طی معاملات روز جاری، ١٧ درصد از سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس توسط سازمان خصوصیسازی به وکالت از طرف شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران به قیمت پایه هر سهم ۴٢٩ تومان عرضه شد؛ که علیرغم انتظار بازار از عدم وجود خریدار این معامله صورت گرفت. گفته میشود شرکت نفت و گاز پارسیان اقدام به خرید سهام این شرکت کرده است...

بورس24 :بازار سرمایه امروز شرایط متعادلی را داشت و در خصوص روند شاخص کل میتوان گفت تا حدود ساعت 10 روند مثبت (البته ضعیف) بود و با حدود 36 واحد رشد به عدد 62675 واحد رسید که البته بخشی از این رشد مدیون انجام تعدادی معاملات مهندسیشده بود. از آن زمان روند به سمت پایین تغییر جهت داد و با افزایش عرضهها حتی با کاهش حدود 30 واحدی نسبت به روز گذشته به عدد 62610 واحد تا نزدیکیهای آخر وقت هم تقلیل یافت که البته در سه دقیقه آخر با انجام بعضی معاملات در نمادهای هلدینگ نفت و گاز پارسیان، سرمایهگذاری غدیر و مخابرات شاخص توانست خود را به دامنه مثبت برساند و با رشد 9 واحدی به کار خود خاتمه داد. ارزش معاملات خرد سهام در بازارهای بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران به حدود 92 میلیارد تومان بالغ شد که البته این مبلغ با احتساب تعدادی معاملات با ماهیت بلوک که بنا به مصالحی در بازار خرد انجام شدند، محاسبهشده است.
طی معاملات روز جاری، 17 درصد از سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس توسط سازمان خصوصیسازی به وکالت از طرف شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران به قیمت پایه هر سهم 429 تومان عرضه شد؛ که علیرغم انتظار بازار از عدم وجود خریدار این معامله صورت گرفت. گفته میشود شرکت نفت و گاز پارسیان اقدام به خرید سهام این شرکت کرده است. بر اساس این گزارش، سهام "شبندر" در حالی روی تابلوی معاملات خرد، به قیمت 361 تومان در حال معامله است که عرضه بلوکی امروز در قیمت 429 تومان با 20.79 درصد افزایش نسبت به معاملات خرد این سهم صورت گرفت. با توجه به ابهامات زیاد پالایشگاهها کمتر کسی فکر میکرد که بلوک این مجموعه پالایشی در این شرایط خریدار داشته باشد. چراکه مبهمترین گروه بورسی این روزهای بازار، نماد پالایشیها هستند که هیچ تصوری از چشمانداز آتی آنها قابل برآورد نیست. آنهم با اتفاقات و دعواهای ادامهدار میان شرکتهای فعال این صنعت با شرکت ملی پالایش و پخش که مانع از آن شده تا گروه مذکور پس از گذشت حدود دو ماه و نیم از پایان نیم سال اول بتواند گزارش عملکرد خود را به بازار ارائه کنند. امروز سازمان خصوصیسازی برای دومین بار در سال جاری نتوانست ﺑﻪ وﻛﺎﻟﺖ از شرکت ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ دوﻟﺘﻲاﻳﺮان بلوک 87 درصدی شرکت حملونقل بینالمللی خلیجفارس (با نماد حفارس) را به فروش برساند. این بلوک که 28 شهریور سال جاری با انصراف بدون اعلام دلیل مشتری پر و پا قرص آن همراه شده بود، شامل 303 میلیون و 920 هزار سهم بود که به قیمت 3600 ریال بهصورت 20 درصد نقد و باقی در 5 قسط روانه میز فروش شده بود. بعد از رشد شتابان دلار دریکی دو هفته اخیر، امروز حدود 20 تومان افت در بهای این ارز در بازار آزاد اتفاق افتاد.
