Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس24 :کسادی بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته و پیش از اربعین حسینی ادامه یافت. روند شاخص کل از ابتدا منفی بود و ارزش معاملات به‌هیچ‌وجه جذابیتی برای پیگیری کنش و واکنش‌های بازار از سوی دست‌اندرکاران نداشت. می‌توان گفت فشار فروش و عرضه نسبت به‌روزهای قبل بیشتر هم شده بود نماد بهمن دیزل که امروز شاهد سومین روز معاملات خود در بازار سرمایه بود تحت تأثیر این فشارها منفی هم شد. روند روبه پایین شاخص کل از ابتدای بازار آغاز و تا پایان زمان معاملات تداوم یافت گرچه تلاش‌های نه‌چندان موفقی در حوالی ساعت 12 با انجام معاملاتی بر روی نمادهای هلدینگ خلیج‌فارس و پتروشیمی جم برای تقلیل شدت منفی بودن شاخص صورت گرفت ولیکن چشمگیر نبود و ره به‌جایی نبرد و درنهایت شاخص کل با کاهش 98 واحدی کار خود را خاتمه داد.

ارزش معاملات خرد سهام در بازارهای بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران نیز تنها به حدود 78.5 میلیارد تومان رسید. امروز نماد بانک پارسیان که از 29 تیرماه جاری به‌منظور برگزاری مجمع عمومی عادی متوقف‌شده بود پس از انتشار اطلاعیه‌های مربوط به مکاتبات سازمان بورس با این بانک در روز گذشته با حدود 3% افت قیمت بازگشایی شد. بانک‌ها همچنان این روزها با معضل مطالبات معوق سنگین، بدهی بالای دولت به آنان، حبس شدن منابع زیاد در املاک و مستغلات، رقابت ناسالم در پرداخت سود سپرده و معضل مؤسسات مالی و اعتباری بدون مجوز و نظارت بانک مرکزی که عرصه رقابت را بر آنان بسیار سنگین کرده است روبرو هستند. به نظر می‌رسد سازمان بورس در خصوص بعضی نمادها اغماض‌هایی را علیرغم دستورالعمل‌های مصوب خود به کار می‌گیرد. در خصوص این نماد نیز همچنان علیرغم عدم انتشار اطلاعات شش‌ماهه این اتفاق رخ‌داده است. در خصوص نمادهای پالایشگاهی نیز ظاهراً سازمان به عدم امکان ارائه اطلاعات از سوی این شرکت‌ها به دلیل اختلافات عدیده با شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی تن داده! ارزش دلار در بازار آزاد امروز کاهش مختصری یافت و به حدود 3660 تومان رسید. در جریان معاملات امروز بازار سهام، ﺑﻨﻴﺎد ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﺎن و ﺷﺮﻛﺖ ﻣﺎدر ﺻﻨﺎﻳﻊ ﺗﺨﺼﺼﻲ ﮔﺴﺘﺮش سینا اقدام به عرضه بلوک‌های 88.71 درصدی شرکت قزوین در بورس و 59.9 درصدی قند چهارمحال در فرابورس کردند. بر اساس این گزارش، هر دو بلوک عرضه‌شده با تقاضای دو گروه شامل یک سرمایه‌گذار حقوقی و یک سرمایه‌گذار احتمالاً حقیقی مواجه شده و دو کارگزاری بخش خصوصی و بانک غیردولتی وارد عرصه رقابت شده‌اند. به‌این‌ترتیب در حالی تکلیف این دو بلوک مدیریتی به شنبه آینده و شاید هم روزهای بعد موکول شده که قیمت هر سهم بلوک قند قزوین از 2314 به 2324 ریال و بلوک قند چهارمحال هم از 2500 به 2639 ریال افزایش‌یافته است. دو سهامدار اصلی و وابسته به هم "قزوین و قچار" یعنی بنیاد ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﺎن و ﺷﺮﻛﺖ ﻣﺎدر ﺻﻨﺎﻳﻊ ﺗﺨﺼﺼﻲ ﮔﺴﺘﺮش ﺳﻴﻨﺎ در صورت انجام معامله برای همیشه از ترکیب سهامداری دو شرکت فوق خارج خواهند شد. بلوک قند قزوین شامل 146 میلیون و 463 هزار و 664 سهم است که به‌صورت یکجا و نقد عرضه‌شده است. بلوک 59.9 درصدی قند چهارمحال نیز شامل 83 میلیون و 868 هزار و 684 سهم است که به‌صورت نقد در فرابورس روانه میز فروش شده است. با توجه به افزایش انتشار اطلاعات از سوی کشتیرانی جنوب خط ایران، شنیده‌هایی مبنی احتمال عرضه اولیه این شرکت در فرابورس در آینده نزدیک به گوش می‌رسد.

