Bourse24 Ads 261
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 281
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 264
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

با عقد قرارداد کنسرسیوم، ساخت کارخانه فولاد کوره بلند با ظرفیت سالانه یک میلیون تن فولاد خام با مشارکت شرکت «ساینو استیل» چین آغاز شد. این کارخانه، زمینه اشتغال بیش از یک هزار و ٨٠٠ نفر به طور مستقیم و ۶هزار نفر به صورت غیرمستقیم را فراهم خواهد کرد. رحمان مظفری امروز در حاشیه مراسم انعقاد قرارداد ساخت کارخانه فولاد اظهار داشت: با برگزاری تشریفات مناقصه و گشایش پاکت های مرتبط با آن، شرکت «ساینو استیل» چین و نصب قائم، در قالب کنسرسیوم به عنوان پیمانکار انتخاب شدند...

«فولاد» در سوگ اربعین

بورس24 :تعطیلات پیش روی بازار فولاد در کنار عرف های قدیمی از بسته شدن بسیاری از واحدهای تجاری و استقبال از عزاداری های اربعین باعث شد تا کرکره بازار فولاد پایین کشیده شده و تغییر قیمت ها و حجم معاملات به حداقل خود برسد. آغاز به کار جدی بازار فولاد را در هفته آینده نظاره گر خواهیم بود.

در بازار تیرآهن شاهد ثبات نرخ ها بودیم که نشان دهنده بی رمقی معاملات و تضعیف محسوس حجم تقاضاست. با توجه به کاهش نسبی قیمت دلار و برخی شنیده ها از احتمال کاهش بیشتر آن در کنار تعطیلات پیش رو به احتمال قوی باید آغاز به کار جدی معاملات را باید از اواسط هفته آینده پیگیری کنیم زیرا احتمالاً اتفاق خاصی در بازار به وقوع نخواهد پیوست و کاهش محدود قیمت برخی سایزها را نیز نمی توان جدی گرفت.

در بازار میلگرد نیز شرایط خاصی حاکم نیست ولی ثبات قیمت میلگرد قزوین ، نیشابور و ذوب آهن از کارخانه جو غالب را بدون تغییر نرخ ها ترسیم کرد ولی این همه ماجرا نبود. با توجه به افزایش حجم عرضه و مخصوصاً پراکندگی آن ها ، بسیاری از فعالان بازار برای رقابت با یکدیگر قیمت های پایین تری را اعلام کردند که به افت برخی از نرخ ها در بازار داخلی منجر شد. البته با توجه به پراکندگی میلگردهای نیشابور در بازار تهران ، این افت نرخ ها به این کالا و همچنین میلگردهای قزوین بیش از سایر انواع تسری پیدا کرد. به نظر می رسد این بازار نیز تا اواسط هفته آینده تحرک چندانی نخواهد داشت. بازار ورق نیز ثابت بود و تغییر چندانی نداشت ولی بهای پروفیل در بازار افزایش نرخ پیدا کرد که به دلیل بهبود نرخ ورق های وارداتی صورت پذیرفت.

در بازار کلاف شاهد افزایش قیمت ها بودیم ولی قیمت های کمتری نیز در بازار به چشم می خورد. کلاف 6.5 نطنز با 5 تومان افزایش نرخ 1455 تومان و کلاف 6.5 کاشان نیز با 5 تومان افزایش نرخ به 1475 تومان رشد کرد که تجمیع این موارد از افزایش محدود بهای کلاف حکایت دارد. در هر حال این رشد محدود نرخ ها نیاز به بررسی بیشتری داشته ولی ضعف نسبی حجم معاملات و بی میلی فعالان بازار به خرید در روزهای جاری سیگنال های شفاف و مشخصی را از این بازار ارائه نکرده است.

قیمت برخی از تولیدات ذوب آهن اصفهان در بازار تهران - هر شاخه

نوع تیرآهن

8 آذرماه

9 آذرماه

میزان تغییر

تیرآهن شاخه 14

265 هزار تومان

265 هزار تومان

-

تیرآهن شاخه 16

325 هزار تومان

325 هزار تومان

-

تیرآهن شاخه 18

377 هزار تومان

377 هزار تومان

-

تیرآهن شاخه 20

601 هزار تومان

600 هزار تومان

1000-

تیرآهن شاخه 22

700 هزار تومان

700 هزار تومان

-

تیرآهن شاخه 24

820 هزار تومان

820 هزار تومان

-

تیرآهن شاخه 27

971 هزار تومان

970 هزار تومان

1000-

قیمت های ذکر شده یکی از کمترین قیمت های اعلامی به شمار می رود.

