Bourse24 Ads 261
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 281
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 264
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

حجم و ارزش معاملات هم چندان چنگی به دل نمی‌زد و ارزش معاملات خرد سهام در ظاهر به حدود ٩۵ میلیارد تومان در ظاهر بالغ شد ولیکن به نظر می‌رسید که معامله بلوکی ایران‌خودرو بنا به مصلحت در بازار خرد عمل شده است که در صورت حذف آن ارزش معاملات خرد به حدود ٧٠ میلیارد تومان بالغ می‌شد...

دودلی سهامداران در بورس!

بورس24 :شروع فعالیت بازار سهام در روز جاری با صف‌های خرید مختصری در بعضی نمادهای قندی آغاز شد و سایر نمادها در بدو شروع حرف خاصی برای گفتن نداشتند. می‌توان گفت جو عمومی بازار منفی نبود ولی مثبت هم نبود به‌نوعی تردید و دودلی با توجه به این که امروز آخرین روز کاری هفته بود و به‌طورمعمول با توجه به تعطیلات دو روز آخر هفته چیز عجیبی قلمداد نمی‌شد.

حجم و ارزش معاملات هم چندان چنگی به دل نمی‌زد و ارزش معاملات خرد سهام در ظاهر به حدود 95 میلیارد تومان در ظاهر بالغ شد ولیکن به نظر می‌رسید که معامله بلوکی ایران‌خودرو بنا به مصلحت در بازار خرد عمل شده است که در صورت حذف آن ارزش معاملات خرد به حدود 70 میلیارد تومان بالغ می‌شد. از روز یکشنبه تا امروز بلوک‌هایی در حدود 120 میلیون سهم در نماد ایران‌خودرو از سرمایه‌گذاری رنا به سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی منتقل شد که این بلوک‌ها بعضاً در بازار بلوک و بعضاً در بازار خرد (همانند روز جاری) جابجا شده است. این نقل و انتقالات مربوط به فروش 5 سال قبل ایران‌خودرو سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی به سرمایه‌گذاری رنا بوده است که ظاهراً به دلیل عدم تأدیه بدهی از سوی رنا و سایر مشکلات مجدداً به سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی عودت داده شد.

روند مثبت اندک شاخص با انجام معاملاتی بر روی نماد بزرگ مخابرات ایران در اواخر وقت رشد مناسبی در حدود 88 واحد یافت بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری غدیر نیز اثر مثبت 17 واحدی داشت و درنهایت با افزایش 116 واحدی شاخص کل به کار خود خاتمه داد. این روزها بازار منتظر اجرای بسته جدید رونق اقتصادی است ولیکن با نزدیکی نیمه ماه آبان و عدم روشن شدن جزییات ابهامات پیرامون این بسته افزوده‌شده است و این روزها به‌کرات در سایت‌های مختلف این موضوع به‌نقد کشیده می‌شود. بسته خروج از رکود دولت برای تحریک تقاضا از ۱۵ آبان اجرایی خواهد شد و اعطای کارت اعتباری ۱۰ میلیون تومانی خرید کالا، وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو و اوراق ۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن آغاز می‌شود، خبری از ابلاغ بخشنامه‌ها و اجرای این بسته نیست. این در حالی است که هنوز جزئیات نحوه اجرای آن توسط بانک مرکزی تشریح نشده است و تنها به‌صورت جسته‌وگریخته نحوه عملیاتی شدن این بسته در بانک‌ها است. حسب اطلاعات کلی تسهیلات خرید خودرو، 7 ساله و حداکثر تا 25 میلیون تومان و با اقساط ماهیانه 470 هزار تومان. تنزیل اسناد توسط بانک مرکزی با نرخ 14 درصد و اعطای آن توسط بانک به خودروساز با نرخ 16 درصد. تسهیلات خرید کالا هم با نرخ 12 درصد و مدت بازپرداخت 2 سال انجام می‌شود.

شرکت بورس اوراق بهادار تهران در 26 و 27 آبان ماه، میزبان نشست سالانه فیاس (FEAS) خواهد بود. حمید روح‌بخش سرپرست روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت بورس با اشاره به این‌که بورس تهران یکی از اعضای هیئت‌مدیره فیاس است، افزود: بورس اوراق بهادار در نشست سالانه 2015 فیاس، سه نشست مهم مجمع عمومی، کمیته اجرایی و کمیته کاری را برگزار می‌کند. وی هدف از برگزاری این نشست در ایران را گسترش تعاملات بین‌المللی عنوان و خاطرنشان کرد: در راستای افزایش تعاملات بین بورس‌ها تاکنون از کشورهای ترکیه، رومانی، مصر، عمان، قبرس، ارمنستان، سوریه، بلغارستان، بوسنی و هرزگوین، قزاقستان، انگلستان، اردن، عراق، فلسطین و کره جنوبی برای حضور در نشست سالانه درخواست رسمی دریافت شده است. روح‌بخش ادامه داد: فیاس دارای 50 عضو اصلی و وابسته است که از 30 کشور در این فدراسیون حضور دارند. اعضای ایرانی (اصلی و وابسته) این فدراسیون شامل بورس تهران، فرابورس ایران، بورس کالای ایران، کانون کارگزاران، سپرده گزاری مرکزی و مدیریت فناوری بورس تهران است.