بر اساس گزارش منتشرشده، طی 20 روز کاری آبان 94، ارزش معاملات در مقایسه با مهرماه 94، 10 درصد کاهش یافت و از 16.161 میلیارد ریال به 14.535 میلیارد ریال رسید. همچنین حجم سهام معامله‌شده از 9212 .2 میلیون سهم به 8.235 میلیون سهم معادل 11 درصد کاهش یافت. بر اساس این گزارش، از ابتدای سال 94 متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات به ترتیب برابر با 660 میلیون سهم و 1.286 میلیارد ریال بوده است. در آبان ماه 94، دفعات معاملات برابر با 8 درصد در مقایسه با مهرماه 94 کاهش یافت و از 639 هزار دفعه به 585 هزار دفعه بالغ گردید. شاخص بورس در پایان آبان 94 نسبت به مهر 94، به میزان 286 واحد برابر با 0.5 درصد کاهش یافت و از 63.175 واحد به 62.889 واحد رسید. نسبت P / E بازار در آبان ماه نیز بنا بر گزارش‌های دریافتی از بورس تهران برابر با 5.79 مرتبه بوده است. ارزش بازار در پایان آبان ماه 94 در مقایسه با مهرماه 94 به میزان 154.476 میلیارد ریال برابر با 1 درصد افزایش یافت و از 2.714.360 میلیارد ریال به 2.729.807 میلیارد ریال رسید. بررسی صنایع ازنظر ارزش بازار نشان می‌دهد که گروه محصولات شیمیایی با در اختیار داشتن 28 شرکت و ارزش بازار 744 هزار میلیارد ریال در رتبه اول قرار دارد، گروه بانک‌ها، مؤسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی با 350 هزار میلیارد ریال و مخابرات با 219 هزار میلیارد ریال رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

«علی سنگینیان» رئیس کمیسیون بازار سرمایه اتاق بازرگانی تهران درحالی‌که پیش‌بینی شاخص در ماه‌های آتی را بسیار دشوار می‌داند، می‌گوید که نباید منتظر غافلگیری در بورس بود. او که بسته دولت برای خروج از رکود اقتصادی را یک مسکن کوتاه‌مدت می‌داند، به دپوی بیش از ١٠٠ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ شرکت‌های خودروساز و بحران در این صنعت اشاره می‌کند و می‌گوید: این بسته نمی‌تواند جوابگوی هزینه بالا، تکنولوژی عقب‌مانده، قیمت بالای فروش و ناکارآمدی صنعت خودروسازی در سال‌های گذشته باشد. متأسفانه در تمام این سال‌ها، هیچ‌کدام از سیاست‌های دولت مشوق بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در آن نبوده است. افزایش سود‌های بانکی در حالی ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را بالابرده بود که حتی نرخ‌گذاری کالاها در این بازار نیز توسط دولت انجام می‌شد و عملاً مکانیسم بازار نادیده گرفته می‌شد. در چنین شرایطی نباید انتظار داشت که بازار سرمایه به‌عنوان یک بازار مستقل رونق بگیرد و فکر می‌کنم که شرایط رکود در ماه‌های آتی نیز ادامه یابد. ضمن این‌که گزارش‌های مالی ٦ماهه شرکت‌ها از تبعات منفی رکود در این بخش از اقتصاد خبر می‌دهد. بر همین اساس پیش‌بینی من این است که در بهترین شرایط، حرکت شاخص به همین منوال ادامه پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر مپنا گفت: بر اساس توافقی که با دولت داریم باید 750 مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های بادی تولید شود که بر اساس تمهیدات در نظر گرفته‌شده تا پایان امسال می‌توانیم حدود 60 درصد تولید را عملیاتی کنیم. اکبر ادیب‌فر اظهار کرد: بر اساس تعهداتی که با دولت داریم باید انتقال دانش از خارج و تولید در داخل صورت بگیرد و با توجه به شرایط فعلی باید گفت که انتقال دانش تکمیل و در حال استفاده در بخش تولید است. وی بابیان اینکه با توجه به تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در اجرای این تعهد عقب نمانده‌ایم، تأکید کرد: در حال حاضر میزان تولید نیروگاه‌های بادی 56 درصد است اما بر اساس پیش‌بینی‌ها و تمهیدات در نظر گرفته‌شده قرار است که تا پایان امسال به 65 و تا سال آینده به 85 درصد برسد. مدیرعامل شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر مپنا بابیان اینکه فناوری‌های تولید توربین‌های مگاواتی از چند سال پیش توسط کشور آلمان به ایران منتقل‌شده است، اظهار کرد: اولین تولید مپنا که توربین نهم ما است در سایت مستقرشده و به‌زودی نیز راه‌اندازی می‌شود. وی بابیان این‌که در مپنا اقدامات خوبی برای توسعه نیروگاه‌های بادی صورت گرفته است، افزود: بزرگ‌ترین و اولین نیروگاه بادی که از دو سال پیش کار آن آغازشده است، در حال حاضر توانسته 20 مگاوات را وارد مدار کند. مدیرعامل شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر مپنا تصریح کرد: درمجموع 60 میلیون کیلووات ساعت از این نیروگاه تولید برق صورت گرفته همچنین فاز دوم که 30 مگاوات است به مپنا ابلاغ‌شده و در شرف اجرا است که بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا پایان سال 1395 عملیات این فاز نیز به پایان می‌رسد. ادیب‌فر ادامه داد: علاوه بر این عملیات دو نیروگاه در آذربایجان شرقی و خراسان رضوی در حال انجام است به‌طوری‌که می‌توان گفت در سال 1395 عملیات دو مزرعه بادی انجام می‌شود.