نوع میلگرد – سایز – انبار تهران

8 آذرماه

9 آذرماه

تغییر قیمت ها

8 قزوین

1255

1248

7-

10 قزوین

1183

1178

5-

12 قزوین

1183

1178

5-

16 ذوب آهن اصفهان

اعلام نشد

اعلام نشد

-

16 فولاد نیشابور

1290

1282

8-

18 ذوب آهن اصفهان

اعلام نشد

اعلام نشد

-

18 فولاد نیشابور

1290

1282

8-

20 ذوب آهن اصفهان

اعلام نشد

اعلام نشد

-

20 فولاد نیشابور

1280

1283

3+

22 ذوب آهن اصفهان

اعلام نشد

اعلام نشد

-

22 فولاد نیشابور

1290

1290

-

قیمت های فوق یکی از کمترین نرخ ها در بازار است.

سایر رسانه ها:

واردات اجباری و تهاتر آهن از چین، به ضرر تولید داخلی

رییس اتحادیه آهن‌فروشان گفت: درحالیکه تولیدات کارخانجات آهن روی دست‌ تولیدکنندگان داخلی مانده و قیمت آهن داخلی از وارداتی ارزان‌تر است، فروش اجباری و تهاتر آهن از کشورهایی همچون چین به ضرر تولید شده است، چون کارخانجات آهن در کشور نیمه فعال شده‌اند و با نصف ظرفیت کار می‌کنند. وی بابیان این که استاندارد‌های ملی ما بالاتر از اروپا و آسیاست، گفت: اگرچه از برنامه پیش‌بینی شده عقب هستیم ولی تولیدات رشد کرده و در حال حاضر کیفیت محصولات تولیدی ما در مقابل کشورهای دیگر حرف اول را می‌زند ولی اگر مرزها باز شود، واردات به ضرر این بخش است.

آزاد با بیان این‌که تولیدات کارخانجات آهن روی دست‌شان مانده است، در پاسخ به این سوال که با توجه به طرح اعتباری خرید خودرو آیا می‌توان گشایشی را در بازار آهن شاهد بود؟ گفت: خودروسازان ورقی را که برای بدنه خودرو استفاده می‌کنند مستقیما از کارخانه مجتمع فولاد مبارکه خریداری می‌کنند و با توجه به این‌که خودروسازان از این کارخانه سهمیه داشتند قبل از آغاز طرح اعتباری خرید خودرو با توجه به رکود بازار خودرو از این سهمیه استفاده نمی‌کردند، ولی بعد از آغاز این طرح از سهمیه خود استفاده می‌کنند و نیاز به تولیدات جدید دارند.

رییس اتحادیه آهن فروشان ادامه داد: کارخانه‌های ذوب‌آهن یا فولاد خوزستان مستقیما سنگ آهن را از معادن گرفته و ذوب می‌کنند و آن را به صورت ورق به کارخانه فولاد مبارکه می‌دهند و این کارخانه به خودروسازان تحویل می‌دهد.

آزاد در عین حال با تاکید بر اهمیت صادرات تصریح کرد: کارخانه‌های ما باید تولیداتشان را صادر کنند و با توجه به رکودی که در بازار وجود دارد، چه بسا قیمت صادراتی ما نسبت به واردات ارزان‌تر باشد که بخشی از صادرات به کشورهایی مانند عراق، پاکستان و کشورهای شیخ‌نشین خلیج فارس صورت می‌گیرد و بخشی از ورق‌های حساس نیز که در داخل کشور استفاده نمی‌شود به آلمان صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه در شش ماهه ابتدای سال سه میلیون تن آهن و فولاد صادر کردیم که اگر این میزان صادرات انجام نمی‌شد باید نصف کارخانجات آهن و فولاد ما تعطیل می‌شدند، گفت: در نیمه اول سال جاری حدود 8.5 میلیون تن آهن و فولاد تولید کردیم که 5.5 میلیون تن آن برای مصرف داخل کشور بود و بقیه صادر شد.

رییس اتحادیه آهن فروشان با بیان اینکه درکشورمان بازاری برای آهن وجود ندارد، تاکید کرد: به طور کلی با توجه به رکود در بازار مسکن و توقف فعالیت انبوه‌سازان، شاهد رکود در بازار آهن هستیم و این در حالی است که با فعال شدن ساخت‌وساز حدود 80 شغل فعال می‌شود که از آن جمله می‌توان به بازار آهن، سیمان، سنگ، در و پنجره، پارچه، فرش و یا لوازم خانگی اشاره کرد، ولی در حال حاضر با توجه به رکود مسکن، شاهد رکود بازار آهن نیز هستیم.

