Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در حال حاضر بیش از ٣ میلیون تن فولاد در انبارهای کشور موجود است که برای صادرات این میزان فولاد، باید جایزه صادراتی برای صدور محصولات فولادی مجدداً برقرار شود. متأسفانه سوءاستفاده از قانون سبب شده تا به‌جای ورق ممزوج، بیش از ٢.٧ میلیون تن ورق عادی وارد کشور شود که رقم بسیار زیادی است...

بین التعطیلین غافل گیرکننده بورس

بورس24 :به‌طورمعمول فعالان بازار سرمایه در روزهای آخر هفته و بین تعطیل انتظار معاملات متعادل، کم‌حجم و در شرایط فعلی اغلب منفی را دارند ولیکن امروز شرایطی کاملاً متفاوت در بازار سرمایه قیمت خورد. به نظر می‌رسد با قطعی شدن مبادله اورانیوم ایران و روسیه و تحویل گرفتن کیک زرد از سوی ایران و سایر عوامل مرتبط با اجرای برجام و نیز مصاحبه‌های صورت گرفته در خصوص فعال شدن سوئیفت در آینده‌ای نه‌چندان دور، بازار سرمایه کمی اعتماد ازدست‌رفته خود را بازیافته است.

بهبود انتظارات درزمینهٔ لغو تحریم سوئیفت را می توان عامل این رشد دانست. امیدواری نسبت به این موضوع و بهبود وضعیت صنعت بانکداری باعث شده که سهام مربوط به صنعت بانکداری در بازار سرمایه رشد کند و درنتیجه وضعیت شاخص بهبود یابد. امروز صنعت بانکداری توانست 135 واحد به رشد شاخص در روز جاری کمک کند. خدمات فنی و مهندسی (گروه مپنا) و صنعت خودرو نیز شرایط نسبتاً مناسبی را تجربه کردند. بنا به گزارش خبرگزاری‌ها، در جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو گزارشی از وضعیت تولید خودروسازان در 9 ماهه سال جاری ارائه شد. در این گزارش عنوان شد که تولید خودروسازان در 9 ماهه امسال در حد قابل‌توجهی کمتر از برنامه تولید پیش‌بینی‌شده برای سال جاری بوده است. در این جلسه عنوان شد که رکود بازار و همچنین بدهی سنگین خودروسازان به قطعه‌سازان موجب شده تا این شرکت‌ها نتوانند برنامه تولید سال جاری را محقق کنند. در این شرایط خودروسازان امیدوارند که با اجرای طرح جدید دولت برای نوسازی حدود 200 هزار دستگاه خودروی فرسوده بتوانند تولید خود را افزایش دهند امروز آمار تولید و فروش آذرماه و نیز آمار تجمعی گروه ایران‌خودرو در سامانه کدال انتشار یافت که حکایت از تولید حدود 37 هزار دستگاه در یک‌ماهه آذر داشت توضیح اینکه این شرکت در اردیبهشت‌ماه تولید بالای 55 هزار دستگاه را نیز تجربه کرده بود این شرکت در 9 ماهه بیش از 347 هزار دستگاه تولید و حدود 322 هزار دستگاه را به فروش رسانیده است درحالی‌که بودجه تولید و فروش این شرکت بیش از 500 هزار دستگاه برای سال 1394 تنظیم‌شده. به نظر برای دستیابی به این ارقام در ماه‌های پایانی با مشکل روبرو خواهد بود. امروز ارزش معاملات خرد به حدود 148 میلیارد تومان بالغ شد که در شرایط فعلی بازار مبلغ نسبتاً مناسبی قلمداد می‌شود. شرایط نسبتاً مناسب بازار تا پایان وقت تداوم یافت و درنهایت شاخص کل با رشد 222 واحدی آخرین روز هفته را به پایان برد. با توجه به فضای مناسب بازار در روز جاری، البته این موضوع که آیا شاخص به روند صعودی خود ادامه می‌دهد به زمان بیشتری نیاز دارد.

