بورس24 :با انتشار آمار نسبتاً مناسب فروش خودروسازها تا عصر دیروز که به اعدادی در حدود 12000 دستگاه بالغ شد، امروز فضای آغازین بازار تحت تأثیر صنعت خودرو شرایط نسبتاً مثبتی را از خود نشان داد البته علیرغم مناسب بودن نسبی فضا حجم و ارزش معاملات بههیچوجه قابلقبول نبود. مجموع ارزش معاملات خرد سهام امروز در بازارهای بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران به حدود 68 میلیارد تومان بالغ شد. البته فضای مثبت بازار بهمرورزمان کمی به منفی گرایید و شاخص را به دامنه پایینتر از دیروز نیز سوق داد بهطوریکه در ساعت 12:25 یعنی 5 دقیقه مانده به پایان زمان معاملات در حدود 9 واحد منفی بود ولیکن دردقایق پایانی با انجام بعضی معاملات خاص بر روی نمادهای بزرگ شاخص بهسختی با افزایش تنها 9 واحدی خود را به دامنه مثبت کشاند.
مدیران صنعت خودرو اعلام کردند تا ساعت ۱۵ امروز سهشنبه بیش از ۳۷ هزار خودرو در قالب طرح تحریک تقاضا و اعطای وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو فروش رفت. مصطفی خانکرمی معاون بازاریابی و فروش ایرانخودرو گفت: از ابتدای اجرای طرح خرید خودرو که از ساعات ابتدایی روز دوشنبه در سراسر کشور آغازشده تا ساعت ۱۵ امروز درمجموع ۲۳ هزار پیش ثبتنام از سوی نمایندگیهای ایرانخودرو صورت گرفته که تاکنون ۱۵ هزار ثبتنام موفق به واریز وجه نهایی شده است. همچنین رضا تقیزاده معاون بازاریابی و فروش سایپا نیز از ثبتنام ۱۴ هزار و ۳۷۷ نفر برای شرکت در طرح خرید خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی خبر داد و گفت: از این تعداد تاکنون ۸ هزار و ۵۳۸ نفر از سوی سایپا تائید صلاحیت شدهاند. سید علیاصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، در این زمینه اعلام کرده که "برای ارائه تسهیلات طرحهای رونق اقتصادی، ازنظر مبلغ، سقفی در نظر نگرفتهایم و سقف تسهیلات بسته به تقاضای مردم شناور است". این در حالی است که معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو اظهار کرده که " بانک مرکزی اعتبار خرید 100 هزار دستگاه خودرو با استفاده از تسهیلات 25 میلیون تومانی را تأمین کرده است بنابراین تا زمان اتمام این اعتبار پرداخت این تسهیلات ادامه خواهد یافت". رییس انجمن تولیدکنندگان لوازمخانگی از اختصاص پنج درصد سهم فروش کالاها با استفاده از کارت اعتباری خرید کالای ایرانی به بانک مرکزی خبر داد. محمدرضا دیانی درباره جزئیات خرید کالا از طریق کارت اعتباری اظهار کرد: طی توافقی که با بانک مرکزی شد قرار است که تسهیلات با سود 10 درصد به بانکها دادهشده و آنها آن را با سود 12 درصد به مردم ارائه کنند. وی افزود: بخشی از سود تسهیلات نیز توسط تولیدکنندگان تأمین میشود به این صورت که پنج درصد از قیمت فروش هر کالا از طریق تولیدکننده به بانک مرکزی بازمیگردد.
محمدرضا پورابراهیمی در خصوص جلسه شورای پول و اعتبار اظهار داشت: در جلسه امروز تصمیمگیری در مورد کاهش نرخ سود بانکی در دستور کار بود که بانک مرکزی گزارشی را در این خصوص قرائت کرد. وی افزود: با توجه به اینکه بحث کاملی در این زمینه انجام شد اما برای ادامه بررسی و تصمیمگیری در مورد کاهش نرخ سود بانکی، قرار شد در جلسه بعدی شورای پول و اعتبار تصمیمگیری شود. عضو شورای پول و اعتبار در پاسخ به این سؤال که آیا اختلافنظری در مورد کاهش نرخ سود بانکی وجود دارد گفت: خیر، اینگونه نیست و چون موضوع مهمی است باید در این زمینه بحث و بررسی شود تا بتوانیم تصمیمگیری کنیم و برای همین قرار شد بررسی موضوعات ادامه پیدا کند.
اعضای جدید هیئتمدیره شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) در مجمع عادی بهطور فوقالعاده این شرکت انتخاب شدند. در این مجمع که عصر دوشنبه با حضور 97 درصد سهامداران و در محل سالن اجتماعات شرکت سپردهگذاری مرکزی برگزار شد، بورس کالا و بانک ملی ایران بهعنوان اعضای جدید هیئتمدیره این شرکت برگزیده شدند. ریاست این مجمع بر عهده عیسی حسین پناه نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار بود که درنهایت گروه مالی ملت و کارگزاری بانک سپه بهعنوان اعضای علیالبدل هیئتمدیره شرکت سپردهگذاری مرکزی انتخاب شدند. پیشازاین، سید ابراهیم عنایت به نمایندگی از شرکت فرابورس ایران و علی رستگار به نمایندگی از بانک ملت در هیئتمدیره شرکت سپردهگذاری مرکزی حضور داشتند. هماکنون حسن امیری به نمایندگی از سازمان بورس و اوراق بهادار، علیرضا حاجینوروزی به نمایندگی از شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و محمدرضا محسنی به نمایندگی از شرکت اطلاعرسانی و خدمات بورس بهعنوان اعضای هیئتمدیره شرکت سپردهگذاری مرکزی هستند.