مدیریت امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از درج نماد شرکت سرمایه‌گذاری صنایع ایران با نماد "ذوایرا"در سامانه جدید پس از معاملات خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از روابط عمومی سمات، این شرکت یک هلدینگ استراتژیک می‌باشد که در صنایع خدمات مالی، خودروهای سنگین و نیمه سنگین، پتروشیمی و سیمان سرمایه‌گذاری نموده است. از اهداف اصلی این شرکت، جذب سرمایه‌های پراکنده و به‌کارگیری آن‌ها در عرصه‌های تولیدی و صنعتی است. شرکت سرمایه‌گذاری صنایع ایران با نماد "ذوایرا"، در 22 مهر 1394 در فرابورس ایران پذیرفته شد و هم‌اکنون صد و هشتاد و نهمین شرکت در بازار پایه فرابورس ایران به شمار می‌رود. این شرکت با سرمایه یکصد و ده میلیارد ریالی در گروه واسطه‌های مالی جای گرفته است. در همین رابطه، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نماد شرکت سرمایه‌گذاری صنایع ایران با نماد "ذوایرا"در سامانه جدید پس از معاملات درج کرد تا شرایط برای معاملات سهام این شرکت در بازار پایه فرابورس مهیا شود.

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به عوامل هفت‌گانه راه‌اندازی معاملات آتی بورس ارز عنوان کرد: با استفاده از عوامل هفت‌گانه که شامل «دونرخی بودن بازار ارز، فقدان شفافیت در عملکرد ارکان بازار، عدم مکانیسم شفاف کشف قیمت ارز، عدم توانایی جهت پوشش ریسک برای تجار و بازرگانان، عدم وجود ساختار مناسب جهت تعامل میان فعالان بازار ارز و سیاست‌گذاران بازار، عدم وجود ابزارهای کنترلی جهت نظارت بر بازار ارز» که شرایط کنونی این بازار را به نمایش می‌گذارد بورس کالای ایران تصمیم دارد با این ارکان و با هماهنگی و همکاری بانک مرکزی به‌عنوان متولی بازار ارز کشور، با راه‌اندازی بورس ارز، گامی اساسی در جهت شفافیت معاملات این بازار بردارد. سلطانی نژاد افزود: با راه‌اندازی این ابزار، تجار و بازرگانان که در بخش واقعی اقتصاد فعالیت می‌کنند به‌راحتی می‌توانند خود را در مقابل نوسانات نرخ ارز پوشش دهند، البته لازم به ذکر است که معاملات نقدی فعلاً در دستور کار بورس کالا قرار ندارد. به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران کشف شفافیت قیمت، از بین بردن ریسک‌های اعتباری طرف مقابل، قابلیت دسترسی برای تمام شرکت‌کنندگان در بازار و نقدشوندگی بسیار بالا ازجمله مزیت‌های ابزار آتی به‌منظور تحقق پوشش ریسک است که این ویژگی‌ها شامل بازار قراردادهای آتی ارز نیز خواهد شد. وی در خصوص فعالیت بورس ارز بیان کرد بورس ارز ۲۴ ساعته خواهد بود و در تمام طول هفته فعالیت خواهد داشت. با توجه به تجربیات بورس کالا در سایر قراردادهای مشتقه، برای بورس ارز زیرساخت‌ها آماده است و قراردادها و اعلامیه عرضه‌ها نیز مشخص‌شده‌اند که ازلحاظ فنی و نرم‌افزاری نیز آمادگی کامل وجود دارد. البته لازم به ذکر است بورس کالای ایران، زیرساخت قانونی راه‌اندازی بورس ارز را دارد، زیرا همان‌طور که توضیح دادیم توانایی راه‌اندازی قرارداد مشتقه در مورد هر ابزاری را دارد اما با توجه به اینکه ارز، یکی از متغیرهای اساسی در کشور است، بهتر است سیاست‌گذاری در حوزه قیمت، توسط مراجع مربوطه صورت گیرد و سپس از طریق بورس کالای ایران اعمال شود. وی با اشاره به شرایط پس از برجام و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور اعلام کرد که بورس ارز پیش‌نیاز حضور سرمایه‌گذاری خارجی در کشور است. وی افزود امروز ما مشاهده می¬کنیم هر سرمایه‌گذار خارجی که وارد کشور می‌شود با توجه به پیشینه ذهنی که از تلاطمات ارزی در ایران دارد، عنوان می‌کند که ریسک سرمایه‌گذاری در کشور ما بالا است و توانایی پذیرش ریسک ارز را ندارد که با استفاده از بورس ارز زمینه این پوشش ریسک فراهم می‌شود. سلطانی نژاد در پایان مهم‌ترین مزیت بورس ارز را برای دولت درزمینهٔ مدیریت بازار دانست و افزود دولت به‌عنوان مصرف‌کننده و تقاضاکننده‌ی اصلی بازار ارز با استفاده از ابزار بورس به‌راحتی می‌تواند به‌جای استفاده از روش‌های سنتی مانند عرضه ارز بر سر چهارراه‌ها، یا آنچه در سکه در سال‌های اخیر مشاهده کردیم، با اخذ موقعیت‌های موردنظر خود در بورس، بازار ارز را مدیریت کند.

معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو از مشخص شدن قیمت «هایما s7» خبر داد و گفت: این محصول به‌زودی به بازار عرضه می‌شود. به گزارش روابط عمومی ایران‌خودرو، مصطفی خان کرمی گفت: «هایما s7» در دو مدل گیربکس دستی و اتوماتیک تولید و عرضه می‌شود. قیمت تعیین‌شده برای گیربکس دستی این خودرو 71 میلیون و 900 هزار تومان و برای محصول اتوماتیک 78 میلیون و 900 هزار تومان است. وی با اشاره به اینکه خودروی «هایما s7» نسبت به رقبا در بازار از برتری خاصی برخوردار است، خاطرنشان کرد: نخستین مجموعه از این محصول که در ایران‌خودرو خراسان تولیدشده است به‌زودی وارد بازار مصرف می‌شود. شرکت ‌هایما که در سال 1992 تأسیس‌شده است، همواره در مشارکت با شرکت مزدای ژاپن موفق عمل کرده و خودروی S7 حاصل این همکاری است. این خودرو که بر روی پلتفرم مزدا CX-7 ساخته‌شده است، در خطوط پیشرفته کارخانه ایران‌خودرو خراسان ساخته می‌شود.

در آستانه سفر رئیس‌جمهور به ایتالیا، دو شرکت بزرگ این کشور پیشنهاد ۴ میلیارد یورویی برای مشارکت در اجرای طرح‌های فولاد و آلومینیوم در ایران را ارائه کردند. مدیران عامل دو غول بزرگ فولادی و آلومینیوم ایتالیا در دیدار با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد ۴ میلیارد یورویی برای مشارکت در اجرای طرح‌های فولاد و آلومینیوم را ارائه و اعلام کردند که این برنامه در راستای گسترش روابط اقتصادی ایران و ایتالیا محسوب می‌شود. شرکت‌های دانیلی و فاتا در ۲۵ سال اخیر در ایران طرح‌هایی در بخش‌های فولاد و آلومینیوم به‌صورت ای. پی. سی. اف (طراحی، ‌ تأمین و خرید تجهیزات، ‌ اجرا و تأمین مالی) به اجرا درآورده‌اند و اکنون با توجه به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی و ایجاد زمینه‌های بسط روابط اقتصادی با کشورهای دنیا، ‌خواهان سرمایه‌گذاری در طرح‌های معدنی و صنایع معدنی ایران شده‌اند. با نهایی شدن تفاهم‌نامه مربوطه، قرار است دو طرف با تأسیس شرکت مشترک، یک طرح ۶.۵ میلیون تنی تولید گندله سنگ‌آهن و یک طرح ۳ میلیون تنی آهن اسفنجی در ایران به اجرا درآورند. میزان سرمایه‌گذاری طرف ایتالیایی ۶۰ درصد و ایمیدرو ۴۰ درصد خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی بابیان این‌که امکان خرید هواپیما را نداریم، گفت: برای خرید 500 فروند هواپیما جهت توسعه ناوگان هوایی نیازمند 50 میلیارد دلار پول هستیم، چون این مبلغ در ایران وجود خارجی ندارد بنابراین به سراغ روش اجاره به‌شرط تملیک رفته‌ایم. عباس آخوندی اظهار کرد: سیستم ناوگان هوایی کشورمان جزو فرسوده‌ترین و مسن‌ترین ناوگان هوایی دنیاست و امسال که توانسته‌ایم عمر این ناوگان را یک سال کاهش دهیم، به میانگین 20 سال رسیده‌ایم. وی بابیان این‌که مذاکراتی در این خصوص با کشورهای سازنده هواپیما داشته‌ایم و امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه در سال 2016 رخ دهد، افزود: در حوزه ناوگان ریلی سرمایه‌گذاری خارجی راحت‌تر امکان‌پذیر است ما هم می‌توانیم به‌صورت لیزینگی ناوگان ریلی بخریم و هم امکان تشکیل شرکت‌های مشترک از سوی سرمایه‌گذاران خارجی با شرکت‌های ایرانی وجود دارد؛ ضمن اینکه سرمایه‌گذاران می‌توانند در حوزه ناوگان ریلی به‌صورت BOT نیز ورود یا در ایران شرکت حمل‌ونقل ریلی تأسیس کنند. وی یادآور شد: 127 هزار کامیون بین 25 تا 40 سال سن داریم درحالی‌که کامیون‌ها عمدتاً بعد از 10 سال فرسوده می‌شوند. این تعداد کامیون فرسوده کشورمان، مصرف سوخت بسیار بالایی هم دارند به‌طوری‌که در هر 100 کیلومتر، 60 لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند حال‌آنکه کامیون‌های زیر 10 سال سن، در هر 100 کیلومتر 30 لیتر گازوئیل می‌سوزانند. البته برای جذب سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز دستمان ازنظر قانونی کاملاً باز و هر روش و مدلی که سرمایه‌گذار پیشنهاد دهد، قابل‌بررسی و انجام است. وزیر راه و شهرسازی درباره حمل‌ونقل دریایی نیز گفت: در چند ماه اخیر لاینرهای خارجی شروع به پهلوگیری مستقیم در بنادر ایران کرده‌اند درحالی‌که تا پیش‌ازاین، همگی به بنادر جنوب خلیج‌فارس می‌رفتند و ازآنجا کالاها با کشتی‌های فیدری به بنادر ایران حمل می‌شد؛ اما در حال حاضر 16 کشتی لاینری مستقیماً به بنادر ایران می‌آیند که با این اقدام، هزینه‌های کشتی‌رانی و حمل‌ونقل دریایی ایران کاهش‌یافته است. آخوندی ادامه داد: اما برای آنکه بتوانیم فضای رقابت کشتی‌ها و شرکت‌های کشتی‌رانی ایرانی را با لاینرهای خارجی ـ با توجه به قدرت مالی طرف‌های خارجی ـ فراهم کنیم به‌جای آنکه تسهیلات خاصی به ایرانی‌ها بدهیم به خارجی‌ها اعلام کرده‌ایم که اگر می‌خواهند در بنادر ایران پهلو بگیرند، باید 50 درصد کالاهای ایران و 50 درصد کالاهای کشورهای دیگر را با خود حمل کنند تا از بنادر ایران به مقاصد کشورهای منطقه "ترانشیپ" یا "ترانزیت" شود تنها در این صورت است که از لاینرهای خارجی حمایت کرده و به آن‌ها "ویندو" می‌دهیم. به گفته آخوندی، برای ساخت فرودگاه تهران با سرمایه‌گذار خارجی صحبت کرده‌ایم که به‌جاهای خوبی رسیده‌ایم. همچنین ساخت ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) که با بهره‌برداری از آن در سال آینده، سالانه 5 میلیون مسافر به حجم مسافرتی آن افزوده می‌شود را در دست اقدام داریم. ضمن اینکه برای ساخت ترمینال دوم این فرودگاه با ظرفیت سالانه 25 میلیون مسافر با فرانسوی‌ها به توافق رسیده‌ایم. وی به موضوع ساخت فرودگاه بین‌المللی جدید مشهد اشاره کرد و گفت: برای ساخت این فرودگاه نیز با یک شرکت فرانسوی دیگر در حال رایزنی هستیم. آخوندی پروژه‌های ریلی را یادآور شد و افزود: چند پروژه اصلی در بخش زیرساخت ریلی داریم که مهم‌ترین آن برقی کردن قطار تهران- مشهد است و 2 میلیارد دلار سرمایه می‌خواهد؛ با بهره‌برداری از این پروژه، سرعت قطارهای تهران مشهد به 180 کیلومتر در ساعت می‌رسد. پروژه اولویت‌دار ریلی دیگر نیز برقی کردن قطار گرمسار -اینچه برون است که برای ساخت آن به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم. وی ادامه داد: در بخش ناوگان ریلی به دنبال خرید دو هزار و 800 واگن مسافری هستیم که اگر خرید هر واگن یک‌میلیون و 200 هزار دلار هزینه داشته باشد درمجموع بیش از سه میلیارد دلار پول می‌خواهد. همچنین به دنبال خرید پنج هزار واگن باری هستیم.

