Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و صندوق توسعه بازار همگی نمونه‌هایی هستند که در ابتدا برای حمایت از بازار تاسیس شدند اما هر کدام به نوعی برای بازار به معضل تبدیل شدند.

 صندوق سرمایه گذاری مشترك توسعه بازارسرمایه؛ حمایت یا تخریب؟

سید نیما فاضلی ، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه صندوق توسعه بازار سرمایه با سرمایه 30 میلیارد تومانی به فعالیت پرداخته در خصوص عملکرد این صندوق به خبرنگار بورس24 گفت: این صندوق با11 موسس از نهادهای مالی مختلف آغاز به کار کرد که از همان ابتدا شرکت تامین سرمایه امین به عنوان مدیر این صندوق سکان آنرا به منظور پوشش ریسک بازار در شرایط بحرانی در دست گرفت.

وی ادامه داد: یکی ازماموریت های مهم این صندوق تثبیت بازار سرمایه به‌عنوان نهاد مالی به منظور کنترل و کاهش مخاطرات سامانه‌ای یا فرادستگاهی بازار سرمایه کشور در شرایط وقوع بحران ‌های مالی و اقتصادی و اجرای سیاست ‌های عمومی حاکمیتی  به منظور حفظ و توسعه شرایط رقابت منصفانه در حوزه بازار سرمایه است.
فاضلی افزود:  طی سال‌های گذشته برای حمایت از بازار صندوق‌ها و دستورالعمل‌های متفاوتی وضع شده که نقطه مشترک همگی، جوابدهی کوتاه مدت آنها است، به‌گونه‌ای که همیشه بعد از مدتی راه حل خود به معضل تبدیل شده و باید برای آن نیز چاره‌ای اندیشیده شود. درخصوص حمایت از بورس توسط صندوق توسعه بازار یا صندوق تثبیت بازار بحثی که مطرح می‌شود بحث انتفاع است؛ به این معنا که پولی که به این صندوق واریز می‌شود باید نفعی برای مجموعه خود داشته باشد وگرنه از نظر اقتصادی توجیهی ندارد.
این کارشناس بازار سرمایه با طرح این سوال که، تامین‌کنندگان مالی این صندوق‌ها چه کسانی هستند؟اضافه کرد: آن چه که مسلم است اگرقرار باشد حمایتی از این صندوق صورت گیرد برای کمک به بنیان مالی و زیرساخت‌های آن باشد نه برای حفظ شاخص و جلوگیری از منفی شدن روند بازار؛ چراکه نوسان جزء ذات بازار است و نمی‌توان آن را حذف کرد.
به گفته وی،عملكرد صندوق فوق در خصوص خرید سهام رانفور كه همواره روند متعادل داشته است ، با ماموریت محوله چگونه سازگار میباشد؟ ضمنا"  مشخص نیست سهامی که قرار بود در زمان بحران خریداری شود ، چرا به بازار عرضه نگردیده است؟
وی افزود: اگر قرار است در زمان رونق بازار باشد، که صندوق از این طریق کسب درآمد می‌کند ،در واقع این همان وظیفه شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانکی است که در گذشته فعالیت آنها متوقف شد و مجبور شدند سهام خود را در بازار بفروشند در غیر اینصورت چه نیازی است این صندوق خلاف این وظیفه رفتار کند.
صندوق سرمایه‌گذاری و صندوق توسعه بازار از تاریخ 12اسفند 93 اقدام به خرید سهام این شرکت(رانفور) از افراد حقیقی و حقوقی کرده است که این خرید ها تا به این امروز بالغ بر یك میلیون و دویست هزار سهم به ارزش 17 میلیارد ریال با میانگین قیمت 14.800 ریال برآورد می شود.
به گفته فاضلی، آمارها نشان می دهد که فقط در آبان ماه جاری این صندوق حدود 250 هزار سهم با نرخ میانگین 14.500 ریال از فروشنده ها خرید و جمع آوری کرده است.
وی گفت: از طرفی در بازده تاریخی مذکور  12اسفند 93 تا هفته جاری تنها 68 هزار سهم فروخته شده است.این یعنی جمع آوری آهسته و بی سر و صدا.و رشد بی بنیان سهم.
