Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بانک های کشور امروز در شرایطی نرخ سود ٢٠ درصد برای سپرده های مردم را به عنوان مصوبه در کشوی میز خود دارند که همچنان در شعب آنها برای برخی پول های درشت رقم های بالای ٢۵ درصد در حال جا به جا شدن است و این مصوبه ها در کشوی میز مدیران بانکی در حال خاک خوردن است...

در معاملات روز جاری در حالی روند تعادلی در بازار سرمایه مشاهده شد که خبر یکی از مهمترین عوامل موثر بر افت شاخص های بورس و کاهش ارزش بازار سرمایه در بین اهالی تالار به گوش رسید. خبری که تأثیرات اجرایی آن می تواند بسیار بیشتر از اجرای برجام بر اقتصاد کشور و در نهایت بورس باشد.

به گزارش خبرنگار بورس24 به نقل از کارگزاری پارسیان،کاهش نرخ سود سپرده های بانکی از 20 درصد به 18 درصد در جلسه امروز صبح مدیران عامل بانک ها با رییس کل بانک مرکزی خبری بود بصورت رسمی از طریق یک خبرگزاری اعلام و توسط پور ابراهیمی عضو شورای پول و اعتبار از سوی یک رسانه دیگر تکذیب شد.ظاهراً مدیران عامل بانک ها توافق کردند تا از ابتدای آذر ماه سود سپرده بانک ها به 18 درصد کاهش پیدا کند. از همین رو این امر در ظاهر می تواند تأثیری قابل توجه بر روند بازار سرمایه داشته باشد اما در باطن باید گفت که فعلاً بعید است که ما شاهد اتفاق خاصی به تبع این موضوع باشیم، چون مدیران عامل بانک ها در دولت یازدهم نشان دادند که حرف آنها با عملشان یکی نسیت.

بانک های کشور امروز در شرایطی نرخ سود 20 درصد برای سپرده های مردم را به عنوان مصوبه در کشوی میز خود دارند که همچنان در شعب آنها برای برخی پول های درشت رقم های بالای 25 درصد در حال جا به جا شدن است و این مصوبه ها در کشوی میز مدیران بانکی در حال خاک خوردن است. این موضوع دقیقاً همان نکته ای است که نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو شورای عالی پول و اعتبار به آن اشاره کرده بود و از تفاوت بین حرف تا عمل مدیران بانک ها گلایه کرده بود.

شاید زمانی بتوان جشن رونق اقتصادی و به سر آمدن دوران کسب سود بی زحمت در کشور را گرفت که کاهش نرخ سپرده و رقم اعلام شده برای بانک ها بصورت الزام درآید. اینکه مدیران چند بانک برای رفع تکلیف و خواباندن سر و صداها فقط شوی کاهش سود سپرده ها را در کنار یکدیگر و با حضور رییس کل بانک مرکزی اجرا کنند و در خارج از جلسه برنامه قبلی خود در پرداخت سود رقابتی را ادامه دهند نه تنها دردی از اقتصاد دوا نمی کند بلکه سبب وارد شدن ضربه به اعتماد و اطمینان مردم به تیم اقتصادی دولت هم می شوند چرا که انتظار مردم از اقدامات و برنامه مطرح شده به دلیل سرپیچی مخفیانه مدیران بانک ها از تصمصات و مصوبات برآورده نمی شود.

لذا باید منتظر بود تا ببینیم مصوبه نرخ سود 18 درصدی سپرده بانکی چه زمانی ابلاغ و چه ساز و کاری برای جلوگیری از سرپیچی بانک ها از این مصوبه اندیشیده می شود اما اگر این مصوبه همانگونه که گفته شده از آذر ماه اجرایی شود می تواند بازار سرمایه و اقتصاد کشور را دستخوش تغییرات قابل توجهی نماید.

اما در خصوص شرکت های پالایشی این روزها بحث هایی از نقض قانون وزارت نفت در محاسبه نرخ خوراک تحویلی به این شرکت ها مطرح شده که کم کم دارد به شکل یک کمپین حمایتی از این شرکت ها در مقابل وزارت نفت در می آید. بطوریکه بر طبق آیین نامه اجرایی قانون بودجه سال 93 کل کشور باید قیمت نفت تحویلی به پالایشگاه های داخلی و مجتمع های پتروشیمی اعم از دولتی و خصوصی نود و پنج درصد متوسط بهای محموله های صادراتی نفت مشابه در هر ماه شمسی باشد که تا به امروز این موضوع از سوی وزارت نفت نقض شده است.