به نقل از پایگاه خبری بیزینس استاندارد، پس از انتشار خبرهایی در مورد لغو ممنوعیت واردات برنج باسماتی هندی به ایران، روز سه‌شنبه ارزش سهام شرکت‌های هندی فعال درزمینهٔ صادرات برنج باسماتی 18 درصد افزایش یافت. ایران یک‌سوم کل صادرات برنج باسماتی هند را به خود اختصاص می‌دهد. بر اساس این گزارش، روز سه‌شنبه در بازار بورس بی اس ای هند، ارزش سهام شرکت کوه نور فودز با 17.75 درصد افزایش به 51.40 روپیه رسید. سهام شرکت‌های ال تی فودز و کی آر بی ال نیز به ترتیب 13.12 و 8 درصد رشد داشت و به 260.30 و 224.7 روپیه رسید. ایران پس از واردات قابل‌توجه برنج باسماتی از هند در چند سال گذشته، واردات این نوع برنج را محدود کرده است. دولت ایران صدور مجوز واردات برنج از هند را متوقف کرده بود و این مسئله موجب کاهش صادرات برنج هند به ایران شده بود. گورنام ارورا، از مسئولان ارشد شرکت کوه نور فودز که درزمینهٔ تولید و صادرات برنج باسماتی فعالیت دارد گفت: این‌یک اتفاق بسیار خوب است، زیرا هند مجدداً شاهد افزایش قابل‌توجه صادرات برنج باسماتی به ایران، بزرگ‌ترین واردکننده برنج عطری جهان خواهد بود.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در سال 93 متوسط درآمد اظهارشده سالانه یک خانوار شهری 241 میلیون و 318 هزار ریال و هزینه خالص سالانه 234 میلیون و 865 هزار ریال بوده است. از کل هزینه سالانه خانوار شهری 58 میلیون و 126 هزار ریال با سهم 24.7 درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و 176 میلیون و 739 هزار ریال با سهم 75.3 درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با 21.6 درصد مربوط به هزینه گوشت و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با 44.4 درصد مربوط به مسکن بوده است. متوسط درآمد اظهارشده سالانه یک خانوار شهری 241 میلیون و 318 هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل 18 درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال 1393 رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری در مقایسه با رشد هزینه کل سالانه آن‌ها 4 درصد بیشتر رشد داشته است. منابع تأمین درآمد خانوارهای شهری نشان می‌دهد که 32.3 درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق‌بگیری،‌ 16.3 درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیر کشاورزی و 51.4 درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تأمین‌شده است. متوسط کل هزینه خالص سالانه یک خانوار روستایی 138 میلیون و 528 هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل 6.9 درصد افزایش نشان می‌دهد. از کل هزینه سالانه خانوار روستایی 57 میلیون و 33 هزار با سهم 31.2 درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و 81 میلیون و 495 هزار ریال با سهم 58.8 درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با 25.1 درصد مربوط به هزینه آرد،‌ رشته،‌ غلات،‌ نان و فرآورده‌های آن و در بین هزینه‌های غیرخوراکی،‌ بیشترین سهم با 29 درصد مربوط به مسکن بوده است. متوسط درآمد اظهارشده سالانه یک خانوار روستایی 139 میلیون و 51 هزار ریال هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل، 14.8 درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال 1393 رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای روستایی در مقایسه با رشد هزینه کل سالانه آن‌ها 7.9 درصد بیشتر رشد داشته است. منابع تأمین درآمد خانوارهای روستایی نشان می‌دهد که 29.6 درصد از مشاغل مزد و حقوق‌بگیری، 30.7 درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیر کشاورزی و 39.7 درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تأمین‌شده است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی 6 ماهه سال 1394 به بخش‌های اقتصادی مبلغ 1601.6 هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با 6 ماهه سال گذشته مبلغ 138.3 هزار میلیارد ریال (معادل 9.4 درصد) افزایش داشته است. سهم تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش صنعت و معدن طی 6 ماهه سال جاری 479.0 هزار میلیارد ریال (معادل 29.9 درصد) بوده که نسبت به 6 ماهه سال گذشته 13.0 هزار میلیارد ریال (معادل 2.8 درصد) افزایش داشته است.