در چنین شرایطی باید دید که بازیگران بزرگ بازار سرمایه که به منابع مالی نیاز دارند نسبت به این تغییر چه واکنشی را نشان خواهند داد. امروز گروه قندی که در نبود نقدینگی در بازار شاهد رشد‌های نجومی بود، تشکیل صف فروش دادند و به نظر می‌رسد دوران سفته‌بازی در نمادهای شیرین بازار سرمایه به پایان رسیده است. امروز بحث خوراک پتروشیمی‌ها مجدداً جنجال‌برانگیز بود. یک مقام مسئول بابیان اینکه ۴ جلسه مهم درباره تعیین نهایی نرخ خوراک پتروشیمی برگزارشده، محدوده احتمالی قیمت جدید را اعلام و به لزوم محاسبه قیمت‌ها از اول سال تأکید کرد. یک مقام مسئول در گفت‌وگو با پایگاه خبری بورس پرس، درباره آخرین وضعیت نرخ خوراک پتروشیمی که به گفته وزیر نفت به‌زودی توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ خواهد شد، اظهار داشت: در این مورد 4 جلسه با متولیان و تصمیم‌گیرندگان ازجمله معاون وزیر نفت (رحمتی که از حدود دو ماه پیش جانشین معظمی شده) برگزارشده و این معاون هم بر لزوم قیمت‌گذاری منصفانه تأکید کرده است. وی ادامه داد: در حالی وزیر نفت از سود 30 درصدی شرکت‌های پتروشیمی سخن گفته که محاسبات انجام‌شده بر اساس قیمت فروش بوده و نه قیمت تمام‌شده. از سوی دیگر فقط تعدادی از شرکت‌ها قادر به کسب سود آن‌هم با صرف همه هزینه‌ها و در شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌ها شده‌اند. وی در پاسخ به این سؤال که چه محدوده قیمتی مدنظر مسئولان است؟ به بورس پرس گفت: با در نظر گرفتن همه واقعیت‌ها انتظار می‌رود نرخ خوراک اعلامی بین 10.5 تا 12 سنت باشد اما بااین‌حال باید منتظر نظر معاون اول رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان بود.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

طبق گزارش گمرک از حجم تجارت خارجی کشور، صادرات در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد کاهش دارد. بر این اساس تراز تجارت خارجی همچنان مثبت باقی‌مانده و حجم صادرات غیرنفتی کشورمان یک میلیارد و 864 میلیون دلار بیشتر از واردات است. واردات کشورمان در مدت یادشده به 30 میلیارد و 167 میلیون دلار رسید که این میزان واردات 22 و 34 صدم درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. همچنین در 9 ماهه امسال میزان صادرات غیرنفتی کشورمان به 32 میلیارد و 31 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 11 و 16 صدم درصد کاهش داشت. اقلام عمده صادرات غیرنفتی در مدت یادشده شامل گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل، پروپان مایع‌شده و قیر نفت بوده و عمده‌ترین خریداران کالاهای صادراتی کشورمان ‌هم به ترتیب چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان بوده‌اند. عمده واردات کشورمان‌ هم به ترتیب به ذرت دامی با سهم 3 و 50 صدم درصدی از کل ارزش واردات، گندم با 2 و 9 صدم درصد، لوبیای سویا با یک و 94 صدم درصد و کنجاله سویا با یک و 73 صدم درصد اختصاص دارد که به ترتیب از کشورهای چین، امارات متحده عربی، کره جنوبی، ترکیه و سویس وارد کشور شده است.

تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی 8 ماهه سال 1394 به بخش‌های اقتصادی مبلغ 2197.6 هزار میلیارد ریال می‌باشد که در مقایسه با 8 ماهه سال گذشته مبلغ 129.5 هزار میلیارد ریال (معادل 6.3 درصد) افزایش داشته است. جدول شماره 1 بیانگر سهم بخش‌ها از تسهیلات پرداختی بانک‌ها می‌باشد. سهم تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش صنعت و معدن طی 8 ماهه سال جاری 642.8 هزار میلیارد ریال (معادل 29.2 درصد) بوده که نسبت به 8 ماهه سال گذشته 4.4 هزار میلیارد ریال (معادل 0.7 درصد) کاهش داشته است.

جدول شماره 2 بیانگر هدف از دریافت تسهیلات پرداختی در بخش‌های اقتصادی طی 8 ماهه سال جاری می‌باشد. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در تمام بخش‌های اقتصادی طی 8 ماهه سال جاری مبلغ 1390.1 هزار میلیارد ریال معادل 63.3 درصد کل تسهیلات پرداختی می‌باشد که در مقایسه با 8 ماهه سال گذشته مبلغ 143.8 هزار میلیارد ریال معادل 11.5 درصد افزایش داشته است. در جدول شماره 2 مشاهده می‌شود که سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در 8 ماهه سال جاری معادل 531.1 هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص 38.2 درصد از منابع تخصیص‌یافته به سرمایه در گردش تمام بخش‌های اقتصادی (مبلغ 1390.1 هزار میلیارد ریال) می‌باشد. ملاحظه می‌شود از 642.8 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 82.6 درصد آن (مبلغ 531.1 هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت‌شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری می‌باشد.

محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در خصوص تفاوت سود تسهیلات بافت فرسوده اعلامی از سوی بانک مسکن (۱۴ درصد) با سود مصوب هیئت دولت برای این تسهیلات (۱۱ درصد) اظهار کرد: تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی بافت فرسوده بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار شامل دو نوع سود ۲۴ درصد (سود تسهیلات عقود مشارکتی) و ۲۱ درصد (سود تسهیلات عقود مبادله‌ای) است؛ به این صورت که سود دو سال اول این تسهیلات با سود عقود مشارکتی (۲۴ درصد) و سود ۱۰ سال مابقی بر اساس عقود مبادله‌ای محاسبه می‌شود. زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات بافت فرسوده ۱۲ سال است که در دو سال اول سود تسهیلات با احتساب یارانه ۱۰ درصدی دولت، ۱۴ درصد و ۱۰ سال مابقی نیز با احتساب همین یارانه، ۱۱ درصد محاسبه می‌شود، ضمن اینکه دریافت‌کنندگان این تسهیلات به‌شرط رعایت مبحث دوم مقررات ملی ساختمان از دو درصد یارانه تشویقی به‌عنوان کاهش سود تسهیلات نیز بهره‌مند می‌شوند که درمجموع تنها ۹ درصد سود برای تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی پرداخت می‌کنند.

مشاور وزیر نفت با اشاره به رفع تحریم سوئیفت تا چند روز آینده گفت: برای جبران کاهش درآمدهای نفتی باید صادرات غیرنفتی از 48 میلیارد دلار به 70 میلیارد دلار برسد. منصور معظمی با اشاره به تحولات بازار نفت و سقوط آزاد قیمت جهانی نفت خام، گفت: برای جبران کاهش درآمدهای نفتی، باید میزان صادرات غیرنفتی افزایش یابد و از 48 میلیارد دلار به حدود 60 تا 70 میلیارد دلار افزایش یابد. وی با اعلام اینکه با لغو تحریم‌ها امکان افزایش صادرات غیرنفتی کشور در دوران پساتحریم فراهم می‌شود، تصریح کرد: به دلیل پرداخت بودجه وزارتخانه‌های نفت و نیرو برای تأمین هزینه یارانه‌های نقدی، سرمایه‌گذاری در بخش نفت و انرژی کشور تقریباً تعطیل‌شده است، اظهار داشت: برخلاف تصور اولیه، طرح هدفمندی یارانه‌ها نتوانست ضریب جینی را بهبود بخشیده و تولید را در کشور رونق دهد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس گفت: اهداف منطقه برای تولید 10 میلیون تن فولاد، 2.1 میلیون تن آلومینیوم، تخلیه و بارگیری 70 میلیون تن مواد نفتی و معدنی، شش میلیارد دلار صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال برای 30 هزار نفر، جذب سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری، تولید 5600 مگاوات برق و هزاران میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌ها برای افق 1404 برنامه‌ریزی‌شده است. وی ارزش صادرات غیرنفتی از منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس را در حال حاضر یک میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: همچنین تاکنون 13 هزار شغل در این منطقه ایجادشده، ضمن اینکه اکنون 5.5 میلیارد دلار پروژه در این منطقه در دست اجرا و پنج میلیارد دلار پروژه در دست مذاکره قرار دارد. استقرار پنج مجتمع فولادسازی برای ایجاد ظرفیت 10 میلیون تن فولاد، دو مجتمع آلومینیوم با ظرفیت 257 هزار تن، یک مجتمع تولید روی، دو مجتمع گندله‌سازی، پنج مجتمع آب‌شیرین‌کن با ظرفیت 200 هزار مترمکعب آب، یک مجتمع قیر با ظرفیت 300 هزار تن و سه پست اسکله مواد معدنی و فلزی با ظرفیت 27 میلیون تن منطقه را به قطب صنایع انرژی بر تبدیل کرده است. وی به میزان سرمایه‌گذاری در این مجموعه اقتصادی اشاره و خاطرنشان کرد: منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس با جذب 9 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طرح‌های صنعتی و تولیدی از مناطق ویژه مهم و برتر کشور است به‌طوری‌که فقط طی دو سال گذشته 3.4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید جذب و بیش از 5 میلیون تن انواع محصولات از منطقه صادرشده است.

مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت از افزایش تدریجی قیمت نفت در سال ٢٠١٦ خبر داد و پیش‌بینی کرد که قیمت نفت ظرف چهار سال آینده فراتر از ٦٠ دلار نخواهد رفت. مهدی عسلی بابیان این‌که با کاهش قیمت نفت، سرمایه‌گذاران خارجی به دلیل هزینه پایین تولید نفت در خاورمیانه به این منطقه می‌آیند، گفت: هزینه تولید نفت در ایران ‌هم‌اکنون کمتر از ١٠ دلار برای هر بشکه است. وی درباره این‌که با توجه به کاهش قیمت نفت رشد اقتصادی ایران در سال آینده چگونه خواهد بود، به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول اشاره کرد و گفت: طبق گزارش این صندوق حتی اگر قیمت نفت به ٣٠ دلار برسد رشد اقتصادی ایران ٤,٥ تا ٥درصد خواهد بود. عسلی دلیل رشد اقتصادی ایران را دو برابر شدن میزان صادرات نفت ایران و افزایش تدریجی قیمت نفت در سال آینده عنوان کرد، گفت: قیمت نفت در سال آینده بین ٣٥ تا ٥٠ دلار در نوسان خواهد بود ضمن این‌که نباید نگران کاهش درآمدهای نفتی ایران بود. وی به افزایش تقاضا برای نفت در سال آینده میلادی اشاره کرد و بابیان این‌که طبق پیش‌بینی اوپک این رقم بین یک‌میلیون و یک‌میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز خواهد بود، تصریح کرد: تقاضا برای نفت از ٩٣ میلیون کنونی به بیش از ٩٤ میلیون بشکه در سال آینده خواهد رسید. عسلی دراین‌باره که آیا اوپک تلاشی برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت خواهد کرد تا با توجه به افزایش تولید و صادرات نفت ایران قیمت بیشتر از این تحت تأثیر قرار نگیرد، گفت: باید اعضای اوپک در این زمینه به اجماع برسند چون ازلحاظ اقتصادی همه می‌دانند ادامه این روند به سود آن‌ها نیست؛ به نظر می‌رسد این موضوع از حیطه اقتصادی خارج است و یک اراده سیاسی را می‌طلبد. او منافع سیاسی کشورها را عامل مهمی در کاهش قیمت نفت ارزیابی و تصریح کرد: عربستان، کویت و قطر درآمدهای هنگفتی از صادرات نفت دارند و با کاهش شدید قیمت نفت، عربستان روزانه ١٨٠ میلیون دلار ضرر می‌کند. به گفته وی، عربستان کاهش تولید نفت خود را مشروط به کاهش تولید نفت ایران، عراق و روسیه کرده است.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت فلات قاره ایران از واگذاری پروژه بررسی توجیه اقتصادی و امکان‌سنجی طرح توسعه میدان نفتی بینالود به یک شرکت کانادایی خبر داد و گفت: نتایج این طرح وضعیت توسعه این میدان نفتی ایران در خلیج‌فارس را تعیین تکلیف می‌کند. مطالعه میدان بینالود، سال‌ها قبل توسط یک شرکت هندی انجام شد که بر اساس نتایج آن مطالعه، توسعه این میدان از توجیه اقتصادی برخوردار نبود. این مقام مسئول با اعلام این‌که بار دیگر طرح بررسی توجیه اقتصادی و امکان‌سنجی اجرای توسعه این میدان نفتی به یک شرکت کانادایی واگذارشده است، تصریح کرد: هم‌اکنون منتظر اعلام گزارش نهایی از سوی این شرکت کانادایی هستیم. وی بابیان این‌که این مطالعات مشخص می‌کند توسعه این میدان نفتی با در نظر گرفتن نیاز به تکنولوژی‌های روز جهان برای توسعه میدان‌های دریایی، از توجیه اقتصادی برخوردار است یا خیر، تأکید کرد: نفت میدان بینالود از نوع سنگین بوده و پیش‌بینی می‌شود نتایج مطالعات انجام‌شده بر روی میدان، حاوی خبرهای خوبی باشد. میدان نفتی بینالود در بلوک فارسی سواحل خلیج‌فارس واقع‌شده و بر اساس مطالعات انجام‌شده در این میدان، نفت درجای آن حدود یک میلیارد بشکه و API آن 14 تخمین زده‌شده است. بر اساس برنامه جامع توسعه تعریف‌شده، پیش‌بینی می‌شود در فاز نخست امکان استخراج روزانه 1.1 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی از این میدان گازی با حفر هفت حلقه چاه دریایی فراهم شود.

