Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ ١٩٢ میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی ١٧.۵ میلیارد تومان و سهم معاملات عمده ١٠٠.٨ میلیارد تومان بود...

«بورس» و «برجام»...

بورس24 :با نزدیک شدن به تاریخ اجرایی شدن برجام، فعالان بازار سرمایه اخبار این حوزه را با دقت دنبال می‌کنند. آمریکا و سایر اعضای گروه 1+5، در متن پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار است به شورای حکام ارائه شود، خواستار بسته شدن پرونده ایران در موضوع ادعایی موسوم به «جنبه‌های نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران یا PMD شده‌ اند.

این خبر را آسوشیتدپرس، بامداد سه‌شنبه بر اساس نسخه‌ای از این سند که در اختیار این خبرگزاری قرارگرفته منتشر کرده است. آسوشیتدپرس می‌نویسد نسخه پیش‌نویس این سند، روز دوشنبه در اختیار تمامی 35 عضو شورای حکام قرارگرفته است. شورای حکام قرار است روز 15 دسامبر درباره پیش‌نویس این قطعنامه که اعضای 1+5 درباره پرونده PMD ایران ارائه می‌کند تصمیم‌گیری کند.عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام شامگاه دوشنبه پس از سه ساعت و نیم جلسه کمیسیون مشترک ایران و 1+5 به خبرنگاران گفت: جلسه خوبی داشتیم و درمجموع حدود سه ساعت در خصوص موضوعات مختلف گفت‌وگو کردیم که طبعاً یکی از مهم‌ترین آن‌ها بحث پی.ام.دی و بسته شدن آن در شورای حکام بود. معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه اظهار داشت: کشورهای 1+5 متن پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده کرده‌اند که در خصوص ابعاد مختلف آن مشورت‌ها و بحث‌هایی داشتیم. فکر می‌کنم تفاهم بسیار خوبی در این خصوص وجود دارد که قطعنامه باید منجر به بسته شدن پی.ام.دی شود. وی تأکید کرد: طبعاً کشورهای 1+5 این پیش‌نویس را به شورای حکام ارائه خواهند داد و روز 15 دسامبر شورای حکام تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی گفت: فکر می‌کنم با توجه به تفاهمی که به‌دست‌آمده و وجود دارد ان‌شاءالله این کار محقق خواهد شد. با این اخبار، بازار روز جاری همانند سه روز گذشته هفته جاری، در فضای منفی و با حجم پایین کار خود را آغاز کرد. روند شاخص کل از ابتدا منفی بود و به همان شکل تا حوالی ساعت 11:30 ادامه یافت که البته در این زمان با بهبود معاملات نمادهای سنگ آهنی چادرملو و گل گهر و همچنین سرمایه‌گذاری امید شاخص کل بهبود مختصری یافت که البته مجدداً به سمت پایین برگشت. نماد چادرملو امروز روند جالبی داشت به‌نحوی‌که از دامنه منفی 5 تا دامنه مثبت 5 سیر کرد و به‌صف خرید هم رسید. شاخص کل از حوالی ساعت 12 با انجام بعضی معاملات روی نمادهایی نظیر پتروشیمی جم، تاپیکو، سرمایه گذاری غدیر و بانک پاسارگاد رشد مناسبی یافت و درنهایت با افزایشی در حدود 18 واحد به کار خود خاتمه داد. از حیث ارزش معاملات لیکن شرایط مناسب نبود و مجموع ارزش معاملات خرد سهام (با لحاظ بعضی معاملات که بنا به مصالحی در این بازار انجام گرفت) به نزدیکی‌های 70 میلیارد تومان بالغ شد. در پی اقدام سه‌شنبه گذشته بنیاد ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﺎن و ﺷﺮﻛﺖ ﻣﺎدر ﺻﻨﺎﻳﻊ ﺗﺨﺼﺼﻲ ﮔﺴﺘﺮش سینا در عرضه بلوک‌های 88.71 درصدی شرکت قزوین در بورس و 59.9 درصدی قند چهارمحال در فرابورس، این دو بلوک مدیریتی امروز در پنجمین روز رقابت فروخته شد. بلوک قند قزوین شامل 146 میلیون و 463 هزار و 664 سهم بود که به‌صورت نقد و قیمت پایه هر سهم 2314 ریال عرضه‌شده بود اما به دلیل رقابت دو متقاضی که از طریق کارگزاری‌های حافظ و سامان وارد میدان شده بودند، بهای هر سهم افزایش یافت و امروز به قیمت 3560 ریال به ازای هر سهم و به ارزش تقریبی 52.1 میلیارد تومان معامله شد.