جدول شماره 2 بیانگر هدف از دریافت تسهیلات پرداختی در بخش‌های اقتصادی طی 6 ماهه سال جاری می‌باشد. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی 6 ماهه سال جاری مبلغ 1018.7 هزار میلیارد ریال معادل 63.6 درصد کل تسهیلات پرداختی می‌باشد که در مقایسه با 6 ماهه سال گذشته مبلغ 137.2 هزار میلیارد ریال معادل 15.6 درصد افزایش داشته است. در جدول شماره 2 مشاهده می‌شود که سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در 6 ماهه سال جاری معادل 389.2 هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص 38.2 درصد از منابع تخصیص‌یافته به سرمایه در گردش کلیه بخش‌های اقتصادی (مبلغ 1018.7 هزار میلیارد ریال) می‌باشد. ملاحظه می‌شود از 479.0 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 81.2 درصد آن (مبلغ 389.2 هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت‌شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری می‌باشد.

شایان‌ذکر است که همچنان باید در تداوم مسیر جاری ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود. بر این اساس ضروری است به افزایش توان خلق پول بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیر جاری و بازگرداندن آن‌ها به مسیر صحیح اعتبار دهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تأمین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به‌عنوان یک ابزار مهم در تأمین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه‌ای کرد.

