میزان اشتغال‌زایی مستقیم 680 نفر می‌باشد. همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت اجرای طرح گازرسانی و کاهش واردات به میزان سالانه 7300 میلیون مترمکعب گاز طبیعی ازجمله اهداف اجرای این طرح خواهد بود.

اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان بابیان این‌که در ایران حدود ۵۰ سال است فولاد به روش نوین تولید می‌شود اما طی این سال‌ها همواره واردکننده ریل به‌عنوان یک کالای استراتژیک بوده‌ایم، اظهار کرد: ذوب‌آهن اصفهان از سال گذشته اقدامات جدی را برای تولید ریل آغاز کرد که این پروژه به پیشرفت ۸۵ درصدی رسیده است. وی با اشاره به تولید ریل ملی در دهه فجر افزود:‌ تمام تجهیزات مربوط به پارامترهای کیفی تولید ریل خریداری‌شده و به‌زودی نصب می‌شود و تا این محصول مطابق استانداردهای جهانی تولیدشده و کشور برای اولین بار در این زمینه خودکفا شود. این امر در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کشور نیز نقش مهمی دارد. وی یادآور شد: ذوب‌آهن قادر خواهد بود ریل UIC۸۵ را باقابلیت فراتر از ریل UIC۶۰ (ریل موردنیاز راه‌آهن) تولید کند. همچنین سه نوع ریل موردنیاز در مترو، ریل آسانسور و ریل‌های معدنی نیز در این شرکت قابل‌تولید است. سعدمحمدی تصریح کرد: پروژه تولید ریل و دیگر پروژه‌های توسعه‌ای ذوب‌آهن که در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسند با تکیه‌بر منابع مالی ذوب‌آهن انجام می‌شود که در شرایط رکود فعلی کاری بسیار دشوار است.

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل با اشاره به مذاکرات انجام‌شده با شرکت مرسدس بنز از عرضه نسل جدید کامیون کشنده اکتروس در سال آینده به بازار و حضور آن در نمایشگاه‌های آتی این شرکت خبر داد. غلامرضا رزازی در خصوص مراحل مذاکرات این شرکت با مرسدس بنز خاطرنشان کرد که روابط ما با این شرکت به‌سرعت در حال بهبود و پیشرفت است و در آینده نزدیک شاهد ورود چند محصول جدید از این شرکت به سبد محصولات ایران‌خودرو دیزل خواهیم بود. مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای استفاده از فناوری و دانش فنی روز شرکت مرسدس بنز در محصولات شرکت ایران‌خودرو دیزل از توافق صورت گرفته برای استفاده از موتور جدید سری 900 مرسدس بنز بر روی کامیونت آرنا خبر داد که هم‌اکنون این محصول در حال طی مراحل آزمون کیفی خود است. وی افزود: موتور جدید سری 900 مرسدس بنز که از توان و استاندارد بالاتری نسبت به موتورهای موجود برخوردار است، قرار است در شرکت ایدم به تولید رسیده و در مینی‌بوس آرین نیز جایگزین موتور فعلی شود. او همچنین از عرضه کامیون 6 تن آرنا در آینده نزدیک به بازار خبر داد که این محصول هم‌اکنون در حال طی مراحل آزمون‌های کیفی خود است. رزازی همچنین از طراحی مینی‌بوس هفت متری دو در جدید با ظرفیت بیشتر مسافر خبر داد و تأکید کرد که اتوبوس شهری 12 متری و 18 متری طراحی‌شده توسط کارشناسان شرکت ایران‌خودرو دیزل هم‌اکنون نمونه‌سازی شده و در مرحله آزمون است. وی افزود: دولت به‌کارگیری تولید 17 هزار دستگاه اتوبوس گازسوز را در خطوط اتوبوس‌رانی کشور در دست اجرا دارد و قرار است موتور جدید سری 936 مرسدس بنز که پایه گاز‌سوز است بر روی این اتوبوس‌ها نصب شود که تا دو ماه آینده آزمون‌های آن انجام خواهد شد.