در همین ارتباط ولیالله سیف رئیسکل بانک مرکزی اظهار داشت: بانک مرکزی نوسانهای بازار ارز را زیر نظر دارد و امیدواریم بهزودی به وضع متعادل برسیم. وی بابیان اینکه در سال گذشته هم به دلیل تقاضاهای فصلی قیمت ارز به 3600 تومان افزایش داشت اما در پایان سال کاهش یافت، گفت: شرایط فعلی بازار ارز طبیعی است. ایشان در ادامه به تصمیم ایجاد بورس نقدی ارز اشاره کرد و گفت: این بورس برای ایجاد تعادل در بازار ارز و پوشش ریسک معاملات ارزی است. سیف افزود: ایجاد بورس نقدی ارز در شورای عالی بازار سرمایه تائید شده است و ما هم نظر خود را اعلام کردیم و زمان معرفی و آغاز بکار این بازار بستگی به پیشنیازهایی دارد ایشان گفت: یکسانسازی نرخ ارز یکی از این نیازهاست و باید اقداماتی در جهت افزایش مناسبات بینالمللی بینبانکی و برداشتن تحریمها انجام شود تا بعدازآن هم اوراق مشتقه ارزی در بازار بورس عرضه شود. وی گفت: ابتدا باید بازار نقدی ارز وجود داشته باشد تا بعدازآن بازار مشتقات ارزی بر اساس نرخ یکسان ارز راه بیفتد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: عبور از رکود اقتصاد ایران بدون پاکسازی بانکها امکانپذیر نیست. عباس آخوندی گفت: اصلیترین راهحل برای اقتصاد ایران سالمسازی و توانمندسازی نظام بانکی است چون بانک تمام اقتصاد ایران را تغذیه میکند. وی به شهامت در تصمیم ایجاد یک بانک تسویه اشاره کرد و افزود: مأموریت این بانک باید این باشد که تکلیف بانکها را روشن کند و باید بتوانیم این کار انجام بدهیم. آخوندی گفت: اگر بانک مرکزی اعلام نرخ سود کند و بانکهای دیگر تبعیت نکند، باید شورای بانکی تشکیل شود و اگر شورای بانکی نرخ سود را اعلام کند بانکهای دیگر نیز میپذیرد. ایشان بابیان اینکه دیگر دستورالعمل برای کاهش سود سپرده، اثرگذار نیست، گفت: این سیستم باید جراحی شود و تکلیف داراییهای سمی را مشخص کند. وی گفت: تا پولهایی که از بانک بیرون رفته است به بانکها برنگردد، این مشکل حل نمیشود. آخوندی افزود: عدمکفایت سرمایه و دارایی سرمایه سمی دو مشکل اساسی است که با آن مواجه هستیم. وزیر راه و شهرسازی گفت: میزان وام دهی کشور نسبت به تولید ناخالص داخلی، 12 درصد و بسیار پایین است.
بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، آبان ماه امسال تولید انواع خودرو در کشور با کاهش 42.3 درصدی از 96 هزار و 223 دستگاه در آبان 1393 به 55 هزار و 493 دستگاه کاهش یافت. در این مدت تولید انواع سواری با کاهش 37.6 درصدی از 81 هزار و 430 دستگاه در آبان 1393 به 50 هزار و 808 دستگاه کاهشیافته است. آبان ماه امسال تولید انواع وانت با کاهش 69.2 درصدی از 12 هزار و 798 دستگاه در آبان 1393 به 3939 دستگاه کاهشیافته است. در این مدت تولید انواع مینیبوس و میدلباس با رشد 223.5 درصدی از 17 دستگاه در آبان 1393 به 55 دستگاه افزایشیافته است. آبان ماه امسال تولید انواع اتوبوس با رشد 421.4 درصدی از 14 دستگاه در آبان 1393 به 73 دستگاه افزایشیافته است. در این مدت تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده با کاهش 68.5 درصدی از 1964 دستگاه در آبان 1393 به 618 دستگاه کاهشیافته است. هشتماهه نخست امسال نیز تولید انواع خودرو در کشور با کاهش 16.2 درصدی از 720 هزار و 736 دستگاه در هشتماهه نخست سال گذشته به 604 هزار و 35 دستگاه کاهشیافته است. در این مدت تولید انواع سواری با کاهش 9.4 درصدی از 611 هزار و 745 دستگاه در هشتماهه نخست سال گذشته به 554 هزار و 94 دستگاه کاهشیافته است. هشتماهه نخست امسال تولید انواع وانت با کاهش 56.9 درصدی از 97 هزار و 963 دستگاه در هشتماهه نخست سال گذشته به 42 هزار و 194 دستگاه کاهشیافته است. در این مدت تولید انواع مینیبوس و میدلباس با رشد 166.4 درصدی از 140 دستگاه در هشتماهه نخست سال گذشته به 373 دستگاه افزایشیافته است. هشتماهه نخست امسال تولید انواع اتوبوس با کاهش 5.5 درصدی از 475 دستگاه در هشتماهه نخست سال گذشته به 449 دستگاه کاهشیافته است. در این مدت تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده با کاهش 33.5 درصدی از 10 هزار و 413 دستگاه در هشتماهه نخست سال گذشته به 6925 دستگاه کاهشیافته است.