محسن جلالپور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بیان کرد: به‌زودی هیئتی تجاری از اتاق ایران به عمان سفر می‌کند و اعضای اتاق در سفر رئیس‌جمهوری به ایتالیا نیز همراه خواهند شد. جلال‌پور ادامه داد: برای رسیدن به اهداف سال ۱۴۰۴ نیاز به سرمایه‌گذاری داریم و به طرف‌های خارجی‌ها اعلام کردیم برای ورود فناوری‌های نوین و سرمایه‌گذاری مشترک برای بازار ایران و بازارهای منطقه‌ای برنامه داشته باشند. ایشان اضافه کرد: دوران هیجانی هیئت‌های خارجی، دوران ماه‌عسل تفاهم و گذراست و هیئت‌هایی که می‌آیند بیشتر سیاسی هستند و با نگاه گذاشتن زنبیل در صف کار با ایران می‌آیند و منتظرند تا برجام اجرایی و تأیید شود و بعدازآن این هیئت‌ها حضور فعال خواهند داشت. جلالپور تصریح کرد: پس از اجرایی شدن تفاهم‌ها و برجام، شرایط سرمایه‌گذاری و فضای کسب‌وکار، قوانین موجود، ثبات، آرامش، شفافیت و فضای سالم در اقتصاد مورد مطالبه جدی است.

به نقل از پایگاه خبری «اکانومیک تایمز»، یک مقام عالی‌رتبه در وزارت بازرگانی هند که خواست نامی از او در خبر ذکر نشود، گفت: هند خواهان امضای توافق تجارت ترجیحی با ایران پس از رفع تحریم‌ها است. این مقام ارشد هندی تصریح کرد: برای اولین بار است که هند تمایل به برقراری تجارت ترجیحی با کشوری در منطقه آسیا غربی دارد و ورود به ایران می‌تواند دسترسی هند به بازارهای کشورهای منطقه را در بر داشته باشد، ضمن اینکه اجرای تجارت ترجیحی با ایران در مرحله نظری قرار دارد. وی به این نکته اشاره کرد که مقصود من از قرار داشتن این موضوع در مرحله نظری این است که دو طرف نسبت به آن تمایل نشان داده‌اند اما تاکنون مذاکره‌ای صورت نگرفته است و تحقق این هدف می‌تواند گام منطقی روبه‌جلو «دهلی» در روابط تجاری با تهران باشد. همچنین «آجای ساهای» مدیرکل فدراسیون سازمان صادرات هند گفت: ایران کشور مناسبی برای امضای قرارداد تجاری است و رسیدن به بازار ایران می‌تواند راه را برای دسترسی هند به بازارهای منطقه هموار کند.