بر اساس تصمیم امروز هیئتمدیره شرکت ذوبآهن اصفهان، احمد صادقی بهجای اردشیر سعد محمدی مدیرعامل جدید این شرکت شد. احمد صادقی در سوابق کاری خود ریاست هیئتمدیره شرکتهای ذوب فولاد اردکان، آهن اسفنجی اردکان و شرکت نوین فولاد سیاه کوه، هیئتمدیره و مدیرعامل ذوبآهن اصفهان از سال 1369 لغایت 1376، معاون وزیر معادن و فلزات، مدیرعامل شرکت مدیریت طرحهای صنعتی و قائممقام مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران را دارد.
معاون مالی و اقتصادی سایپا از برنامه عرضه بخشی از سهام شرکت سرمایهگذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار با سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومانی در فرابورس خبر داد. سیروس شجاعی برجویی اظهار داشت: بر اساس تصمیمات اتخاذشده در گروه سایپا، پس از اصلاح ساختار مالی شرکت سرمایهگذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار و ثبت این شرکت بهعنوان نهاد مالی نزد سازمان بورس و سپری کردن فرآیند پذیرش و درج سهام در فرابورس، شاهد عرضه اولیه سهام آن خواهیم بود. وی درباره مختصات و ویژگیهای این شرکت در نوبت واگذاری توضیح داد: بعد از اخذ مجوز سازمان بورس و افزایش سرمایه 200 میلیارد تومانی، سرمایه آن به 500 میلیارد تومان رسیده و مراحل نهایی ثبت سرمایه جدید در اداره ثبت شرکتها طی میشود. این مقام مسئول ادامه داد: ارزش بازار پرتفوی بورسی نیوان ابتکار بیش از 300 میلیارد تومان بوده و مازاد ارزش مناسبی نسبت به بهای تمامشده در این شرکت سرمایهگذاری وجود دارد. شجاعی برجویی مهمترین داراییهای بورسی نیوان ابتکار را سرمایهگذاری در 32 درصد از سهام پارسخودرو، 15.5 درصد از سهام سایپادیزل، 10 درصد از سهام زامیاد و 4.5 درصد از سهام لیزینگ رایان سایپا باقیمت تمامشده مناسب اعلام کرد و گفت: مهمترین سرمایهگذاری غیربورسی نیوان ابتکار نیز شرکت سایپا کاشان با مالکیت 51 درصدی است. وی با ابراز امیدواری اینکه تقویت زیرساختهای شرکت سرمایهگذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار، اصلاح ساختار مالی و تکمیل فرآیند پذیرش و درج نماد نزد فرابورس و سازمان بورس ظرف 6 ماه آینده انجام شود، خاطرنشان کرد: هیئتمدیره نیوان ابتکار نیز برنامهریزی لازم را برای تحقق این هدف انجام داده تا این شرکت بهعنوان یکنهاد مالی و سرمایهگذاری فعال در بازار سرمایه ایفای نقش کند.
حمید ابدالی رئیس هیئتمدیره کانون شرکتهای لیزینگ بابیان اینکه بانک مرکزی درگذشته به لیزینگها سختگیریهای زیادی داشت گفت: در حال حاضر برخورد بانک مرکزی با شرکتهای لیزینگ بهمراتب بهتر شده و به آنها کمک میکند. وی درباره تأثیر رکود اقتصادی بر فعالیت شرکتهای لیزینگ گفت: در حال حاضر لیزینگها از وضعیت خوبی برخوردار نیستند. این رکود سنگین اقتصادی سبب کاهش خرید خودرو شده و درنهایت بر روی فعالیت لیزینگها تأثیر مستقیم داشته است. بهطوریکه در نیمسال اول، ریزش درآمدی شرکتهای لیزینگ به دلیل رکود چشمگیر بود. این مقام مسئول وی پیشبینی کرد در نیمسال دوم و به دلیل ابلاغ بسته خروج از رکود، فعالیت لیزینگها بهتر شود. ابدالی بابیان اینکه 33 شرکت دارای مجوز لیزینگ به دلیل عدم تمکن مالی توانایی ورود به صنعت هواپیمایی ندارند، ادامه داد: کل گردش مالی این صنعت لیزینگ حدود 20 هزار میلیارد تومان برآورد میشود و باوجود علاقهمندی شرکتهای لیزینگ، قدرت مالی محدود مانع از حضور در صنعت هواپیمایی شده است. وی گفت: عمده شرکتهای لیزینگ درزمینهٔ خودروهای سنگین فعالیت میکنند اما شرکتهای لیزینگ وابسته به ایرانخودرو و سایپا بیشتر درزمینهٔ خودروهای سبک و سواری فعالیت دارد.