ارزش پایه این تعداد سهام حدود 33 میلیارد تومان بود بلوک 59.9 درصدی قند چهارمحال نیز شامل 83 میلیون و 868 هزار و 684 سهم بود که سه‌شنبه گذشته به‌صورت نقد و به قیمت پایه هر سهم 3403 ریال و به ارزش 28.5 میلیارد تومان روانه میز فروش شده بود اما با رقابت سه متقاضی، بهای هر سهم این شرکت با شدت بیشتری رشد کرد و امروز به 4600 ریال (به ازای هر سهم) و به ارزش تقریبی 38.6 میلیارد تومان فروخته شد. با فروش این دو شرکت قندی از سوی مجموعه بنیاد مستضعفان و جانبازان، شایعاتی مبنی بر عرضه بلوکی سهام شرکت قند شیروان قوچان و بجنورد از سوی این بنیاد به گوش شنیده‌ها حکایت از عرضه سهام بلوکی این شرکت توسط بنیاد مستضعفان دارد.

مهدی علم الهدی معاون پذیرش و ناشران فرابورس در خصوص عرضه‌های اولیه در بازار عنوان کرد: نکته مهمی که لازم است بر آن تأکید داشته باشم، این است که شرکت‌هایی که از سال گذشته تاکنون در بورس پذیرفته‌شده‌اند، به دنبال تأمین مالی بوده و ما نمی‌توانیم جلوی عرضه آن‌ها را بگیریم، بنابراین قطعاً سهامشان را درزمانی مناسب عرضه خواهیم کرد. وی با اشاره به برنامه فرابورس برای راه‌اندازی بازاری برای پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط اظهار داشت: محدودیت‌های قانونی که برای پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های بخش خصوصی با اندازه‌های کوچک و متوسط در بازار سرمایه وجود دارد، موجب شده تا این‌گونه شرکت‌ها از مزایای حضور در بازار سرمایه و تأمین مالی از این طریق محروم بمانند، بنابراین در حال طراحی تابلویی برای پذیرش و عرضه این شرکت‌ها در فرابورس هستیم. این مقام مسئول در خاتمه در خصوص تعداد شرکت‌هایی که تمایل به حضور و پذیرش در این بازار را دارند، گفت: با توجه به آماری که تاکنون سازمان صنایع کوچک در اختیار فرابورس قرار داده، بیش از 80 هزار شرکت با اندازه‌های متوسط و کوچک وجود دارد که بخش زیادی از آن‌ها درخواست پذیرش در فرابورس را دارند و ما به دنبال پوشش این درخواست‌ها هستیم.

عیسی حسین پناه، مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در طرح گواهی مشارکت خودرو، تلاش شده سیستم‌های سنتی پیش‌فروش خودرو با اصلاحاتی در قالب یک ابزار مالی جدید و بر مبنای ترکیبی از عقود مشارکت، اختیار فروش و اختیار خرید در بورس کالا طراحی و عرضه شود تا این معاملات در عمل کارآمدتر شده و میزان کیفیت تعهدات طرفین به نحو شفاف‌تری برای مردم مشخص شود. حسین پناه بابیان اینکه مشخصات طرح گواهی اوراق مشارکت خودرو تقریباً به جمع‌بندی نهایی رسیده است، گفت: اوراق گواهی مشارکت خودرو، اوراقی کوتاه‌مدت خواهد بود و بیشتر بر تأمین سرمایه در گردش خودروسازان تمرکز خواهد داشت. حسین پناه اظهار کرد: به‌عنوان‌مثال شرکت ایران‌خودرو می‌تواند برای تولید و فروش یک بسته «50 هزار دستگاهی خودرو ال 90» اوراق گواهی مشارکت خودرو منتشر کند و مردم و متقاضیان با خرید این اوراق، در راستای تولید و تأمین مالی پروژه مشارکت کنند. همچنین این بسته‌ها با توجه به برنامه تولید سالانه شرکت‌ها می‌تواند طی سال به‌طور مکرر تعریف و منتشر شود. وی گفت: درواقع هر ورقه از این اوراق بیانگر سهمی است از کل پروژه که به دارنده آن تعلق دارد. هرچند مبنای این اوراق عقد مشارکت می‌باشد، ولی سود میان‌دوره ندارد و کل سود سرمایه‌گذاری در زمان خاتمه پروژه محاسبه و به دارندگان اوراق پرداخت و یا در صورت درخواست خودرو به آن‌ها تحویل داده می‌شود. وی با تأکید بر اینکه طرح گواهی مشارکت خودرو در بورس کالا پیش‌فروش‌های سنتی خودرو را نظام‌اند می‌کند، گفت: نقدشوندگی بالا، به حداقل رساندن ریسک، شفافیت در تعهدات طرفین، حفظ و تحقق حقوق مشتریان و سرمایه‌گذاران و تأمین مالی خودروسازان از مسیری مطمئن، از ویژگی‌های اصلی اوراق گواهی مشارکت خودرو به شمار می‌رود. به گفته وی طرح گواهی مشارکت خودرو مرحله کارشناسی را پشت سر گذاشته و اکنون باید مورد تائید کمیته فقهی سازمان بورس قرار بگیرد و اگر نکات یا ابهامی در این زمینه وجود دارد برطرف شود.

نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: با توجه به اینکه قرار بود لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه (95) هم‌زمان ارائه شود، از مجلس خواسته شد طی دو الی سه هفته آینده هم‌زمان به مجلس ارائه شود. نوبخت بابیان اینکه از هفته‌های گذشته لایحه بودجه سال آینده به دولت ارائه‌شده بود، اظهار داشت: بودجه امسال متفاوت از سال‌های دیگر است، در بودجه‌های گذشته تبصره‌هایی مطرح می‌شد که در بودجه سال آینده تبصره‌های تکراری جداگانه رسیدگی شود. به گفته نوبخت، بودجه (سال 95) که متشکل از 28 بند است روز گذشته در هیئت دولت موردبررسی قرار گرفت که 17 بند آن به تصویب رسید و مابقی در جلسه آینده به تصویب خواهد رسید. ایشان در پاسخ به این‌که با توجه به کاهش قیمت نفت دولت برای اجرای طرح‌های عمرانی چه برنامه‌ای دارد؟ گفت: اگرچه به میزان افزایش درآمدهای نفتی در تکمیل طرح‌های عمرانی فعال‌تر عمل خواهیم کرد ولی به این معنی نیست که با کاهش قیمت نفت از اعتبارات عمرانی بکاهیم. نوبخت ادامه داد: دولت برای خروج از رکود و افزایش رشد اقتصادی بخشی از منابع را برای تحریک تقاضا بر روی طرح‌های عمرانی تمرکز کرد و تا 28 آبان ماه بیش از 25 هزار و یک‌صد میلیارد تومان به این طرح‌ها تخصیص داده‌شده است که نسبت به سال‌های گذشته افزایش نشان می‌دهد. وی تصریح کرد: مصمم هستیم در سال جاری بیش از گذشته به طرح‌های عمرانی اعتبار دهیم و تا جایی که امکان دارد از هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کنیم.

وی در پاسخ به اینکه دولت چه برنامه‌ای برای افزایش درآمدها از محل فروش نفت بعد از اجرای برجام دارد؟ گفت: اگر به فرصت چند ده میلیارد دلار درآمدی که برای اقتصاد ایران بعد از اجرای برجام فراهم خواهد شد بسنده کنیم، درست نیست. سخنگوی دولت افزود: اگر تحریم‌ها برداشته شود، پس نفت بفروشیم و از محل فروش نفت درآمد کسب شود و به رشد هشت‌درصدی برسیم نگاه محدودی است. نوبخت ادامه داد: این فرصت بزرگی است که در پی آن سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی صورت خواهد گرفت و موجب اشتغال‌زایی و راه‌اندازی واحدهای تولیدی خواهد شد. وی بابیان این‌که البته هر چه قیمت نفت افزایش یابد منابع بیشتری به دست خواهد آمد، اضافه کرد: اگر این اتفاق نیفتاد باید این کاهش درآمد را از محل دیگری جبران کنیم. سخنگوی دولت اظهار داشت: به همین منظور یکی از اقدامات صورت گرفته در بودجه سال آینده مردمی کردن اقتصاد در بخش‌هایی از طرح‌های عمرانی است که دولت انجام می‌دهد و حتی دولت در نظر دارد تا طرح‌های نیمه‌تمام دولتی خود را نیز واسپاری کند. نوبخت در پاسخ به اینکه دولت برای حوزه گردشگری حلال چه برنامه‌ای دارد؟ افزود: اقداماتی برای گردشگری حلال از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گردشگری و میراث فرهنگی تهیه‌شده که در برنامه ششم توسعه به آن توجه شده است.