افخمی راد رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز (سه‌شنبه) در نشستی با هیئت بازرگانی لبنان بابیان اینکه لبنانی‌ها درزمینهٔ توریسم، هتل داری و خدمات مسافرتی پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند، افزود: آمادگی داریم، زمین موردنیاز برای ساخت هتل در نمایشگاه بین‌المللی تهران را در اختیار آنان قرار دهیم. وی افزود: سازمان توسعه تجارت متولی پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی است و در این رهگذر، مایلیم از تجارب لبنان نیز استفاده کنیم. «فواد زمکحل» رئیس انجمن بازرگانان لبنان نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه با هیاتی 26 نفره متشکل از نمایندگان بیش از 100 شرکت مطرح لبنان به کشورمان سفرکرده است، ابراز امیدواری کرد که اظهارات دو طرف به عمل تبدیل شود.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل گفت «وجود شریک‌های داخلی و صادرات کالا به سایر بازارها»، «انتقال فناوری در طراحی، مهندسی، ساخت، مدیریت و بهره‌برداری» و «تأمین مالی کامل پروژه‌ها از سوی شریک خارجی» سه شرط همکاری ایران با شرکت‌های ایتالیایی است. اصغر فخریه کاشان در دیدار با هیئت اقتصادی ایتالیا به ریاست «کارلو کالندا» قائم‌مقام وزیر توسعه اقتصادی این کشور، افزود: امروز ایران به‌عنوان کشوری بدون بدهی‌های خارجی و دارای جمعیت تحصیل‌کرده و زیربناهای مناسب نسبت به کشورهای همسایه به همکاری با شرکت‌های خارجی نیازمند است. وی که رئیس شورای هماهنگی و سیاست‌گذاری تأمین مالی خارجی پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی است، همکاری با ایتالیا را نیازمند رعایت سه شرط یادشده دانست و افزود: این سه شرط ایران برای همکاری با شرکت‌های ایتالیایی است.

اسماعیل اسفندیاری‌پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: از آغاز فصل کشت گندم تاکنون یک‌میلیون و 600 هزار هکتار گندم آبی و 3 میلیون و 370 هزار هکتار گندم دیم کشت‌شده است. وی افزود: درمجموع سطح زیر کشت گندم به حدود 5 میلیون هکتار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 2.9 درصد سطح زیر کشت افزایش‌یافته است. ایشان اظهار داشت: کشت گندم در مناطق گرم و خشک جنوب، نوار ساحلی خزر و اقالیم مشابه این مناطق تا پایان آذرماه ادامه دارد. اسفندیاری پور اظهار داشت: 84 درصد برنامه کشت گندم در سال زراعی جاری تاکنون محقق شده و امیدواریم تا پایان آذرماه کشت گندم خاتمه یابد. وی در مورد وضعیت بارندگی تصریح کرد: در مهر و آبان امسال وضعیت بارندگی نسبتاً خوب گزارش‌شده ضمن اینکه میزان بارندگی امسال از اول مهر تا 4 آذرماه، 67 میلی بوده که سال گذشته در مدت مشابه 48 میلی‌متر بوده است و این رقم در بلندمدت 31 میلی‌متر گزارش‌شده است. اسفندیاری پور بابیان اینکه برای پیش‌بینی میزان تولید گندم در سال جاری کمی فرصت لازم است، گفت: درمجموع شرایط آب و هوایی تاکنون برای تولید گندم نسبت به سال قبل مساعدتر بوده است.

به نقل از شورای رقابت، این شورا در دویست و سی و یکمین جلسه خود که به‌منظور بررسی پرونده اعطای امتیاز ویژه به شرکت‌های دولتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی برگزارشده بود اختصاص 2 میلیارد دلار ارز از منابع صندوق توسعه ملی را به این دو شرکت بررسی کرد. شورای رقابت پس از بررسی پرونده اختصاص 2 میلیارد دلار ارز از منابع صندوق توسعه ملی به دو شرکت دولتی، بامطالعه مستندات موجود و با توجه به اینکه واردات صورت گرفته سهم ناچیزی از کل بازار را در اختیار داشته، موجب تسلط و یا اخلال در رقابت نمی‌گردد، اعلام کرد که اختصاص این ارز انحصاری نیست