آخرین برنامههای قطعی سازمان خصوصیسازی برای عرضه بلوکی سهام شرکتهای بورسی با واگذاری بلوک 17 و 87 درصدی دو شرکت بورسی پالایشگاه بندرعباس و حملونقل بینالمللی خلیجفارس و انتظار زمان اعلامی توسط مسئولان بورس همراه شده است. بهاینترتیب، قرار شده 17 درصد معادل 2 میلیارد و 346 میلیون سهم "شبندر" به قیمت تابلوی بورس در روز عرضه بهاضافه 5 درصد بهشرط آنکه از 4 هزار و 294 ریال کمتر نباشد، بهصورت 20 درصد نقد و باقی در 5 قسط روانه میز فروش شود. ارزش این بلوک که به وکالت از شرکت ملی پالایش و پخش انجام خواهد شد بیش از هزار میلیارد تومان با سپرده حداقلی 30 میلیارد تومانی است و خریدار یا خریداران باید در 20 روز کاری نسبت به پرداخت 20 درصد وجه نقد اقدام کنند. همچنین در پی عرضه بلوک ۸۷ درصدی شرکت حملونقل بینالمللی خلیجفارس در 28 شهریور و انصراف بدون اعلام دلیل مشتری پر و پا قرص آن، سازمان خصوصیسازی ﺑﻪ وﻛﺎﻟﺖ از شرکت ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ دولتی ایران بار دیگر اقدام به این بلوک خواهد کرد. این بلوک شامل 303 میلیون و 920 هزار سهم "حفارس"است که به قیمت امروز تابلوی بورس بهاضافه 15 درصد بهشرط آنکه از 3 هزار و 595 ریال کمتر نباشد، بهصورت 20 درصد نقد و باقی در 5 قسط واگذار خواهد شد. ارزش این بلوک مدیریتی هم بیش از 109 میلیارد تومان با سپرده 3.2 میلیارد تومانی تعیینشده است.
آییننامه اجرایی تبصره (29) قانون بودجه سال 1394 کل کشور در اجرای تکلیف مقرر در قانون یادشده با پیشنهاد مشترک بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به تصویب هیئتوزیران رسید و طی بخشنامهای به بانکهای مشمول ابلاغ شد. بر این اساس دولت مجاز شد در سال 1394 در صورت درخواست بانکهای دولتی تا سقف 100 هزار میلیارد ریال طرحهای تملک داراییهای سرمایهای نیمهتمام را با حفظ کاربری و پس از قیمتگذاری طرحها تحت شرایطی خاص، بهعنوان افزایش سرمایه به آنها واگذار کند.
مدیر اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی اظهار کرد: صرافیها مدت یکسالهای از سوی شورای پول و اعتبار به صرافیها دادهشده بود که طبق مقررات خود را با شرایط موجود تطبیق دهند. به گفته آذرگون در حال حاضر 410 صرافی از سوی بانک مرکزی مجوز دارند و نزدیک به 250 صرافی نیز از سنوات قبل مجوز داشته، اما مجوز خود را به دلیل عدم تطبیق تمدید نکردهاند وی تصریح کرد: بحث پلمپ شدن صرافیها یک بحث انتظامی و انضباط قضایی است. بر اساس آنچه که در بانک مرکزی اقدام میشود صرافان مجاز کسانی هستند که اسمشان در سایت بانک مرکزی قرار دارد. مدیر اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی ادامه داد: قطعاً فعالان حوزه صرافی بیش از آن تعدادی هستند که اسامی آنها در سایت بانک مرکزی است، ولی آنهایی که اسمشان وجود دارد یا اقدامات لازم را جهت تطبیق انجام داده و مجوزهای جدید خود را گرفتهاند یا اینکه اقدامات لازم در حد کفایت انجام دادهاند و در شرف اخذ مجوز فعالیت هستند. آذرگون ادامه داد: فرآیند ثبت افزایش سرمایه در مراجع مختلف زمانبر است مثلاً اخذ تأییدیه مکانی نیروی انتظامی برای صرافیها مستلزم مراجعه حضوری نیروی انتظامی و صدور تأییدیه مکتوب است؛ بنابراین آن دسته از صرافیها که در زمان خود اقدامات لازم را صورت دادهاند نسبت به افزایش سرمایه با ارائهی مدارک مثبته اقدام لازم را انجام دادهاند که در بانک مرکزی هم رسیدگیها صورت گرفته است.