موضوع مطالبات پیمانکاران از دولت وارد سومین سال خود شده است و در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی ۵ هزار میلیارد تومان بابت پروژه‌های عمرانی به پیمانکاران خود بدهکار است و این بدهی‌ها و رکود اقتصادی موجب کاهش توان مالی شرکت‌های پیمانکار و تعطیل شدن تعداد زیادی از این شرکت‌ها شده است. براین اساس، شرکت‌های راه‌سازی بارها اقدام به نامه‌نگاری با معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور کردند اما تاکنون فقط یک هزار میلیارد تومان از این بدهی‌ها تسویه شده و مابقی که رقم ۵ برابری است، هنوز پرداخت‌نشده است که بسیار مورد گلایه پیمانکاران قرار دارد، درواقع آن‌ها اعلام می‌کنند که دولت باید هرچه سریع‌تر، فکری برای پرداخت این بدهی‌ها داشته باشند، چراکه پیمانکاران باید پاسخگوی کارگران هم باشند. همچنین تصمیم دیگری که به‌تازگی در وزارت راه و شهرسازی مطرح‌شده، مبنی بر انتشار اوراق صکوک اجاره برای پرداخت مطالبات پیمانکاران است. براین اساس پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی این بوده که درازای ضمانت‌نامه‌ای که از سوی این وزارتخانه در وزارت اقتصاد گذاشته می‌شود، اوراق صکوک اجاره منتشرشده و در اختیار پیمانکاران قرار گیرد. در این پیشنهاد که هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، آمده است که وزارت راه و شهرسازی می‌تواند از محل واگذاری آزادراه تهران - قم به‌عنوان ضمانت‌نامه، اوراق صکوک اجاره را منتشر کرده و مطالبات پیمانکاران را بپردازد. هرچند که هنوز این طرح در مرحله پیشنهاد است اما اجرای چنین تصمیمی، می‌تواند یک تحول در بخش آزادراه‌های دولتی ایجاد کند. درواقع این آزادراه‌ها که به‌عنوان پرترددترین آزادراه‌های کشور شناخته می‌شوند، هزینه سنگینی بابت نگهداری دارند که با این اقدام، هزینه‌های نگهداری این آزادراه‌ها هم از محل‌های دیگر تأمین می‌شود.

مهدی کرباسیان رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه ایمیدرو در دوران گذشته 2 هزار میلیارد تومان بابت اجرای برخی قوانین از دولت طلبکار است، اظهار داشت: البته این رقم مجزای طلب ایمیدرو از اجرای قانون خصوصی‌سازی‌های از سال 92 تاکنون است. وی بابیان اینکه طلب ایمیدرو از اجرای خصوصی‌سازی حدود هزار میلیارد تومان است، افزود: امیدواریم با تهاتر این منابع بتوانیم بخشی از میزان بدهی خود به سازمان امور مالیاتی و سیستم بانکی را پرداخت کنیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در حال حاضر سازمان امور مالیاتی مبالغی را از ایمیدرو می‌خواهد که ما پیشنهاد کردیم به‌جای بستن حساب یا مشکلات دیگر، این مبالغ را با طلب این سازمان از دولت تهاتر کند.

به نقل از پایگاه اینترنتی کانستراکشن ویک انلاین، شرکت ساخت‌وساز ساروج عمان قصد دارد در مناقصه فاز دوم خط لوله آب گل گهر در ایران شرکت کند. این اقدام بخشی از استراتژی این شرکت پیمانکاری عمانی برای افزایش حضور خود در بازار ایران و ورود به بخش زیرساختی این کشور است. سیمون کرم، مدیر شرکت ساروج گفت، وی و همکارانش که منتظر لغو تحریم‌ها بوده‌اند، حدود 5 سال است در حال افزایش حضور شرکت در ایران هستند. کرم افزود: «ما از برگزاری مناقصه یک خط لوله آب 300 کیلومتری از دریا به یک ارتفاع 1700 متری مطلع شده‌ایم.» مناقصه فاز دوم پروژه زیرساختی گل گهر که نیازمند لوله‌کشی 400 کیلومتری آب است، احتمالاً در طی 3 تا 4 ماه آینده برگزار خواهد شد. ساروج و شرکای ایرانی‌اش در این مناقصه شرکت خواهند کرد و ما خوش‌بین هستیم که موفق خواهیم شد. مدیر شرکت ساروج اطمینان دارد که فعالیت‌های اولیه این شرکت در ایران موقعیت خوبی برای ساروج در ایران برای افزایش فعالیت‌هایش پس از لغو تحریم‌ها فراهم آورده است.