رضا شهرستانی عضو انجمن فولاد با اشاره به اینکه تشدید رکود باعث شده تا واحدهای تولیدی فولاد با مشکلات زیادی روبرو شوند، اظهار داشت: از چند ماه گذشته واحدهای تولیدی با کاهش تقاضا در سطح بازار اقدام به کاهش قیمت‌های خود کردند اما این موضوع باعث شده تا هرروز افت قیمت در محصولات فولادی بیشتر شود. وی بابیان اینکه امروز قیمت محصولات فولادی از 2200 تومان به 1200 تومان رسیده‌ است، افزود: این قیمت کف بازار بوده و دیگر واحد تولیدی نمی‌تواند محصولات خود را کمتر از آن به فروش برسانند. البته برخی از کارخانجات بزرگ با امید به تغییرات قیمتی اقدام به تولید و دپوی آن‌ها در انبارها کرده‌اند. وی تصریح کرد: کارخانجات بزرگ فولادی با این استدلال که نمی‌توانند سهم خود از بازارهای صادراتی را از دست بدهند، حتی محصولات خود را پایین‌تر از قیمت محصولات داخلی صادر می‌کنند. این موضوع نیز ارتباط نزدیکی با کشش بازارهای صادراتی دارد. شهرستانی بابیان اینکه در حال حاضر کشور چین با افزایش حجم صادرات محصولات فولادی خود اقدام به کاهش قیمت‌ها کرده است، گفت: همین موضوع باعث می‌شود تا در آینده کارخانجات بزرگ نیز در صادرات محصولات خود باوجود رقیبی مثل کشور چین با مشکلات روبرو شوند. وی در ادامه با اشاره به اینکه امروز بالای 90 درصد کارخانجات فولادی تعطیل، نیمه تعطیل و با دپوی محصولات مواجه‌اند، اظهار داشت: بر اساس آمار بالای سه میلیون تن محصولات فولادی در کارخانجات دپو است که با احتساب تولید سالانه 15 میلیون تن فولاد در کشور می‌توان به این نتیجه رسید که بیش از 20 درصد مصرف یک سال فولاد در کارخانجات دپو بوده و این فاجعه است.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار داشت: با فرارسیدن روزهای سرد سال و در پی افزایش مصرف گاز کشور، گاز برخی کارخانه‌های سیمانی ازجمله کارخانه‌های سیمان غرب کشور قطع شد. وی ادامه داد: برخی کارخانه‌ها نیز با مشکل افت فشار گاز روبه‌رو هستند. وی تصریح کرد: در این شرایط که کشور با کمبود گاز روبه‌رو است، مصوبه مربوط به اختصاص مازوت با نرخ پایه گاز به کارخانه‌های سیمانی نیز اجرا نمی‌شود و به همین دلیل کارخانه‌ها اطمینان لازم بابت تأمین نیازشان به مازوت و استفاده از موجودی مازوت خود را ندارند. شیخان توضیح داد: طبق مصوبه سال گذشته دولت، کارخانه‌های سیمان تا پایان سال 94 در شرایط افت فشار یا قطع گاز می‌توانند، مازوت را با نرخ پایه گاز خریداری کنند، اما این در حالی است که شرکت‌های پخش فرآورده‌های نفتی در مراکز استان‌ها اعلام می‌کنند که چنین مصوبه‌ای به آن‌ها ابلاغ نشده است. وی اظهار داشت: ظاهراً وزارت نفت این مصوبه را به مراکز استان‌ها ابلاغ نکرده و به همین دلیل کارخانه‌ها در خرید مازوت باقیمت پایه گاز مشکل‌دارند. وی بابیان اینکه موجودی مازوت کارخانه‌ها پاسخگوی نیاز 7 تا 10 روزه آن‌ها است، گفت: تولیدکنندگان نسبت به تأمین دوباره مازوت با نرخ مصوب اطمینان ندارند و به همین دلیل تمایلی به مصرف موجودی مازوت خود نشان نمی‌دهند. دبیر انجمن سیمان با اشاره به توقف 20 روزه فعالیت کوره‌های سیمانی در روزهای سرد سال گذشته به‌ دلیل صرفه‌جویی در مصرف گاز، گفت: قرار بود، وزارت نفت صرف جویی ایجادشده از این محل را در قبوض گاز کارخانه‌ها لحاظ کند که علی‌رغم موافقت وزیر نفت، این اتفاق عملی نشد. وی تأکید کرد: تولیدکنندگان ‌همچنان در این خصوص سرگردان هستند درحالی‌که اگر این اتفاق عملی می‌شد، امسال نیز آمادگی توقف 20 تا 45 روزه فعالیت کوره‌های سیمانی کشور وجود داشت.

به نقل از روابط عمومی بانک پاسارگاد، خسرو رفیعی مشاور مدیرعامل و مدیر روابط‌ عمومی این بانک با اعلام این خبر گفت: فرآیند ثبت جهانی علائم تجاری بانک‌ پاسارگاد که از سال گذشته در سوئیس آغازشده‌ بود به پایان رسید و برند این بانک به‌عنوان اولین بانک ایرانی، در آژانس فدرال مالکیت فکری سوئیس به ثبت رسید. وی ادامه داد: در همین راستا بانک پاسارگاد ضمن دریافت اسکوپ ®، موفق به اخذ گواهینامه‌ی ثبت جهانی علائم تجاری به‌عنوان یک برند جهانی شد. رفیعی در پایان خاطرنشان کرد: فرآیند ثبت علائم تجاری در سوئیس بر اساس مقررات تریپس صورت می‌گیرد و ثبت در این نهاد امکان حضور در بازارهای جهانی، فرآیندهای ارزش‌گذاری برند، دریافت استانداردهای مربوطه و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از نام و نشان تجاری بانک در سطح جهانی را فراهم کرده است.