سیدحمید کلانتری معاون تعاون وزارت کار درباره آخرین وضعیت پیگیری بازگشت تعاونی‌های اعتبار به بازار پولی کشور و مذاکرات انجام‌شده با بانک مرکزی گفت: در این زمینه تلاش می‌شود و در حال هماهنگی هستیم، همچنین برای ایجاد و گسترش تعاونی‌های سهامی عدالت برنامه‌ریزی داریم. ایشان اظهار داشت: درزمینهٔ تشکیل تعاونی‌های سهامی که از تعاونی‌های نوع جدید محسوب می‌شوند، تلاش می‌کنیم. از سویی از ایجاد تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستان که می‌تواند کل فعالیت‌های اقتصادی شهرستان‌ها را تحت پوشش قرار دهد، حمایت می‌کنیم. این مقام مسئول در وزارت کار تصریح کرد: حدود ۸۰ تعاونی توسعه و عمران شهرستانی قرار است در سال جاری تشکیل شود و مقدمات کار در این بخش فراهم‌شده و مؤسسان آن باید کارها را آماده کنند تا تشکیل تعاونی نهایی و آماده فعالیت شود. پیش‌ازاین مقامات وزارت کار از برنامه‌ریزی و مذاکره با بانک مرکزی برای فراهم شدن ورود تعاونی‌های اعتباری به بازار پولی کشور خبر داده بودند. تاکنون برخی از این تعاونی‌ها توانسته‌اند مجوز فعالیت اعتباری و مالی خود را از بانک مرکزی دریافت کنند. بانک مرکزی در تابستان امسال اسامی ۱۴۵ تعاونی اعتباری که موفق به اخذ مجوز فعالیت شده بودند را در پرتال خود قرارداد، همچنین مطرح بوده که ۶۰۰ تعاونی اعتباری در حال طی مراحل اخذ مجوز هستند.

مدیر امور برنامه‌ریزی و بهبود روش‌های بانک توسعه صادرات اعلام کرد: به‌موجب تفاهم‌نامه بین این بانک، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت صنعت معدن و تجارت ازاین‌پس حداکثر ۶ درصد یارانه سود تسهیلات صادراتی توسط دولت و به عاملیت این بانک برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در نظر گرفته می‌شود. احتشام فلاح فر افزود: با توجه به نرخ‌های فعلی این بانك یعنی ۱۸ تا ۲۲ درصد، نرخ سود واقعی برای صادركنندگان كالا و خدمات فنی مهندسی به ۱۲ تا ۱۶ كاهش خواهد یافت.

عسکری رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور، بخشنامه عدم احتساب درآمد (مابه‌التفاوت حاصل از افزایش قیمت داروهایی که امکان سوءمصرف دارند) در محاسبه مالیات تولیدکنندگان داروهای مزبور (دریافت‌کنندگان وجوه) با توجه به احکام بند ۱۲ قانون بودجه سال ۱۳۸۸ کل کشور و حکم بند الف ماده ۳۷ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ کرد. بنابراین وجوه دریافتی تولیدکنندگان مزبور که در اجرای مقررات قانونی مذکور به‌حساب درآمد عمومی به شرح ردیف فوق واریز می‌گردد به‌عنوان درآمد این اشخاص (دریافت‌کنندگان وجوه) در محاسبه مالیات آنان منظور نخواهد شد.

مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: روز گذشته سه هیئت خارجی از ایرلند، ایتالیا و چین به ایران آمدند و مذاکراتی در حوزه معدن با ایمیدرو داشته‌اند که بر این اساس، قرار بر این است که ایرلندی‌ها با سرمایه‌ خودشان در حوزه اکتشاف معادن ایران سرمایه‌گذاری کنند. ایشان افزود: چینی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر نمی‌توانند از پول مفت ایران استفاده کنند و بنابراین خود می‌خواهند با سرمایه‌ای که وارد حوزه معادن ایران می‌کنند، در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. از سوی دیگر، سرمایه‌گذارانی از ایتالیا هم وارد حوزه سرمایه‌گذاری‌های معدنی در ایران خواهند شد. وی تصریح کرد: قیمت تمام‌شده سنگ‌آهن در ایتالیا، هم‌اکنون ۱۵ دلار است که آن‌ها قصد دارند قیمت را به ۱۲ دلار در هر تن هم برسانند، چراکه می‌خواهند حرف اول را در دنیا بزنند، این در حالی است که قیمت سنگ‌آهن در معادن ایران حدود ۱۰ دلار است ولی قیمت حمل آن، دو برابر رقم فعلی کشورهایی همچون ایتالیا است که این امر قیمت تمام‌شده را افزایش می‌دهد. به گفته کرباسیان، اکنون‌که در آستانه تدوین برنامه ششم به سر می‌بریم، به نظر می‌رسد که دولت در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، باید منابعی بین ۲ تا ۳ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را برای بخش معدن تأمین کند، البته از معدنکاران بخش خصوصی هم درخواست می‌شود از هم‌اکنون خود را برای مشارکت با خارجی‌ها را آماده کنند. وی اظهار داشت: شروع چرخه معادن که اکتشاف را تشکیل می‌دهد، به دلیل داشتن ریسک از سوی دولت انجام می‌گیرد که بر این اساس در ۲۴۰ هزار کیلومترمربع، عملیات اکتشاف را آغاز کرده‌ایم. در کنار این، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌های معدنی اکنون ۱۱۰ میلیارد تومان سرمایه دارد که باید بازهم افزایش یابد. وی همچنین ضمن ابراز خرسندی از حضور شرکت ساینو استیل چین در ایران گفت: فولاد و آلومینیوم به‌عنوان اولویت‌های نخست ایمیدرو برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی است. وی افزود: برای این منظور، در مناطق جنوبی ایران شامل بندر چابهار و بندرعباس، فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایجادشده است. این مقام مسئول ادامه داد: تأمین ماده اولیه آلومینیوم موردنیاز ایران نیز امکان اجرای طرح استخراج و انتقال بوکسیت از معادن کشور آفریقایی گینه کوناکری به‌صورت مشترک وجود دارد و علاوه بر آن، طرح‌های احداث نیروگاه برق در سواحل جنوبی، آماده سرمایه‌گذاری است. کرباسیان افزود: شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی ازجمله شرکت ساینو استیل، می‌توانند به‌صورت سرمایه‌گذاری مستقیم در طرح‌های بخش معدن و صنایع معدنی ایران مشارکت کنند.