موسسه بین‌المللی رتبه‌بندی کپیتال اینتلجنس (سی‌آی) با تائید رتبه «بی» برای اعتبار کوتاه‌مدت ایران، رتبه اعتباری بلندمدت ایران را از «بی» به «بی مثبت» ارتقا داد و چشم‌انداز رتبه اعتباری کشور را از «مثبت» به «باثبات» بهبود بخشید. به نوشته این گزارش، این ارتقا نشان‌دهنده بهبود محیط خارجی جمهوری اسلامی ایران و تأثیر مثبت بر ارزش اعتباری کشور است. موسسه کپیتال اینتلجنس توافق هسته‌ای را اتفاقی مثبت ارزیابی کرده است که راه را برای برداشته شدن تدریجی تحریم‌های اقتصادی بازخواهد کرد. همچنین راه برای آزادسازی دارایی‌های مالی بلوکه‌شده و استرداد دارایی‌های ایران و بهبود تجارت و سرمایه‌گذاری هموار می‌شود. انتظار می‌رود که اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک چشم‌انداز رشد اقتصادی میان‌مدت ایران را بهبود بخشد و ریسک‌های دولتی را کاهش ‌دهد. به دلیل اینکه در خصوص جدول زمانی اجرای توافق قطعیت وجود ندارد و علی‌رغم اینکه در محیط بیرونی تحولات جدیدی به وجود آمده اما کپیتال اینتلیجنس معتقد است که هنوز خطراتی در اجرا وجود دارد که البته این خطرات رو به کاهش است.

تولید نفت اوپک مدت‌هاست که سقف مجاز خود را رد کرده است. پیش‌ازاین آن‌طور که عنوان می‌شد، مازاد بیش از یک‌میلیون بشکه نفت در این سازمان است. بااین‌حال، گزارش‌های تازه مسئله را قدری جدی‌تر می‌کند، چراکه آن‌طور که بلومبرگ گزارش داده،‌ این مازاد عرضه به بیش از دو میلیون بشکه رسیده است. طبق آخرین گزارشی که بلومبرگ از وضعیت امروز اوپک منتشر کرده است، میزان تولید نفت این سازمان از مرز 32 میلیون و 200 هزار بشکه نیز فراتر رفته است. این گزارش نشان از آن دارد که میزان مازاد عرضه اوپک، بازهم با افزایش روبرو شده است. بررسی دقیق‌تر نشان از آن دارد که میزان تولید نفت عربستان که باید به دلیل بازگشت برخی کشورها ازجمله ایران، کاهش می‌یافت، بازهم با افزایش روبرو شده است. همین مسئله سبب شده تا بلومبرگ در گزارش خود این نکته را به میان آورد که عربستان بازهم در اوپک تخلف کرده است. بیشترین میزان تولید را لیبی و عربستان به نام خود ثبت کرده‌اند. عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک، تولید خود را در ماه گذشته میلادی ۸۰ هزار بشکه در روز افزایش داد و به ۱۰ میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه رسید تا آخرین تلاش خود برای سلطه بر بازار نفت را به اجرا درآورد.