به نقل از پایگاه خبری کانستراکشن نیوز، بخش خودروهای تجاری شرکت دایملر قصد دارد با لغو تحریمهای اقتصادی علیه ایران، مجدداً وارد بازار این کشور شود. رونالد اشنایدر، رئیس و مدیرعامل خودروهای تجاری شرکت دایملر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: «بازار ایران فرصتهای عظیمی برای خودروهای تجاری دایملر دارد و ما در حال آماده شدن جهت ورود مجدد به این بازار هستیم.» وی افزود: «ما همچنین قصد داریم در زودترین زمان ممکن مجدداً یک دفتر نمایندگی در ایران دایر کنیم.» وی تائید کرد که این شرکت آلمانی در حال مذاکره با شرکای احتمالی ایرانی است. هماکنون چهار شرکت بزرگ کامیون سازی در جهان خود را برای رقابت بعد از برداشته شدن تحریمها در بازار ایران آماده میکنند. شرکتهای ولوو، بنز، اسکانیا و رنو برنامه گستردهای برای بازار کامیون ایران دارند. در میان این چهار شرکت برنامه ولوو و مرسدس بنز برای ایران بسیار جدیتر است. برنامههایی که میتواند ناوگان حمل نقل جادهای ایران را متحول کند. هماکنون حدود ۳۰۰ هزار دستگاه کامیون در ایران تردد میکنند که دوسوم آن فرسوده است و این مسئله کابوس جادههای ایران است. گنجایش سالانه بازار کامیون در ایران در صورت خروج کامیونهای فرسوده بیش از ۴۰ هزار دستگاه است؛ اما عدم خروج کامیونهای فرسوده با شرایط مناسب از سوی دولت هرروز بر تعداد کامیونها در ایران میافزاید و این امر سبب شده است که میزان دستمزد حملونقل نیز کمتر شود؛ اما بد نیست تنها به گوشهای از زیانهای نبود کامیونهای نو در ناوگان پیر و خسته ایران توجه کنیم. متوسط مصرف سوخت کامیونهای نسل جدید بین ۳۰ تا ۳۳ لیتر در یکصد کیلومتر است که این عدد در کامیونهای فرسوده متوسط بین ۶۱ تا ۶۳ است؛ درنتیجه درصد صرفهجویی سوخت یا بهعبارتدیگر مصرف مازاد سوخت کامیونهای فرسوده حدود ۴۶ درصد خواهد بود. بررسیهای میدانی اولیه نشان میدهد خارج شدن یک کامیون بالای ۲۶ سال، سالانه حدود ۶ میلیون تومان صرفه اقتصادی برای کشور به همراه دارد؛ با از رده خارج کردن کامیونهای بالای ۲۶ سال، متوسط عمر ناوگان ایران به حدود ۱۰ سال میرسد. با توجه به مصرف سوخت کامیونهای زیر ۲۶ سال در حال تردد در جادههای کشور کامیونهای بالای ۲۶ سال به میزان دو میلیارد و ۷۱۰ میلیون لیتر مصرف مازاد دارند. در صورت خروج کامیونهای فرسوده، پالایشگاههای ایران این میزان ظرفیت را به تولید بنزین میتوانند اختصاص دهند تا از واردات بنزین کاسته شود.
در آخرین روزهای مانده به اجرای دوباره مقررات جلوگیری از واردات محصولات یک برند خارجی از کشور ثالث، یک شرکت ایرانی نمایندگی شرکت آمریکایی فورد را در ایران گرفته است. شرکت آرتمن موتور کاسپین با اخذ نمایندگی از نمایندگی رومانیایی شرکت فورد، اقدام به اخذ نمایندگی شرکت فورد در ایران کرده است. شرکت فورد در رومانی یک کارخانه تولید خودرو فورد هم دارد. از سوی دیگر با آمدن شرکت فیات-کرایسلر به ایران ممکن است پای کرایسلر هم به ایران باز شود. حالا فقط مانده شرکتی پیدا شود و نمایندگی خودروهای جنرال موتورز را از آن خود کند تا شاهد همه خودروهای معروف آمریکایی در خیابانهای ایران باشیم. با توجه به علاقه ایرانیها به خودروهای عضلانی و پیکاپ آمریکایی، در صورت ورود این خودروها به کشور، احتمالاً از استقبال خوبی هم برخوردار خواهند بود.
علی چگنی مدیرکل برنامهریزی و اقتصاد وزارت مسکن و شهرسازی گفت: پیشبینی ما این است که قیمتها تا بهار سال آینده هم ثابت باقی بماند. وی در خصوص اجرای طرح فروش مسکن قسطی گفت: هنوز مصوبات نهایی اجرای این طرح از بانک مرکزی گرفته نشده است. چگنی اظهار داشت: در ماده ۱۴ قانون ساماندهی بازار مسکن، فروش مسکن بهصورت لیزینگ، فروش سندیکایی و قسطی دیدهشده که گروه هدف در آنها طبقه متوسط و بالاتر است. ایشان با اشاره به اینکه ۶۰ درصد مردم تهران در پی خرید واحدهای ۶۰ متر و کوچکتر هستند، گفت: در آینده باید سازندگان به سمت ساخت مسکنی بروند که مورد تقاضای مردم است. چگنی تصریح کرد: طرح فروش مسکن بهصورت قسطی، واحدهای موجود را هدف قرار داده است و طبیعتاً نمیتواند واحدهای مسکونی بزرگ را پوشش دهد، زیرا بانک مسکن محدودیتهایی برای ارائه تسهیلات در این زمینه دارد. وی گفت: بدون شک اجرای این طرح به خروج بازار مسکن از رکود کمک میکند، زیرا حجم قابلتوجهی از نقدینگی وارد بازار میشود. ایشان دولت را تنها سیاستگذار در بخش مسکن دانست و افزود: این بخش حقیقی و حقوقی و درمجموع مردم هستند که سازندگان واحدهای مسکونی به شمار میروند. چگنی تصریح کرد: ۲۰ درصد ارزشافزوده و ۲۰ تا ۳۰ درصد مجموع سرمایهگذاریهای کشور در بخش مسکن است.
حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی درباره جزئیات طرح فروش اقساطی مسکن اظهار کرد: طرح فروش قسطی مسکن بر پایه پیشنهاد انبوهسازان شکلگرفته و تمرکز آن نیز بر آن دسته از خانههای خالی است که فروش نرفتهاند. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بابیان اینکه قرار است از این طریق هم طرف تقاضا و هم طرف عرضه تقویت شود گفت: بعد از مطرحشدن این پیشنهاد، موافقت اصولی بانک مسکن اخذشده ولی هنوز موافقت قطعی بانک مرکزی که مشتمل بر جزئیات فرآیند و تعیین نرخ کارمزد خواهد بود، اعلامنشده است. به گفته مظاهریان طرح فروش اقساطی مسکن بر این منوال است که انبوهساز بخشی از ثمن معامله را بهصورت پیشپرداخت از خریدار گرفته و ملک را تحویل میدهد و مابقی را طی اقساط سه تا پنجساله دریافت میکند؛ بانک مسکن هم این فرآیند را تضمین و بر آن نظارت میکند. این طرح میتواند تااندازهای در رونق بازار مسکن اثرگذار باشد. ایشان تأکید کرد: به نظر میرسد حدود 100 تا 150 میلیون تومان از ثمن یک واحد مسکونی میتواند شامل این پیشنهاد شود. وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان اثرگذاری طرح فروش اقساطی مسکن بر بازار این کالا خاطرنشان کرد: تأمین مسکن یک راهحل واحد ندارد که با یک فرمول حل شود؛ بنابراین اجرای این طرح میتواند نوعی از تسهیلات مسکن را که تا قبل از این در کشور رایج نبوده به بخش مسکن ورود بدهد وگرنه مسکن بخش پیچیدهای است که مشکلات آن با یک فرمول قابلحل نیست و این روش تنها میتواند جوابی به بخشی از مشکل مسکن باشد. مظاهریان افزود: طرح فروش اقساطی مسکن پیشنهاد انبوهسازان و مورد موافقت بانک مسکن است که تا نهایی شدن آن تنها اعلام موافقت بانک مرکزی و تعیین نرخهای تضمین و کارمزد بانک عامل از سوی بانک مرکزی باقیمانده است.
رکنالدین جوادی معاون وزیر نفت درباره آخرین وضعیت ازسرگیری صادرات نفت ایران به کشورهای انگلیس و فرانسه، گفت: با برخی از شرکتهای انگلیسی و فرانسوی بهمنظور صادرات نفت به این دو کشور انگلیس توافقهایی انجامشده است. ایشان با اعلام اینکه شرکتهای نفتی فرانسوی و انگلیسی علاقهمند به خرید نفت خام از ایران در دوران پساتحریم هستند، تصریح کرد: ازاینرو بهمحض لغو تحریمها، فروش نفت از طریق شرکتها به این دو کشور از سر گرفته خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه صادرات نفت به انگلیس و فرانسه صرفاً از طریق شرکتهای شل و توتال انجام میشود؟ اظهار داشت: علاوه بر شرکتهای شل و توتال، سایر شرکتهای اروپایی هم بهمنظور انتقال و صادرات نفت خام ایران به انگلیس و فرانسه اعلام آمادگی کرده و مذاکراتی دراینباره انجامشده است.
حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در تشریح برنامههای جدید افزایش صادرات گاز ایران، گفت: مذاکرات نهایی با عمان بهمنظور امضای قرارداد فروش گاز در حال انجام است و قرار است گاز ایران از مسیر پایانه جاسک به عمان صادر شود. معاون وزیر نفت با اشاره به ایجاد انشعابی ۴۸ اینچی از خط لوله صلح (خط لوله هفتم سراسری) به پایانه جاسک، اظهار داشت: پس از ساخت خط لوله خشکی، ادامه خط لوله در بستر خلیجفارس احداث و گاز به عمان انتقال داده خواهد شد. ایشان با تأکید بر اینکه مسئولیت ساخت خط لوله گاز خشکی به شرکت گاز واگذارشده است، تصریح کرد: در صورت توافق نهایی و امضای قرارداد، ساخت خط لوله به این کشور عربی آغاز خواهد شد. این مقام مسئول همچنین درباره زمانبندی جدید صادرات گاز به عراق، توضیح داد: هماکنون قراردادهایی برای صادرات گاز به عراق از دو مسیر بغداد و بصره امضاشده است. وی با اشاره به درخواست اخیر عراق بهمنظور واردات گاز از ایران در قالب محمولههای LNG، گفت: از مسیر دریایی امکان انتقال LNG ایران به بصره وجود دارد و ازاینرو صادرات گاز ایران به عراق از دو مسیر خط لوله و LNG امکانپذیر است. عراقی با اعلام اینکه صادرات گاز طبیعی ایران با عراق از ابتدای فروردینماه سال آینده آغاز خواهد شد، تصریح کرد: هماکنون ساخت خطوط لوله و تأسیسات لازم برای انتقال گاز به عراق در خاک ایران ساختهشده و در مدار بهرهبرداری قرار دارد. معاون وزیر نفت بابیان اینکه صادرات گاز به عراق از بهار سال آینده ابتدا با تحویل روزانه ۷ میلیون مترمکعب گاز آغاز میشود، تأکید کرد: درنهایت میزان عرضه گاز به این کشور همسایه به ۱۳ میلیون مترمکعب و درنهایت تا سقف ۲۵ میلیون مترمکعب در روز قابلافزایش است.