رویترز اعلام کرد: به دنبال افزایش صادرات نفت عراق پس از بهبود شرایط جوی، تولید نفت اوپک در ماه نوامبر نسبت به ماه پیش از آن افزایش یافت. شرایط جوی بد سبب شده بود تا رشد عرضه نفت عراق، به‌طور موقت متوقف شود. این افزایش نشان می‌دهد که با توجه به تمرکز عربستان و برخی دیگر از تولیدکنندگان بر سهم خود از بازار، سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک همچنان نزدیک به رکورد بالای خود نفت استخراج خواهد کرد. اوپک جمعه این هفته نشستی خواهد داشت که انتظار نمی‌رود، تغییری در سیاست‌های این سازمان ایجاد شود. بر اساس آمارهای کشتیرانی و اطلاعات از منابع آگاه در شرکت‌های نفتی، اوپک و موسسه‌های مشاوره‌ای، تولید نفت اوپک در ماه نوامبر به 31.77 میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به ما پیش یعنی اکتبر برابر با 31.64 میلیون بشکه در روز بیشتر است. نشست روز جمعه اوپک یک سال پس از تصمیم این سازمان با سرکردگی عربستان مبنی بر عدم کاهش تولید، برگزار خواهد شد. قیمت نفت به علت فزونی عرضه مداوم طی 18 ماه گذشته بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داد اما حتی آن دسته از اعضای اوپک که خواستار تغییر رویکرد هستند، انتظار چنین تغییری را ندارند. اخیراً زنگنه وزیر نفت ایران با ارسال نامه‌ای به عبدالله سالم البدری دبیر کل اوپک خواستار کاهش سقف تولید نفت اعضای این سازمان به ۳۰ میلیون بشکه در روز شده است، گفت: در این نامه وزیر نفت دو موضوع را به دبیر کل اوپک متذکر شده است. مدیرکل امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت با اعلام اینکه وزیر نفت در این نامه تأکید کرده که اعضا برای ثبات بازار به سقف تولیدی که اعضای اوپک در سال ۲۰۱۱ میلادی توافق کردند، پایبند باشند، تصریح کرد: هم‌اکنون درحالی‌که قرار بوده سقف تولید ۳۰ میلیون بشکه باشد، تولید به حدود ۳۱.۳ میلیون بشکه نفت در روز رسیده است. امروز وزارت نفت عراق اعلام کرد که میانگین صادرات نفت این کشور از دو میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در ماه اکتبر امسال، به رقم بی‌سابقه سه میلیون و ٣٦٥ هزار بشکه در ماه نوامبر رسیده است. عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق همچنین خبر داد مجموع تولید نفت این کشور در دوره یادشده سه میلیون و ٦٥٧ هزار بشکه در روز بوده است که بالاترین رقم تولید تاریخ این کشور به شمار می‌آید. رویترز به نقل از منابع تجاری اعلام کرد: انتظار می‌رود که عربستان پس از تضعیف شاخص دبی، قیمت‌های نفت خام خود برای فروش در آسیا در ماه ژانویه را نسبت به ماه گذشته کاهش دهد. این کاهش در آستانه نشست اوپک، به دنبال افت ارزش شاخص نفت دبی در ماه نوامبر به کمترین رقم در نزدیک به 7 سال گذشته رخ می‌دهد. تحلیلگران بانک مورگان اند استنلی طی یادداشتی اعلام کردند: «تازمانی‌که بازارها با فزونی عرضه روبرو هستند، قیمت نفت رابطه اندکی با عوامل بنیادی مؤثر بر بازار خواهند داشت.»