باگذشت حدود یک هفته از انجام مذاکرات بیژن زنگنه و الکساندر نواک وزرای نفت و انرژی ایران و روسیه، نتایج توافق‌های پشت درهای بسته این دو کشور نفت و گاز خیز جهان اعلام می‌شود. امیرحسین زمانی نیا امروز با اشاره به سفر اخیر الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه به ایران درباره برنامه دو کشور برای سوآپ نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی که مورد تأکید وزیران دو کشور است، گفت: به‌زودی یک شرکت بزرگ روسی در این زمینه برای مذاکره با مسئولان وزارت نفت وارد تهران می‌شود. معاون امور بین‌الملل وزیر نفت بابیان اینکه مذاکرات سازنده و مفیدی بین وزیران نفت و انرژی روسیه در تهران انجام‌شده است، تصریح کرد: شرکت‌های روسی بسیار علاقه‌مند به حضور در پروژه‌های ازدیاد برداشت و توسعه میادین نفت و گاز در ایران هستند. این مقام مسئول بابیان اینکه هنوز دو کشور برای حضور شرکت‌های روسی در پروژه خاصی به توافق نرسیده‌اند، اظهار داشت: بعد از معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی و معرفی پروژه‌ها می‌توان بیشتر در این زمینه گفتگو کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات گازی ایران و امارات متحده عربی، دو سناریوی صادرات گاز طبیعی به کویت را تشریح کرد. علیرضا کاملی درباره آخرین وضعیت مذاکرات با کشورهای عربی به‌منظور فروش و صادرات گاز طبیعی ایران در دوران پساتحریم، گفت: امارات متحده عربی به دنبال واردات گاز طبیعی از ایران است. مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اعلام اینکه مذاکرات با چند شرکت اماراتی با موضوع فروش گاز طبیعی آغازشده است، تصریح کرد: علاوه بر امارات، مذاکراتی هم باکویت برای صادرات گاز از مسیر خطوط لوله انجام‌شده است. این مقام مسئول با تأکید بر اینکه مذاکره با کویتی‌ها به‌طورجدی در حال انجام است و امیدواریم به نتیجه برسد، اظهار داشت: تاکنون به‌منظور انتقال گاز طبیعی ایران به کویت دو سناریو و مسیر تعریف‌شده است. کاملی بابیان اینکه یکی از مسیرهای انتقال گاز ایران به کویت از منطقه بصره است، بیان کرد: ازاین‌رو با ساخت بخش کوتاهی خط لوله امکان اتصال شبکه گاز ایران به کویت وجود دارد. مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با یادآوری اینکه مسیر دوم انتقال گاز طبیعی ایران به کویت، از منطقه بندر گناوه در حاشیه خلیج‌فارس است، اظهار داشت: در این مسیر امکان انتقال گاز ایران از طریق دریا به کویت وجود دارد. این مقام مسئول بابیان اینکه حجم درخواستی کویت برای خرید گاز طبیعی از ایران بالا بوده است، خاطرنشان کرد: حجم درخواستی کویتی‌ها برای خرید گاز ایران کم نیست و قطعاً در صورت نهایی شدن مذاکرات جزئیات آن اعلام خواهد شد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی از راه‎اندازی واحد آیزومر پالایشگاه اصفهان در هفته جاری خبر داد و گفت: کشورهای ژاپن و کره اعلام آمادگی کردند که در پالایشگاه‎های بندرعباس و آناهیتا حدود ۲.۴ میلیارد دلار سرمایه‎گذاری کنند. عباس کاظمی در گفتگویی، در خصوص افزایش گازوئیل یورو ۴ در کشور گفت: هم‌اکنون ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴ در کشور تولید و در کلان‌شهرها توزیع می‎شود. وی تصریح کرد: برنامه‌ای برای افزایش تولید نداریم اما کیفیت این فرآورده را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. کاظمی ادامه داد: در حال حاضر واحد سولفورزدایی پالایشگاه لاوان در مدار سرویس قرارگرفته و حدود ۳ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند همچنین تا پایان سال جاری پالایشگاه بندرعباس ۹ میلیون لیتر فرآورده نفت و گاز یورو ۴ تولید خواهد کرد و حدود ۴ میلیون لیتر با راه‌اندازی واحد بهینه‌سازی بنزین یورو ۴ تولید می‎شود. مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی تصریح کرد: با راه‌اندازی ستاره خلیج‎فارس بنزین یورو ۴ در کشور ارتقا پیدا خواهد کرد به‌طوری‌که در سال ۹۵ ایران صادرکننده بنزین خواهد بود. وی با اشاره به اینکه روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب سی ان جی در کشور به مصرف می‌رسد، گفت: با مصرف آن از واردات بنزین در کشور کاسته شده است همچنین مازوت به‌صورت بانکرینگ روزانه ۱۵ میلیون لیتر نسبت به سال گذشته رشد داشته است. وی از راه‎اندازی واحد آیزومر پالایشگاه اصفهان در هفته جاری خبر داد که با راه‌‌اندازی آن حدود ۷ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ تولید خواهد شد همچنین تا پایان سال پالایشگاه لاوان حدود ۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ به ظرفیت تولید کشور اضافه خواهد کرد.