ضرورت تدوین استراتژی جدید صنعت فولاد از سوی دولت

مهندس احمد سعدی، مدیرعامل مجتمع فولاد البرزغرب، ضمن تشریح عمده‎ترین راهکارها و مواردی که باید برای خروج صنعت آهن و فولاد ایران از بحران فعلی مورد توجه قرار گیرد؛ تدوین یک استراتژی جدید از سوی دولت را برای بهبود شرایط بازار آهن لازم دانست. وضع تعرفه مناسب و به موقع، تسهیل امور گمرکی، کاهش نرخ بهره تسهیلات، کمک به خروج کشور از رکود عمیق، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش با نرخ مناسب ، خودداری از تغییرات آنی و لحظه‎ای، دریافت ارزش افزوده از محل ارزش افزوده و نه از قیمت کالا، عدم دریافت ارزش افزوده از ماشین‎آلات خطوط تولید، تخصیص ارز به ماشین‎آلات و مواد اولیه، ایجاد رقابت عادلانه و جلوگیری از واردات بی‎رویه عمده‎ترین راهکارها و مواردی بودند که از سوی مهندس احمد سعدی، مدیرعامل مجتمع فولاد البرز غرب عنوان شد.

او اجرای موارد فوق را برای کشور با هدف خروج از رکود و رونق اقتصادی بسیار ضروری توصیف کرد و اظهار داشت، اگر مسوولان صنعتی کشور به فکر خروج از بحران و به فکر ایجاد اشتغال هستند باید تمام موارد یاد شده را یکی پس از دیگری مد نظر قرار دهند.

وی با اعلام اینکه متأسفانه در کشورما همه چیز دستوری است و اقتصاد ما آزاد نیست، گفت: مواد اولیه فولاد مانند کنسانتره و گندله در انحصار دولت است و این دولت است که تعیین کننده قیمت‎هاست، لذا طبیعی است که اعمال این روش مورد اعتراض فولادسازان و یا فعالان بخش خصوصی باشد.

سعدی موضوع ارزش افزوده را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و تصریح کرد که ما در خصوص ارزش افزوده اعتراضات زیادی به آن داشتیم زیرا برای قراضه که ماده اولیه تولید فولاد است چندبار عوارض ارزش افزوده اخذ می‎شود، آن هم درحالی که قراضه‎ از فرد یا بنگاه خاصی خریداری نمی‎شود، در این خصوص حتی چند کد اقتصادی گرفتیم و دارایی نیز تأیید کرد ولی دو سال بعد اعلام کردند که این کدها جزء لیست سیاه هستند و ما را جریمه کردند! یعنی ما ارزش افزوده را دوبار داده‎ایم و در آخر جریمه هم شدیم.

وی بر ضرورت محاسبه بازپرداخت اقساط وام‎های ارزی با نرخ روز گشایش اعتبار تأکید کرد و گفت: ماده 20 قانون رفع موانع تولید در خصوص وام‎های ارزی مقررکرده که بازپرداخت اقساط با توجه به شرایط بایستی بر اساس نرخ روز گشایش اعتبار باشد. این مورد در خصوص شرکت‎هایی است که معوقه دارند در صورتی که به بسیاری از شرکت‎ها نظیر ما با تمام سختی‎ها به تعهدات خود عمل کرده و حدود 60 درصد قسط‎های ارزی را به موقع پرداخت کرده‎اند در کمال ناباوری اظهار می‎دارند که این ماده قانونی شامل حال شما نمی‎شود و باید اصلاحات صورت گیرد.

حال سؤال ما این است که آیا با این کار تولیدکنندگان را تشویق به ندادن وام ارزی نمی‎کنند و آیاکسی که وام ارزی خود را سر وقت داده با کسی که نداده و معوقه شده فرقی ندارد؟ سعدی از دولتمردان تقاضا کرد که به کارخانجاتی که وام ارزی خود را درست و سروقت داده‎اند نرخ ارز را با نرخ روز گشایش اعتبار محاسبه نمایند.

مدیرعامل مجتمع فولاد البرزغرب هم‎چنین عملکرد گمرک در عدم همکاری برای ترخیص ماشین‎آلات موردنیاز طرح‎‎های توسعه را مورد اشاره قرار داد وگفت: هم ‎اینک چندماه است که تجهیزات ما درگمرک مانده و به دلیل تفسیر نادرست یک بخشنامه، آسیب فراوانی به این مجموعه وارد شده است.