علی‌اصغر بیات، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که از دولت و مجلس تقاضا داریم از این مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان آن را امسال پرداخت کنند. بیات خاطرنشان کرد: از دولت‌های گذشته تابه‌حال بدهی‌هایی انباشته‌شده است که باید پرداخت شود؛ بنابراین از دولت و مجلس درخواست می‌کنیم نسبت به پرداخت بدهی‌های تأمین اجتماعی اقدام کنند.

علی عسکری رئیس سازمان امور مالیاتی در مورد سیاست‌های مالیاتی در بودجه 1395 تأکید کرد: قرار نیست نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده در بودجه سال آتی افزایش یابد. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی درعین‌حال بیان کرد: در پیش‌نویس بودجه سال آینده کشور پیش‌بینی رشد مالیات‌ها از پیش‌بینی رشد مالیات‌های امسال کمتر است. وی اظهار کرد: تاکنون که حدود هشت ماه از سال می‌گذرد 83 درصد اهداف مالیاتی بودجه محقق شده که نشانگر آن است که سازمان بر اساس نبض اقتصاد مالیات دریافت کرده است. ایشان‌ همچنین شایعه استعفا و برکناری خود را تکذیب کرد.

نشریه اقتصادی مید طی یادداشتی در مورد عدم انتشار جزئیات قراردادهای نفتی ایران نوشت: شرکت‌های بین‌المللی نفتی (IOCs) و تحلیلگران ماه‌ها منتظر اعلام شرایط و ضوابط قراردادهای جدید نفتی ایران بودند. متأسفانه، آن‌ها مجبور هستند تاکمی بیشتر صبر کنند تا آنچه نیاز دارند بدانند را بفهمند. قراردادهای جدید نفتی ایران که انتظار می‌رود به شرکت‌های بین‌المللی نفتی برای توافق‌های سهم‌بری از اکتشاف و تولید به‌جای سرمایه‌گذاری در توسعه میادین نفت و گاز ارائه شود، در 28 و 29 نوامبر توسط وزارت نفت ایران به 137 شرکت بین‌المللی نفت در تهران معرفی شد. این وزارتخانه جزئیات بیش از 50 پروژه را منتشر کرد که برای آن‌ها به دنبال شریک خارجی است اما مدیران شرکت‌های خارجی به علت کمبود ارائه جزئیات خاص ناامید شدند. اکنون تمام چشم‌ها به کنفرانس لندن در 22 تا 24 فوریه دوخته‌شده است که تهران در نظر دارد رونمایی بین‌المللی خود را انجام دهد.

ایگور سچین، مدیر شرکت روس‌نفت روسیه در صدر هیئتی صبح امروز به دیدن بیژن زنگنه، وزیر نفت آمد و برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی ایران اعلام آمادگی کرد. شرکت روس‌نفت پیش‌ازاین در کنار لوک اویل و زاروبژنفت روسیه برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در طرح چنگوله اعلام آمادگی کرده بود. شرکت روس‌نفت، در سال ۱۹۹۳ به‌عنوان یک واحد سازمانی، از سوی دولت وقت روسیه تأسیس شد و با تزریق دارایی‌های شرکت "روس‌نفته‌گاز"، فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرد؛ این شرکت پس از خرید دارایی‌های بزرگ‌ترین شرکت نفتی روسیه، یوکاس، در مزایده دولتی، به یک شرکت نفتی بزرگ بدل شد. فعالیت عمده شرکت روسنفت، در اکتشاف، استخراج و پالایش نفت خام و گاز طبیعی، همچنین تولید محصولات پتروشیمی متمرکز است. از ماه مارس سال ۲۰۱۳ در پی خریداری سومین شرکت بزرگ نفتی روسیه؛ تی‌ان‌کی- بی‌پی، از سوی روسنفت، این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت نفتی روسیه، شناخته می‌شود.

یک مقام مسئول در سازمان خصوصی‌سازی از فروش جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور با شرایط جدید خبر داد. جعفر سبحانی مشاور رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی از آگهی 50 جایگاه سوخت در روزنامه‌های امروز خبر داد و گفت: جایگاه سوخت 15 استان به ارزش ریالی 300 میلیارد تومانی در روز 13 دی‌ماه به مزایده گذاشته می‌شود. وی بابیان اینکه 200 جایگاه سوخت باارزش جاری 2 هزار میلیارد تومان برای فروش در لیست واگذاری قرار دارد، افزود: جایگاه‌های سوخت با شرایط جدید 40 درصد نقد و اقساط 2 ساله واگذارشده و خریداران محدودیتی برای خرید آن ندارند. وی یادآور شد: درگذشته یک مزایده برای فروش جایگاه‌های سوخت برگزار شد و بخشی از آن‌هم به فروش رسید، اما برخی خریداران تمایل داشتند تا مزایده به‌صورت نقد و اقساط باشد، لذا به دلیل ایجاد جاذبه برای خریداران در مصوبه جدید هیئت مقرر شد تا این شرکت‌ها به‌صورت 40 نقد و اقساط 2 ساله واگذار شود و به دلیل رقم بالا به‌صورت استان به استان فروخته شوند. وی اضافه کرد: علاوه بر این محدودیتی برای خرید این جایگاه‌ها توسط خریداران وجود ندارد تا زمینه ورود بخش خصوصی فراهم شود، لذا این واگذاری فرصت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی است تا از این مزایده استفاده کنند. سبحانی بابیان اینکه مابقی جایگاه‌ها به‌تدریج واگذار می‌شوند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد مزایده جایگاه‌های سوخت به دلیل رقم خوب و سودده بودن یکی از مزایده‌های خوب امسال است و امیدواریم کار قیمت‌گذاری و واگذار‌ی مابقی جایگاه‌ها تا پایان سال انجام شود.