مدیر سرمایهگذاری شرکت ملی نفت با اعلام برگزاری نخستین دور مناقصه توسعه ۸ میدان نفتی برای خارجیها تا پایان امسال، گفت: شمار میادین در این مناقصه از 8 میدان آنهم میادین دارای ظرفیت توسعه بالا و همچنین میادین مشترک بیشتر نخواهد شد علی کاردر اظهار داشت: شرکتهای بزرگ نفتی به توسعه بعضی میادین نفت و گاز علاقهمند هستند و به دلیل اینکه باید برای توسعه این میادین مناقصه برگزار کنیم نمیتوانیم اطلاعات دقیقتری درباره میادین موردعلاقه آنها ارائه کنیم. وی اضافه کرد: ما در اسفندماه یا فروردینماه تنها میتوانیم مناقصهها را برگزار کنیم و بسیار بعید است در چنین زمانی بتوانیم قرارداد منعقد کنیم. چراکه خود شرکتهای نفتی خارجی هم باید مطالعات فنی مفصلی انجام دهند و کارهای فنی هم زمان زیادی میگیرد. ایشان افزود: ما در اسفندماه امسال یا فروردین سال آینده متن قراردادها و مناقصات را آماده میکنیم و بعدازآن 3 یا 4 ماه طول میکشد که به قرارداد برسیم.
بیژن زنگنه پس از دیدار با نیکوس کوتزیاس، وزیر امور خارجه یونان درباره پرداخت بدهی شرکت هلنیک پترولیوم گفت: در دیدار امروز، گفتگوهایی در این زمینه انجامشده و قرار است مذاکرات فشرده برای بازپرداخت بدهی این شرکت که مربوط بهپیش از اعمال تحریمهاست، ادامه پیدا کند. وی میزان بدهی این شرکت یونانی را ٧٥٥ میلیون دلار عنوان کرد و بابیان اینکه مجموع بدهی شرکتهای یونانی به ایران ٨٠٠ میلیون دلار میشود، تصریح کرد: پیشنهادهایی در خصوص پرداخت این میزان بدهی مطرحشده است. زنگنه با استناد به سخنان وزیر امور خارجه یونان از سفر آلکسیس سیپراس، نخستوزیر این کشور به تهران ظرف چند ماه آینده خبر داد و تأکید کرد: قرار شد تا پیش از سفر نخستوزیر یونان به تهران مشکل بدهی این کشور به ایران حل شود تا این موضوع نکته منفی در روابط دو کشور ایجاد نکند. وزیر نفت دراینباره که آیا در خصوص خرید سهام پالایشگاههای یونان از سوی ایران نیز مذاکراتی انجامشده است، تصریح کرد: شرکت ایرانی تدبیر انرژی علاقهمند به خرید سهام پالایشگاه یونان است که در صورت به توافق رسیدن، وزارت نفت از آنها حمایت خواهد کرد. وی بابیان اینکه وزارت نفت بهصورت مستقیم دخالتی در خرید پالایشگاه ندارد، گفت: خرید پالایشگاه از سوی شرکتهای ایرانی اتفاق خوبی خواهد بود.