صمد کریمی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی بابیان اینکه نرخ ارز در بودجه‌های سنواتی بیشتر نقش محاسباتی درآمدها و هزینه‌های بودجه را دارد، اظهار داشت: البته نرخ ارز بودجه می‌تواند معیار یا شاخصی از روند نرخ ارز در سال مالی آتی باشد. مدیر اداره صادرات بانک مرکزی رشد نقدینگی، تورم، نرخ سود بانکی، تراز تجاری و تراز پرداخت‌ها، رشد اقتصادی، قیمت دارایی‌های فیزیکی و مالی و عرضه و تقاضا را از عوامل مؤثر بر نرخ ارز دانست و گفت: بدیهی است با توجه به ترکیب تراز تجاری و کاهش وابستگی تراز تجاری و بودجه به نفت و گاز، آسیب‌پذیری بازار ارز و بازارهای چهارگانه اقتصاد از کاهش قیمت نفت به حداقل رسیده و نقش جریان‌های ورودی ارز ناشی از صادرات غیرنفتی در ثبات بازار ارز و مدیریت بازار افزایش‌یافته است با توجه به عوامل ذکرشده و تغییرات روزانه نرخ ارز در بازار بین‌بانکی و بازار آزاد ارز، نرخ‌های کنونی می‌تواند از نرخ پیشنهادی بودجه بالاتر و یا پایین‌تر باشد. به گفته وی با توجه به عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضای ارز در سال مالی آینده، اختلاف نرخ‌های ارز می‌تواند از الگوی متمایزی تبعیت کند. وی در پاسخ به این سؤال که فاصله زیاد نرخ ارز رسمی با نرخ بودجه مشکلی برای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز به وجود نمی‌آورد، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم، با توجه به روند متغیرهای کلان اقتصادی در سال آینده شاهد کاهش نرخ تورم، افزایش فروش نفت، افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و آزاد شدن ذخایر بلوکه‌شده دولت بوده، باوجوداینکه تقاضای ارز برای واردات مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای افزایش یابد، با افزایش عرضه ارز نرخ تعادلی ارز در بازار در محدوده باثبات با نوسانات کمتری قرار گیرد. در چنین شرایطی همگرایی نرخ در بازار بین‌بانکی و بازار آزاد کشور بیشتر شده و شکاف نسبی به حداقل می‌رسد. مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد کشور اثر بودجه‌ای ندارد و نزدیکی دو نرخ (نرخ رسمی و بازار آزاد) آثار مثبتی برای کل اقتصاد کشور خواهد داشت. وی در پاسخ به این سؤال که درآمدهای ارزی دولت چگونه به فروش می‌رسد، اظهار داشت: درآمدهای ارزی دولت شامل درآمدهای شرکت ملی نفت و گاز و سایر شرکت‌های دولتی جهت تأمین و تخصیص و فروش ارز برای مصارف گروه‌های کالایی یک تا 9 و 20 گروه خدماتی مطابق با مقررات ارزی مورداستفاده قرار می‌گیرد. درواقع بر اساس قوانین بودجه سنواتی و مقررات مالی دولت فروش ارز در بازار بین‌بانکی به نرخ رسمی، مبنایی برای تأمین نیازهای بودجه‌ای دولت محسوب می‌شود ازاین‌رو دولت به‌طور مستقیم انتفاعی از افزایش نرخ ارز در بازار آزاد کشور نمی‌برد. حتی افزایش نرخ ارز در بازار آزاد اثر هزینه‌ای بر ترازنامه دولت به مفهوم عام دارد. قطعاً تحقق درآمدهای ارزی دولت، تابعی از میانگین وزنی قیمت فروش نفت و گاز توسط شرکت‌های مربوطه طی سال مالی آتی و همچنین نرخ فروش ارز به اسعار مختلف است به‌طوری‌که نرخ‌های برابری اسعار مختلف در مقابل ریال قیمت فروش و میزان فروش، سطح درآمدهای کل دولت را در سال مالی آتی مشخص خواهد کرد.

اسماعیل اسفندیاری‌پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکنون 99.7 درصد از برنامه کشت گندم در سراسر کشور مطابق برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی انجام‌شده است. 2 میلیون و 128 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت گندم آبی و 3 میلیون و 800 هزار هکتار هم زیر کشت گندم دیم رفته است. درمجموع 5 میلیون و 930 هزار هکتار گندم کشت‌شده است. ایشان وضعیت بارش‌ها را در سال زراعی جاری خوب عنوان کرد و اظهار داشت: استقرار بوته هم در مناطق نسبتاً خوب صورت گرفته است.

عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه کشت کلزا نسبت به سال گذشته دو برابر و تنوع ارقام بسیار زیاد شده است، اظهار داشت: بنده فکر می‌کنم امسال بیش از ۱۲۰ درصد نسبت به خرید سال گذشته می‌توانیم کلزا تولید کنیم. ایشان بابیان اینکه اراده همه مسئولان در این راستا است که خرید این محصول به‌صورت روزانه، انجام و پول کشاورزان به‌سرعت پرداخت شود، گفت: در سال‌های گذشته نابسامانی‌های خرید و تحویل موجب شده بود که کشاورزان از کشت این محصولات استقبال نکنند، ضمن اینکه اگر ما این مسائل را حل کنیم، نمی‌توانیم در تولید کلزا رشدی داشته باشیم. بنده فکر می‌کنم در سال آینده ۱۴۰ هزار تن کلزا در کشور تولید شود. وی بابیان اینکه با حذف یارانه کودهای شیمیایی موافق هستم، اظهار داشت: یکی از دلایل این امر، آن است که وقتی ما نمی‌توانیم یارانه را تأمین کنیم، شرکت‌های عرضه‌کننده این کالا با انباشت محصول و زیان مواجه می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر، آنان از دولت طلبکار خواهند شد و وضعیت مالی‌شان دچار ضعف و نارسایی می‌شود. کشاورز بابیان اینکه حذف یارانه‌ها دو شرط دارد، افزود: اولین شرط این است که شرکت‌های عرضه‌کننده با انباشت کالا و زیان مواجه نشوند، ضمن اینکه ما بتوانیم آثار حذف را در قیمت‌ها اعمال کنیم. اگر بتوانیم تأثیر حذف یارانه کود را در محصولات کشاورزی و قیمت آن‌ها اعمال کنیم، این امر عملیاتی خواهد شد اما اکنون در شرایطی هستیم که کشاورزان از قیمت‌های تضمینی تعیین‌شده برای محصولات کشاورزی اظهار نارضایتی می‌کنند، بنابراین تا این دو مسئله تعیین تکلیف نشوند، مسئله حذف یارانه کودهای شیمیایی امکان‌پذیر نخواهد بود.

به نقل از پایگاه خبری اسپوتنیک نیوز، دمیتری مزنتسف، دبیر کل سازمان ‌همکاری شانگهای گفت، این سازمان درخواست ایران برای عضویت کامل در این سازمان را پس از لغو تحریم‌های سازمان ملل علیه این کشور بررسی خواهد کرد. «شرایطی که بر اساس آن کشور تحت تحریم شورای امنیت سازمان ملل نمی‌تواند وضعیت عضویت کامل سازمان‌ همکاری شانگهای را به دست بیاورد، در مرحله نخست تشکیل این سازمان تعیین‌شده است. این سازمان برای ایران در تکمیل کارهای مرتبط با برنامه هسته‌ای‌اش جهت اجرای هر چه سریع‌تر رویه حقوقی لغو تحریم‌ها آرزوی موفقیت می‌کند. من معتقدم پس‌ازاین مرحله، سازمان به‌صورت فوری به درخواست ایران برای عضویت کامل بر خواهد گشت.» سازمان ‌همکاری شانگهای یک اتحاد سیاسی، اقتصادی و نظامی متشکل از کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان است. درخواست‌های پاکستان و هند برای پیوستن به سازمان ‌همکاری شانگهای در ماه جولای مورد موافقت قرار گرفت، این کشورها پس از تکمیل برخی فرآیندهای مشخص به‌صورت رسمی به عضویت سازمان درخواهند آمد.

اخبار مربوط به تعاملات بین‌المللی ایران:

شرکت کارگزاری و مشاوره ترکیه‌ای "آنلو یاتیریم هولدینگ" قصد دارد از فرصتی که با برداشته شدن تحریم‌های تجاری به وجود می‌آید استفاده کند و در نخستین گسترش فعالیت به خارج از بازار خانگی خود، وارد ایران شود. محمود آنلو، رییس هیئت‌مدیره این شرکت مستقر در استانبول در مصاحبه تلفنی با بلومبرگ اظهار کرد: "آنلو یاتیریم هولدینگ" قصد دارد خدمات کارگزاری در ایران ارائه دهد و نخستین صندوق تأمینی را که در سهام ایرانی سرمایه‌گذاری می‌کند در سال 2016 راه‌اندازی کند. این صندوق که از سوی رگولاتور بازار سرمایه ترکیه در آنکارا مجوز دریافت کرده است، ممکن است با حدود 50 میلیون دلار آغاز به کار کند و رقم مذکور در صورت استقبال سرمایه‌گذاران افزایش خواهد یافت. رییس هیئت‌مدیره آنلو یاتیریم به بلومبرگ گفت: بر مبنای اطلاعات مقامات ایرانی و ناظران هسته‌ای بین‌المللی، امید بالایی داریم که تحریم‌ها اواخر ژانویه یا فوریه برداشته شوند. آنلو یاتیریم سرگرم مذاکره با یک شرکت کارگزاری ایرانی برای ایجاد یک جوینت ونچر است و به‌زودی فراهم کردن اطلاعات درباره شرکت‌های ایرانی حاضر در بازار سهام را برای مشتریان بین‌المللی خود آغاز خواهد کرد. اگر مذاکرات با شرکت ایرانی برای تشکیل جوینت ونچر به نتیجه نرسد، این شرکت از مقامات ایرانی مجوز گرفته تا خود یک شرکت کارگزاری ایجاد کند. شرکت "آنلو یاتیریم هولدینگ" به قراردادهای خرید و ادغام شرکت‌های ترکیه‌ای به ارزش دو میلیارد دلار در سال 2015 کمک کرده است که برابر با حدود یک‌ششم از معاملاتی است که شرکت‌های مشاوره ترکیه ترتیب داده‌اند. همچنین این شرکت از سوی یک خرده‌فروش کالاهای مصرفی در ترکیه برای یافتن اهداف خرید در ایران استخدام‌شده است.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

ایران‌خودرو با امضای قرارداد با بخش خصوصی الجزایر فروش خط تولید و انتقال خدمات فنی مهندسی به این کشور را آغاز کرد. سعید تفضلی معاونت صادرات ایران‌خودرو ظرفیت تولیدی خط الجزیره را سالانه 10 هزار دستگاه در یک شیفت عنوان کرد و گفت: این خط در بهمن‌ماه امسال آغاز به کار می‌کند و از 15 هزار دستگاه سفارش مشتری الجزایری برای سال جدید میلادی، 1500 دستگاه دنا در زمستان امسال صادر خواهد شد. باقی‌مانده این تعداد به‌صورت قطعات منفصله صادر خواهد شد. شریک ایران‌خودرو در الجزایر شرکت «فمووال» است که پیشنهاد احداث یک خط مونتاژ کامل شامل سالن‌های رنگ، بدنه و مونتاژ را نیز به ایران‌خودرو داده و سرمایه‌گذاری توسط طرف الجزایری صورت می‌گیرد. ایشان سایت کامل تولید را مهم‌ترین بخش قرارداد میان ایران‌خودرو و بخش خصوصی الجزایر توصیف کرد و افزود: بر اساس این قرارداد خط تولید کامل شامل خطوط رنگ، مونتاژ و بدنه، در سال 2017 فعال و محصولات به‌صورت سی.کی.دی (قطعات منفصله) به الجزایر صادر خواهد شد. وی مشارکت شرکت تام ایران‌خودرو در طراحی، ساخت و راه‌اندازی ماشین‌آلات تولیدی را ازجمله ویژگی‌های قرارداد با طرف الجزایری عنوان کرد و افزود: ایران‌خودرو بر اساس راهبرد جدید صادراتی خود در هیچ سایت خارجی سرمایه‌گذاری نمی‌کند و همکاری صادراتی با الجزایر نیز با همین راهبرد صورت می‌گیرد. تفضلی صادرات خدمات فنی و مهندسی و آموزش کارکنان محلی توسط کارشناسان و مهندسان ایران‌خودرو را از موارد قابل‌توجه در صادرات به الجزایر دانست و گفت: دنا، رانا، سورن و آریسان محصولات صادراتی ایران‌خودرو به الجزایر هستند.

مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 3 میلیون تن فولاد در انبارهای کشور موجود است که برای صادرات این میزان فولاد، باید جایزه صادراتی برای صدور محصولات فولادی مجدداً برقرار شود. متأسفانه سوءاستفاده از قانون سبب شده تا به‌جای ورق ممزوج، بیش از 2.7 میلیون تن ورق عادی وارد کشور شود که رقم بسیار زیادی است. چنانچه بازار مسکن فعال شود، نه‌تنها فولاد بلکه 190 شغل وابسته به بخش مسکن هم رونق می‌گیرد و از این طریق می‌توانیم در این حوزه از رکود خارج شویم. کاهش شدید قیمت جهانی فولاد و رسیدن بهای آن به حدود 260 دلار و همچنین اختصاص 15 درصدی جایزه صادراتی چین به محصولات صادراتی این کشور موجب شد ارزش واردات فولاد به دیگر کشورها ارزان‌تر شود. از طرفی تغییر نرخ روبل روسیه در مقابل دلار نیز در ارزان‌تر شدن قیمت محصولات فولادی آن‌ها تأثیرگذار بود.