سعدی گفت: مشکل از آنجایی ناشی می‎شود که معاون اول رئیس‎جمهوری بخشنامه‎ای به گمرک داده و مقرر شده که ماشین‎آلات یک خط تولید باید با یک پروفرما وارد شود در حالیکه عملاً هر قطعه و ماشین‎آلاتی از چند کشور و چند شرکت خریداری و وارد می‎شود، بنابراین واردات با یک پروفرما اصلاً مقدور نیست. یا به عنوان مثال به هنگام جابه‎جایی پول می‎گویند که پروفرما باید زیر یک میلیون یورو باشد در حالی که در برخی موارد ما دارای پروفرماهای متعدد هستیم، چطور ممکن است پروفرمای کامل خط، زیر یک میلیون یورو شود.

وی همچنین بر ضرورت اعمال تعرفه مناسب و به موقع اشاره کرد و افزود: ما در حال حاظر بیش از یکسال است که تحت دامپینگ چین،روسیه، اوکراین و ترکیه هستیم، آن هم در حالیکه طی چند سال اخیر درگیری‎های نظامی در اطراف ایران شدت یافته، ارزش پول این کشورها در مقابل دلار، کاهش و قدرت رقابت آنها بیشتر شده و می‎توانند راحت‎تر به ایران صادرات کنند.

مدیر مجتمع فولاد البرز غرب به ماده 7 امورگمرکی اشاره کرد و افزود: بر اساس این ماده قانونی، "هرگاه کالایی با قیمت نامتناسب و یا تسهیلات غیرعادی به ایران عرضه (دامپینگ) شود و این اقدام برای کشور نامتناسب تلقی گردد، دولت می‎تواند از آن کشور سود بازرگانی ویژه‎ای طلب کند"، در حالی که علیرغم تاکید فولادسازان متأسفانه دولت با تأخیر زیاد تعرفه وضع کرد و عملاً موجبات سوء‎استفاده واردکنندگان را فراهم ساخت، اما همین مسأله در آمریکا و ترکیه با واکنش سریع مواجه شد که با وضع تعرفه مناسب و به موقع مانع از ورود کالاهای ارزان چینی به کشورهای یادشده گردید. به گفته او امروز میلگرد چینی 280 تا 290 دلاریعنی زیرقیمت شمش در کشور عرضه می‎شود و ما انتظار داریم دولت قبل از ورشکستگی شرکت‎ها، اقدامات لازم را اعمال کند.مثلاً تعرفه شمش به بالای 30 درصد و محصولات نوردی به بالای 40 درصد افزایش دهد.

این کارشناس صنایع فلزی و معدنی کشور، معتقداست که دولت به دلیل وجود پول‎های بلوکه شده در چین، هند، کره و... محصولاتی نظیر فولاد وارد می‏کنند که این موضوع بسیار نگران کننده است، این درحالی است که طی دوسال اخیر هزینه‎های فولادسازان از جمله حقوق و دستمزد، برق، گاز، حمل‎ونقل به ترتیب 55، 50، 80 و 50 درصد افزایش یافته است، ضمن آنکه قیمت‎های فولاد حداقل 40 درصد افت داشته و بهره بانکی نیز طی دو سال اخیر به شدت افزایش یافته است!

سعدی با اعلام اینکه در طرح جامع فولاد (تولید 55 میلیون تن ) برنامه خاصی برای صادرات نداریم و این خود در آینده صنعت فولاد رادچار مشکلات عدیده‎ای خواهد کرد، اظهار داشت، امروز مابرای 55 میلیون تن فولاد برنامه‎ریزی کرده‎ایم آن هم بدون در نظر گرفتن بازار، اگر جمعیت ما به 100 میلیون نفر هم برسد و سرانه درخوشبینانه‎ترین حالت 300 کیلوگرم هم باشد، میزان مصرف 30 میلیون تن خواهد بود، حال سؤال اینجاست که با توجه به وجود رقبای قوی آیا فکری به حال آن 25 میلیون تن مابقی شده است و آیا اساساً استراتژی مناسبی در این زمینه تدوین شده است که به نظر می‎رسد پاسخ منفی است.

وی خاطرنشان کرد که این مسائل در حالی اتفاق می‏‎افتد که همه کشورهای عربی، دارای طرح‎های فولادی هستند، ترکیه طرح تولید 80 میلیون تن فولاد در سر می‎پروراند و هند هدف 400 میلیونی را دنبال می‎کند. بنابراین ضرورت تدوین استراتژی جدید و ضرورت ایجاد مزیت تولید در داخل از سوی دولت بسیار ضروری است. عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: باید کارکارشناسی در این خصوص انجام شود و شاید به این نتیجه برسیم که این رقم باید تغییرکند.