عبدالمهدی ارجمندنژاد مدیرکل امور مجوزها و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در خصوص نحوه بازپسگیری سپردههای سپردهگذاران ثامنالحجج اظهار کرد: اسامی مؤسسات، صرافیها و همه نهادهایی که از بانک مرکزی مجوز دارند روی سایت بانک مرکزی قرار دارد، بنابراین وقتی اسمی روی سایت ما نیست پس غیرمجاز است ارجمندنژاد اضافه کرد: ممکن است ثامنالحجج اعلام کند که از وزارت تعاون مجوز داشته که در آن صورت وزارت تعاون باید پاسخگو باشد؛ اما از بانک مرکزی بهعنوان مرجع ناظر بر بازار پولی کشور مجوز نداشته است. وی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت پذیرهنویسی موسسه ثامن نیز گفت: کارهای پذیرهنویسی در حال انجام است و مراحل پایانی را میگذراند. قرار است بر اساس قانون به سهامی عام تبدیل شوند در حال حاضر ثامن50 درصد سرمایه موردنیاز را تأمین کرده که طی اقداماتی که انجام شد مورد تائید بانک مرکزی قرار گرفت و با مجوز صدور بانک مرکزی برای تکمیل سرمایه اقدام به پذیرهنویسی کرد.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی از بازگشت مجدد تنظیم بازار روغن به انجمن صنایع روغننباتی خبر داد و گفت وابستگی کشور به واردات دانههای روغنی 90 درصد است. به نقل از انجمن صنایع روغن نباتی ایران، علیرضا مهاجر اظهار کرد: پس از مشکلاتی که بین صنایع روغن نباتی و کشاورزان به وجود آمد و آنها پس از خرید کلزا و گلرنگ، سویا و دانه آفتابگردان را نخریدند، وزارت جهاد کشاورزی به شرکت بازرگانی دولتی دستور داد تا این محصول را از کشاورزان بخرد و تا امروز این شرکت حدود 6500 تن خرید انجام داده است. وی گفت: درزمینهٔ دانههای روغنی تاکنون نتوانستهایم نیازهای جامعه را تأمین کنیم و حدود 90 درصد به واردات وابستگی دارد درحالیکه سه صنعت روغنکشی، روغن نباتی و دام و طیور به آن وابسته است. مدیرکل دانههای روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: پسازاین مسئله انجمن صنفی روغن نباتی مجدداً متعهد شد تا بهای خرید محصول شرکت بازرگانی دولتی را به کشاورزان پرداخت کند و ازاینپس نیز مابقی دانههای روغنی را خریداری کرده و تا 72 ساعت پول کشاورزان را پرداخت کند و به همین جهت مجدداً بازار روغن نباتی به این انجمن بازگشت. قیمت کلزا نیز با 15 درصد افزایش به 2530 تومان در سال جاری رسید و از سویی دیگر یارانههای بسیاری برای کشاورزان در نظر گرفتیم که میتوان به یارانه 80 درصدی برای خرید بذر و تسهیلات در نظر گرفتهشده برای مکانیزاسیون و غیره اشاره کرد. مهاجر افزود: دولت با توجه به اهمیت تولید دانههای روغنی فرمایشات مقام معظم رهبری درصدد است تا پیشرفت قابلملاحظهای در تولید دانههای روغنی داشته باشد بهطوریکه در قالب برنامهای تا افق سند چشمانداز توسعه کشور درصددیم تا سطح زیر کشت این محصولات را بهویژه کلزا به یکمیلیون هکتار در کشور افزایش دهیم و تولید دانههای روغنی را به سه میلیون تومان برسانیم. وی بابیان اینکه هماکنون حدود 150 هزار تن تولید دانههای روغنی در کشور داریم، ادامه داد: اگر بتوانیم تولید دانههای روغنی را تا سه میلیون تن افزایش دهیم حدود یکمیلیون تن روغن در کشور از محل تولید داخلی تأمین میشود و ضریب خودکفایی به 70 درصد میرسد.
مسعود ایزدی مدیر روابط عمومی بانک مسکن گفت: بانک مرکزی اوایل هفته گذشته بخشنامه افزایش سقف تسهیلات خرید و ساختت مسکن از محل اوراق حق تقدم به 60 میلیون تومان را به بانک مسکن ابلاغ کرد. وی ادامه داد: اما این بخشنامه دارای ابهامات، جزئیات و ملاحظاتی از سوی بانک مسکن بود که طی یک نامه آنها را برای اصلاح به بانک مرکزی اعلام کردیم. وی بابیان اینکه زمان اجرا، نرخ سود و نرخ سپرده قانونی ازجمله ابهاماتی است که در بخشنامه بانک مرکزی بود، بیان کرد: یکی دیگر از ابهامات بخشنامه بانک مرکزی مربوط به سپردهگذاران قبلی است که آیا این وام 60 میلیون تومانی شامل حال آنها میشود یا خیر. وی تأکید کرد: منتظر اصلاح بخشنامه مذکور هستیم و بلافاصله آن را به شعب بانک مسکن برای اجرا ابلاغ خواهیم کرد. ایشان ابراز امیدواری کرد اوایل هفته آینده دستورالعمل اجرایی وام 60 میلیون تومانی خرید و ساخت از محل اوراق حق تقدم به شعب این بانک ابلاغ شود.
محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ارائه تسهیلات در بخش بافتهای فرسوده شهری، گفت: دولت تعیین کرده که در این بخش سالانه به ۳۰۰ هزار واحد تسهیلات پرداخت شود و مابهالتفاوت سود این تسهیلات را هم دولت بپردازد. وی بابیان اینکه در بسته خروج از رکود مبلغ ۲ هزار میلیارد ریالی برای مابهالتفاوت نرخ سود وامهای نوسازی در نظر گرفتهشده است، افزود: ما با سازمان مدیریت و برنامهریزی موافقتنامهای داریم که این مبلغ به وزارت راه داده شود و وزارت راه از طریق بانک عامل یعنی بانک مسکن به بانکهایی که تسهیلات را میپردازند، این مبلغ را پرداخت کند. ایشان با اعلام اینکه دولت تنهای موضوعی که برای مسکن در بسته خروج از رکود در نظر گرفته، مربوط به بافتهای فرسوده شهری است، اظهار داشت: این ۲ هزار میلیارد ریال بهطور متوسط مابهالتفاوت نرخ سود ۵۵ هزار تسهیلات را شامل میشود. ایزدی بابیان اینکه بهطورقطع اگر اینها به شهرهای کوچکتر اختصاص دهیم، این رقم افزایش پیدا میکند، گفت: با رقم ۵۰ هزار فقره تسهیلاتی که تاکنون بانکها با پرداخت آن موافقت کردهاند، این رقم تا پایان سال به ۱۱۰ هزار فقره تسهیلات میرسد که به متقاضیان پرداخت خواهد شد. وی با اشاره به اینکه خوشبختانه وزارت راه در حال تهیه بستههای تشویقی هستند تا مردم را به نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده شهری تشویق کند، افزود: این بستهها شامل تراکمهای تشویقی و بستههایی است که در کنار تسهیلات مردم را به نوسازی تشویق میکند.
مدیر جدید تعاونیهای مسکن مهر کل کشور بابیان اینکه با تشکیل این مدیریت تلاش داریم در ابتدا مشکلات پروژههای مسکن را شناسایی و سپس اقدام به تکمیل این واحدها کنیم، گفت: اتحادیههای تعاونی مسکن مهر که ضرورت ندارند بمانند منحل میشوند. کریمان در پاسخ به این سؤال که اولویت برنامههای مدیریت تعاونیهای مسکن مهر برای تعاونیهای مسکن مهر کل کشور چیست، گفت: این مدیریت در وهله اول اقدام به شفافسازی وضع موجود خواهد کرد و باید نوع مشکلات به ریز شناسایی شود چراکه ما با مسائل انسانی سروکار داریم و ممکن است ظاهر یک مشکل در یک استان یکسان باشد، ولی در هراستانی نیاز به یک راهحل مخصوص به خود را داشته باشد. نماینده تامالاختیار وزیر تعاون در مسکن مهر گفت: پس اولازهمه شناسایی وضعیت موجود است و بعدازآن در گام بعدی ساماندهی و تکمیل واحدهای مسکن مهر در شرف بهرهبرداری است و بعد هم واحدهایی که پیشرفت فیزیکی کمتری دارند باید ببینیم که مشکلات آنها چیست تا مشکلات آنها رفع شود.
قرارداد صادرات گاز ایران به شهر بصره عراق فردا بین حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و معاون وزیر انرژی عراق به امضا میرسد. بر اساس این قرارداد، روزانه 25 میلیون مترمکعب گاز از طریق خط لوله به شهر بصره در عراق صادر خواهد شد. درعینحال، فردا الحاقیه قرارداد صادرات گاز ایران به شهر بغداد عراق نیز امضا خواهد شد که بر اساس آن میزان صادرات گاز به شهر بغداد و نیروگاههای آن ازجمله نیروگاه المنصوری از 25 به 35 میلیون مترمکعب افزایش خواهد داد. این خط لوله انتقال گاز ایران به شهر بغداد پایتخت عراق که توسط یک پیمانکار ایرانی احداث میشود.
رکنالدین جوادی معاون وزیر نفت درباره افزایش فروش و صادرات نفت خام عربستان سعودی به کشورهای اروپایی در آستانه لغو تحریمهای نفتی ایران، گفت: شرکت ملی نفت ایران هیچگونه نگرانی بابت این افزایش تولید و صادرات نفت عربستان بهمنظور عرضه در بازار اروپا ندارد. ایشان با اعلام اینکه اعتقادداریم سهم نفتی خود را در بازار اروپا به دست خواهیم آورد، تصریح کرد: آن کشورهایی که هماکنون نفت خود را در بازارهای مختلف ارائه میدهند، در خلاء حضور ایران این کار را میکنند. این مقام مسئول با تأکید بر اینکه قطعاً بازگشت نفت ایران به بازار اروپا زمانبر خواهد بود، بیان کرد: در این فرصت برخی پالایشگاههای اروپایی مشخصات خود را از نفت ایران به سایر نفت خامها تغییر دادند و یا قراردادهایی دارند که مجبورند تا اتمام آن صبر کنند ولی بهطورکلی مشکل جدی نمیبینیم. جوادی همچنین در خصوص امضای قراردادهای جدید فروش نفت خام ایران به شرکتهای شل انگلیس و توتال فرانسه، توضیح داد: شرکت ملی نفت تاکنون با همه خریداران و مشتریان سنتی خود مذاکره داشته است و محدودیتی بهمنظور ازسرگیری فروش نفت و امضای قراردادهای جدید نفتی با شل و توتال و سایر شرکتهای نفتی وجود ندارد.