مذاکرات مسئولان بانک مرکزی ایران با هیئت تجاری و بانکی ایتالیا متشکل از 200 شرکت، کارگزاران بخشهای خودرو، تجهیزات و خدمات پزشکی، انرژیهای بازتولید، 22 اتحادیه در اصناف گوناگون و 11 بانک در محل بانک مرکزی برگزار شد. رئیسکل بانک مرکزی نیز در حاشیه این دیدار افزود: از مسئولان ایتالیا میخواهیم تا قبل از سفر روحانی همه قراردادهای مورداشاره دو کشور آماده امضا و ارتباطات بانکی بلافاصله آغاز شود. ما در نظر داریم تفاهمنامه همکاری با رئیس بانک مرکزی ایتالیا را در سفر آقای روحانی به این کشور را امضا کنیم. رئیسکل بانک مرکزی افزود: گشایش LC بانکها نیاز به پوشش بیمهای دارد که شرکت بیمهای ساچه از طرف ایتالیا باید این پوشش را بدهد. در این دیدار معاون وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا با اشاره به اینکه این هیئت، بزرگترین هیئت تجاری و اقتصادی ایتالیاست که در دو سال گذشته به خارج از این کشور سفرکرده است، گفت: در سال آینده 3 هیئت تجاری بزرگ را به ایران خواهیم آورد. وی با اشاره به اینکه 11 بانک حاضر در ایران بیش از 50 درصد از فعالیتهای بانکی ایتالیا را بر عهدهدارند، گفت: گروه توسعه بازرگانی ایتالیا مانند ساچه آماده هرگونه همکاری با ایران برای ارتقای مناسبات بانکی و اقتصادی است. کارلو کالندا افزود: ساچه در پی امضای تفاهمنامهای است تا ماه ژانویه سال آینده همه تأخیرهای مبادلات پولی پایان یابد. وی گفت: فقط باید بر حجم سرمایهگذاریها تمرکز کنیم و باید موضوع افزایش بهرهها نیز در نظر گرفته شود و ما به شرکت ساچه دستورات لازم را دادهایم تا مبنای کار را نوع ارتباطاتی که با فرانسه و آلمان دارد در ایران نیز داشته باشد.
مدیرعامل «ساچه» بزرگترین شرکت بیمهای ایتالیا گفت: در گام نخست آماده ارائه پوشش بیمهای بین ایران و ایتالیا تا 5 میلیارد یورو هستیم. جووانی کاستِلانِتا (GiovaniCastellaneta) که برای نخستین بار پس از فراهم شدن زمینه همکاری ایران و اروپا، با رییس هیئت عامل ایمیدرو گفتوگو میکرد تصریح کرد: در نظر داریم همانند سالهای پیش از تحریم، روابط خود با ایران را توسعه دهیم و اکنون آماده ارائه خدمات بیمهای تا 5 میلیارد یورو هستیم. او که در آستانه سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به ایتالیا سخن میگفت ادامه داد: این میزان پوشش بیمهای برای تمامی فعالیتهای اقتصادی ایران و ایتالیا نیست بلکه شروعی دوباره دو طرف در مناسبات اقتصادی است و ازنظر ما محدودیتی برای افزایش سقف پوشش بیمهای برای اجرا طرحها در ایران وجود ندارد. شرکت بیمه صادراتی ساچه ایتالیا که تحت پوشش دولت آن کشور قرار دارد یکی از بزرگترین شرکتهای بیمهای در اروپا و جهان به شمار میآید. این شرکت در سالهای پیش از تحریم علیه ایران، بیمه بسیاری از طرحهای بزرگ ازجمله پروژههای بخش معدن و صنایع معدنی ایران ازجمله فولاد، آلومینیوم و... را عهدهدار بود و اکنون به گفته مدیرعامل آن، ساچه به دنبال ازسرگیری روابط با ایران است.
محمدابراهیم امین رییسکل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه سال گذشته شرکتهای بیمه حدود 700 میلیارد تومان سود به سهامداران خود تخصیص دادند، گفت: با توجه به سرمایه 6500 میلیاردی موجود در صنعت بیمه، بازده کلی صنعت حدود 11.5 درصد به دست میآید که در مقایسه با بازار ارز، سود بانکی و سایر صنایع بورسی رقم بسیار کمی است. همین عامل موجب شده سهام بانکی در بورس نیز خریداری نداشته باشد و با کاهش قیمت سهام مواجه گردد. وی در خصوص میزان زیان وارده به این صنعت نیز افزود: سامانه شرکتهای بیمه از بابت بیمههای شخص ثالث متحمل زیان شدهاند؛ بهطوریکه از بابت ارائه همین خدمات بیمهای در سال 92، مبلغ 1200 میلیارد تومان و در سال 93 حدود 600 میلیارد تومان زیاندیدهاند که لطمههای سنگینی را به صنعت وارد آورده است. این مقام مسئول با اشاره به نهایی شدن لایحه اصلاح قانون بیمه شخص ثالث در مجلس اظهار داشت: در آییننامه جدید که دولت نگارش آن را به بیمه مرکزی واگذار کرده و باید توسط شورای عالی بیمه و دولت تصویب شود، ریسکهایی ازجمله نوع و کاربری خودرو نیز در تعیین حق بیمه شخص ثالث لحاظ خواهد شد؛ اما بررسیها نشان میدهد 70 تا 80 درصد حوادث رانندگی ناشی از خطای انسانی و تخلفات راننده بوده است. ازاینرو در لایحه مذکور که بهزودی به قانون تبدیل میشود، دو عامل خودرو، کاربری و ایمنی آن و نیز نمرات منفی راننده و تخلفات رانندگی لحاظ خواهد شد و به پیشنهاد مجلس شورای اسلامی موردی مبنی بر توجه به اقشار آسیبپذیر و خودروهایی که مورداستفاده عموم جامعه است، در نظر گرفتهشده تا بیمهها در این رابطه با مردم مساعدت لازم را اعمال کنند.