رویترز طی گزارشی نوشت: ایران و الجزایر در یک گزارش داخلی اوپک که به رؤیت رویترز رسیده است، خواستار بازگشت دوباره سیستم سهمیه‌بندی اوپک شدند که در سال 2011 کنار گذاشته شد. بر اساس این گزارش، این پیشنهاد توسط گروه تحقیق اوپک در وین تهیه‌شده است؛ شامل 11 صفحه توضیح از سوی کشورهای عضو است که در یک گزارش 44 صفحه‌ای این سازمان گنجانده‌شده است. الجزایر در این گزارش نوشته است: «اوپک باید آماده شود تا به‌صورت ویژه یک سقف قیمتی تهیه و از آن دفاع کند و یک رابطه جایگزینی موقتی میان سهم کمتر از بازار و درآمدهای بیشتر را قبول کند.» الجزایر در واکنش به تصمیم نوامبر 2014 اوپک مبنی بر عدم کاهش عرضه توضیح داده است: «یک عامل اضافی بی‌ثباتی توسط رفتار اوپک ایجاد شد.» همچنین الجزایر پیشنهاد داده است که «درنهایت ممکن است لازم باشد تا سیستم سهمیه‌بندی مورد بازبینی قرار گیرد تا مدیریت تولید تا حد امکان واقع‌بینانه و منصفانه شود.» ایران نیز به‌صورت مشابه در این گزارش نوشته است: سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه‌‌ای اوپک که سهمیه‌ای برای هر یک از اعضا مشخص نکرده است، «به‌صورت مؤثر سبب ثبات بازار نفت نمی‌شود... برخی از اعضای اوپک میزان تولید خود را بر اساس ظرفیتشان بدون توجه به سقف تولید بالابرده‌اند.» ایران که قصد دارد تا سهم خود از بازار را به‌محض برداشته شدن تحریم‌ها، بازیابد، افزود: «سقف تولید اوپک باید برای فاصله متناسب 6 یا 12 ماهه تعیین شود و سپس برای میزان تولید هر کشور عضو توافق شود.» عراق با در پیش گرفتن رویه دیگری در بخش تفسیر این گزارش نوشت: «کشورهای عضو اوپک باید سیاست‌های خود راجع به استراتژی بلندمدت را با ایجاد مدلی برای دسترسی به حداکثر درآمد از طریق توازن میان سهم بازار و قیمت‌ها مشخص کنند.» گفته می‌شود الجزایر، ایران و عراق ازجمله کشورهای عضو اوپک هستند که بیشترین خسارت را از کاهش قیمت نفت دیده‌اند.

شرکت نفتی استات اویل نروژ اعلام کرد که به‌رغم کاهش قیمت نفت از سال گذشته، این شرکت همچنان در حال سرمایه‌گذاری گسترده در این بخش است. به گزارش از شبکه ان بی سی، هانس جاکوب هگ مدیر مالی استات اویل گفت: ما فکر می‌کنیم سال ۲۰۱۸ زمانی است که شاهد بهبود قیمت‌های نفت خواهیم بود و این موضوع را در برنامه‌ریزی‌های خود لحاظ خواهیم کرد. همانند دیگر شرکت‌های نفتی استات اویل هزینه‌های خود را کاهش داده و همچنین بخش عمده پروژه‌های اکتشاف نفت بزرگ خود همچون پروژه نفتی قطب را به تأخیر انداخته است. هگ گفت: ما هزینه‌های خود را در سال جاری از ۱۸ میلیارد دلار به ۱۷.۵ میلیارد دلار رسانده‌ایم و در سه‌ماهه جاری نیز یک میلیارد دلار دیگر کاهش خواهیم داد بنابراین مشخصاً در حال کار روی سطح هزینه‌ها در شرایط ناپایدار کنونی هستیم. وی که از ماه اوت مدیر مالی استات اویل بوده خاطرنشان کرد: این شرکت بیش از ۴۰ پروژه در برنامه‌های توسعه میادین خود دارد اگرچه بسیاری از آن‌ها را به تأخیر انداخته است. این در حالی است که وی خاطرنشان کرد: استات اویل هنوز در حال سرمایه‌گذاری‌های گسترده است. مدیر مالی شرکت نفتی استات اویل نروژ گفت: این سومین سطح سرمایه‌گذاری بالای ما در تاریخ شرکت است بنابراین ما هنوز در حال سرمایه‌گذاری بالایی هستیم و مشخصاً برنامه‌های خود را بررسی و برای ارتقاء آن‌ها تلاش خواهیم کرد چراکه وقتی‌که شرایط مهیا باشد از پروژه‌ها حمایت خواهیم کرد.

به نقل از بلومبرگ، بر اساس اعلام شرکت بی پی، می‌توان از تکنولوژی برای افزایش ذخایر نفت و گاز اثبات‌شده جهان به میزان دوسوم استفاده کرد و حجم عرضه انرژی را بالا و قیمت‌ها را مقرون‌به‌صرفه نگاه داشت. این میزان انرژی تقریباً 2 برابر مقدار انرژی‌ای است که جهان تا سال 2050 میلادی نیاز خواهد داشت. دیوید ایتون، رئیس گروه تکنولوژی شرکت بی پی گفت، از طریق به‌کارگیری تکنولوژی‌های موجود، مقدار نفت و گاز قابل استحصال از ذخایر شناخته‌شده جهان می‌تواند با رشد 60 درصدی به معادل 4.8 تریلیون بشکه نفت برسد، درحالی‌که حجم ذخایر اثبات‌شده فعلی معادل 2.9 تریلیون بشکه نفت است. وی افزود، مصرف انرژی جهان تا سال 2035، 40 درصد افزایش خواهد یافت و برای تأمین نیاز جهانی تا سال 2050، به انرژی‌ای معادل حدود 2.5 تریلیون بشکه نفت نیاز خواهد بود. ایتون در سخنرانی‌ای که روز دوشنبه در لندن ارائه کرد گفت: «تکنولوژی یکی از معدود ابزارهایی است که ما می‌توانیم از آن برای ایجاد تأثیرات قابل‌توجه استفاده کنیم.» تکنیک‌های جدید استفاده‌شده در آمریکا برای استخراج نفت و گاز از ترکیبات شیل موجب ایجاد تغییرات عمده‌ای در بازارهای جهانی انرژی شده است. آمریکا به لطف استفاده از این تکنولوژی توانست در ماه ژوئن روزانه 9.6 میلیون بشکه نفت تولید کند و به افت تقریباً 60 درصدی قیمت نفت از ژوئن 2014 تاکنون دامن بزند. بر اساس اعلام بی پی، هرچند پیشرفت‌های آینده ممکن است به بشر اجازه دهد ازلحاظ فنی معادل 2.7 تریلیون بشکه نفت دیگر انرژی به ذخایر قابل استحصال موجود خود تا سال 2050 میلادی اضافه کند، اما محدودیت‌های پیش روی دولت‌ها برای انتشار گاز دی‌اکسید کربن ممکن است مانع از استخراج تمام منابع فسیلی موجود در کره زمین شود.