رویترز از قول آژانس بینالمللی انرژی اعلام کرد: بازگشت قیمت نفت به ۸۰ دلار در هر بشکه تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی امری غیرممکن به نظر میرسد. این نهاد بینالمللی اشاره کرد سرمایهگذاری در حوزه نفت کاهشیافته و انتظار میرود رشد تقاضا سالانه نفت تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ۹۰۰ هزار بشکه و تا سال ۲۰۴۰ میلادی به ۱۰۳.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یابد. سقوط قیمت نفت به حدود ۵۰ دلار در هر بشکه موجب شد تولید نفت «شیل» آمریکا که بهعنوان عامل اصلی برای اشباع بازار جهانی نفت بود و اهرمی برای کاهش ۵۰ درصدی قیمت نفت در یک سال اخیر بود، کاهش یابد. پیشبینی میشود از سال ۲۰۲۰ میلادی قیمت نفت با روندی کند به سمت ۸۰ دلار در هر بشکه میل پیدا کند. ضمن اینکه میزان کاهش سرمایهگذاری در حوزه نفت در سال جاری میلادی بیش از ۲۰ درصد خواهد بود و امکان افزایش این میزان برای سال آینده میلادی نیز وجود خواهد داشت.
به نقل از رویترز، عبدالله البدری دبیر کل اوپک امروز درحالیکه دوباره از تولیدکنندگان غیر اوپکی خواست تا بار وضعیت کنونی را با تولیدکنندگان اوپک تقسیم کنند، گفت: بازار نفت در سال 2016 شاهد برخی نتایج مثبت خواهد بود. البدری در کنفرانسی نفت و گاز در ابوظبی گفت: «ما روزبهروز بازار را دنبال میکنیم، ماهبهماه دنبال میکنیم و پیشبینی میکنیم که در سال 2016 واقعاً برخی نتایج مثبت رخ دهد.» البدری افزود: کشورهای غیر اوپکی باید درزمانی که قیمتها بالاست، بار متوازنسازی بازار و کاهش عرضه را به دوش بکشند. البدری ادامه داد: «من سال گذشته و امسال 2 بار با غیر اوپکیها نشست داشتم؛ ما میگوییم که اجازه دهید به این توافق برسیم که در بازار فزونی عرضه وجود دارد و ما باید این بار را با یکدیگر تقسیم کنیم و همه میگفتند که اوپک نباید تولید را کاهش دهد.»
محمدحسن پیوندی قائممقام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: پتروشیمی با چالشهای فنی و سیاسی مختلفی روبهروست که با نگاهی به چالشهای فنی باید گفت تأثیر زغالسنگ در الفینها و همچنین گاز شیلها در منطقه اروپا و آمریکا و همچنین مسائل ناشی از LNG در حوزه خاورمیانه از عمده چالشهای فنی در صنعت پتروشیمی است. وی با اشاره به چالشهای سیاسی در این صنعت گفت: حضور داعش در منطقه خاورمیانه موجب ناامنی در منطقه خاورمیانه شده است اما از طرفی ایران دارای امنیت بینظیری است که یک فرصت برای سرمایهگذار در صنعت پتروشیمی ایران محسوب میشود. این مقام مسئول در شرکت صنایع پتروشیمی با اشاره به ظرفیت 60 میلیون تنی نصبشده در صنعت پتروشیمی گفت: تنها 45 میلیون تن از این ظرفیت فعال است و بر اساس برنامهریزی صورت گرفته قصد داریم 60 میلیون تن ظرفیت دیگر به صنعت پتروشیمی ایران اضافه کنیم. وی با اشاره به پتروشیمی دماوند گفت: به نظر میرسد این پتروشیمی با سرمایهگذاری 4 میلیارد دلاری باید بهصورت دولتی باقی بماند و نباید این پتروشیمی به بخش دیگری واگذار شود. قائممقام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به تولید متانول در پتروشیمی ایران و جهان گفت: باوجود حجم زیادی از پتروشیمیهای ایران که در متانول فعال هستند دیگر مجوزی بابت احداث پتروشیمی تولید متانول داده نخواهد شد. پیوندی در بخش دیگری ورود متانول تولیدی ایران به بازار جهانی را منجر به شکلگیری یکی از چالشهای بازار محصولات پتروشیمی دانست و گفت: گرایش بخش خصوصی برای احداث واحدهای متانول طی دوران تحریم، پایین بودن نرخ خوراک و آماده بودن زیرساختها در عسلویه و وجود لیسانسهای مختلف اروپایی پیش از دوران تحریم از عوامل مؤثر برافزایش تولید متانول داخل شدند. بهطوریکه در برابر تولید 5 میلیون تن متانول 4.7 میلیون تن صادر میشود. وی ادامه داد: در حالی 19 میلیون تن طرح متانول با استفاده از لیسانسهای چینی و اروپایی در دست اجرا است که ساخت بزرگترین واحد تولید متانول جهان با ظرفیت 2 میلیون تن و تحت لیسانس سوئد در جنوب کشور شروعشده است. وی خاطرنشان کرد: ازاینپس باید به سمت پروپیلن حرکت کنیم. وی با اشاره به مذاکرات شرکت ملی پتروشیمی با شرکت باسف آلمان گفت: این شرکت حاضر است در کنار سرمایهگذاری در صنعت پتروشیمی ایران دانش فنی را نیز منتقل کند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت ضوابط و دستورالعمل فعالیت خودروسازان خارجی در ایران را در دست تدوین دارد. در این دستورالعمل جزئیات فعالیت خودروسازان خارجی در ایران و نحوه همکاری آنها با شرکتهای ایرانی مشخصشده است. همچنین در این دستورالعمل به نحوه همکاری شرکتهای ایرانی و خارجی برای واردات خودرو به کشور اشارهشده است. بر اساس جدیدترین اخبار بهدستآمده، کلیات مربوط به این دستورالعمل تهیهشده و هماکنون جزئیات آن در دست بررسی است. ضوابط و دستورالعمل فعالیت خودروسازان خارجی در ایران و نحوه واردات این محصولات، ظرف چند هفته آینده نهایی و تصویب خواهد شد.