«حمید رضائیان اصل» مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران موسوم به «ایزوایکو» از رایزنی و تفاهم برای همکاری این مجموعه با شرکت هیوندای کره جنوبی خبر داد. وی افزود: به دنبال بهره‌برداری و آماده‌سازی حوضچه‌های خشک در مجتمع کشتی‌سازی ایزوایکو امکان تعمیر و ساخت کشتی‌های نسل هفتم در این مجموعه فراهم‌شده است و برای بهره‌برداری سریع‌تر از این حوضچه‌ها و رفع مشکلات احتمالی، مذاکره با شرکت هیوندای کره آغاز شد تا همکاری‌های مشترک گسترش یابد. این فعال اقتصادی گفت: همکاری با شرکت «هیوندای» کره جنوبی در قالب مشارکتی است که تفاهم ابتدایی آن انجام‌شده و به‌صورت مرحله‌ای این همکاری‌ها انجام خواهد شد و در مراحل بعدی همکاری با هیوندای کره جنوبی برای ساخت کشتی‌های نسل هفتم ادامه خواهد داشت.

مهدیزاده مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی به ابهامات آمار رشد نقدینگی پاسخ داد و در خصوص دست‌کاری آمار نقدینگی گفت: در دو سال گذشته حدود 270 هزار میلیارد تومان به نقدینگی اضافه‌شده است که 96 هزار میلیارد تومان آن مربوط به پوشش آماری مؤسسات جدید است و با ساختار اقتصادی فاصله زیادی ندارد. وی به فرآیند گسترش و افزایش پوشش آماری اشاره کرد و در پاسخ به این ابهام که گفته می‌شود پول مؤسسات اعتباری نزد بانک‌ها است پس چگونه با افزایش پوشش آماری، رشد نقدینگی افزایش می‌یابد، گفت: موجودی نقدی که عملاً مؤسسات اعتباری نزد بانک‌ها قرار می‌دهند بسیار کمتر از سپرده‌ای است که در تراز‌نامه آن‌ها پذیرفته‌شده است، لذا توجه به این موضوع می‌تواند پاسخگوی بسیاری از ابهامات در خصوص ساماندهی اطلاعات مؤسسات جدید باشد. وی ادامه داد: آمار بانک‌ها و مؤسسات اعتباری جدید در سال 1392 در دو مرحله در محاسبات نقدینگی توسط بانک مرکزی وارد شد و براین سال در سال 1392 دو مرحله افزایش پوشش آماری داشتیم که یکی در آبان ماه و با ادغام دو موسسه صالحین و پیشگامان آتی در بانک آینده و دیگری در آذرماه و بعدازاینکه اطلاعات آماری پنج بانک خاورمیانه، بین‌المللی کیش، قرض‌الحسنه رسالت، ایران ونزوئلا و ایران‌زمین محاسبه شد، بود و در این دو مقطع آمار نقدینگی بانک مرکزی افزایش پیدا کرد.

درحالی‌که آزادسازی قیمت بلیط هواپیما طی روزهای اخیر باعث ایجاد برخی گران‌فروشی‌ها در این بخش شد، برخی بحث‌ها از پیگیری آزادسازی قیمت در بخش‌های دیگر حکایت دارد که در این میان، آزادسازی قیمت برخی کالاهای اساسی مانند روغن نباتی و همچنین ماکارونی به‌طور جدی‌تری مطرح است. آزادسازی قیمت روغن نباتی در شرایطی مطرح است که این محصول جزو کالاهای اساسی به شمار رفته و اصولاً کنترل قیمت کالاهای اساسی توسط دولت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. درعین‌حال، فراز و نشیب‌هایی که قبلاً در قیمت‌گذاری روغن نباتی وجود داشته و نابسامانی‌هایی که در برخی مقاطع در این زمینه به وجود آمده، حساسیت نرخ‌گذاری در این بخش را چند برابر می‌کند در کنار بحث آزادسازی قیمت روغن نباتی، تولیدکنندگان ماکارونی نیز در تلاش برای آزادسازی قیمت محصولات خود هستند در همین حال. غلام‌رضا کاوه سخنگوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به اینکه در دولت هیچ بحثی برای خروج روغن نباتی از قیمت‌گذاری مطرح نشده است، اظهار داشت: بر اساس مفاد مصوبه 18 جلسه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها روغن جزء کالاهای گروه اولویت اول و مشمول قیمت‌گذاری رصد و پایش نظارت است. وی بابیان اینکه قیمت‌گذاری روغن نباتی همچنان در این فرآیند صورت می‌گیرد، افزود: در حال حاضر هیچی تصمیمی بر حذف قیمت‌گذاری روغن نباتی گرفته نشده و این موضوع را تکذیب می‌کنم.