وی در خصوص مشکلات مرتبط با بیمه توسعه نیز تأکید کرد: بیمه مرکزی برای کاهش فشارهای ناشی از مطالبات مردم، مبلغ 200 میلیارد تومان به بیمه ایران پرداخت کرده که با این مبلغ حدود 14 تا 15 هزار پرونده تعیین تکلیف شد. همچنین با پیگیریهای قانونی و قضایی سهامدار عمده این شرکت بیمهای متعهد شد از املاک شخصی خود تعهدات شرکت را بپردازد که در این راستا سهامدار مذکور املاکی را معرفی کرده است. امین گفت: تاکنون معادل 150 میلیارد تومان از املاک بیمه توسعه به بیمه ایران منتقل گردیده و حدود 400 میلیارد تومان نیز ملک برای پرداخت این مطالبات معرفیشده که با این مبلغ میتوان حدود 20 هزار پرونده دیگر را تعیین تکلیف کرد. ایشان بابیان اینکه برآورد کلی از مجموع تعهدات بیمه توسعه رقمی در حدود هزار میلیارد تومان است، تأکید کرد: تاکنون 230 میلیارد تومان پرداختشده و بایستی مابقی تعهدات پس از ارزشگذاری املاک انجام پذیرد. امین در خصوص حضور شرکتهای خارجی در ایران پس از لغو تحریمها گفت: در حال حاضر تقاضایی از سوی شرکتهای بیمهای خارجی برای راهاندازی شعبه در کشور نداشتهایم و بیشتر آنها به بازار بیمه اتکایی ما چشم دوختهاند. ضمن اینکه صنعت بیمه نیازی به سرمایههای خارجی ندارد و از بورس تأمین مالی لازم را انجام میدهد. ایشان در خصوص نیازهای صنعت با توجه به چشمانداز دوره پسا تحریم تأکید کرد: مهمترین نیاز صنعت بیمه core insurance یا نرمافزاری جامع است که بتواند تمام گزارشهای مدیریتی، مالی، صورتهای سود و زیان و میزان خسارات و تعهدات را بدون دخالت صادر کند و امکان کنترل داخلی را نیز برای شعب مختلف بیمهها تعبیه کند. چراکه حدود 15 شرکت بیمهای از نرمافزار کنونی استفاده میکنند که این موضوع مشکلساز بوده است. همچنین با ورود به دوره پساتحریم میتوان در خصوص رتبه سنجی و اعتبار سنجی بیمهها و آموزشهای حرفهای از امکانات سایر کشورها استفاده کرد. امین در خاتمه افزود: اما چنانچه سرمایهگذاران خارجی قصد خرید سهام بیمهها باهدف مشارکت در مدیریت شرکتها را داشته باشند، برای استفاده از تجربیات و دانش جدید در صنعت بیمه از حضور آنها استقبال میکنیم، هرچند تاکنون متقاضی خارجی در این رابطه وجود نداشته است.
مهدی کرباسیان رئیس هیئت عامل ایمیدرو بابیان اینکه سنگآهن جایگاه ویژهای در اقتصاد کشورها دارد، گفت: با توجه به کمبود سنگآهن در ایران برای تولید فولاد، بهروزرسانی طرح جامع فولاد در دستور کار است اما باید توجه داشته باشیم که مصرف سرانه فولاد در ایران زیر 250 کیلوگرم است درحالیکه باید رقمی بالای 350 کیلو باشد. ایشان گفت: برای دستیابی به چنین رقمی نیازمند توسعه معادن سنگآهن هستیم ازاینرو نیازمند آن هستیم تا در طرح جامع فولاد تغییراتی اساسی به وجود آوریم. او افزود: امروز ایمیدرو میزبان سه هیئت تجاری ایتالیا، چین و ایرلند بود که هر سه قصد مشارکت جدی داشتند و حتی چینیها هم متوجه شدند که در دور جدید همکاریها باید فقط مبنای همکاری آوردن سرمایه این کشورها باشند و دیگر نمیتوانند با پول مفت ایران پروژهها را پیش ببرند. بلکه ایتالیاییها هم این بار صادقانه جلوآمدهاند و منتظر هستند نتیجه برجام حاصل شود و سرمایه خودشان را بیاورند.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی كشوری گفت: پس از مدتها كار كارشناسی و تخصصی و بنا بر اجرای بندی از برنامه پنجم توسعه كشور و تصویب شورای عالی هواپیمایی نرخ بلیت هواپیما در ۱۷۰ مسیر آزاد شد و ۸۷ مسیر همچنان جزء مسیرهای حمایتی قرار گرفت. رضا جعفرزاده بابیان اینكه انگیزه این آزادسازی بر سه محور مهم چون ارتقای ایمنی، ایجاد رقابت در سرویسدهی، فراهم شدن زمینه انتخاب برای مسافران استوار است، اظهار داشت: توسعه اقتصادی كشور درگرو داشتن حملونقل هوایی كارآمد و بهروز است و آزادسازی نرخ بلیت هواپیما توان عملیاتی شركتهای هواپیمایی، سرویسدهی و نوسازی ناوگان هوایی كشور را تضمین خواهد كرد و چنین تصمیمی در بیرون مرزها نیز بهعنوان مقدمات رشد و توسعه اقتصادی كاربردی و موفقیتآمیز بوده است. وی همچنین مسیرهایی که آزادسازی نرخ بلیت در آنها صورت گرفته را مسیرهای منتهی به جزایر كیش و قشم، شهرهای نفتی و مسیرهای انفرادی و مسیرهای جدید عنوان كرد. جعفرزاده با اعلام اینكه دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و مسیرهای حمایتی صبح امروز به شركتهای هواپیمایی ابلاغشده است، گفت: این دستورالعمل از تاریخ ابلاغ قابلاجرا است.