مدیران شرکت اینپکس به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت اکتشاف و تولید (E&P) امروز با مقامات نفتی در وزارت نفت دیدار می‌کنند. اینپکس پس از توافق ایران و ١+٥ برای بازگشت به ایران اعلام آمادگی کرده بود و پس از حضور در دو روز نشست معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی نمایندگان آن امروز با مقامات وزارت نفت دیدار می‌کنند. این شرکت درزمینهٔ اکتشاف، استخراج، بازاریابی و فروش نفت خام و گاز طبیعی و ال ان جی فعالیت می‌کند و پیش از تحریم‌ها علیه ایران در میدان آزادگان حضورداشته و بعد از توافق ایران برای بازگشت به این میدان اعلام آمادگی کرده است. این شرکت که دارای ٤٨ زیرمجموعه است در حال حاضر در ٧٠ پروژه در ٢٧ کشور جهان ازجمله در کشورهای استرالیا، اندونزی، قزاقستان، گرجستان، آذربایجان، چین، امارات و برزیل فعال است.

معاون وزیر نفت از حضور یک هیئت ایتالیایی نفتی و گازی به ایران در پایان ماه ژانویه ٢٠١٦ خبر داد و خاطرنشان کرد: در این سفر پروژه‌های موردعلاقه شرکت‌های ایتالیایی درزمینهٔ نفت و گاز برای سرمایه‌گذاری به شرکت ملی نفت ایران اعلام خواهد شد تا هر چه سریع‌تر کارهای عملیاتی آن آغاز شود. امیرحسین زمانی نیا با اشاره به علاقه‌مندی شرکت‌های ایتالیایی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی در مدل جدید قراردادهای نفتی گفت: ایتالیایی‌ها خواستار معرفی شرکت‌های ایرانی برای همکاری با شرکت‌های ایتالیایی از سوی شرکت ملی نفت ایران شدند. معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت در خصوص نگرانی شرکت‌های ایتالیایی در خصوص فشارهای آمریکایی برای حضور نیافتن در ایران به دیدار اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرد و افزود: وزیر امور خارجه آمریکا در نامه‌ای به سفارتخانه‌های آمریکا در سرتاسر جهان از آن‌ها خواست هیچ محدودیت و مزاحمتی برای شرکت‌های علاقه‌مند به همکاری با ایران در چارچوب برجام ایجاد نکنند.

علیمحمد بساق زاده مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: مجموع تولید صنعت پتروشیمی در ٨ ماهه امسال ٣٠,٧ میلیون تن بوده است که این میزان تولید نسبت به ظرفیت اسمی ٧٤ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ٣ درصد افزایش داشته است. وی افزود: در ٨ ماهه امسال سهم فروش داخلی ٩,٤ میلیون تن و سهم صادرات نیز ١٢.٥ میلیون تن بوده است که بخش صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل ٨ درصد رشد داشته است. ایشان در خصوص آمار کل تولید صنعت پتروشیمی تا پایان سال گفت: مجموع تولید کل با احتساب تولید در ٤ ماهه آینده ٤٤,٦ میلیون تن خواهد بود که این میزان ٨١ درصد ظرفیت اسمی را به خود اختصاص می‌دهد و درواقع می‌توان گفت امسال شاهد رکورد پتروشیمی‌ها در تولید خواهیم بود. بساق زاده در خصوص فعالیت شرکت‌های پتروشیمی مستقر در منطقه ماهشهر در بخش تولید گفت: سهم پتروشیمی‌های این منطقه از مجموع تولید در ٨ ماهه امسال بالغ‌بر ١٢ میلیون تن است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال بالغ‌بر ١٨ میلیون تن افزایش یابد. به گفته وی، شرکت‌های پتروشیمی بندرامام، مارون، کارون، لاله، غدیر، رجال و فارابی بالاترین میزان تولید را به خود اختصاص داده‌اند.

محمدحسن پیوندی قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران از برگزاری همایش بین‌المللی پتروشیمی ایران (IPF) خبر داد و گفت: این همایش با معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی، زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در پساتحریم را فراهم می‌کند. این همایش ۲۲ و ۲۳ آذرماه با حضور ۱۳۷ نماینده از شرکت‌های معتبر بین‌المللی خارجی و داخلی و باهدف بررسی وضعیت صنعت پتروشیمی ایران و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این صنعت، برگزار شود.