راچنا میشرا، یکی از سخنگویان وزارت خارجه کانادا درباره روابط بین دو کشور ایران و کانادا نظر وزیر خارجه این کشور را اعلام کرد که دراینباره گفته است: کانادا به دنبال برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با تهران است. وی اعلام جزئیات این مطلب را به ماههای آتی موکول کرد. روزنامه کانادایی لاپرس در شماره 6 نوامبر خود با این تیتر از قول وزیر خارجه دولت جاستین ترودو که کانادا به دنیا برمیگردد، نظر وی درباره روابط با ایران را اینگونه منعکس کرده است: کانادا روابط خود با ایران را که سه سال است قطعشده احیا خواهد کرد.
در حالی که دکتر حسن روحانی رییسجمهور کشورمان در هفته آینده به فرانسه سفر خواهد کرد و احتمال انعقاد چند قرارداد در این سفر وجود دارد، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه امروز از دولتمردان آمریکا خواست تضمینی بدهند که اگر بنا شد تحریمهای ایران مجدداً اعمال شود، شرکتهای فرانسوی را به خاطر همکاری با ایران، جریمه نمیکند. بر اساس گزارش رویترز، فابیوس که در مجلس کشورش و در برابر نمایندگان حاضرشده بود، ضمن اشاره به سفر هفته آینده «حسن روحانی» رئیسجمهور ایران به فرانسه، در خصوص برداشته شدن تحریمها و شروط شرکتهای فرانسوی برای بازگشت به ایران با نمایندگان سخن گفت. وزیر خارجه فرانسه به جریمههای سنگین شرکتهای فرانسوی به خاطر همکاری اقتصادی با ایران اشاره کرد و گفت: «رفتار آمریکاییها، همکارمابانه است ولی ما الآن میخواهیم که این (رفتار همکارمابانه)، به یک اقدام عملی تبدیل شود تا همان اتفاقات دوباره رخ ندهند.» بانک «بیانپی پاریباس» یکی از نهادهای اقتصادی فرانسه بود که به دلیل زیر پا گذاشتن تحریمهای ایران، در سال 2014 حدوداً 9 میلیارد دلار جریمه شد. فابیوس به اقدامات فرانسویها برای کسب اطمینان از مخاطرهآمیز نبودن بازگشت به ایران هم اشاره کرد و گفت که در روزهای پس از انعقاد توافق هستهای در وین، 2 هیئت متشکل از فرانسویها، آلمانیها و انگلیسیها به آمریکا سفرکرده و با مقامات واشنگتن در خصوص تجارت با ایران رایزنی کردهاند. رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه به سفر خود به تهران هم اشاره کرد و گفت که برای عملیاتی شدن قراردادهای منعقده در تهران، به سرمایهگذاری بانکهای فرانسوی نیاز است.
علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی گفت: با توجه به پیشبینی و دوراندیشی انجامشده بستر بورس انرژی بهویژه درزمینهٔ الکترونیکی و تسویه پایاپای برای حضور سرمایهگذاران خارجی کاملاً فراهم است. با توجه به وجود بازار فیزیکی برای معاملات فرآوردههای نفتی به دلیل تنوع و کیفیت محصولات کشور در این زمینه بورس انرژی محل خوبی برای حضور سرمایهگذاران خارجی در اقتصاد کشور است. وی ادامه داد: بهعنوانمثال شرکت ملی نفت میتواند منطقه آزاد کیش را بهعنوان محلی برای جذب سرمایهگذاری خارجی در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی انتخاب کند و از پتانسیلهای بورس انرژی در این زمینه بهرهمند شود. حسینی در خصوص تأثیر نوسانات نرخ ارز بر حضور سرمایهگذاران خارجی در بورس انرژی اظهار داشت: این موضوع در حوزه فراوردههای نفتی کمتر اثرگذار است چراکه خریداران خارجی با استفاده از ابزارهای بینالمللی برای انجام معامله با بورس انرژی استفاده میکنند اما نوسانات نرخ ارز در بورس اوراق بهادار میتواند موانعی را برای حضور فعال خارجیها فراهم کند. ایشان همچنین در خصوص نبود ترجمان مشترک از اطلاعات و تخصصهای لازم برای بازگرداندن صورتهای مالی و اطلاعات به زبان انگلیسی بهعنوان مانعی در راستای جذب سرمایهگذاران خارجی در بورس انرژی تصریح کرد: برخلاف بورس اوراق بهادار که این مشکل برای آنها ملموس است، در بورس انرژی ترجمان مناسبی از اطلاعات بهواسطه سابقه مراودات تجاری بینالمللی در سالهای گذشته وجود دارد و از این نظر مشکلی نیست.