شورای رقابت امروز در دویست و سی و یکمین جلسه خود پرونده اعطای امتیاز ویژه (تخصیص ارز ۲ میلیارد دلاری به شرکتهای دولتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی) را بررسی خواهد کرد. علاوه بر این موضوع، توضیحات نماینده مجلس شورای اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی نیز در این جلسه مطرح میشود. اوایل امسال بود که ۱۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره تصمیم دولت درزمینهٔ واردات ۲ میلیارد دلاری به شکل انحصاری توسط دو شرکت دولتی (شرکت فرآوردههای دامی جاهد و شرکت جهاد تحقیقات آب و انرژی) نامهای خطاب به رئیسجمهوری ارسال و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند. شورای رقابت نیز با بروز انحصار در این قرارداد به بررسی این موضوع پرداخت اما وقفه چندماهه در فعالیت شورای رقابت سبب شد تا تصمیمگیری نهایی این بخش در مورد قرارداد یادشده به جلسه روز جاری موکول شود.
مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 290.3 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 53.5 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده 110.4 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 166.2 میلیارد تومان و در فرابورس به 124.1 میلیارد تومان رسید که معامله بلوکی بانک ملت با 45.9 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و صندوق سرمایهگذاری مشترک اعتمادآفرین پارسیان با 30.7 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه شیمیایی با 20.7 میلیارد تومان و گروه بانک با 13.3 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 9 واحد، شاخص قیمت 3 واحد و شاخص فرابورس 5 واحد افزایش داشتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 62648 واحد و شاخص قیمت به 24394 واحد رسید. پتروشیمی اراک با 20 واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ نفت و گاز تأمین (تاپیکو) با 19 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.
وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:
ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان امروز کمی بهتر از روزهای گذشته بود. از میان 35 نماد باز این صنعت، 22 نماد با حجم معاملاتی معادل 3262 هزار سهم و ارزش معاملاتی برابر با 4465 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. حجم و ارزش معاملات نمادها از روز گذشته هم پایینتر بود. از میان نمادهای معاملهشده و بر پایه قیمتهای پایانی تنها 4 نماد اندکی مثبت، 3 نماد بدون تغییر و مابقی نمادها منفی بودند. سیمان سپاهان با 872 هزار سهم به ارزش 869 میلیون ریال حدود 20 درصد ارزش معاملات و سیمان فارس و خوزستان با 589 هزار سهم به ارزش 788 میلیون ریال معادل 18% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. 13 نماد سیمان اردبیل، ارومیه، بجنورد، بهبهان، دشتستان، دورود، اصفهان، صوفیان، فارس نو، مازندران، ایلام، هرمزگان و نیریز امروز شاهد انجام معاملاتی نبودند. امروز هیچیک از نمادهای صنعت سیمان مشمول بازگشایی، توقف و یا حراج مجدد واقع نشدند. بر اساس اطلاعیه مندرج در سایت شرکت بورس، بانک صنعت و معدن در نظر دارد در روز 25 آذرماه بلوک 15 درصدی سیمان مازندران را باقیمت پایه هر سهم 17300 ریال با شرایط 30% نقد و مابقی اقساط دوساله با نرخ بهره 21% به فروش برساند.
حجم معاملات نمادهای لیدر صنعت سیمان امروز بسیار بهتر از روزهای گذشته بود گرچه ارقام تحققیافته، مبالغ بسیار پایینی است. در میان فروشندگان سهامداران حقوقی کمتر دیده میشوند ولیکن این اشخاص در زمره خریداران بیشتر به چشم میخورند. هر سه نماد معاملات خود را اغلب در دامنه منفی قیمت به ثبت رساندند.
تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:
بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فنآوری بورس تهران، در روز گذشته در نماد سیمان کرمان شرکت مدبران اقتصاد، در نماد سیمان تهران شرکت سرمایهگذاری ملی ایران و در نماد شرکتهای سیمان شاهرود و سیمان غرب 2 شخصیت حقیقی خریدار سهام بودهاند.
مقصود پورابولی
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.