در طول فعالیت دولت یازدهم تاکنون دو بار تعرفه مصرف برق افزایش‌یافته است. یک‌بار در اسفند سال 92 افزایش 24 درصدی تعرفه مصرفی برق خانگی تصویب و از ابتدای سال 93 اجرایی شد و یک‌بار در اسفند سال 93 افزایش 10 درصدی تعرفه برق خانگی از ابتدای اسفند 93 اجرا و در قبوض منتشرشده در سال 94 اعمال شد. بررسی‌ها حاکی از این است که دولت برای دور سوم افزایش تعرفه برق در حال برنامه‌ریزی است. چراکه در حال حاضر متوسط دریافتی از مردم بابت مصرف هر کیلووات ساعت برق 50 تومان است؛ اما قیمت تمام‌شده برای تولید هر کیلووات ساعت برق برای دولت بدون محاسبه هزینه سوخت، 85 تا 95 تومان است. وزارت نیرو تاکنون سناریوهایی را برای دور سوم افزایش تعرفه برق آماده کرده و ارسال برخی از این سناریوها به هیئت دولت و شورای عالی اقتصاد انجام‌شده است. تا امروز افزایش قطعی نرخ مصرفی برق در سال 95 نهایی شده؛ اما اینکه این نرخ از ابتدای سال 95 افزایش یابد یا این تغییر نرخ در نیمه دوم سال اعمال شود، هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

نهاد پژوهشی مجلس شورای اسلامی گزارشی منتشر کرده است که در آن زمان‌بندی و چگونگی تدوین برنامه‌های توسعه‌ای کشور را دارای نقایص ساختاری دانسته و این‌چنین برنامه‌ریزی را «بیهوده و بی‌ثمر» قلمداد کرده است. این گزارش با عنوان «آسیب‌شناسی عدم تقارن میان تقویم سیاسی و برنامه‌ریزی کشور» به‌طور ویژه به دوره زمانی ۵ ساله برنامه‌های توسعه نقد وارد ساخته و عدم همخوانی آن با دوره‌های ۴ ساله ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی در کشور را دلیلی برای ناکارآمدی این برنامه‌ها برمی‌شمارد؛ بنابراین گزارش هر برنامه توسعه‌ای در صورت فعلی حداقل با دو دوره دولت و دو دوره مجلس تلاقی پیدا می‌کند که زمینه‌ای برای بروز تعارض‌ها در نحوه نگرش و عمل به این برنامه بلندمدت است. تجربه دولت‌ها و مجالس از آغاز اولین برنامه توسعه‌ای بعد از انقلاب شاهدی بر این مدعا است که اهداف برنامه‌های توسعه‌ای به‌طور حداقلی تحقق‌یافته یا به‌طور کل به آن‌ها نیل نشده است. این گزارش در بخشی نیز به هزینه‌های انسانی و ریالی تدوین یک برنامه توسعه‌ای پرداخته و با توجه به آن اضافه می‌کند عدم‌تغییر در چگونگی و زمان‌بندی این برنامه‌ریزی چنین سرمایه‌ای را به هدر خواهد داد.

