Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

کنترل تورم در کشور با رکود در بخش های مختلف همراه بوده ،با توجه به اتخاذ سیاست های انقباضی ٢ سال اخیر ،همچنان مانع از تکانه های قیمتی است.با این حال در دولت خبرهایی از تمایل به آزاد سازی قیمت ها نیز وجود دارد. تاثیر این اتفاق بر صنایع بورسی نیز از جمله مواردی است که می تواند در کنار این تحرک مورد بررسی قرار گیرد...

آخوندی به بورس سیگنال مثبت داد/سازمان حمایت منحل می شود/تحلیل اثرگذاری پایان قیمت گذاری دولتی بر بازار سهام

بورس24 : نظام قیمت گذاری دولتی در حالی همچنان به عنوان یکی از مشکلات شرکت های بورسی است که به دلایل مختلف مقاومت هایی برسر راه آن از مجموعه های مختلف بوده است.حتی درخود دولت نیز بنا بر اتخاذ سیاست های زمانی و بنا بر اتخاذ شیوه های کوتاه مدت و میان مدت طرفداری جدی از این قیمت گذاری ها صورت گرفته است. بااین حال ایجاد رقابت برای بالا بردن کیفیت نیاز به ملاحظه قیمت تمام شده را نیز داشته است.در واقع در جایی که شرکت ها به دلیل ممانعت های دولتی و سازمانی نتوانند برای سر به سر کردن هزینه و فایده در تولید محصولات و فروش آن ها به توانایی مالی دست یابند ،خود به خود میزان کیفیت محصولات تولید شده کاهش یافته و مصرف کنندگان از دایره خریداران تولیدات داخلی کنار می روند. این اتفاق به طور غیر مستقیم بر افت میزان تولید و البته اشتغال اثر دارد و تاثیر بیکاری به نوعی به خود مردم باز می گردد.روی دیگرسکه قیمت گذاری های دولتی البته به دلیل نا متناسب بودن میزان درآمد سرانه در مقابل روند افزایشی قیمت ها و تورم موجود بوده است.

کنترل تورم در کشور با رکود در بخش های مختلف همراه بوده ،با توجه به اتخاذ سیاست های انقباضی 2 سال اخیر ،همچنان مانع از تکانه های قیمتی است.با این حال در دولت خبرهایی از تمایل به آزاد سازی قیمت ها نیز وجود دارد. تاثیر این اتفاق بر صنایع بورسی نیز از جمله مواردی است که می تواند در کنار این تحرک مورد بررسی قرار گیرد.

وزیر راه و شهر سازی روز شنبه در همایشی از لزوم انحلال سازمان حمایت از مصرف کننده سخن گفته است.وزیر راه و شهرسازی گفت:امیدواریم در برنامه ششم توسعه، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان منحل شود.عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل گفت: فقط با ارتقای خدمات می توانیم از مصرف کنندگان حمایت کنیم.آخوندی گفت: بدون شک قیمت گذاری مانع رشد و توسعه اقتصاد کشور می شود.به گفته او، قرار بود 25 سال پیش نظام قیمت گذاری در کشور ما جمع شود اما هنوز این مساله مانع توسعه کشور است.وی ادامه داد: متاسفانه برخی با تعالیم مارکسیستی و سوسیالیستی انگ حمایت از مصرف کنندگان را می زنند در حالی که هیچ وقت در کشور ما از مصرف کنندگان حمایت نشده است.آخوندی گفت:عده ای با نظام قیمت گذاری و مفاهیم سوسیالیسم و مارکسیسم به دنبال دخالت در بازار مسلمانانند تا همچنان از جیب مردم سود بیشتری عاید خود کنند.

وی تصریح کرد: ما باید از موقعیت کم نظیر ایران در چهار راه شرق و غرب استفاده کنیم. اگر از این موقعیت به خوبی استفاده شود، قوتی برای ما خواهد بود و اگر از این فرصت استفاده نشود، به تهدیدی بزرگ تبدیل خواهد شد.وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد:جهان به شبکه ریلی ایران نیاز بسیاری دارد و هم اکنون قزاقستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، روسیه و چین برای اتصال غرب به شرق و دسترسی به آب های گرم خلیج فارس به راه آهن ایران نیازمندند.آخوندی گفت:اگر از این فرصت به درستی استفاده نکنیم، دنیا منتظر ما نمی ماند؛ بنابراین مجبوریم برای استفاده از این موقعیت ممتاز به وظیفه ملی خود بخوبی عمل کنیم.آخوندی یادآوری کرد: بانک های کشور به اندازه 1.7 سرمایه خود معوقه دارند و این حاکی از وجود تنگناهای مالی بزرگی در کشور است.