بر این اساس گفته می شود که شرکت های پالایشی و برخی سهامداران عمده آنها در یک حرکت و اقدام خود جوش بدنبال پیگیری این موضوع و گرفتن حق حقوق گذشته خود می باشند که اگر اینگونه شود می تواند سود شرکت های پالایشی را با دریافت ما به التفاوت نرخ نفت در ماه های مختلف سال 93 با تغییرات قابل توجهی مواجه سازد.

گروه بانک :

شایعاتی از دو بانک پارسیان و پاسارگاد مبنی بر مذاکرات آنها با نمایندگان بانک هندی برای افزایش تعاملات و خدمات بانکی پس از تحریم ها و همچنین فرصت های فاینانس واردات و صادرات به گوش می رسد. نماد دیگر گروه، بانک تجارت عملکرد واقعی ۶ ماهه را منتشر کرد که طی آن ۳۷ درصد از پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی جاری محقق شده است. نمادهای گروه بانک طی هفته های اخیر همانطور که امروز هم شاهد بودیم، در بازه صفر تابلو معامله شدند و حرکت و جهت خاصی ندارند.

گروه خودرو:

ناصر بیک زاده مرزبانی یکی از مدیران باسابقه در صنعت خودرو ، در یک گفت و گوی تفصیلی به تشریح موانع و چالش های پیش روی این صنعت پرداخت؛ وی چالش هایی چون انحصار و نبود رقابت، سوء مدیریت ها، بی توجهی به تحقیق و توسعه و همچنین فساد و روابط ناسالم میان قطعه سازان و خودروسازان را از مهمترین عوامل و موانع پیش روی صنعت خورو دانست. در بازار معاملات امروز نیمی از نمادهای گروه خودرو مثبت و نیم دیگر منفی بودند از جمله نمادهای مثبت گروه خودرو، خپارس، خکاوه و خبهمن بودند.

گروه محصولات غذایی و آشامیدنی:

افزایش سرمایه ۴۰ درصدی "وبشهر" مورد تایید حسابرس قرار گرفت و در صورت موافقت سازمان و تصویب در مجمع فوق العاده اجرایی خواهد شد. گویا این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات خواهد بود. در بازار معاملات امروز اکثر نمادهای این گروه مثبت بودند.از جمله نمادهای منفی گروه می توان به غگل، غشصفا و غپاک اشاره کرد که دارای صف فروش نیز بودند.

گروه محصولات شیمیایی:

شنیده ها حاکی از حل مشکلات پتروشیمی شیراز برای دریافت بقیه تجهیزات طرح اوره و آمونیاک شهدای مرودشت می باشد. سلیمی رئیس حسابداری شرکت پتروشیمی شیراز در خصوص طرح اوه و آمونیاک مرودشت اظهار داشت: به تازگی یک دستگاه دیگر نیز خریداری شده که تا 25روز دیگر به شرکت تحویل داده می شود. تا کنون بالغ بر 2500 میلیارد تومان برای طرح اوره و آمونیاک مرودشت هزینه شده و بیش از 97% پیشرفت فیزیکی داشته است. احتمالا دی ماه سال جاری این طرح به بهره برداری رسید. نماد شپلی در بازار امروز معاملات خود را با قیمتهای منفی شروع کرد و به قیمت های بالاتر هم رسید و تا لحظاتی صف خرید نیز داشت.

گروه فراورده های نفتی :

ظاهرا واحد آیزومر شپنا با ظرفیت تولید حدود 7میلیون لیتر بنزین یورو 4 راه اندازی شده است. در این خصوص مظاهری مدیر بازاریابی و فروش داخلی شرکت پالایشگاه نفت اصفهان بیان کرد: واحد ایزومریزاسیون شپنا در تاریخ 18 مهر ماه به بهره برداری رسید. این واحد فعلا با 50% ظرفیتش تولید می کند و میزان تولید آن روزانه 21 هزار بشکه بنزین یورو 4 می باشد. در بازار معاملات امروز به جز دو نماد شبهرن و شپنا سایر نمادهای در بازه های منفی معامله شدند و بازار را با قیمت های پایین ترک کردند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24