سرپرست مجتمع پتروشیمی خراسان از اعطای مجوز اختصاص سوخت از سوی وزارت نفت برای اجرای طرح GTPP در این مجتمع خبر داد. اختصاص سوخت یکی از مشکلات بر سر راه این پروژه بوده است که هم‌اکنون مجوز اختصاص آن نیز از سوی وزارت نفت صادر شد. وزارت نفت با اختصاص 5.7 میلیون مترمکعب گاز موافقت کرده است که آن از طریق شبکه سراسری تأمین می‌شود. با توجه به اینکه خراسان شمالی یکی از استان‌های محروم است، می‌توانیم از تخفیفات موجود برای تأمین آن استفاده کنیم. در حال حاضر به دنبال جذب سرمایه برای اجرای این پروژه هستیم که باید توسط بخش خصوصی تأمین شود. به گفته این مقام مسئول باید مبلغ 50 هزار میلیارد ریال به این پروژه اختصاص یابد تا این طرح طی چهار سال تکمیل شود. وی بابیان اینکه طرح پروپیلن نخستین طرح مدرن صنعت پتروشیمی ایران است که در بجنورد عملیاتی می‌شود، توضیح داد: طی اجرای این پروژه گاز تبدیل به متانول، متانول به پروپیلن و پروپیلن به پلی‌پروپیلن می‌شود. با اجرای این طرح، میزان تولید پلی‌پروپیلن 500 هزار مترمکعب خواهد بود که این محصول برای ساخت انواع لوله، فوم مبلمان و در صنعت نساجی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 280.5 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 48.2 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک) 78.5 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 120.5 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 160 میلیارد تومان رسید که کنتورسازی ایران با 24.8 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا با 36.8 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه بانک با 30.4 میلیارد تومان و گروه ابزار پزشکی با 24.8 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 222 واحد، شاخص قیمت 86 واحد و شاخص فرابورس 5 واحد افزایش داشتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 61691 واحد و شاخص قیمت به 24010 واحد رسید. گروه مپنا با 59 واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ نفت و گاز پارسیان با 22 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

روز جاری علیرغم حجم پایین معاملات فضای عمومی حاکم بر نمادهای صنعت سیمان مناسب‌تر بود و تعداد نمادهای مثبت از منفی بیشتر شد. نماد سیمان ایلام پیش از آغاز معاملات و به دلیل اعلام پیش‌بینی سود سال مالی منتهی به 30 دی‌ماه 1395 متوقف شد. نماد سیمان فارس نو بازگشایی و نمادهای سیمان شرق و هگمتان مورد حراج مجدد واقع شدند که از این میان تنها نماد سیمان هگمتان مورد معامله قرار گرفت. از میان 30 نماد باز این صنعت، امروز 18 نماد با حجم معاملاتی معادل 1509 هزار سهم و ارزش معاملاتی برابر با 3055 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. حجم و ارزش معاملات نمادهای این صنعت از روز دوشنبه گذشته کمتر بود. از میان نمادهای معامله‌شده و بر پایه قیمت‌های پایانی 7 نماد منفی، 1 نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها مثبت بودند. سیمان کرمان با 215 هزار سهم به ارزش 687 میلیون ریال حدود 23 درصد ارزش معاملات و سیمان قاین با 40 هزار سهم به ارزش 418 میلیون ریال معادل 14% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. 12 نماد سیمان اردبیل، ارومیه، بجنورد، خزر، دشتستان، شرق، اصفهان، فارس، فارس نو، مازندران، هرمزگان و نی‌ریز امروز شاهد انجام معاملاتی نبودند.

امروز نماد سیدکو عموماً منفی ولیکن نمادهای سیمان فارس و خوزستان و سیمان تهران شرایط مناسب‌تری داشتند. علیرغم بهبود نسبی فضای عمومی بازار سرمایه، ارزش معاملات سه هلدینگ صنعت سیمان امروز به حدود 80 میلیون تومان رسید که مبلغ بسیار بسیار نازلی است

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز دوشنبه گذشت‍ه در نمادهای سیمان غرب و شاهرود اشخاص حقیقی به‌عنوان خریدار سهام به ایفای نقش پرداخته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24