سوال اینجاست که اساساً خرید و فروش‌های این صندوق از چه کانالی انجام می‌شود؟و آیا این رفتارهای یکسویه باعث به وجود آمدن یک جریان رانت اطلاعاتی که بر مبنای معاملات این صندوق شکل می‌گیرد، نخواهد شد؟مگر از مهمترین ماموریت های مهم این صندوق تثبیت بازار سرمایه به‌عنوان نهاد مالی کنترل و کاهش مخاطرات سامانه‌ای یا فرادستگاهی بازار سرمایه کشور در شرایط وقوع بحران ‌های مالی و اقتصادی و اجرای سیاست ‌های عمومی حاکمیتی در جهت حفظ و توسعه شرایط رقابت منصفانه در حوزه بازار سرمایه نیست پس چرا این صندوق اقدام به ورود به تک سهم هایی می کند که نه صف های خرید و نه فروش به خود دیده است آیا این موضوع با ماهیت و اهداف تاسیس این صندوق عناد ندارد؟
فاضلی ادامه داد: شركت خدمات انفورماتیک در دوره 6 ماهه منتهی به شهریورماه 1394 تنها توانسته پیش بینی قبلی خود را 52درصد پوشش دهد. با توجه مشکلات متعددی كه در روند عملیاتی شرکت های فعال در این صنعت وجود دارد،  افزایش قیمت ارز نیز منجر به تشدید این مشکلات و موارد پیرامون آن شده است که تماماً به نفع این شرکت نیست درامدهای شركت نیز عمدتا" بر اساس نرخ های ثابت و تعیین شده از سوی بانک مرکزی می باشد كه تغییری در پیش بینی قبلی اعلام نگردیده است.
وی گفت: آن چه که مسلم است صندوق توسعه بازار از کم حجم بودن معاملات موجود و عرضه و تقاضا در این نماد سوء استفاده به نفع خود کرده و در این دوره زمانی اقدام به جمع آوری سهام این شرکت نموده است و با این روندی که در پیش گرفته است به نظر نمی رسد که قصد حمایت سهم را داشته باشد چرا که این سهم در طی سال صف های فروش و یا خرید به خود به آن شکل ندیده است .
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بهتر نیست این صندوق به جای بازی و رشد بی رویه و بی اساس در این نمونه سهم ها به حمایت خود از صف های فروش در برخی نمادهای مهم از جمله گروه شرکتهای هلدینک سرمایه گذاری و یا پتروشیمی ها و نیز ساختمانی ها که خیلی کمتر از ارزش ذاتی در حال معامله هستند بپردازد و این سهم های بی حاشیه  که بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله می شود را به حالت خود واگذار کند.آن چه که مسلم است اگرقرار باشد حمایتی از این صندوق صورت گیرد برای کمک به بنیان مالی و زیرساخت‌های آن باشد نه برای حفظ شاخص و رشد برخی از سهم ها به نفع کسب انتفاع در صندوق باشد.
وی اذعان داشت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و صندوق توسعه بازار همگی نمونه‌هایی هستند که در ابتدا برای حمایت از بازار تاسیس شدند اما هر کدام به نوعی برای بازار به معضل تبدیل شدند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ابتدا با هدف تجمیع سرمایه‌های کوچک برای حفظ روند طبیعی بازار و حرفه‌ای‌تر شدن آن تاسیس شد اما در عمل سرمایه بزرگی شد که در شرایط فعلی برای نوسان‌گیری از آن استفاده می‌شود و بازار را بیش از پیش آشفته کرده است.و بهتر است به صورت اساسی در این رفتارها تامل شود. زیرا هم در مكانیسم بازار جهت تعیین قیمت خلل ایجاد میكند و موجب سفته بازی و درنهایت ضرر و زیان سهامداران به خصوص سهامداران خرد جدید الورود به سهامداری شركت ها خواهد شد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24