10 روند اصلی صنایع جهان که اکونومیست برای سال 2016 پیش‌بینی کرده است: 1) افزایش نرخ بهره آمریکا موجب رونق صنعت بانکداری آمریکا خواهد شد و نرخ دلار چنان تقویت خواهد شد که نرخ مبادله دلار در برابر هر یورو به‌طور میانگین به 10/ 1 خواهد رسید. این برای صادرکنندگان آمریکایی خبر خوبی نخواهد بود. 2) در ماه آوریل حمل‌ونقل و مبادلات تجاری از طریق کانال پاناما افزایش خواهد یافت اما رشد تجارت جهانی در سال آینده میلادی تنها 3 درصد خواهد بود. این در حالی است که این رقم پیش از بحران مالی جهان 8 تا 9 درصد بود. 3) بازی‌های المپیک تابستانی برزیل، یک کارناوال از هزینه برای تبلیغات به راه خواهد انداخت و بازار تبلیغات برزیل که بزرگ‌ترین بازار تبلیغات در آمریکای لاتین است تا 11 درصد رشد را تجربه خواهد کرد. 4) صنعت بزرگ داروی جهان از طول عمر انسان‌ها نفع خواهد برد. میانگین طول عمر افراد جهان در سال 2016 به 7/ 72 سال خواهد رسید و این رقم حتی در آفریقای جنوبی که با بیماری ایدز دست‌وپنجه نرم می‌کند به 2/ 57 سال افزایش خواهد یافت. 5) آلمان چهارمین انقلاب صنعتی خود را که به پیشرفت دستگاه‌های خودکار و فناوری داده‌ها مربوط است، بیش‌ازپیش به جلو خواهد راند. نتیجه آنکه روبات‌ها و سایر دستگاه‌های پیشرفته، میزان بهره‌وری در این کشور را تا 30 درصد افزایش خواهند داد. 6) ایران، با رهایی از تحریم‌ها نیم میلیون بشکه بر تولید نفت جهان خواهد افزود. سرمایه‌گذاران سراسر جهان از حوزه‌های مختلف از خودرو گرفته تا هتلداری، گرد ایران حلقه خواهند زد. 7) هندوستان نخواهد توانست جای چین را بگیرد. دست‌کم درزمینهٔ آمار خرده‌فروشی موفق به این کار نخواهد شد و همچنان آمار خرده‌فروشی آن در سطح یک‌سوم آمار خرده‌فروشی چین خواهد بود. در سال 2016، فروش بخش خرده‌فروشی چین به 3/ 3 تریلیون دلار خواهد رسید اما این رقم برای هندوستان تنها 1/ 1 تریلیون دلار خواهد بود. استخراج زغال‌سنگ هندوستان، این منبع ناپاک انرژی تا 8 درصد رشد خواهد کرد درحالی‌که چین استخراج زغال‌سنگ خود را کاهش خواهد داد. 8) کسب‌وکارهای روسیه از فشار تحریم‌های جدید و قیمت 60 دلاری هر بشکه نفت در عذاب خواهند بود. آمار خرده‌فروشی این کشور نسبت به 2015 یک درصد کاهش خواهد یافت. 9) بر حجم عظیم وام‌های چین افزوده خواهد شد. رشد اعتبارات این کشور به 11 درصد خواهد رسید. 10) کاهش تقاضا برای کالاهای چینی، به اقتصاد استرالیا ضربه خواهد زد. هم‌زمان با بهره‌برداری از کارخانه‌های بزرگ تولید گاز مایع طبیعی (ال ان جی) استرالیا، قیمت گاز مایع طبیعی به 40 درصد کمتر از بالاترین رکورد خود خواهد رسید و چین از میزان خرید گاز مایع خود از استرالیا خواهد کاست.

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 192 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 17.5 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده 100.8 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 109.9 میلیارد تومان و در فرابورس به 82.1 میلیارد تومان رسید که معامله عمده قند قزوین با 52.1 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله عمده قند چهارمحال و بختیاری با 38.6 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه شیمیایی با 9.4 میلیارد تومان و گروه بانک با 8.6 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 18 واحد، شاخص قیمت 7 واحد و شاخص فرابورس 2 واحد افزایش داشتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 62392 واحد و شاخص قیمت به 24293 واحد رسید. سرمایه‌گذاری امید با 23 واحد بیشترین اثر مثبت و بانک ملت با 38 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان امروز از 50% معاملات روز گذشته هم کمتر بود. از میان 31 نماد باز این صنعت، 20 نماد با حجم معاملاتی معادل 1428 هزار سهم و ارزش معاملاتی برابر با 1991 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. از میان نمادهای معامله‌شده و بر پایه قیمت‌های پایانی تنها نماد سیمان خاش اندکی مثبت، 6 نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها منفی بودند. سیمان خوزستان با 136 هزار سهم به ارزش 426 میلیون ریال حدود 21 درصد ارزش معاملات و سیمان شاهرود با 170 هزار سهم به ارزش 342 میلیون ریال معادل 17% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. 11 نماد سیمان اردبیل، ارومیه، بجنورد، خزر، اصفهان، غرب، فارس نو، مازندران، هگمتان، ایلام و نی‌ریز امروز شاهد انجام معاملاتی نبودند. امروز هیچ‌یک از نمادهای صنعت سیمان مشمول بازگشایی، توقف و یا حراج مجدد قیمت واقع نشدند.

نزول حجم معاملات نمادهای لیدر امروز هم تداوم یافت و مجموع ارزش معاملات این سه شرکت تنها به حدود 40 میلیون تومان بالغ شد درحالی‌که روز گذشته حدود 100 میلیون تومان از سهام این شرکت تغییر مالکیت داده بودند.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه در نماد سیمان تهران شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران، در نماد سیمان کرمان شرکت مدبران اقتصاد و در نماد شرکت‌های سیمان شاهرود و سیمان غرب 2 شخصیت حقیقی خریدار سهام بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت عهده‌دار نقشی نبوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24