بعدازظهر امروز سومین هیئت تجاری آلمانی‌ها شامل بیش از صد شرکت بزرگ صنعتی این کشور برای رایزنی با بخش خصوصی ایران به میزبانی اتاق بازرگانی تهران در هتل پارسیان آزادی گرد هم آمدند. آلفرد گافال رئیس اتاق ایالت باواریای آلمان در این دیدار گفت: از 9 ماه پیش و پس‌ازآنکه سخن از توافق با ایران به میان آمد تصمیم گرفتیم برای ورود بیشتر به بازار ایران رایزنی کنیم و در همین راستا دفتر اقتصاد و صنایع ایالت باواریا را در تهران افتتاح کردیم تا بتوانیم روابط تجاری محکم‌تری داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه قرار است این دفتر به برقراری ارتباط بین شرکت‌های ایرانی و آلمانی کمک کند، افزود: یک هیئت اقتصادی بزرگ بیش از صد عضو برجسته صنایع آلمان در این سفر به ایران آمده‌اند. همچنین برترام بروشرات رئیس اتحادیه اقتصاد و صنعت ایالت باواریای آلمان گفت: این ایالت در جنوب آلمان دارای 522 میلیارد یورو درآمد ناخالص ملی داخلی است که 17 درصد از درآمد ناخالص ملی آلمان را تشکیل می‌دهد که این مسئله فقط با پیشرفت اقتصاد و صنعت محقق شده است. وی بر این نکته تأکید کرد که شرکت‌هایی که در این هیئت تجاری به ایران سفرکرده‌اند شرکت‌های قدرتمند و ممتازی در عرصه صنعت و فناوری هستند که خود هر یک دارای ایده روز می‌باشند. رئیس اتحادیه اقتصاد و صنعت ایالت باواریای آلمان اظهار امیدواری کرد تا شرکت‌های ‌آلمانی در این سفر بتوانند نتایج مطلوبی با ایران داشته باشند.

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت در جلسه امروز با هیئت آلمانی، با اشاره به مزیت‌های اقلیمی و طبیعی کشورمان و زمینه‌های همکاری با آلمان گفت: صنایع برق و انرژی، صنایع پیشرفته، الکترونیک،‌ تجهیزات پزشکی، خودروی سبک و سنگین و تجاری و اتوبوس و موتورهای دیزلی، صنایع فولاد و قطعات، لاستیک خودرو، انرژی‌های تجدید پذیر و صنایع غذایی ازجمله زمینه‌های همکاری است. نعمت زاده اظهار کرد: ما همچنین علاقه‌مندیم که درزمینهٔ سرمایه‌گذاری در ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و صنایع متوسط و کوچک و خوشه‌های صنعتی همکاری مشترک داشته باشیم. ایشان همچنین بابیان اینکه برنامه ما رسیدن به تولید 3 میلیون خودرو در سال است، گفت:‌ ما اتوبوس و کامیون‌ها را تحت لیسانس مرسدس بنز، اسکانیا، ولوو و ... تولید می‌کنیم و می‌توانیم برای همه این‌ها از موتورهای شما استفاده کنیم به شرطی که در ایران تولید شود. وی افزود: در حال حاضر به ساخت اتوبوس‌های شهری با موتور پایه گازسوز نیازمندیم. وی در ادامه ایجاد دولت الکترونیک را از پروژه‌های جدی کشور برشمرد و گفت: بخشی از این برنامه مربوط به وزارتخانه ما و بخشی مربوط به وزارت ICT است. صنایع فولاد سرمایه‌گذاری و طراحی و ساخت تجهیزاتی مثل کوره‌ها، خطوط ذوب و ... از دیگر زمینه‌های همکاری بود که نعمت زاده بدان اشاره کرد. وی با اشاره به ظرفیت 24 میلیون تنی تولید فولاد کشور گفت: می‌خواهیم این رقم را به 55 میلیون تن در سال برسانیم و ظرفیت تولید آلومینیوم هم 450 هزار تن است که می‌خواهیم ظرف 10 سال آینده به 1.5 میلیون تن برسد.

به نقل از فایننشال اکسپرس، منابع هند گفتند: شرکت ملی تولید آلومینیوم هند (نالکو) به‌عنوان نخستین سرمایه‌گذاری خارجی خود در نظر دارد، 2.8 میلیارد دلار برای ساخت یک کارخانه ذوب و تأسیسات تولید نیرو در ایران یا عمان سرمایه‌گذاری کند و این سرمایه‌گذاری به این بستگی دارد که کدام کشور سوخت باقیمت پایین‌تری پیشنهاد کند. به گفته این منابع، این کارخانه ذوب با ظرفیت 500 هزار تن در سال از مازاد آلومینیوم موجود در پالایشگاه‌های هند تغذیه خواهد شد و محصول آن به بازارها برای محصولات ارزش‌افزوده نظیر صنایع خودروسازی در جنوب آسیا، جنوب شرق آسیا، اروپا و آمریکا ارسال خواهد شد. دهلی‌نو در حال حاضر نیز خواهان احداث یک کارخانه تولید کود شیمیایی در ایران است اما این پیشنهاد را به کاهش قیمت گاز فروشی ایران منوط کرده است. هند قیمتی کمتر از نصف قیمت پیشنهادی ایران را می‌خواهد.

با پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی طرح دائمی شدن قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث با ۱۳۶ رأی موافق در اولویت کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و بنابراین این طرح فردا در جلسه علنی با اولویت بررسی خواهد شد.

پروانه 7 شرکت FCP (شبکه ارتباطات ثابت) امروز در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعطا شد. به‌این‌ترتیب شرکت‌های آریا رسانه تدبیر، انتقال داده‌های آسیاتک، پارسیان لین ارتباطات، انتقال‌داده‌های نداگستر صبا،‌ پیشگامان توسعه ارتباطات، داده گستر عصر نوین و گسترش ارتباطات مبنا پروانه FCP را دریافت کردند. بنابراعلام رگولاتوری، این شرکت‌ها به ترتیب بزرگ‌ترین PAPهای فعال هستند و هفتمین شرکت نیز یکی از بزرگ‌ترین ISDPهای فعلی کشور است. در پروانه‌های جدید محدودیت تکنولوژی برداشته‌شده و شرکت‌ها می‌توانند از بسترهای مختلف ارتباطی ثابت به مشترکان خود سرویس ارائه کنند. پروانه دیگر شرکت‌های ISP و ISDP نیز در صورت عدم مراجعه برای تغییر پروانه، تنها تا پایان 95 تمدید خواهد شد.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به مبلغ 214.7 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 52.5 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده 24.4 میلیارد تومان (عمدتاً اوراق بدهی) بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 157.2 میلیارد تومان و در فرابورس به 57.5 میلیارد تومان رسید که بانک پاسارگاد با 43.8 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوک اوراق مشارکت شهرداری مشهد با 28.5 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه بانک با 49 میلیارد تومان و گروه خودرو با 32.3 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس تهران نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 87 واحد افزایش، شاخص قیمت 34 واحد و شاخص فرابورس 2 واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس تهران با افت امروز خود به عدد 62856 واحد و شاخص قیمت به 24592 واحد رسید. مخابرات ایران با 17 واحد بیشترین اثر مثبت و ملی صنایع مس ایران با 95 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

نماد سیمان تهران که از روز شنبه به دلیل تعدیل کاهنده سود پیش‌بینی‌شده سال جاری متوقف‌شده بود، امروز با پیام نهاد ناظر بازگشایی شد لیکن شاهد انجام معاملاتی بر روی نماد خود نبود. از میان 33 نماد باز صنعت سیمان، 23 نماد با حجم معاملاتی معادل 2780 هزار سهم و ارزش معاملاتی برابر با 6771 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. ارزش معاملات امروز به دلیل معاملات نسبتاً پرحجم بر روی نماد سیمان قاین کمی بهتر از روز گذشته بود. این شرکت که ماه‌ها درگیر صف فروش بود و مدت‌ها معاملاتی بر روی آن صورت نمی‌گرفت، با تعدیل منفی بر روی سود پیش‌بینی‌شده سال جاری خود در هفته گذشته بازگشایی و پس از افت حدود 36 درصدی چند روزی است که با صف خرید و معاملات نسبتاً مناسبی مواجه است. از میان نمادهای معامله‌شده و بر پایه قیمت‌های پایانی 10 نماد مثبت، 1 نماد بدون تغییر و مابقی نمادها منفی بودند. سیمان قاین با 174 هزار سهم به ارزش 3006 میلیون ریال حدود 44 درصد ارزش معاملات و سیمان شرق با 545 هزار سهم به ارزش 517 میلیون ریال معادل 8% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 10 نماد سیمان اردبیل، بجنورد، تهران، خاش، دشتستان، اصفهان، صوفیان، فارس، کردستان، ایلام و نی‌ریز امروز شاهد انجام معاملاتی نبودند.

نماد سیمان تهران امروز حسب اعلام نهاد ناظر بازگشایی شد لیکن معامله‌ای بر روی این نماد صورت نپذیرفت. حجم معاملات سیمان فارس و خوزستان از دیروز بهتر لیکن همچنان پایین است. معاملات سیدکو بسیاربسیار کم‌حجم بود. ارزش معاملات دو نماد لیدر امروز به‌زحمت به 50 میلیون تومان بالغ شد.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه در نماد سیمان هرمزگان شرکت سرمایه‌گذاری امید و در نماد سیمان خزر 1 شخصیت حقیقی خریدار سهام بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه فعالیتی نداشته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24