رئیسکل سازمان خصوصیسازی گفت: این سازمان از سال 80 تا به امروز حدود 100 میلیارد دلار یا به عبارتی 137 هزار میلیارد تومان سهم به غیردولتیها داده که حدود 60 هزار میلیارد تومان آن به دلیل واگذاری بابت سهام عدالت یا رد دیون دولت به طلبکاران خصوصیسازی نیست اما حدود 76 هزار میلیارد تومان با تعریف خصوصیسازی انطباق دارد و از طریق مزایده و در شرایطی رقابتی به بخش خصوصی یا غیردولتی واگذارشده است. پوری حسینی درباره میزان سهام باقیمانده دولت برای واگذاری اذعان داشت: ارزیابی دقیقی در این زمینه وجود ندارد چراکه بخش زیادی از سهام باقیمانده دولت هنوز ارزشگذاری نشده است بااینوجود تقریباً معادل آنچه که در 14 سال گذشته واگذارشده دولت سهام برای عرضه در سبد خود دارد که بهمرور آماده واگذاری میشود. رئیسکل سازمان خصوصیسازی در خصوص برنامه، اقدامات و تسهیلات این سازمان برای ورود سرمایهگذاران خارجی به واگذاریهای دولت گفت: در این زمینه در ابتدای راه هستیم چراکه طولانی شدن رسیدن به توافقات هستهای موجب شد تا ترسیم فضای پساتحریم با تردید و تأخیر انجام شود و بر این اساس در ابتدای راه هستیم و قدمهایی که باید در این زمینه برداریم هنوز به سرانجام نرسیده است و تازه شروع کردهایم. ایشان در خصوص جذابیت شرکتهای قابلواگذاری برای خارجیها نیز یادآور شد: شرکتهای باقیمانده دولت از بازدهی خوبی برای حضور سرمایهگذاران خارجی برخوردارند اما چون تاکنون اقدامی در این زمینه انجام ندادهایم امیدواریم در آینده با رفع ابهامات سیاسی و مشکلات اقتصادی راه برای حضور خارجیها در واگذاریهای دولت باز شود.
دکتر سعیدی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: دو خط فعلی ما منطقه بندرعباس به جبلعلی و شانگهای، کینگ دائو، تیانجین و دالیان چین و خط دیگر ما بندرعباس، جبلعلی، کلمبو، سریلانکا، هند، پاکستان، سنگاپور و چین است. خطی که دو ماه آینده افتتاح میشود منطقه بندرعباس، بندر امام و عسلویه و جبلعلی را به مالتا، جنوای ایتالیا، والنسیای اسپانیا و مارسی است. همچنین راه اندازی خط به بندر بلژیک در یک ماه آینده نیز آغاز میشود که با این کار عملاً کل اروپا را کاملاً تحت پوشش قرار میدهیم. سعیدی افزود: احیای خطوط کشتیرانی دالیان چین، کینگدائو، تیانجین، شانگهای و نینگبو از دیگر برنامههاست. بهاینترتیب یک خط کاملاً مستقیم به سنگاپور و ازآنجا به اروپا متصل خواهد شد. بهاینترتیب کشتیرانی نهتنها صادرات و واردات ایران را انجام خواهد داد بلکه بخش قابلتوجهی از بازارهای بینالمللی بهجز بازار ایران را به دست میآوریم. ارتباط شرق بندرعباس، دریای هند، به کیپتاون آفریقای جنوبی و آمریکای جنوبی بسیار مهم است و میتواند درآمدزایی زیادی برای ما داشته باشد. قصد داریم یک شرکت مشترک را در برزیل افتتاح کنیم بهاینترتیب این بخش بینالمللی در کشتیرانی زنده میشود.
وی گفت: منطقه دیگر که هدف ماست منطقه ونکوور کاناداست که با توجه به دولت جدید کانادا قطعاً روابط ما با کانادا آغاز میشود همچنین یک خط از شرق آسیا و چین به آمریکای جنوبی ایجاد میشود. منطقه اروپا به آمریکای جنوبی از دیگر خطوط ماست علاوه بر این آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی به منطقه جنوب آسیا و ازآنجا به آنتورپ بلژیک نیز از مناطق مهم دیگر است. سعیدی افزود: یکی از موضوعات مهم کشورهای منطقه CIS است، قصد داریم با توجه به راهاندازی خط ریلی اینچهبرون به ترکمنستان و قزاقستان، بتوانیم خط شمال و جنوب را راهاندازی کنیم. با توجه به وجود شرکت حملونقل ترکیبی میتوانیم منطقه CIS را کاملاً از طریق ریل به جنوب و ازآنجا با کشتی به مقصد برسانیم یعنی عملاً کالا را از مبدأ تحویل بگیریم و در مقصد تحویل دهیم. وی درباره انتظار از وزارت امور خارجه گفت: ما باید بتوانیم کشتیهای خود را در بنادر مختلف دنیا پهلودهی کنیم، هرگونه کمک و حمایت سفرای وزارت امور خارجه بسیار مؤثر خواهد بود و آمادگی داریم در بخشی از بنادر سرمایهگذاری و حتی اجاره کنیم
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.