این سازمان کارکردهای خود را از دست داده...

علی رحمانی ، مدیر عامل سابق شرکت بورس و کارشناس بازار سرمایه ضمن موافقت با انحلال سازمان حمایت از مصرف کننده ، این اتفاق را به نفت بازار سرمایه می داند.وی گفت : سازمان حمایت تنها یک سری محصولات را قیمت گذاری می کند نه همه محصولات را . ضمن این که در برنامه پنجم و ششم نیز تاکید شده که هر کجا دولت قیمت گذاری کند ، باید مابه التفاوت آن را بپردازد.از این رو باید به اصلاح بازار با توجه به از دست رفتن برخی کارکردها در سازمان های موازی اقدام کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت:قیمت گذاری سازمان حمایت به طور100 درصد مخالف کارکرد بازار سرمایه است.چراکه بورس جایی است که در آن کشف قیمت صورت می گیرد،اما قیمت گذاری های این سازمان در جهت مخالف کارکردهای بازار سرمایه است جایی که البته عرضه و تقاضا باید نقش محوری در تعیین قیمت داشته باشند.

وی ادامه داد:برای کارکردهای بهتر ، ارکان چیده شده و نیازی به سازمان حمایت از مصرف کننده نیست.مثلا در جایی که نرخ دارو توسط وزارت بهداشت تعیین می شود و نرخ گذاری خودرو به شورای رقابت محول شده وجود سازمان حمایت غیر ضروری است.این سازمان کارکردهای خود را از دست داده و از این رو انحلال آن برای بازار سرمایه نیز مفید واقع خواهد شد.

موجب بی ثباتی است

در عین حال مدیر عامل کارگزاری بانک آینده گفت : این کار موجب می شود که ریسک بازار بالا برود .اگرچه درکوتاه مدت این کار روی سود و زیان شرکت ها تاثیر مثبت خواهد داشت اما این کار بازار را مرتبا با ریسک تصمیمات وزرا روبرو می کند.

فردین آقا بزرگی گفت : ابتدا به ساکن این کار در افزایش نرخ فروش شرکت ها به دلیل وقفه موجود در افزایش نرخ محصول و قیمت تمام شده ، موجب می شود که حاشیه سود بالا برود. اما این که بلافاصله پس از اتخاذ سیاست های انقباضی در 2 سال اخیر به ناگاه از بدنه خود دولت آن هم از سوی وزیری که مسوول این کار نیست چنین سخنانی زده شود ، بازار را با نگرانی بیشتری در بلند مدت روبرو خواهد کرد.

وی گفت :این کارتورم به مراتب بیشتری را در پی خواهد داشت آنچنان که تورم مهار شده ممکن است مانند یک فنر در برود.عدم ثبات در تصمیمات پر رنگ تر جلوه می کند و آثار سود کوتاه مدت را از بین می برد.دست کاری قیمت ها و سیاست های هیجانی قطعا تبعات منفی دارد. با این حال آنچه موجب نگرانی است این است که سخنان ایشان که به این شفافیت مطرح می شود ، نشان از نوعی تمایل عمومی در بدنه دولت دارد که معلوم نیست بعد ها دوباره از نبود چنین سازمانی اظهار پشیمانی بشود.انحلال سازمان حمایت از مصرف کننده در کوتاه مدت برای بهره بردن از افزایش قیمت ها آثار مثبتی در جای خواهد گذاشت در حالی که تحلیلگران را همانند اتفاقاتی که برای نرخ خوراک و بهره مالکانه معادن افتادبا ریسک های تصمیمات وزارتخانه ها روبرو می کند.ریسک بازار افزایش می یابد و دوری از ثبات به نفع بورس نیست.این کار البته می تواند به عنوان یکی از راهکارهای تامین کسری بودجه دولت نیز ارزیابی شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24