به نقل از CNBC، روز گذشته کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول با اضافه شدن یوان چین به سبد ارزهای ذخیره جهانی موافقت کرد. این تصمیم که گام دیگری برای ظهور اقتصاد جهانی چین است بعدازآن انجام شد که بر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول مبادلات کشورهای آسیایی قابل‌توجه بوده و یوان چین نقش مهمی دراین‌باره ایفا کرده است. در بیانیه صندوق بین‌الملل پول لاگارد اشاره کرد که نفوذ و دربرگیری یوان چین نشانه واضحی از اصلاحات اقتصادی در چین است. لاگارد گفت: تداوم و تعمیق این‌گونه تلاش‌ها می‌تواند موجب تقویت سیستم مالی و اقتصادی بین‌المللی و نیز موجب تقویت رشد اقتصادی چین و رشد اقتصاد جهانی خواهد شد. با این اقدام صندوق بین‌المللی پول یوان به سبدهای ارزی ذخیره جهانی می‌پیوندد که 11 درصد این سبد را مبادلات ارزی این سبد را تشکیل می‌دهد. صندوق بین‌المللی پول گفت: تأثیر یوان باعث خواهد شد که صندوق ارزهای ذخیره جهانی متنوع و به‌عنوان ارز قابل‌قبول جامعه بین‌المللی باشد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که برای وارد شدن یوان به این فهرست، دولت چین باید در خصوص بازارهای مالی خود و کنترل بهای یوان شفاف‌تر عمل کند. در حال حاضر دلارهای آمریکا، استرالیا و کانادا، پوند بریتانیا، یورو، ین ژاپن و فرانک سوئیس فهرست ارزهای ذخیره را تشکیل می‌دهند که در معاملات بین‌المللی استفاده می‌شود. ذخیره ارزی بانک‌های مرکزی دولت‌ها را ارزهای این فهرست تشکیل می‌دهند. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده جهان در بسیاری از معاملات بین‌المللی خود مجبور بود، بهای کالای صادراتی خود را به یکی از این ارزها دریافت و سپس تبدیل به یوان کند.

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 156.9 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 37.1 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده 36.8 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 70.4 میلیارد تومان و در فرابورس به 86.5 میلیارد تومان رسید که بانک ملت با 6.9 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوکی اوراق مشارکت شهرداری مشهد با 26.9 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه بانک با 11.3 میلیارد تومان و گروه شیمیایی با 8.5 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 98 واحد، شاخص قیمت 38 واحد و شاخص فرابورس 1 واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس تهران با افت امروز خود به عدد 62550 واحد و شاخص قیمت به 24356 واحد رسید. هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 49 واحد بیشترین اثر مثبت و گروه مپنا با 29 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

در آخرین روز کاری هفته دوم آذرماه، از میان 34 نماد باز این صنعت، 24 نماد با حجم معاملاتی معادل 1761 هزار سهم و ارزش معاملاتی برابر با 2767 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. حجم و ارزش معاملات نمادها از روز گذشته هم پایین‌تر بود. از میان نمادهای معامله‌شده و بر پایه قیمت‌های پایانی تنها 4 نماد اندکی مثبت، 5 نماد بدون تغییر و مابقی نمادها منفی بودند. سیمان خوزستان با 163 هزار سهم به ارزش 510 میلیون ریال حدود 18 درصد ارزش معاملات و توسعه و سرمایه‌گذاری صنایع سیمان (سیدکو) با 314 هزار سهم به ارزش 349 میلیون ریال معادل 13% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. 10 نماد سیمان اردبیل، بجنورد، خاش، دورود، اصفهان، صوفیان، فارس، مازندران، ایلام و نی‌ریز امروز شاهد انجام معاملاتی نبودند. امروز هیچ‌یک از نمادهای صنعت سیمان مشمول بازگشایی، توقف و یا حراج مجدد واقع نشدند.

مجموع ارزش معاملات سهام سه هلدینگ بزرگ سیمان امروز تنها به حدود 82 میلیون تومان بالغ شد. پایین بودن ارزش معاملات حکایت از کمبود نقدینگی سهامداران این صنعت و نیز کاهش شدید قیمت‌ها دارد. ارزش سهام شرکت‌های این صنعت فاصله چندانی باقیمت اسمی نداشته و از ارزش‌های جایگزینی فاصله قابل‌ملاحظه‌ای گرفته است.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه در نماد سیمان سپاهان شرکت گروه مالی توسعه مهر آیندگان، در نماد سیمان تهران شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران و در نماد شرکت‌های سیمان شاهرود و سیمان غرب 2 شخصیت حقیقی خریدار سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24