رئیس سندیکای صنعت برق از اعلام آمادگی ترک‌ها برای ایجاد سرمایه‌گذاری در تولید برق در ایران خبر داد و گفت: با تصمیم جدید دولت، تحول جدیدی در نیروگاه‌های تولید برق کشور ایجادشده است. علیرضا کلاهی با اشاره به رفت‌و‌آمد‌های اخیر کشور‌های خارجی و تمایل سرمایه‌گذاری ‌آن‌ها در ایران اظهار کرد: تاکنون عمده نیروگاه‌های بخش خصوصی داخلی بوده یعنی نیروگاه‌هایی که یا از وزارت نیرو خریداری‌شده و یا نیروگاه‌هایی که توسط خطوط مالی داخل کشور خریداری‌شده است. وی ادامه داد: این شرکت‌ها نرخ تضمین‌های قرار‌دادی به نام قرار‌داد تحویل انرژی‌دارند که در قالب این قرار‌داد‌ها کیلووات ساعتی 420 ریال به این نیروگاه‌ها پرداخت می‌شود. رییس سندیکای صنعت برق ادامه داد: بر اساس صحبت‌های اخیر قرار بر این شده که برای سرمایه‌گذاران خارجی که خود تأمین سرمایه می‌کند یعنی با سرمایه خود نیروگاهی را احداث می‌کند نرخی معادل قیمت تمام‌شده برق منهای سوخت برای وزارت نیرو که در حال حاضر 720 ریال است در نظر گرفته شود. کلاهی بابیان اینکه تاکنون یک شرکت ترکیه‌ای اعلام آمادگی کرده است، اظهار کرد: شرکت ایتالیا، آلمان، کره و بخشی از همسایه‌های عربی مشتاق به سرمایه‌گذاری هستند، اما تاکنون قراردادی در این زمینه امضاء نشده است. وی بابیان اینکه این مسئله درآمدی برای دولت نخواهد داشت، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر برق 320 ریال منهای سوخت فروخته می‌شود این موضوع تنها می‌تواند یک مرهم بر زخم‌های وزارت نیرو باشد.

رئیس بازاریابی هواپیمایی بوئینگ گفت: ایران چند صد هواپیمای فرسوده دارد که روزانه تنها چند ساعت کار می‌‌‌کنند بنابراین منتظر لغو تحریم‌ها برای ورود به بازار ایران هستیم. به نقل از بلومبرگ، شرکت هواپیمایی بوئینگ آمریکا وضعیت بازار ایران را برای فروش هواپیما ارزیابی می‌کند. این شرکت منتظر لغو تحریم‌ها است. تین‌ست رئیس بازاریابی هواپیمایی بوئینگ گفت: ظرفیت‌ها در ایران کاملاً مشخص است، جامعه‌ای با 80 میلیون جمعیت، کشوری با ذخایر و نفت و گاز فراوان و جمعیتی جوان که چند صد هواپیمای فرسوده دارد که روزانه تنها چند ساعت کار می‌‌‌کنند. وی گفت: شرکت هواپیمایی بوئینگ علاوه بر ایران به بازار مناسب منطقه خاورمیانه به‌ویژه امارات و قطر مصر و عربستان چشم دوخته است که نیاز زیادی برای تقویت و نوسازی ناوگان هوایی خوددارند. شرکت هواپیمایی بوئینگ طی 20 سال آینده میزان تقاضای خاورمیانه را 3 برابر پیش‌بینی کرده است که 3180 تقاضای جدید هواپیما باارزش 730 میلیارد دلار خواهند داشت که 70 درصد این تعداد برای نوسازی ناوگان هوایی است.