برپایه همین گزارش، مهندس سعدی در ابتدا در تشریح وضعیت مجتمع فولاد غرب گفت: این شرکت در سال 87 و در فاز اول برای تولید 300 هزار تن شمش راه‏‎اندازی شد و سپس با افزایش ماشین‎آلات و تکمیل خط تولید هم ‎اینک با دوماشین استرند CCM و چهار کوره 25 تنی به همراه پستو خط 63 کیلو ولت و نیز برخورداری از یک نورد به ظرفیت اسمی 200 هزار تن، قادر است نبشی، ناودانی، تیرآهن، گردهای‎آلیاژی تولید و روانه بازار سازد. او در خصوص طرح توسعه شرکت نیز اظهار داشت، طرح توسعه شرکت شامل تولد یک میلیون تن بیلت،600 هزار تن میلگرد، 400 هزار تن نبشی و ناودانی و انواع تیرآهن در سایزهای بالاست.

به گفته وی، هم‎اینک ماشین‎آلات موردنیاز از شرکت دانیلی خریداری شده که 80 درصد آن در گمرک و مابقی در مسیر و یا درحال ترخیص است، پیش‎بینی می‎شود طرح توسعه کارخانه از اوایل سال 95 با هزینه‎ای معادل 250 میلیون دلار که 50 درصدآن خارجی است آماده راه‎اندازی شود. هم‎چنین برای تأمین مواد اولیه در دو کیلومتری همین طرح زمینی به وسعت 400 هکتار تهیه شده که درفاز اول 2.5میلیون تن کنسانتره و 2.5 میلیون تن گندله، 1.7 میلیون تن آهن اسفنجی و ذوب و نورد پیش‎بینی شده است. سعدی در همین خصوص افزود: کارهای اداری در حال تکمیل است و مسائل زیست‎محیطی نیزانجام و کلیه مجوزهای آب و برق اخذ شده است. ضمن آنکه به منظور تأمین آب نیز سه میلیون مترمکعب از سد کینه‎ورز خریداری شده و مقرر شده که ازحمل فاضلاب نیز آب مورد نیاز به مقدار 7.6 میلیون مترمکعب را تأمین کنیم. این شرکت همچنین برنده مزایده دو سه معدن در استان زنجان با هدف تأمین مواد اولیه نیز شده است.

قرارداد ساخت کارخانه فولاد بافق کسری با شرکت ساینو استیل چین

مدیر پروژه فولاد بافق کسری اعلام کرد: با عقد قرارداد کنسرسیوم، ساخت کارخانه فولاد کوره بلند با ظرفیت سالانه یک میلیون تن فولاد خام با مشارکت شرکت «ساینو استیل» چین آغاز شد. این کارخانه، زمینه اشتغال بیش از یک هزار و 800 نفر به طور مستقیم و 6هزار نفر به صورت غیرمستقیم را فراهم خواهد کرد. رحمان مظفری امروز در حاشیه مراسم انعقاد قرارداد ساخت کارخانه فولاد اظهار داشت: با برگزاری تشریفات مناقصه و گشایش پاکت های مرتبط با آن، شرکت «ساینو استیل» چین و نصب قائم، در قالب کنسرسیوم به عنوان پیمانکار انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه تمامی زیرساخت های این طرح از قبیل آب، برق، تلفن و خطوط دسترسی ریلی و حصارکشی و فضای سبز انجام شده است، بیان کرد: با توجه به فراهم شدن زیرساخت های لازم شرکت های پیمانکاری می توانند از هم اکنون فعالیت خود را برای احداث کارخانه فولاد بافق کسری آغاز کنند. مدت زمان ساخت این کارخانه 42 ماه است که برای ساخت، تکمیل و راه اندازی این طرح، اعتباری بالغ بر 404 میلیون یورو سرمایه گذاری خواهد شد. مظفری خاطرنشان کرد: با بهره برداری از این کارخانه، زمینه اشتغال بیش از یک هزار و 800 نفر به طور مستقیم و 6هزار نفر به صورت غیرمستقیم فراهم می شود.

وی همچنین تصریح کرد: خوراک این کارخانه، سنگ آهن، آگلومراسیون و گندله است و سالانه قابلیت تولید یک میلیون تن فولاد را دارد که اجرای طرح فولاد بافق کسری موجب ایجاد تحول اقتصادی در کشور و توسعه و رونق شهرستان بافق و همچنین جلوگیری از خام فروشی سنگ آهن در این شهرستان خواهد شد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید



پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 276
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 265
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 271
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 273
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 259
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24