صنعت بیمه کشور در 6 ماهه نخست امسال حدود 57.7 هزار میلیارد ریال خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 23 درصد رشد نشان می‌دهد. شرکت‌های بیمه در این مدت همچنین حدود 116.9 هزار میلیارد ریال حق بیمه تولید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 13.2 درصد رشد داشته است. سهم بخش غیردولتی از این مقدار به حدود 55.1 درصد رسید و 44.9 درصد دیگر توسط بیمه ایران در نقش تنها شرکت بیمه دولتی تولید شد. بر اساس این گزارش، هشت شرکت بیمه ایران، آسیا، البرز، دانا، پارسیان، معلم، کوثر و پاسارگاد (هر یک دارای سهم بالاتر از سه درصد) درمجموع 82.6 درصد از حق بیمه تولیدی را به خود اختصاص داده‌اند. تعداد بیمه‌نامه‌های صادره در این مدت نیز با 6.2 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود 22 میلیون فقره رسیده است. بیمه شخص ثالث و مازاد در این مدت 33.4 درصد حق بیمه‌های تولیدی را به خود اختصاص داده و 32.2 درصد از حقبیمه‌های تولیدی نیز مرتبط با بیمه درمان است. سهم بیمه‌های زندگی و بدنه اتومبیل نیز به ترتیب به میزان 10.2 و 5.1 درصد از پرتفوی حق بیمه تولیدی بازار رسید. بر اساس این گزارش، شرکت‌های بیمه همچنین در 6 ماهه نخست امسال حدود 57.7 هزار میلیارد ریال خسارت به بیمه‌گذاران پرداختند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 23 درصد رشد نشان می‌دهد. بخش غیردولتی 55.2 درصد از خسارت‌های بازار بیمه را جبران کرده است. در این مدت شرکت‌های بیمه همچنین بیش از 11.8 میلیون مورد خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 32.9 درصد رشد داشته است. 38.8 درصد از خسارت‌های بازار بیمه در رشته بیمه شخص ثالث و مازاد و 34.6 درصد در رشته بیمه درمان پرداخت‌شده است. بیمه‌های بدنه اتومبیل و زندگی نیز به ترتیب حدود 6.9 و 6.5 درصد از خسارت‌های پرداختی بازار بیمه سهم دارند. همچنین در این مدت، نسبت خسارت بازار بیمه معادل 49.3 درصد بود که در مقایسه با سال قبل 3.9 واحد افزایش نشان داد. نسبت خسارت هشت شرکت بیمه «نوین، سینا، ملت، دانا، میهن، آسیا، پارسیان و البرز» (به ترتیب با 94.4، 77.2، 70.2، 63.4، 60.2، 52.9،52 و 50.5 درصد) بالاتر از این میزان در بازار بیمه بوده است. چهار رشته بیمه اعتبار، بدنه اتومبیل، ثالث و مازاد و درمان به ترتیب با حدود 272.6، 65.8، 57.4 و 52.9 درصد، نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه داشتند. پس‌ازاین رشته‌ها، نسبت خسارت رشته‌های مسئولیت و حوادث راننده (با 47.7 و 47.4 درصد) بالاتر از این نسبت در سایر رشته‌های بیمه بوده اما پایین‌تر از نسبت خسارت بازار بیمه قرار دارند.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به مبلغ 167.2 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 43.9 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده 17.5 میلیارد تومان (عمدتاً اوراق بدهی) بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 99.2 میلیارد تومان و در فرابورس به 68 میلیارد تومان رسید که ایران‌خودرو با 24.6 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوک اوراق مرابحه مگا موتور با 10.3 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 28.8 میلیارد تومان و گروه بانک با 10.2 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس تهران نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 116 واحد، شاخص قیمت 45 واحد و شاخص فرابورس 4 واحد افزایش داشتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 62927 واحد و شاخص قیمت به 24621 واحد رسید. مخابرات ایران با 88 واحد بیشترین اثر مثبت و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 39 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

روز جاری از میان 33 نماد باز صنعت سیمان، 24 نماد با حجم معاملاتی معادل 6110 هزار سهم و ارزش معاملاتی برابر با 10515 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. نماد سیمان شاهرود امروز نیز معاملات نسبتاً پرحجمی (البته نه به پرحجمی روز گذشته) داشت. از میان نمادهای معامله‌شده و بر پایه قیمت‌های پایانی 7 نماد مثبت، 3 نماد بدون تغییر و مابقی نمادها منفی بودند. سیمان شاهرود با 1103 هزار سهم به ارزش 2338 میلیون ریال حدود 22 درصد ارزش معاملات و سیمان سپاهان با 2174 هزار سهم به ارزش 2268 میلیون ریال معادل 21% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 9 نماد سیمان اردبیل، بجنورد، خاش، دشتستان، اصفهان، فارس، ایلام، هگمتان و نی‌ریز امروز شاهد انجام معاملاتی نبودند.

نمادهای لیدر صنعت سیمان امروز تقریباً شرایط مشابهی داشتند. ارزش معاملات سه شرکت مجموعاً به حدود 235 میلیون تومان بالغ شد. هر سته نماد عموم معاملات کم‌حجم خود را در دامنه منفی قیمت به ثبت رساندند. حجم معاملات نماد سیمان فارس و خوزستان بیشتر از روز گذشته ولیکن در نمادهای سیمان تهران و سیدکو حجم معاملات کمتر بود.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه در نماد سیمان هرمزگان شرکت سرمایه‌گذاری امید، در نماد سیمان تهران شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران و درنماد سیمان خزر 1 شخصیت حقیقی خریدار سهام بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه فعالیتی نداشته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید



پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 276
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 265
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 271
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 273
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 259
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24